Wednesday, June 26, 2013

Tutup Jonker Street, Bukti Dendam Kesumat

Penutupan pasar Jonker Street yang menjadi tumpuan pelancong di Melaka lebih sedekad lalu membuktikan dendam kesumat UMNO-BN terhadap Pakatan Rakyat (PR) yang tidak mampu dibendung lagi.

Demikian ulas Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan, Tony Pua yang menyifatkan penutupan pasar malam itu sebagai manifestasi politik balas dendam terang-terangan yang amat mengejutkan.

“Tindakan Ketua Menteri Melaka, Idris Haron ini boleh dilihat sebagai tindakan balas dendam kepada komuniti bukan Melayu.

“Ia ibarat memotong hidung pada wajah seseorang,” katanya dalam satu siaran media.

Sambil melahirkan rasa kecewa, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu tidak menolak tindakan tidak cerdik dengan mengajar pengundi Cina melalui cara ini adalah disebabkan komuniti itu tidak lagi memihak kepada BN dalam PRU13 lalu.

“Hanya semata-mata Idris Haron mahu balas dendam dan merosakkan komuniti Cina, beliau telah mengorbankan kepentingan warga Melaka dan ekonomi negeri itu,” ulas Pua.

Beliau berkata, apa yang diperlihatkan BN ini adalah wajah hipokrit sebuah parti yang kononnya mengamalkan “1Malaysia” seperti yang menjadi slogan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan.

“Tetapi kita telah diperlihatkan wajah 1UMNO yang mementingkan kroni dan puak-puak mereka sahaja,” ujar beliau.

Sebelum ini, Kwong Wah Daily melaporkan bahawa Idris Haron dipetik sebagai berkata “kini kita lihat ramai penduduk Melaka memberi sokongan padu kepada DAP berbanding calon MCA yang telah berkhidmat kepada mereka. Jadi, kita telah buat keputusan untuk tutup pasar malam itu dan berharap agar mereka gembira.”

Akhbar itu juga memetik Idris sebagai berkata keputusan penutupan pasar malam oleh Majlis Eksekutif Melaka itu pada 12 Jun lalu adalah kerana “mengikut kehendak orang ramai.”

“Persoalannya kini, adakah pasar di Petaling Street juga akan menjadi mangsa politik jahiliah UMNO akibat kecewa dalam PRU13 yang lalu?” Soal Pua.

“Dalam pada kerajaaan PR membantu dan berkhimat kepada seluruh rakyat tanpa mengira bangsa dan agama mahu pun fahaman politik, kita telah menyaksikan kegelojohan BN memangsakan hidup dan periuk nasi rakyatnya.

“UMNO telah tunjukkan taring perkaumannya dan kita seluruh rakyat perlu menghentikan penularan wabak ini,” kata Pua.

Sehingga kini, Perdana Menteri , Najib Razak masih belum memberikan komen beliau berhubung penutupan pasar malam Jonker Street.

Ia sekaligus menunjukkan bahawa janjinya untuk berpegang pada prinsip 1Malaysia adalah sia-sia dan palsu belaka. – Roketkini

59 comments:
Write comments
  1. sebelum publish artikel penulis sepatutnya pergi ke sana dahulu...cuba tengok apa yg dijual, apa aktiviti yg dilakukan, apa kesannya pada masyarakat sekeliling. Disana tu bukan mcm TAMU disini bah...jgn main2 publish sahaja tanpa tahu kebenarannya....ini bukan isu balas dendam ataupun perkauman, ini isu keselamatan dan juga ekonomi masyarakat setempat.sekian tq.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal


    Menteri pelancongan Datuk Seri Mohd Nazri Aziz berkata beliau akan meminta Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron agar mempertimbang semula keputusan menutup pasar malam Jonker Walk yang menurutnya menyumbang kepada pelancongan di Melaka.

    ReplyDelete
  4. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal


    "Pasar (Jonker Walk) perlu ada di sana. Bagus untuk pelancongan Melaka. Tanpa pelancongan, Melaka dikenali dengan apa?

    ReplyDelete


  5. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal


    "Kita bagi percubaan untuk empat minggu dulu dan tengok maklum balasnya macam mana. Jangan buat sesuatu yang menjejaskan pelancongan.

    ReplyDelete
  6. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal



    "Saya harap Ketua Menteri akan fikirkan balik sebaik-baiknya," katanya lagi.

    Katanya, Idris pada pagi ini memberitahunya bahawa penutupan berkenaan hanyalah untuk tempoh percubaan selama empat minggu selepas aduan orang ramai yang merungut mengenai kesesakan lalut lintas.

    ReplyDelete
  7. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal


    Isu berkenaan timbul susulan dakwaan ADUN Kesidang, Chin Choong Seong bahawa penutupan pasar Jonker Walk oleh kerajaan negeri Melaka merupakan "pembalasan" kepada pengundi Cina yang telah menyokong pembangkang pada Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu.

    ReplyDelete
  8. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal



    Laporan Kwong Wah Daily pula pada hari Isnin lalu memetik kenyataan Idris yang berkata, mesyuarat anggota exco pada 12 Jun lalu memutuskan untuk menutup pasar malam berkenaan demi memenuhi hasrat rakyat.

    ReplyDelete
  9. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal



    Idris dalam laporan itu turut mengingatkan bahawa pihak yang menyatakan bantahan apabila pasar malam itu ingin diperkenalkan pada 13 tahun lalu adalah DAP.

    ReplyDelete
  10. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal



    Pada masa itu, DAP menyelar kerajaan dengan dakwaan menggadaikan hak pengguna jalan demi kepentingan 200 orang pengusaha gerai, katanya.

    ReplyDelete
  11. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal




    Kebanyakan warga Melaka pula kini memberi sokongan penuh kepada DAP berbanding calon MCA, katanya.

    ReplyDelete
  12. Menteri: Pasar malam Jonker Walk perlu kekal


    "Maka kami memutuskan untuk membatalkan pasar malam dan berharap mereka akan gembira," katanya seperti dipetik akhbar itu.

    ReplyDelete
  13. tagap-tagap pindik

    ReplyDelete
  14. Kira-kira 300 peniaga boleh meneruskan perniagaan mereka seperti biasa di kawasan pasar malam Jonker Walk pada setiap hujung minggu, kata Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron.

    ReplyDelete
  15. Tourism Minister Datuk Seri Nazri Aziz wants the Malacca government to reconsider its decision to close down the state's popular tourist destination, Jonker Walk night market.

    ReplyDelete
  16. "Malacca is a well-known tourist spot and closing the Jonker Walk night market could affect the tourist numbers," he told a press conference at the Parliament lobby here yesterday.

    ReplyDelete
  17. He also said the state highly depended on tourism as it was one of the main economic boosters with its many hotels and other tourist attractions.

    ReplyDelete
  18. "If traffic is a concern, the state can perhaps come up with solutions, such as providing parking spaces that do not congest Jonker Street or provide buses to avoid the double parking which causes jams along the road."

    ReplyDelete
  19. The state government had decided on June 12 to close down the night market to allow for a smoother traffic flow.

    ReplyDelete
  20. MCA Youth chief Datuk Seri Dr Wee Ka Siong described the closure as unjustifiable and added that it would affect the state's economy.

    ReplyDelete
  21. "Jonker Street has been there for years and it is a popular spot for tourists.

    "I really cannot find any justification to close it.

    ReplyDelete
  22. "Perhaps we should look at the bigger picture, but for now, there is no strong reason to close it.

    ReplyDelete
  23. "It is one of the most famous tourist destinations in Malacca and it generates a lot of revenue for the state and country," Dr Wee added at the Parliament lobby here yesterday.

    ReplyDelete
  24. btl ke 1 Msia???tgk siapa yg berniaga dan siapa yg rmai kat situ????ada muka2 Melayu???????

    ReplyDelete
  25. Beliau mengatakan Cyber Trooper adalah seperti seorang Samurai dengan memiliki seorang Mentor di belakang mereka

    ReplyDelete
  26. Lim Kit Siang menafikan kewujudan Red Bean Army dan mengatakan beliau tidak pernah mendengar tentang kumpulan ini. Tambahan pula , menurut Lim Kit Siang parti DAP tidak memiliki dana untuk menampung kumpulan Red Bean Army yang memerlukan sebanyak RM 1.5 juta sebulan.

    ReplyDelete
  27. Menurut Nodrin Ahmad perkhidmatan Red Bean Army juga digunakan oleh Anwar Ibrahim untuk menyebarkan berita palsu dan juga membangkitkan kebencian dan kemaharan rakyat terhadap Barisan Nasional. Beliau turut menambah Red Bean Army beroperasi di Komtar iaitu pusat pentadbiran negeri Pulau Pinang .

    ReplyDelete
  28. Tunku Abdul Aziz berkata, kumpulan berkenaan sekitar 200 orang menabur fitnah 24 jam sehari bagi mempengaruhi pemikiran orang ramai dan mereka bergerak di sebuah hotel.

    ReplyDelete
  29. Menurut Anwar Ibrahim cerita mengenai Red Bean Army adalah untuk mengalih pandangan orang ramai daripada penyelewengan Pilihan Raya 13 dan beliau mengatakan golongan tersebut hanyalah sekadar Cyber Troopers dan bukannya name Red Bean Army.

    ReplyDelete
  30. Lim Guan Eng tampil ke hadapan untuk menafikan kewujudan Red Bean Army. Menurut mereka nama Red Bean Army adalah rekaan Utusan Malaysia dan DAP tidak memiliki dana untuk menampung operasi Red Bean Army.

    ReplyDelete
  31. Nurul Izzah ‏@n_izzah 5 Jun  – Calling red bean army members nationwide. Stand firm. Discover the bean in you. Get your membership

    ReplyDelete
  32. Li Shuang memberitahu The Star bahawa beliau bersama dengan salah seorang admin Red Bean Army Zheng Yi Zhi danYe Jin Qiang mengenali 50 ahli kumpulan Red Bean Army.

    ReplyDelete
  33. Persoalannya , bagaimana Anwar  , Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng sebelum Jun 06 2013 menafikan tentang kewujudan Red Bean Army tetapi pada Jun 06 pengasas kumpulan Red Bean Army tampil kehadapan untuk mengesahkan terdapat kumpulan ini di alam siber sehingga dikatakan beliau mengenali 50 ahli RBA ?

    ReplyDelete
  34. Maknanya , Anwar Ibrahim sudah secara tidak langsung mengaku wujudnya kumpulah Cyber Troopers siber dan akhirnnya disahkan oleh Pengasas Red Bean Army sendiri iaitu Li Shuang bahawa sememangnya terdapat nama kumpulan RBA.

    ReplyDelete
  35. Persoalan yang Lim Guan Eng perlu jawab kini adalah mengenai nama kumpulan RBA sememangnya wujud dan dakwaan beliau name RBA itu adalah ciptaan Utusan Malayia semata – mata sudah sah terbukti adalah satu penipuan .

    ReplyDelete
  36. Mereka melancarkan teknik penipuan untuk mengatakan bahawa dakwaan pelbagai pihak yang membongkar tentang kezaliman dan kekejaman RBA adalah didalangi oleh pihak Barisan Nasional. Keadaan ini akan membangkitkan emosi kemarahan dan kebencian rakyat terhadap BN apabola seolah –olah pihak Barisan Nasional yang menipu dalam isu ini sedangkan penipuan ini datanganya daripada Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  37. Kewujudan Reb Bean Army ini disahkan sendiri oleh anak Anwar Ibrahim iaitu Nurul Izzah dalam twitternya yang bertarikh 5 Jun , 2013.

    ReplyDelete
  38. “ Nurul Izzah ‏@n_izzah 5 Jun – Calling red bean army members nationwide. Stand firm. Discover the bean in you. Get your membership “

    Keadaan ini bukan sahaja membuktikkan RBA wujud di Komtar tetapi pada masa yang sama wujud di seluruh Negara apabila Nurul Izzah memberi sokongan moral kepada seluruh ahli RBA di seluruh Negara . Beliau turut menggesa orang ramai supaya mendapat keahlian RBA.

    ReplyDelete
  39. Twitter Nurul Izzah ini sendiri sudah sah menafikan pengasas RBA iaitu Li Shuang yang menyatakan RBA itu hanyalah nama dan bukanlah sesebuah organisasi. Namun begitu , sekirannya RBA bukan sebuah organisasi maka bagaimana pula Nurul Izzah boleh menyeru orang ramai supaya menjadi ahli RBA ? Pada masa yang sama , sekirannya RBA itu bukan sesebuah organisasi maka mengapa Li Shuang sendiri mengaku beliau mengenali 50 ahli RBA ?

    ReplyDelete
  40. mereka hendak melancarkan serangan provokasi apabila memberi amaran dengan ancaman undang – undang kepada sesiapa sahaja yang hendak membongkarkan tentang RBA. Teknik ini adalah untuk membendung sebanyak orang yang mereka mampu untuk cegahi  orang ramai daripada terus membongkarkan tentang RBA.

    ReplyDelete
  41. Kalau tutup untuk kebaikan, apa salahnya?

    ReplyDelete
  42. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:17 PM

    MELAKA: Kerajaan negeri tidak pernah mempunyai sebarang niat untuk menutup Walk pasar malam Jonker , berkata negeri Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar exco Datuk Ismail Othman.

    ReplyDelete
  43. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:18 PM

    " Tidak pernah ada apa-apa keputusan untuk menutup pasar malam. Keseluruhan isu telah ditiup daripada bahagian kerana salah faham atas keputusan kami untuk membuka Jalan Hang Jebat , juga dikenali sebagai Jonker Street, kepada lalu lintas pada hujung minggu.

    ReplyDelete
  44. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:19 PM

    " Menutup pasar malam dan membuka jalan kepada lalu lintas pada hujung minggu adalah dua isu yang berbeza ," katanya kepada pemberita di Seri Negeri di sini hari ini.

    ReplyDelete
  45. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:20 PM

    Ismail berkata peniaga berlesen boleh terus menjalankan perniagaan mereka seperti biasa pada hujung minggu.

    ReplyDelete
  46. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:20 PM

    " Walau bagaimanapun, seperti jalan raya kini akan dibuka kepada lalu lintas , peniaga perlu beralih gerai mereka kepada laluan pejalan kaki dan lorong-lorong sebelah .

    "Kami membuat keputusan untuk membuka jalan kerana banyak aduan mengenai kesesakan lalu lintas yang teruk pada hujung minggu dan cuti umum, " katanya.

    ReplyDelete
  47. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:21 PM

    "Kami berharap keputusan untuk membuka jalan akan membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas khususnya di pusat bandar.

    " Tidak pernah ada apa-apa niat untuk menyekat pedagang dari menjalankan perniagaan, jadi kita berharap isu itu telah dibersihkan ," katanya.

    ReplyDelete
  48. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:22 PM

    Turut hadir pada sidang akhbar itu adalah negeri Pelancongan, Pantai, Sungai dan Pulau Jawatankuasa Timbalan Pengerusi Datuk Ghazale Mohammad.

    Ghazale berkata peniaga dijangka terus mematuhi peraturan yang ditetapkan di bawah lesen mereka, seperti membersihkan diri mereka sendiri sekali pasar malam ditutup untuk hari tersebut.

    ReplyDelete
  49. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:23 PM

    Beliau berkata, polis trafik akan ditempatkan di sana untuk memantau aliran trafik.

    Sebelum ini , jalan yang ditutup kepada lalu lintas pada setiap hari Jumaat , Sabtu dan Ahad dari pukul 6 petang untuk memberi laluan kepada pasar malam yang telah beroperasi sejak tahun 2000.

    ReplyDelete
  50. Jonker Street dikekalkanSeptember 30, 2013 at 5:23 PM

    Terdapat bantahan awam besar ke atas keputusan untuk membuka semula jalan raya untuk lalu lintas pada hujung minggu mulai esok.

    ReplyDelete
  51. The appointment of judges is made with confidentiality by majority vote without any influence from anyone, says Chief Justice Tun Arifin Zakaria.

    ReplyDelete
  52. He said the Judicial Appointments Commission (JAC) would consider several criteria in selecting judges to be elevated.

    ReplyDelete
  53. The criteria includes their achievement in disposing cases, quality of judgments, integrity, legal knowledge, ability in judicial administration and judicial temperament.

    ReplyDelete
  54. Deputy Works Minister Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin said the government has no plans to takeover toll highways in the country as it will involve a staggering RM400 billion.

    ReplyDelete
  55. The large amount could be used for programmes beneficial to the people, she said when winding up debate on the 2013 Supplementary Supply Bill

    ReplyDelete
  56. the government is encouraging concession companies to use toll revenue to upgrade facilities along the highways for the comfort and safety of users.

    ReplyDelete
  57. the government is considering to include 'internal rate of returns' as a condition in the concession agreement.

    ReplyDelete
  58. This is the government's exit policy to ensure that the concession companies are responsible and involve in the restructuring of highways.

    ReplyDelete
  59. Candidates wishing to contest Supreme Council seats must be former MT members or former members of division committees for at least one term.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.