Wednesday, June 12, 2013

Zahid 'kantoi' dalam PRU 13?

PKR mendakwa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membelanjakan lebih RM2 juta, sepuluh kali ganda perbelanjaan yang ditetapkan untuk kempen di peringkat Parlimen, iaitu RM200,000, dalam pilihan raya umum lalu.



Parti itu memfailkan dua petisyen pilihan raya, mendakwan Zahid terlibat dalam pembelian undi dan berbelanja lebih dalam kempennya sebelum ini.

NONEDua petisyen itu merujuk kepada video yang dimuat naik oleh Zahid sendiri dalam laman rasmi, yang menyebut beliau merekrut 24,000 penyokong BN yang juga pengundi tempatan di Badan Datoh, sebagai pekerja kempen ketika bertanding kerusi Parlimen itu.

Beliau juga dalam video itu mengakui memberikan mereka RM100 dan 5kg beras setiap seorang.

"...dia kantoi," kata Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli dalam sidang media di Petaling Jaya hari ini.  -MK

111 comments:
Write comments
  1. Pakatan Haprak bila menang di kawasan yang mereka bertanding pada PRU13 tak der pula nak bising sana sini, tau pulak duduk diam. Tapi bila kalah bermacam-macam helah yang mereka buat demi untuk memperbodohkan rakyat.

    ReplyDelete
  2. Dah jadi Ahli Parlimen, pun masih tak nak buat kerja berkhidmat untuk rakyat. Masih duk sibuk sana sini menipu rakyat kononya merekalah yang berhak menang PRU13 dan duduk di Putrajaya.

    ReplyDelete
  3. 'Anak Belaan' Anwar Ibrahim ni masih tak nak mengaku KEBODOHANNYA, sebelum ini pernah fitnah DS Zahid Hamidi kononnya menyeleweng duit LTAT untuk tujuan pembelian tanah. Kerana takut atas tindakan saman DS Zahid Hamidi, Rafizi mempergunakan keling jual karpet Deepak untuk memujuk saman tersebut ditarik balik.

    ReplyDelete
  4. Terbaru Rafizi nak tunjuk hero lagi pada Anwar Ibrahim bahawa dia seorang yang bijak pandai. Memang bijak pandai....bijak pandai dalam menipu!!

    ReplyDelete
  5. Kenyataan mana yang kita nak tengok, dalam video Rafizi kata dia dah lihat video yang kononya DS Zahid Hamidi membelanjakan duit yang lebih ketika PRU13, tapi Malaysiakini kata tak tengok lagi. Dua-dua nampak bodoh sebab cakap putar belit alam.

    ReplyDelete
  6. GR yakin rakyat Bagan Datoh tahu perkara sebenar yang terjadi. Tak der perbelanjaan lebih RM200k yang Rafizi hebohkan. Program lantikan Jentera BN Pilihanraya dibuat sebelum tarik penamaan calon dan majlis juga berjalan sebelum tempoh kempen pilihanraya berjalan.

    ReplyDelete
  7. Anak ikan si Anwar Ibrahim, Rafizi Ramli kata Yb Datuk Seri Zahid Hamidi kantoi setelah memuat naik sebuah video yang menunjukkan bahawa Menteri Dalam Negeri itu merekrut 24000 jentera dan memberikan mereka seorang seratus serta 5 kilogram beras.

    ReplyDelete
  8. Dan dengan itu juga, Rafizi ni kalau Sangkakala kata bodoh dia ahli parlimen, nak kata kurang akal tak sampai hati, jadi Sangkakala klasifikasikan dia ni sebagai manusia yang kurang kasih sayang, itu lagi mudah.

    ReplyDelete
  9. Dah nampak di situ ada perkataan MEREKRUT sudah tentulah ianya dilakukan sebelum kempen pilihanraya dan tidak ada masalah untuk memberikan belanja poket serta beras seperti yang didakwa oleh Rafizi kerana yang dikatakan perbelanjaan untuk pilihanraya sebanyak RM 200 ribu itu hanyalah dalam tempoh kempen pilihanraya dan beliau telah membuat petisyen tentang itu.

    ReplyDelete
  10. Sangkakala nak bagi tau pada Rafizi sebab dia ni memang suka sangat nak tunjuk yang dia bodoh sampai Sangkakala rasa malu nak mengaku dia ni sebagai orang. MEREKRUT adalah sama dengan perkataan memberikan latihan dan latihan pilihanraya tidak akan dijalankan semasa kempen pilihanraya, itu pun tak boleh beza ke?

    ReplyDelete
  11. Sama ibarat latihan perang, takkan latihan perang di buat semasa dalam peperangan, sudah tentulah ianya dibuat sebelum peperangan bermula, anak siapa bangang sangat ni? Sampai bahasa mudah macam tu pun tak tau nak dibuat perbezaan?

    ReplyDelete
  12. Sudah sudah le Rafizi, tak payah le nak kecoh kecoh sangat ye, kumpul duit untuk buat duit bayaran saman dari Datuk Seri Zahid nanti lagi baik, tak de lah nanti dihat sampai menyusahkan orang lain pulak.

    ReplyDelete
  13. Penjawat awam dinasihat supaya tidak terlibat secara langsung dalam aktiviti kempen yang dianjurkan mana-mana parti politik sepanjang musim Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  14. Setiausaha Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) negeri, Ahmad Malie berkata, walaupun tiada peraturan atau larangan khusus yang menetapkan perkara tersebut, namun penjawat awam adalah golongan berkecuali.

    ReplyDelete
  15. Katanya, penjawat awam perlu memilih kepimpinan negara dengan bijak dan tidak terlibat secara langsung dalam aktiviti berkempen pilihan raya seperti menggantung poster dan terlibat dalam penganjuran ceramah.

    ReplyDelete
  16. "Penjawat awam tidak dibenarkan melakukan atau terlibat dalam aktiviti itu di bawah peruntukan Perintah Am iaitu mereka boleh dikenakan tindakan disiplin.

    ReplyDelete
  17. "Bagaimanapun mereka disaran supaya keluar mengundi dan menggunakan peluang tersebut secara rasional bagi memastikan dasar membela kebajikan mereka dan agenda pembangunan negara berjalan lancar,"

    ReplyDelete
  18. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyediakan peruntukan RM10 juta untuk negeri Pulau Pinang bagi pilihan raya umum ke-13 (PRU13), kata Timbalan Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

    ReplyDelete
  19. Beliau berkata, peruntukan yang disediakan itu termasuklah bayaran elaun dan kemudahan bagi membolehkan pegawai dan petugas pasukan penguatkuasaan kempen pilihan raya yang dibentuk di negeri ini dapat menjalankan tugas dengan berkesan.

    ReplyDelete
  20. "Peruntukan itu untuk melancarkan perjalanan PRU13 menerusi penyediaan pelbagai kemudahan kepada pasukan penguatkuasaan kempen di Pulau Pinang, ia termasuklah bayaran elaun kepada pegawai dan petugas," katanya

    ReplyDelete
  21. Katanya, setiap pasukan akan dianggotai oleh ketua pegawai penguatkuasa dibantu oleh pegawai polis berpangkat inspektor dan ke atas, pegawai dari Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan wakil calon yang bertanding bagi sesuatu kawasan.

    ReplyDelete
  22. Katanya, pasukan yang dilantik akan bertanggungjawab memastikan setiap calon bertanding tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh menyebabkan kemarahan serta menyentuh sensitiviti budaya atau agama sesuatu kaum.

    ReplyDelete
  23. "Sekiranya ada kenyataan yang bercanggah dengan Seksyen 4A iaitu kesalahan mengembang perasaan jahat dan permusuhan, pasukan ini bertanggungjawab mengambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang yang ada," katanya.

    ReplyDelete
  24. PR akan menggunakan khidmat 22,000 pegawai dan petugas sepanjang tempoh PRU13 nanti dan sebanyak 303 pusat mengundi akan dibuka untuk 13 kawasan Parlimen dan 40 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Pulau Pinang.

    ReplyDelete
  25. Piji ni sama spesis ngan bang non, kaki jubox.

    ReplyDelete
  26. the spread of all kinds of lies, slander and instigation in the social media that happened during GE13 should not be allowed to continue as it would only bring about a negative impact for the future of the nation.

    ReplyDelete
  27. Zahid kantoi yang macam mana?

    ReplyDelete
  28. Najib also urged journalists to wisely highlight issues like unity and Malaysia's efforts to become a highly successful nation.

    ReplyDelete
  29. Sudah pun berlalu PRU13

    ReplyDelete
  30. Bukti Blogger @Milosuam Di Bayar Rafizi Ramli ~ tidak menghormati orang lain

    Pakatan memang lantang memperjuangkan kebebasan bersuara. Malangnya, Pakatanlah yang kerap menghalang & mengherdik mereka yang mengamalkan kebebasan bersuara. Tindakan cybertroopers Pakatan terutamanya Red Bean Army naungan DAP mengherdik dan membuli penyokong-penyokong BN adalah contoh betapa mereka sendiri tidak menghormati kebebasan bersuara orang lain.

    Mereka adalah golongan hipokrit paling besar di alam maya. Blogger Milo Suam yang ditahan polis di bawah OSA juga dikatakan menerima bayaran dari Rafizi Ramli & PKR. Dia yang sebelum ini ditahan berhubung penyiaran dua artikel beserta gambar, dokumen rasmi Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkaitan Ops Daulat dan dakwaan anggota PDRM mengundi lebih awal dari tarikh sepatutnya, baru-baru ini.

    Dua artikel itu adalah berhubung penyiaran satu dokumen rasmi Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkaitan Ops Daulat dan dakwaan anggota PDRM mengundi lebih awal dari tarikh sepatutnya, baru-baru ini. Lelaki berusia 29 tahun atau nama sebenarnya Yusuf Al Siddique Suratman itu ditahan di pekarangan sebuah pasar raya di Setia Alam, Klang, pada pukul 12.07 tengah malam tadi.

    "Penyiaran artikel pertama bersabit perutusan polis berhubung pencerobohan pengganas di Lahad Datu pada 6 Mac lalu. Kes disiasat mengikut Seksyen 8(1) Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana dokumen yang disebarkan diklasifikasikan sebagai rahsia.

    "Sementara satu lagi yang bersabit laporan dari Balai Polis Jalan Tun Razak pula disiasat di bawah Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan.
    Bukan perkara baru untuk pemimpin PR membiaya blogger bagi meningkatkan imej mereka di dunia siber, sedagkan pada hakikatnya mereka setakat cakap berhabuk.

    ReplyDelete
  31. Bukti Blogger @Milosuam Di Bayar Rafizi Ramli ~ tidak menghormati orang lain

    Hanya pandai mencipta isu dan memporak perandakan negara tanpa mengambil kira konteks keseluruhan demokrasi menjadi punca mereka begitu taksub membantu pemimpin mereka. Blogger-blogger itu juga dibayar dengan jumlah yang besar bagi memastikan mereka terus kekal berkhidmat dan tidak berpaling tadah.

    Fitnah-fitnah terus dicipta untuk menipu rakyat sedangkan berita yang disalurkan mereka adalah palsu dan tempeelan semata-mata. Tanpa fakta, blogger seperti ini akan menghina, mencaci dan membuat dakwaann tidak berasas ketika menyerang BN demi memastikan penyalur dana terus membeerrikan dana untuk mereka.

    Begitu mudah menjadi blogger PR, cukup dengan skill kuat menipu dan berbohong serta mencipta fitnah baru, mereka akan diupah untuk berkhidmat kepada pemimpin mereka. Dan apabila disiasat, mereka akan mendakwa Malaysia tidak menjalankan prinsip demokrasi secara keseluruhannya.

    Namun ketika memfitnah mereka tidak pernah pun fikir semua itu, apatah lagi menjaga batasan agama.

    ReplyDelete
  32. I don't think that's a necessity

    ReplyDelete
  33. Plus is it an important matter to talk too?

    ReplyDelete
  34. Zahid is not familiar enough.

    ReplyDelete
  35. Apa benda nak bising ni semua

    ReplyDelete
  36. Jangan2 korang lagi teruk dari dia ni

    ReplyDelete
  37. Perhimpunan “suara rakyat 505’ hanyalah helah untuk pembangkang mencapai objektif tertentu dengan mendakwa berlaku penipuan dan penyelewengan sepanjang PRU13.

    ReplyDelete
  38. Pengarah Pusat Dasar Teknologi dan Kajian Antarabangsa, Kampus Antarabangsa Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Azmi Hassan berkata, kecewa kerana gagal menjadi kerajaan pada PRU lalu, Pakatan Rakyat (PR) mewujudkan sentimen ketidakpercayaan rakyat terhadap kerajaan kini.

    ReplyDelete
  39. Menurutnya, agenda tersebut hanyalah menimbulkan persepsi bahawa sistem pilihan raya negara tidak telus, meskipun PR menang di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

    “Akibatnya, negara juga menerima implikasi buruk di mata dunia, sekiranya dasar dan kerajaan sedia ada berterusan dipertikai oleh pembangkang,” katanya.

    ReplyDelete
  40. Beliau berkata, selepas berakhirnya PRU13, pembangkang berterusan mengadakan beberapa siri perhimpunan haram yang tidak mendapat permit di beberapa negeri.

    “Tidak lagi penting soal haram atau tidak sebaliknya kejadian lebih buruk sekiranya provokasi berlaku. Tindakan pembangkang ini hanya bertujuan menggugat keselamatan negara dan sistem demokrasi,” katanya.

    ReplyDelete
  41. Beliau berpendapat pihak yang akan sentiasa dipersalahkan jika provokasi berlaku, pastinya bukan pihak penganjur sebaliknya pihak polis, kerajaan dan parti lawan.

    ReplyDelete
  42. Sudah sebulan Pilihan Raya Umum ke 13 berlalu, Barisan Nasional sekali lagi diberi kepercayaan oleh rakyat untuk menerajui kepimpinan dan pentadbiran negara untuk tempoh lima tahun lagi, namun pembangkang tidak dapat menerima kenyataan impian mereka untuk menawan Putrajaya tidak tercapai.

    Jika sebelum pilihan raya, mereka begitu yakin dapat menawan Putrajaya, tetapi apabila rakyat masih terus memberi kepercayaan kepada BN, pelbagai alasan dicipta termasuk untuk menutup kegagalan mereka dengan menyalahkan pelbagai pihak terutama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

    ReplyDelete
  43. Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Damansara, Halimaton Saadiah Borhan menyifatkan apa yang dilakukan itu menunjukkan pembangkang hanya berminat untuk mengejar publisti murahan dan bermain politik sempit sepanjang masa bukannya untuk berkhidmat selepas dipilih oleh rakyat.

    Beliau berkata demikian berhubung tindakan yang tidak henti-henti menyatakan pilihan raya lalu sebagai tidak betul dan mengadakan perhimpunan haram di seluruh negara dan yang terbaru mereka ingin memboikot persidangan Dewan Rakyat.

    ReplyDelete
  44. Halimaton yang juga Ketua Wanita UMNO Bahagian Subang berkata, pembangkang sepatutnya mengemukakan ketidak puasan terhadap pilihan raya lalu melalui saluran yang ditetapkan bukannya mengajak rakyat untuk terus bersama mereka berhimpun membantah apa yang telah diputuskan.

    Menurutnya . apa yang berlaku ini hanya membabitkan segelintir pemimpin pembangkang yang kecewa apabila impian mereka tidak tercapai terutamanya Datuk Seri Anwar Ibrahim sedangkan pemimpin parti pembangkang lain tidak bersetuju apa yang dilakukan kumpulan terbabit.

    ReplyDelete

  45. Baru tak sampai beberapa bulan jadi Ahli Parlimen nak tunjuk lagak pandai. Bukti yang beliau katakan dengan hanya angka Jentera BN Bagan Datok yang dilantik seramai 24 ribu dengan jumlah undi yang dimenangi DS Zahid Hamidi kurang dari jumlah tersebut dikatanya ada penyelewengan.

    ReplyDelete
  46. Rafizi boleh bagi jaminan ker jentera YB di Pandan undi PKR mase PRU13 aritu. Undikan rahsia...walaupun macam mana usaha yang dibuatkan hanya Allah SWT saja yang tahu dengan isi hati budi kita sama ada kita ikhlas menerima sebarang perlantikan atau pun hanya untuk main-main.

    ReplyDelete
  47. Kenapa tak laporan petisyen PRU13 seperti yang Pakatan Haprak fitnah di alam maya? Mananye 40k++ Bangla turun Malaysia bantu undi BN? Mananye tempat pusat mengundi yang BlackOut? Manaaaaaa...

    ReplyDelete

  48. Korang nak tau kedua-dua program ini berlangsung pada sehari selepas Pelancaran Aku Janji BN (Manifesto) oleh PM Najib di Bkt Jalil. Waktu kempen 2 minggu pun tak diumumkan SPR lagi dan juga tarikh PRU13 rakyat buang undi. Macam mana Rafizi kata DS Zahid Hamidi guna duit lebih RM200k masa tempoh kempen? Kantoi lagi nampaknya YB...Hi hi

    ReplyDelete
  49. Mohon agar DS Zahid Hamidi saman saja Rafizi Ramli nie. Makin lama naik lemak pulak dia nak pijak kepala orang. Mandat rakyat Parlimen Pandan dah bagi pada dia pun tak laksanakan lagi kerja sebagai wakil rakyat. Yang dia tau sibuk sana sini sebar fitnah dan penipuan pada rakyat, hanya rakyat yang BODOH saja percaya pada pakatan haprak.

    ReplyDelete
  50. Kerajaan tidak akan memberi sebarang amaran kepada mana-mana pihak yang bercadang mahu mencetuskan huru-hara sebaliknya akan terus bertindak secara tegas.

    ReplyDelete
  51. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, tiada sebarang kompromi dengan pihak tertentu khususnya pemimpin pembangkang yang sedang menghasut rakyat turun ke jalanan bagi mencetus rusuhan sekali gus menjayakan hasrat menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  52. "Saya tidak akan memberi amaran tetapi tunggulah tindakan tegas," katanya ringkas ketika dihubungi Utusan Malaysia bagi mengulas tindakan yang bakal diambil ke atas pemimpin pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang merancang mencetuskan huru-hara.

    ReplyDelete
  53. Isnin lalu, pemimpin pembangkang seperti Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) R. Sivarasa dan Tian Chua ketika berceramah dalam Perhimpunan Tragedi 13 Mei secara terbuka menghasut rakyat ke jalanan bagi menumbangkan kerajaan BN melalui kaedah rusuhan.

    ReplyDelete
  54. Dalam pada itu, Ahmad Zahid berkata, Kementerian Dalam Negeri yang diterajui kepimpinan baharu bersedia sepenuhnya memastikan kesejahteraan rakyat dan keharmonian negara kekal terpelihara dengan menguatkuasakan undang-undang sedia ada.

    ReplyDelete
  55. "Pencegahan itu lebih baik daripada penyelesaian, dan pencegahan awal itu lebih murah 'harganya' berbanding penyelesaian masalah. Saya akan guna pendekatan itu agar pihak kerajaan tidak disanggah dan mereka (pembangkang) juga tidak melakukan penyanggahan," jelasnya.

    ReplyDelete
  56. Sementara itu, mengulas kecaman pembangkang selepas beliau meminta pihak tidak setuju dengan sistem pilihan raya Malaysia berhijrah ke negara republik jika menjadikan isu undi popular sebagai alasan, Ahmad Zahid berkata, pembangkang melenting kerana mereka cuba menipu rakyat.

    ReplyDelete
  57. "Orang yang makan cili memang akan terasa pedasnya, sebab itu pemimpin seperti Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng melenting dengan kenyataan saya, tetapi apa yang dinyatakan adalah hakikat dan sudah sedia termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya.

    ReplyDelete
  58. Datuk Seri Najib Tun Razak berkata lonjakan lebih 100 mata di Bursa Malaysia, dengan kenaikan sehari terbesar dalam sejarahnya, sehari selepas Barisan Nasional mengekalkan pemerintahannya pada pilihan raya umum ke-13, menunjukkan penerimaan pasaran terhadap agenda ekonomi kerajaan berbanding pembangkang.

    “Adalah menarik untuk melihat peningkatan itu sebagai sokongan terhadap jalan yang telah kita pilih untuk Malaysia.

    ReplyDelete
  59. “Tetapi ia juga satu pernyataan kelegaan. Selepas setahun perkembangan yang tidak menentu, risiko politik berkurangan,” kata Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, dalam ucaptama pada Invest Malaysia 2013, persidangan yang dianjurkan Bursa Malaysia dan ditaja bersama oleh Maybank Investment Bank di sini hari ini.

    ReplyDelete
  60. Pada 6 Mei, sehari selepas pilihan raya umum, FTSE Bursa Malaysia KLCI ditutup pada paras tertinggi pada 1,752.02 mata, dan penganalisis mengaitkannya dengan kemenangan BN yang properniagaan, yang akan terus berkuasa.

    ReplyDelete
  61. Penganalisis berkata bursa akan terus mengalami kenaikan, dengan pelabur mula menggunakan tunai mereka, yang sebelum ini tidak memasuki pasaran kerana menunggu keputusan pilihan raya.

    ReplyDelete
  62. Mereka berkata selepas ini, akan terdapat peningkatan dalam aktiviti belian diterajui pelabur institusi tempatan dan asing.

    Pasaran kini didagangkan pada 1,756.18 mata.

    ReplyDelete
  63. Mengenai masa hadapan, Perdana Menteri berkata lima tahun akan datang bakal memberi peluang kepada kerajaan untuk menetapkan laluan Malaysia bagi dekad seterusnya.

    ReplyDelete
  64. “Saya faham dan menerima mesej daripada pengundi, bahawa semasa kita terus melalui jalan ini, kita perlu telus dan bertanggungjawab, dan manfaat transformasi ekonomi mesti sampai kepada semua rakyat Malaysia.

    “Saya akan berusaha untuk memastikan kejayaan negara kita tanpa meminggirkan mana-mana pihak,” katanya.

    ReplyDelete
  65. Dalam dunia yang tidak menentu, beliau berkata, Malaysia muncul sebagai destinasi pelaburan yang menarik, menjadi tempat kepada antara pasaran modal utama di rantau ini, menawarkan pasaran bon korporat keempat paling aktif di Asia dan pasaran IPO kelima terbesar di dunia.

    ReplyDelete
  66. “Apabila digabungkan, mereka dua setengah kali lebih besar daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK), menyediakan pembiayaan penting untuk perniagaan domestik dan antarabangsa.

    ReplyDelete
  67. “Tahun ini, penyertaan asing di Bursa Malaysia mencecah US$1 bilion buat pertama kalinya. Syarikat-syarikat yang disenaraikan di Indeks Komposit KL kini menjana 45 peratus daripada pendapatan mereka dari luar negara.

    ReplyDelete
  68. Beliau berkata tahun ini telah menyaksikan aliran masuk asing bersih yang besar ke dalam kedua-dua pasaran, dengan aset bawah pengurusan berkembang kepada RM505 bilion dan nilai aset bersih unit amanah semakin meningkat, mencecah 20 peratus daripada permodalan pasaran ekuiti.

    ReplyDelete
  69. Najib berkata pelancaran struktur alternatif seperti amanah perniagaan akan terus membuka pasaran modal.

    Bagi tujuan ini, beliau berkata, usaha sedang dijalankan untuk menggalakkan keterangkuman pembiayaan yang lebih lagi dan memastikan akses yang lebih baik untuk mereka yang baru bermula, usahawan berwawasan dan entiti kecil dan sederhana.

    ReplyDelete
  70. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    SHAH ALAM— Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mencadangkan penyokong Pakatan Rakyat (PR) melakukan penipuan dalam Pilihan Raya 2013 dengan mengundi dua kali dan menggesa agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melakukan siasatan.

    ReplyDelete
  71. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Menurut Perkasa, mereka curiga dengan kemenangan besar parti PR DAP, PKR dan PAS di beberapa kerusi Parlimen.

    ReplyDelete
  72. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    "SPR perlu siasat penyokong PR yang mendakwa dapat dua kali kertas undi," kata Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali (gambar) dalam satu kenyataan hari ini.

    ReplyDelete
  73. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    "Ini dakwaan serius. Jika benar, bermakna ramailah penyokong PR mengundi dua kali dan sebab itulah PR menambah kerusi Parlimen dari PRU 2008," tambah beliau lagi.

    ReplyDelete
  74. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Menurut Syed Hassan lagi, gesaan Perkasa berdasarkan kepada kenyataan penyokong PR sendiri.

    ReplyDelete
  75. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    "Gesaan Perkasa ini adalah merujuk kepada kenyataan penyokong PR yang mendakwa dia berjaya masuk ke Pusat mengundi dan mendapat kerja undi kedua setelah berjaya menghilangkan dakwat dijarinya setelah selesai mengundi ditempat yang sama.

    ReplyDelete
  76. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    "Terutamanya di Parlimen Batu Pahat, Bukit Katil, Pasir Mas, Shah Alam, Sepang, Pokok Sena dan lebih 70 kerusi parlimen lain yg dimenangi calon Pakatan Rakyat," katanya.

    ReplyDelete
  77. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Dalam Pilihan Raya 2013, dua calon Perkasa Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Zulkifli Noordin bertanding di kerusi Parlimen Pasir Mas dan Shah Alam.

    ReplyDelete
  78. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Walau bagaimanapun, kedua-duanya kalah di kawasan masing-masing.

    ReplyDelete
  79. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    PR menyalahkan penipuan pilihan raya menyebabkan mereka tidak menjadi kerajaan walaupun menang undi popular dalam Pilihan Raya 2013.

    ReplyDelete
  80. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Mereka menang 89 kerusi Parlimen berbanding Barisan Nasional (BN) yang mendapat 133 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen.

    ReplyDelete
  81. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam perhimpunan sama semalam turut menegaskan beliau menolak idea untuk bekerjasama dengan SPR dan menyokong desakan untuk pesuruhjaya SPR meletakkan jawatan serta merta.

    ReplyDelete
  82. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    "Kita tidak akan bekerjasama atau bekerja atau melibatkan diri dengan Suruhanjaya Pilihan Raya yang menipu," kata ketua umum PKR dan menambah "kata dua" akan dikeluarkan jika mereka tidak meletak jawatan.

    ReplyDelete
  83. PERKASA DAKWA PENYOKONG PAKATAN MENIPU PRU13, GESA SPR SIASAT

    Disebalik amaran polis, mengatakan perhimpunan digelar "Himpunan SuaraRakyat505" adalah perhimpunan haram, rakyat membanjiri dengan pakaian hitam sebagai simbolik penentangan mereka dan pulang secara aman.

    ReplyDelete
  84. Tindakan wakil rakyat pembangkang tidak hadir Sesi Taklimat Dewan Rakyat Ke-13 kelmarin, adalah tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  85. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata ia jelas pemimpin pembangkang bukan saja tidak menghormati proses berparlimen sebaliknya tidak berterima kasih kepada rakyat yang meletakkan mereka sehingga ke kedudukan itu.

    ReplyDelete
  86. “Cukup-cukuplah berpolitik, kita sudah melepasi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), apa lagi mereka mahu, sudah tiba masanya kita berkhidmat kepada rakyat, bukan berpolitik sehingga mengabaikan mereka (rakyat).

    ReplyDelete
  87. “Sekiranya ikhlas bekerja untuk rakyat, mereka akan datang dan mendengar taklimat berkenaan kerana ia penting dalam menjalankan tanggungjawab selepas ini,” katanya

    ReplyDelete
  88. Sementara itu, Pengarah Pusat Kajian Institusi Raja Malaysia, Universiti Malaysia Perlis (UMP), Prof Datin Paduka Dr Ramlah Adam, berkata tindakan pembangkang menghasilkan masyarakat pincang hasil didikan pemimpin yang menonjolkan sikap tidak beradab, keras kepala dan sombong.

    ReplyDelete
  89. Yang tak puas hati dengan keputusan PRU13 sudah fail petisyen, jadi kita tunggu sajalah perkembangan lanjut petisyen itu.

    ReplyDelete
  90. Selepas blackout 505, petisyen... apa lagi pembangkang mahu?

    Sekurang-kurangnya 56 petisyen difailkan BN dan pembangkang selepas tempoh berbuat demikian tamat pada Rabu.

    Sebanyak 21 petisyen dikemukakan BN manakala bakinya 35 lagi babitkan parti-parti pembangkang sama ada bagi kerusi Parlimen mahupun Dewan Undangan Negeri (DUN).

    Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan yang menyebut tiada pemilihan ahli parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) boleh dipertikaikan kecuali  dengan  petisyen ke Mahkamah Tinggi.

    Pada pilihanraya umum 1999, sebanyak 40 petisyen difailkan manakala pada 2004 (3) dan 2008 sebanyak 29 petisyen.

    Dengan jumlah 56 petisyen selepas PRU 13, angka itu paling tinggi pernah difailkan.

    ReplyDelete
  91. Pembangkang diwakili DAP, PKR dan PAS tentu amat berharap sekurang-kurangnya 27 petisyen di peringkat Parlimen dapat menaikkan semangat mereka untuk menguasai Putrajaya.

    Jika mereka menang 23 petisyen bermakna bilangan kerusi pembangkang bertambah daripada 89 kepada 112  cukup untuk majoriti mudah mengambil alih kerajaan daripada BN.

    Pembangkang juga memfailkan jumlah petisyen bagi DUN Perak dan Kedah dengan harapan menang dan merampas semula dua negeri itu yang dimenangi BN.

    Namun, impian pembangkang bukan semudah disangka kerana tidak semua petisyen yang difailkan akan dibicarakan di mahkamah.

    Menurut Seksyen 35A Akta Kesalahan Pilihanraya 1954, setiap petisyen hendaklah diselesaikan dalam tempoh enam bulan daripada tarikh dikemukakan.

    Apapun, jika kes di bicarakan dan ada pihak tidak puashati dengan keputusan, rayuan boleh dikemukakan di mahkamah Persekutuan yang akan memuktamadkan keputusan.

    Bagi pembangkang yang berharap petisyen ini boleh membuka jalan ke Putrajaya, eloklah mereka lupakan sahaja.

    ReplyDelete
  92. Pada 2008, daripada 29 petisyen hanya satu dibawa ke mahkamah manakala yang lain ditolak mahkamah selain diselesaikan di luar mahkamah.

    Daripada 35 petisyen difailkan pembangkang, tidak mustahil semua akan ditolak atau hanya beberapa sahaja akan diterima mahkamah.

    Justeru itu, peluang pembangkang mahu menggunakan petisyen sebagai cara mudah menuju Putrajaya selepas gagal pada PRU 13, tentu tidak kesampaian.

    Bagaimanapun, pembangkang ada alternatif lain jika mereka masih mahu menjayakan impian menobatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

    Hanya tiga cara membolehkan pilihanraya kecil diadakan iaitu perintah mahkamah, kematian dan wakil rakyat melepaskan jawatan.

    Apa kata semua wakil rakyat pembangkang melepaskan jawatan supaya boleh diadakan pilihanraya semula.

    ReplyDelete
  93. Lagipun, itu lebih elok berbanding gesaan supaya Pengerusi dan timbalan pengerusi SPR melepaskan jawatan.

    Kebiasaannya, jika di pejabat, kalau sesaorang itu tidak suka pada majikan atau boss, mereka yang letak jawatan sebagai tanda protes atau tidak puashati.

    Dalam situasi membangkang sekarang, mereka memang tidak puashati dengan SPR, maka eloklah mereka letak jawatan.

    Cadangan bodoh ini tentunya ditolak pembangkang kerana mana-mana wakil rakyat yang sengaja meletak jawatan akan hilang kelayakan bertanding untuk tempoh lima tahun.

    Satu lagi pilihan lain, ambil kira cadangan Anwar supaya wakil rakyat PKR boikot majlis angkat sumpah sebagai ahli Parlimen pada 24 Jun, eloklah mereka teruskan niat itu.

    Mereka tidak perlu angkat sumpah hingga tamat tempoh enam bulan dan selepas itu Speaker boleh maklumkan kepada SPR mengenai ketidakhadiran wakil-wakil rakyat terbabit bagi membolehkan pilihanraya semula.

    ReplyDelete
  94. Jika semua cadangan di atas pembangkang tidak berani buat, elok-eloklah mereka hentikan sandiwara politik dengan jadikan SPR sebagai ‘kambing hitam’.

    Cukup-cukuplah berpolitik kerana 89 kawasan parlimen perlukan wakil rakyat untuk memberikan khidmat kepada rakyat yang mengundi mereka pada 5 Mei lalu.

    Meminjam kata-kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim yang kini digelar ‘Gabenor Parlimen’,: “ Mereka ini (wakil rakyat) sudah diberikan amanah apabila rakyat mengundi dan memilih mereka dan antara sifat orang munafik adalah tidak menunaikan amanah.

    Sudah tiba masanya wakil rakyat pembangkang tunaikan tugas masing-masing bukannya terus berkokok salahkan SPR dan riuh rendah di himpunan 505.

    ReplyDelete
  95. "Beliau juga dalam video itu mengakui memberikan mereka RM100 dan 5kg beras setiap seorang."

    Lain orang lain cara untuk mendapat undian.Pemberian RM100 dan 5kg beras adalah sekadar bantuan. Pengundi berhak mengundi mana2x parti yang mereka mahu biarpun telah menerima pemberian tersebut.

    ReplyDelete
  96. "Dua petisyen itu merujuk kepada video yang dimuat naik oleh Zahid sendiri dalam laman rasmi, yang menyebut beliau merekrut 24,000 penyokong BN yang juga pengundi tempatan di Badan Datoh, sebagai pekerja kempen ketika bertanding kerusi Parlimen itu."

    Bagi pendapat saya, ia tidak salah langsung untuk merekrut penyokong BN. Ia ada pilihan mereka sendiri untuk menjadi penyokong BN.

    ReplyDelete
  97. Rafizi sengaja memperbesarkan hal ini untuk kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  98. Kantoi? Tidak juga lah. Zahid sendiri telah muat naik video tersebut dan mengaku telah merekrut 24,000 serta memberi bantuan.

    ReplyDelete
  99. Sudah-sudahlah tue Rafizi. Perkara kecil seperti ini pun mahu buat kecoh. .

    ReplyDelete
  100. PKR needs to raise RM1mil to challenge the outcome of last month’s general election in 18 parliamentary and one state seat; the bulk of 34 election petitions that would be filed by parties in the Opposition front.

    ReplyDelete
  101. PAS will be challenging the results in four parliamentary and nine state seats while the DAP will petition against two parliamentary seats.

    ReplyDelete
  102. All parties have until tomorrow to file their petitions, which is the end of the 21-day deadline upon the gazetting of the May 5 polls result.

    ReplyDelete
  103. PKR strategic director Rafizi Ramli said the petitions would involve an initial cost of about RM500,000 for the party.

    ReplyDelete
  104. “We need to raise an additional RM1mil, as the total cost will be about RM1.5mil,” he told a press conference here yesterday.

    ReplyDelete
  105. “We would have to hold at least three fund-raising events within the next three weeks to come up with the extra RM1mil,” he said, adding that the DAP and PAS would finance their own petitions.

    ReplyDelete
  106. The petitions would be filed at the High Court closest to the disputed seats.Rafizi said each petition, done on a pro bono basis, entailed a deposit of RM10,000 and about RM5,000 in disbursements and filing fees.

    ReplyDelete
  107. Among the seats in dispute are those lost to Barisan candidates by slim majorities and those where the PKR allegedly found evidence of electoral fraud.

    ReplyDelete
  108. Rafizi also said that PKR was filing a separate petition under the Election Offences Act against Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, who allegedly exceeded the permitted RM200,000 election budget.

    ReplyDelete
  109. “Ahmad Zahid was caught on camera admitting to giving out RM100 and packets of rice to 24,000 voters in Bagan Datoh,” claimed Rafizi, adding that he would release a video to prove his claim at a later date.

    ReplyDelete
  110. macam3 tuduhan dibuat pakatan, tapi bukti pun tiada.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.