Sunday, June 13, 2010

KONSPIRASI MENJATUHKAN MUSA AMAN?

BARISAN Nasional Sabah semakin goyah dan kemungkinan akan kehilangan hiraki Fixed Deposit sekiranya gelinciran pengaruh dan ‘coup-de-taat’ (rampasan kuasa) di dalam UMNO Sabah tidak ditangani dengan bijaksana oleh Perdana Menteri Malaysia.

Mantan Setiausaha Agung Ex-USNO, Abdullah Sani Haji Abdul Salleh Gupurani mendedahkan demikian dalam satu perjumpaan khas dengan Krew Sabahkini.net di Semporna, semalam ekoran tindakan pihak tertentu dalam UMNO yang merancang konspirasi menjatuhkan Ketua Badan Perhubungan UMNO Sabah, Datuk Musa Haji Aman daripada kerusi Ketua Menteri Sabah.

“Konspirasi kali ini dalam skala besar dan melibatkan banyak pemimpin UMNO dan BN sendiri yang didalangi oleh para konspirator termasuk ahli politik peringkat pusat dan negeri, para peniaga berkepentingan dan kakitangan kerajaan yang telah menjual rahsia kerajaan kepada golongan oportunis di dalam UMNO untuk menjatuhkan Musa secara tidak demokratik,” ujar Abdullahsani yang menekankan betapa pentingnya ahli UMNO dan rakyat Sabah bersatu kembali menyokong Musa yang telah berjaya membangunkan Sabah sejak menerajui kerajaan negeri pada 1 April 2003.

Kata Abdullahsani, memandangkan UMNO dan BN terlalu sukar untuk dijatuhkan daripada luar, maka pihak yang berkepentingan terutama pembangkang dan rakus kuasa dalam UMNO menangguk di air keruh, mengambil kesempatan di atas fitnah yang dilemparkan kepada Musa untuk menggelincirkan beliau daripada Kerusi Ketua Menteri Sabah.

Abdullahsani turut mempersoalkan siapakah yang membiayai Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Malaysia, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan seorang pemuda PKR Semporna, Ramzan Wahab (sepupu Menteri Kanan Persekutuan) membuat laporan tidak berasas kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) di Hong Kong terhadap Ketua Menteri sebagaimana yang didedahkan secara meluas di media dan dijadikan asas untuk memaksa Musa aman mengundur diri.

“Sebagai ahli Ex-USNO yang pro kepada BN, kami menentang sebarang cubaan rampasan kuasa secara terancang yang dilakukan oleh para konspirator yang terdiri daripada mereka yang berjawatan tinggi di dalam UMNO dan para desperado yang gagal mendapat layanan baik kerajaan negeri selama ini,” kata Abdullahsani yang berjanji akan mendedahkan para konspirator apabila tiba masanya.

Buat masa ini, kata Abdullahsani, Majlis Tertinggi UMNO dan BN haruslah menyelamatkan Sabah daripada ‘Teori Konspirasi’ yang dirancang bagi mengelakkan ‘Kerajaan Kukuh BN Sabah’ tumbang kepada pembangkang yang telah lama bermimpi untuk merampas Sabah daripada BN sejak 1994.

Tegas Abdullahsani, semoga tragedi rampasan kuasa di luar batas perlembagaan tidak berlaku di Sabah demi meneruskan kesinambungan Kerajaan 1Malaysia yang sudah memulakan kerangka RMK-10 yang mendominasi Sabah sebagai halatuju ekonomi yang mapan dan berkekalan.

“Cita-cita kita untuk melihat Sabah kembali kepada carta kemajuan arus perdana pembangunan negara sebagai penanda aras dalam RMK 10 akan berkecai dan Sabah akan hancur jika Sabah jatuh kepada para konspirator ini,” pesan Abdullahsani sambil mengingatkan agar mereka yang terpedaya dan dipergunakan oleh perancang konspirasi agar kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat.

Oleh: SAMAD SADIKUL (sabahkini)

23 comments:
Write comments
  1. CM telah banyak menolong kerajaan sabah dan juga membangunkan sabah semenjak tahun pentadbirannya. jadi bantulah CM kita dalam hal ni. sokongan dari rakyat adalah yang utama. percaya kepada CM kita Datuk Musa Aman.

    ReplyDelete
  2. percayalah pada CM, setelah dia membantu membangunkan sabah. janganlah pentadbiran jatuh kepada yang kita tidak tahu akibatnya. nanti akan memburukkan sabah. jadi biarkan CM dan kerajaan kita sekarang yang membantu membangunkan sabah.

    ReplyDelete
  3. walaupun byk konspirasi yang dibuat untuk menjatuhkan Musa Aman, namun mereka tetap takkan berjaya. Musa Aman adalah KM Sabah yang terbaik, ia telah banyak membangunkan negeri sabah. sokongan rakyat terhadapnya tetap kuat. bukan mudah untuk menjatuhkannya.

    ReplyDelete
  4. Buat masa ini, kata Abdullahsani, Majlis Tertinggi UMNO dan BN haruslah menyelamatkan Sabah daripada ‘Teori Konspirasi’ yang dirancang bagi mengelakkan ‘Kerajaan Kukuh BN Sabah’ tumbang kepada pembangkang yang telah lama bermimpi untuk merampas Sabah daripada BN sejak 1994. jadi jangan sabah terlepas kepada yang tidak boleh mentadbir sabah. biarkan Datuk MUsa Aman dan BN yang akan membangunkan sabah. KErajaan sekarang adalah kerajaan yang terbaik untuk sabah.

    ReplyDelete
  5. rakyat sabah haruslah percaya dengan DAtuk Musa Aman, jatuhkan Datuk Musa aman adalah yang mustahil. Datuk MUsa adalah yang terbaik untuk rakyat sabah. jadi bukan senang mahu menjatuhkan kerajaan yang terbaik di sabah ini.

    ReplyDelete
  6. It is undeniable that there are many people out there who wanted to bring him down.

    ReplyDelete
  7. pihak yang rakus untuk merampas kuasa bukan ciri2 pemimpin ynag baik. jika mereka ini berpeluang mentadbir kerajaan, pasti keadaan Sabah akan lebih teruk kerana mereka hanya akan mengutamakan kepentingan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  8. diharapkan, Datuk Musa akan terus berjuang untuk rakyat Sabah dan mengabaikan semua fitnah dari pihak yang tidak bertanggungjawab. saya yakin, rakyat Sabah masih kuat menyokong kerajaan dan belum terlintas untuk menukar kerajaan baru.

    ReplyDelete
  9. Bagi Saya tidak perlu la merampas secara kotor, hal ini kerana ianya tidak akan mendapat rahmat dari atas. Dan apabila itu terjadi maka pelbagai malapetaka yang akan menimpa bukan sahaja kepada diri sendiri tetapi juga seluruh rakyat !!! elakkan daripada berlaku.

    ReplyDelete
  10. betul tu. kalau boleh biarlah rakyat yang tentukan siapa pemimpin dorg. jadi tidak payahlah mahu main cara kotor. lagilah di benci rakyat kan. CM sekarang ini adalah lah yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  11. Datuk Musa akan terus berjuang untuk rakyatnya. Beliau tidak akan cepat putus asa dan mengalah cuma dengan apa yang berlaku ini. rakyat tetap meyokong Datuk Musa Aman.

    ReplyDelete
  12. There must be something behind all these. He might done a wrong decisions sometimes but i can say, in almost of time he did brings lots of new things in term to developing Sabah. Why not we see the bright side of him instead of the negative side, that did not brings any benefits to us. Just remember that, we all do the bad things and talk about people's bad will not turn you to an angel. And for those who are felt that he might be the right one to replace Datuk Musa sits, just wait for the next GE. Good Luck !

    ReplyDelete
  13. sebagai seorang CM, Musa menghadapi cabaran besar dari dalam dan luar untuk menjatuhkan kewibawaan beliau sebagai pemimpin No1 sabah..Musa tetap akan meneruskan perjuangan dan tanggungjawabnya sebagai CM untuk menerajui sabah ke arah masa depan yang lebih baik untuk rakyat..Musa berjasa kepada sabah atas sumbangan beliau membangunkan negeri sabah seperti yang ada pada hari ini..bagi saya, Musa adalah CM Sabah yang berwibawa, berkaliber dan terbaik..

    ReplyDelete
  14. tak pelulah menggunkan taktik kotor untuk menjatuhkan Musa Aman, taktik ini tidak akan diberkati. Musa Aman adalah pemimpin yang sgt baik. dia menjadi ketua menteri pun atas usaha dia sendiri dan sokongan rakyat. sehingga kini rakyat sabah masih menyokongnya. segala usaha jahat untuk menjatuhkannya takkan berjaya.

    ReplyDelete
  15. rakyat yang menentukan siapa yang akan pemimpin mereka. sokongan rakyat terhadap Musa Aman tetap kuat. Musa Aman akan terus menjadi KM Sabah.

    ReplyDelete
  16. Musa Aman is by far the most competent CM in Sabah. Under his leadership, the development in Sabah has improved rapidly. Musa Aman should not step down from his position as a CM,instead fight back for his position.

    ReplyDelete
  17. Too bad. Rumours by rumours are being spread around without any confirmation and CM is still holding his forte and ground. I know there are some who want him to step down and take over the CM office for themselves. We shall see who is much more corrupted and who is not.

    ReplyDelete
  18. Datuk Musa adalah pemimpin yang hebat sebab tu ramai yang jealous sehingga mahu jatuhkan beliau. hehehhee

    ReplyDelete
  19. Kalau memang orang tak suka Musa dari dulu lagi bah beliau takkan dapat sokongan rakyat. Tapi, tengoklah sampai sekrang beliau tetap jadi CM Sabah yang terbaik.
    Cuma mungkin ada pihak yang tak puas hati sehingga sanggup menggunakan pelbagai cara utk memburukkan nama Musa. adiii..

    ReplyDelete
  20. Apapun, saya harap demi kebaikan bersama janganlah perbesarkan isu ni. Sebagai Sabahan kita patut sokong CM dalam usaha membangunkan sabah ke arah yang lebih baik. jika semua pihak bersatu barulah banyak benda baik menjadi kenyataan.

    ReplyDelete
  21. Musa Aman sehingga kini pun masih menjadi KM Sabah adalah kerana sokongan rakyat yang tidak berbelah bagi terhadapnya. pemimpin yang baik mesti akan disokong rakyat.

    ReplyDelete
  22. Obviously, in fact, Datuk Musa Aman Brings lots of changes here and there in Sabah. Of course whoever see his achievement, will get burn to have that position. But for sure he will stand to fight for the right! And people of Sabah will always supported him as a trust to Developing this state! ..

    ReplyDelete
  23. Whoever wanted to take over CM's seat through dirty tactics will never gain the people's trust or respect.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.