Friday, May 17, 2013

Slogan 1Malaysia Cuba Dikuburkan?

Telah sepuluh hari UMNO/BN kembali memerintah. Dalam erti kata lain Pakatan Rakyat (PR) tidak dapat meneruskan usaha murninya untuk memansuhkan tol dan PTPTN kerana belum berjaya membentuk kerajaan Persekutuan. Akan tetapi sekiranya dibelek-belek media perdana. Kelihatan seperti Barisan Nasional (BN) sudah pun memulakan langkah pemansuhan.

Tidak, jangan silap. Usaha pemansuhan UMNO/BN yang dimaksudkan bukan terhadap tol atau PTPTN. Itu bukanlah minat mereka. Tetapi apa yang dilihat sedang cuba dimansuhkan adalah falsafah 1Malaysia yang dijulang Najib Razak sebelum ini.

Lihat saja sejurus selepas UMNO/BN memenangi PRU-13, isu yang meletus ialah kononnya prestasi buruk UMNO/BN berpunca daripada “tsunami Cina”. Tanpa membuang masa pertuduhan itu disambut oleh lidah UMNO dengan terpampang sebesar-besar tajuk “Apa Lagi Cina Mahu?”

Bermulalah rentetan serangan demi serangan berbau perkauman seolah-olah keputusan PRU13 simbol kepada Cina lawan Melayu. Sehinggalah membawa kepada seruan paling bengap semalam agar diboikot perniagaan kaum Cina yang menyokong PR. Oh ya, bagaimana mahu tahu yang mana menyokong yang mana tidak? Katakan sajalah mahu boikot perniagaan semua orang Cina.

Najib Razak sendiri kelihatan sudah kurang bicara mengenai 1Malaysia sejak kemenangannya. Seperti yang kita tahu, 1Malaysia yang mahukan rakyat melihat diri mereka sebagai rakyat Malaysia dahulu kemudian barulah kaum, tidak mendapat sambutan di kalangan ahli dan pemimpin UMNO. Akibatnya bola tanggung “tsunami Cina” yang Najib lontarkan tentu akan memakan diri, apabila orang UMNO akan melihat 1Malaysia sebagai slogan gagal dan syok sendiri.

PR mungkin belum berjaya membentuk kerajaan Persekutuan. Tetapi selepas PRU13, semakin menjadi-jadi perpaduan rentas kaum para penyokongnya. Semakin berusaha penyokong PR untuk memperkuatkan perpaduan rentas kaum di kalangan mereka.

Jika sebelum PRU-13 UMNO/BN galak memainkan propaganda kononnya memilih mereka sama dengan memilih Malaysia. Pasca-PRU13 membuktikan pihak mana yang sebenar-benarnya mempunyai semangat Malaysia! -roketkini

119 comments:
Write comments
  1. Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat berjanji akan menjadi Perdana Menteri bagi seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa mahupun ideologi politik.

    ReplyDelete
  2. Dalam entri bertajuk ‘Terima Kasih Malaysia’ itu, Perdana Menteri juga berjanji kerajaan Barisan Nasional (BN) akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menolak fahaman ekstrem dan perkauman yang tidak memanfaatkan negara.

    ReplyDelete
  3. Kabinet baru akan bertanggungjawab untuk melaksanakan transformasi di Malaysia dan meneruskan pembaharuan ekonomi dan politik yang bermula empat tahun lalu.

    ReplyDelete
  4. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata menteri-menteri baru, menggandingkan pemimpin lama berpengalaman luas, dan muka baru dengan idea-idea baru dan berdaya maju, satu asas bagi pencegahan rasuah dan undang-undang hak asasi manusia, dan penghargaan terhadap kedinamikan sektor swasta.

    ReplyDelete
  5. Dalam posting terbaru di Facebook beliau, Najib berkata sejak beberapa bulan dan tahun yang lalu, berlaku perpecahan dalam masyarakat Malaysia dan kini sudah tiba masanya untuk setiap rakyat, dalam kerajaan dan melangkauinya untuk melupakan kekecewaan, dan bekerja bersama-bersama untuk penyatuan nasional dan perpaduan nasional.
    "Dalam semangat inilah, saya meminta pemimpin lelaki dan wanita ini untuk berkhidmat, bukan hanya sebagai menteri, tetapi sebagai barisan Kabinet yang bersatu-padu. Bersama-sama kita boleh menjayakan penyatuan nasional, menjamin masa depan ekonomi Malaysia dan membina sebuah masyarakat yang lebih utuh, lebih harmoni," katanya.

    ReplyDelete
  6. Slogan 1Malaysia mampu kekal relevan sekiranya ia terus dilaksanakan dengan jujur dan ikhlas.

    Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, pelaksanaannya mesti berdasarkan toleransi dengan menerima kepelbagaian perbezaan dalam masyarakat.

    ReplyDelete
  7. "Negara kita, rakyatnya terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan semangat perpaduan antara kaum itu dapat dilaksanakan dengan jitu dan padu dalam negara ini di bawah slogan 1Malaysia.

    "Saya percaya 1Malaysia tidak akan tinggal slogan sekiranya ia dilaksana dengan mengambil kira semua kaum," katanya.

    ReplyDelete
  8. Ketua UMNO Bahagian Gua Musang itu berkata, kemajuan negara boleh dilaksanakan dengan cara yang lebih spesifik melalui semangat 1Malaysia asalkan rakyat bijak mendokong semangat perpaduan dengan saksama antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  9. "Kita mesti jauhkan daripada sifat dendam, kita hendaklah patuh kepada larangan terhadap perkara-perkara yang boleh mencetuskan suasana tidak baik di kalangan rakyat," ujarnya.

    Katanya, adalah menjadi tanggungjawab semua pihak dalam memastikan hubungan kaum dalam negara ini berjalan dengan rasa penuh kasih sayang demi mengekalkan keamanan rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  10. Slogan 'Ubah' yang dibawa pembangkang untuk menumbangkan kerajaan pula adalah tidak relevan kerana pentadbiran Barisan Nasional (BN) selama 56 tahun terbukti berjaya membawa kemakmuran dan kestabilan selain menyatupadukan rakyat berbilang kaum sehingga Malaysia terkenal di mata dunia.

    ReplyDelete
  11. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tidak ada sebab kenapa kerajaan dengan rekod yang baik perlu ditumbangkan sedangkan barisan kepimpinannya telah banyak membela nasib rakyat dan memajukan ekonomi negara ke tahap jauh lebih tinggi.

    ReplyDelete
  12. Dalam hubungan itu, beliau menggariskan empat faktor kenapa kerajaan BN perlu dipertahankan pada pilihan raya umum kali ini iaitu kejayaan dalam mewujudkan keamanan; mengekalkan perpaduan; memajukan ekonomi dan memberi pendidikan terbaik kepada rakyatnya.

    ReplyDelete
  13. ''Keamanan dalam kepelbagaian (kaum) yang dinikmati ini bukan datang dengan sendirinya. Kerajaan BN dapat menentukan rakyat dapat hidup bersatu padu. Kejadian 13 Mei 1969 adalah satu-satunya titik hitam dalam sejarah negara, tetapi perpaduan dapat kita kekalkan sehingga hari ini," katanya.

    ReplyDelete
  14. Siapa yang ingin kuburkan siapa?

    ReplyDelete
  15. Timbalan Perdana Menteri berkata, selain keamanan dan perpaduan kaum, BN juga berjaya membawa kemakmuran ekonomi negara sehingga rakyat menikmati kehidupan yang jauh lebih baik berbanding dahulu termasuk dari segi penyediaan prasarana serta pendapatan yang semakin bertambah.

    ReplyDelete
  16. Kejayaan negara dalam pelbagai bidang, katanya, menjadikan Malaysia cukup dikenali di seluruh dunia hasil dasar-dasar pemimpin negara yang mempunyai visi dan berpandangan jauh.

    ''Semua pembangunan ini tidak mudah dan tidak terjadi begitu sahaja tanpa usaha. Kita tiada 'lampu ajaib' untuk gosok dan segala-galanya tersedia. Ini semua hasil amanah, tanggungjawab dan keupayaan pemimpin kita membangunkan negara sehingga mendapat dokongan rakyat sampai hari ini," jelasnya.

    ReplyDelete
  17. Muhyiddin menarik perhatian bagaimana ada rakyat di negara lain terpaksa bangkit menjatuhkan kerajaan kerana kehidupan mereka susah, tetapi itu tidak berlaku di Malaysia kerana pemimpin negara berjaya menjalankan tanggungjawabnya dengan baik.

    ReplyDelete
  18. Beliau turut membidas pembangkang yang menuduh kononnya pembangunan negara dilakukan secara tidak adil dengan mengutamakan golongan tertentu sedangkan masyarakat tanpa mengira kaum dapat berkongsi hasil kekayaan negara.

    ''Mereka (pembangkang) ini ada mata tapi tak melihat, ada telinga tapi tak mendengar. Kenyataan ini amat mengelirukan. Kita lihat masalah pokok sudah dapat kita laksanakan, di Perak misalnya adalah antara negeri yang peratusan kemiskinan paling rendah, ini salah satu kejayaan kita," katanya.

    ReplyDelete
  19. Slogan 1Malaysia still on going.

    ReplyDelete
  20. 1malaysia adalah konsep untuk menyatukan seluruh rakyat malaysia.

    ReplyDelete
  21. konsep ini harus dikekalkan demi kemakmuran negara

    ReplyDelete
  22. 1Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di
    kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa
    nilai-nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat
    Malaysia. Ia bukan satu dasar baru yang terpisah dari dasar-dasar
    kerajaan Barisan Nasional sebelum ini, sebaliknya ia merupakan
    pelengkap kepada pendekatan-pendekatan yang sedia ada untuk
    mengukuhkan lagi perpaduan bagi menjamin kestabilan, ke arah
    mencapai kemajuan dan pembangunan yang lebih tinggi bagi rakyat
    dan negara Malaysia.

    ReplyDelete
  23. Pengertian ini adalah berdasarkan hujah bahawa untuk mencapai
    status negara maju sepertimana yang diilhamkan melalui
    Wawasan 2020, syarat yang paling utama ialah sebuah negara yang
    kukuh dan stabil dan ini akan hanya dapat dicapai apabila rakyat nya
    bersatu padu.

    ReplyDelete
  24. Perpaduan sememangnya telah membentuk teras utama dalam
    hala tuju negara menuju kecemerlangan bermula sejak
    kemerdekaan dicapai. 1Malaysia bertujuan menyemarakkan
    semula semangat perpaduan dan persaudaraan di kalangan
    rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  25. Antara penerapan nilai-nilai murni dalam 1 Malaysia Hormat menghormati antara semua kaum termasuk menghormati adat resam serta budaya kaum lain. Rasa hormat ini juga menuntut kita tidak mengeluarkan kata-kata kesat tentang kaum lain dan juga tidak mempersoalkan peruntukan-peruntukan undang-undang yang menyentuh sensitiviti kaum. Oleh itu ianaya harus dipupuk dalam hati semua rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  26. 1Malaysia atau 'Satu Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2 April 2009. Intipati gagasan ini idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan kebudayaan. Semua pihak mestilah bersama-sama menjayakannya. Pelaksanaannya bukan dibuat semalaman tetapi secara evolusi.

    ReplyDelete
  27. Ia adalah kesinambungan konsep daripada dua kepimpinan terdahulu dalam membawa Malaysia menjadi sebuah negara maju.Ia adalah ramuan serta formula pentadbiran dalam proses negara menuju Wawasan 2020 serta menjadi cemerlang, gemilang dan terbilang seperti yang diperjuangkan perdana menteri keempat dan kelima iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.[1]

    ReplyDelete
  28. Apa yang harus diingat oleh semua rakyat Malaysia iaitu aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati dan bersikap menerima di antara satu sama lain.Masyarakat majmuk di Malaysia perlu disatukan melalui '1Malaysia'. Hubungan kaum dipereratkan bagi jangka masa panjang. Tiada perbezaan antara bandar, luar bandar dan kumpulan etnik sekiranya mereka mempunyai potensi berhak mendapat bantuan kerajaan berbanding anak-anak golongan berada yang sudah tentu mempunyai peluang pendidikan yang terbaik.

    ReplyDelete
  29. Slogan "Satu Malaysia" pada tahun 2009 adalah "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan". Slogan pada tahun 2010 pula ialah "1 Malaysia Menjana Transformasi", Slogan-slogan tersebut juga adalah tema sambutan kemerdekaan Malaysia yang ke-52 dan ke-53. Manakala pada tahun 2011 pula, tema "Transformasi Berjaya Rakyat Sejahtera" dipilih bagi mewarnai hari kemerdekaan Malaysia yang ke-54. Ianya seiring dengan agenda tahun semasa.

    ReplyDelete
  30. 1Malaysia menyeru semua rayat Malaysia tanpa mengira bangsa dan latar belakang untuk bersatu padu mentokong transformasi kerajaan.

    ReplyDelete
  31. Ia bukan satu dasar baru yang terpisah dari dasar-dasar kerajaan Barisan Nasional sebelum ini, sebaliknya ia merupakan pelengkap kepada pendekatan-pendekatan yang sedia ada untuk mengukuhkan lagi perpaduan bagi menjamin kestabilan, ke arah mencapai kemajuan dan pembangunan yang lebih tinggi bagi rakyat dan negara Malaysia.

    ReplyDelete
  32. Dalam erti kata lain 1 Malaysia digagaskan sebagai satu formula yang akan membantu memastikan aspirasi negara, iaitu Wawasan 2020 tercapai jika ia diterapkan ke dalam sanubari rakyat dan diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat.

    ReplyDelete
  33. Pengertian ini adalah berdasarkan hujah bahawa untuk mencapai status negara maju sepertimana yang diilhamkan melalui Wawasan 2020, syarat yang paling utama ialah sebuah negara yang kukuh dan stabil dan ini akan hanya dapat dicapai apabila rakyat nya bersatu padu.

    ReplyDelete
  34. Perpaduan yang digambarkan oleh gagasan 1 Malaysia amat berbeza dari konsep asimilasi yang diamalkan di negara-negara lain di mana identiti kaum-kaum etnik dilenyapkan dan diganti dengan satu identiti nasional yang sama. Sebaliknya 1 Malaysia menghargai dan menghormati prinsip-prinsip Perlembagaan Persekutuan serta identiti-identiti etnik setiap kaum diMalaysia, dan menganggapnya sebagai satu aset atau kelebihan yang patut dibanggakan.

    ReplyDelete
  35. Perpaduan yang digambarkan oleh gagasan 1Malaysia amat berbeza dari konsep asimilasi yang diamalkan di negara-negara lain di mana identiti kaum-kaum etnik dilenyapkan dan diganti dengan satu identiti nasional yang sama. Sebaliknya 1 Malaysia menghargai dan menghormati prinsip-prinsip Perlembagaan Persekutuan serta identiti-identiti etnik setiap kaum diMalaysia, dan menganggapnya sebagai satu aset atau kelebihan yang patut dibanggakan.

    ReplyDelete
  36. 1Malaysia menekankan sikap penerimaan di kalangan rakyat berbilang kaum, di mana sesuatu kaum menerima keunikan kaum yang lain seadanya agar dapat kita hidup bersama dalam keadaan saling hormat menghormati sebagai rakyat dalam satu negara.

    ReplyDelete
  37. Menjadi asas kepada semua ini adalah prinsip keadilan untuk semua kaum, yang membawa maksud bahawa nasib semua kaum akan terbela dan tiada mana-mana pihak akan dipinggirkan. Keadilan ini mestilah mengambil kira taraf kemajuan kaum-kaum yang berada pada tahap yang berbeza. Oleh itu, dasar-dasar kerajaan dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang memberikan pembelaan kepada golongan yang memerlukannya, akan tetap dilaksanakan.

    ReplyDelete
  38. 1Malaysia adalah penerusan agenda membina negara. Untuk mencapai kemajuan bagi negara, rakyat perlu dimajukan terlebih dahulu, dan ini dimulakan dengan membentuk sikap penerimaan antara kaum, yang membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.

    ReplyDelete
  39. Itulah maksud 1 malaysia seperti yang tedapat dalam buku pengenalan 1 malaysia yang di edarkan oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  40. Konsep 1 Malaysia bukanlah mewujudkan bangsa Malaysia yang baru dengan menghapuskan identiti setiap kaum tetapi semua kaum bersatu padu untuk bersama sama memajukan Malaysia. Melayu masih melayu dan cina masih cina dan india juga kekal india. Kad pengenalan kita masih mengekalkan identiti kaum kita. Tidak wujud satu bangsa baru yang mana di pelopori oleh sesetengah pihak sebagai modal politik.

    ReplyDelete
  41. 1Malaysia adalah penerusan agenda membina negara. Jika tiada perpaduan mana adanya pembanguanan bersama.

    ReplyDelete
  42. Perpaduan sememangnya telah membentuk teras utama dalam hala tuju negara menuju kecemerlangan bermula sejak kemerdekaan dicapai. 1Malaysia bertujuan menyemarakkan semula semangat perpaduan dan persaudaraan di kalangan rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  43. Untuk mencapai kemajuan bagi negara, rakyat perlu dimajukan terlebih dahulu, dan ini dimulakan dengan membentuk sikap penerimaan antara kaum, yang membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.

    ReplyDelete
  44. Dengan saya sebagai Orang Malaysia yang menyayangi semua kaum lain serta mencintai keamanan berseru untuk kita harus mempuk perasaan 1Malaysia yang ''sebenar'' tanpa mengira terdapatnya perbalahan politik yang berlaku

    ReplyDelete
  45. Bagi mencapai negara maju pada masa hadapan yang diharapkan oleh semua rakyat malaysia, impian Malaysia ataupun ''Malaysian Dream'' ini haruslah kita semua mengetepikan sentimen dan prejudis terhadap sesama lain diantara kita, bagi mencapai wawasan 2020. Dengan itu haruslah kita menyokong kerajaan Barisan yang menerajui trnsformasi Negara dalam agenda Malaysia kita rakyat sejagat.

    ReplyDelete
  46. MIC deputy president Datuk Seri S Subramaniam has urged members to accept the prime minister's decision to include Hindu Rights Action Force (Hindraf) chairman P.Waythamoorthy into the Cabinet.

    ReplyDelete
  47. More certified cyber security specialists are needed in the country as cyber crime grows more rampant.

    ReplyDelete
  48. semua kenyataan/pendapat dlm page ni kebanyakaannya bodoh

    ReplyDelete
  49. Malaysia’s gross domestic product (GDP) expanded by 4.1 per cent in the first quarter 2013, amid the weaker external environment.

    ReplyDelete
  50. This is in contrast to the 5.1 per cent in the same quarter 2012 and 6.5 per cent in the fourth quarter.

    ReplyDelete
  51. “Domestic demand remains robust, increasing by 8.2 per cent during the quarter compared with the 7.8 per cent recorded in the fourth quarter of last year.”

    ReplyDelete
  52. “Growth for the year as a whole remains within the earlier projection of five to six per cent,”

    ReplyDelete
  53. domestic demand is expected to remain the key driver of growth, bolstered by sustained private sector expansion and supported by the public sector.

    ReplyDelete
  54. Ramai pemimpin asing mengutuskan ucapan tahniah kepada Datuk Seri Najib Razak sempena kemenangan beliau pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  55. Perdana menteri menerima ucapan tahniah melalui telefon daripada rakan sejawatan beliau David Cameron dari United Kingdom, Yingluck Shinawatra (Thailand) dan Lee Hsien Loong (Singapura). Beliau juga menerima ucapan tahniah daripada Putera Mahkota Abu Dhabi Jen Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan.

    ReplyDelete
  56. Perdana Menteri Australia Julia Gillard pula menghubungi Najib melalui telefon pada pukul 1 tengah hari ini untuk menyampaikan ucapan tahniahnya. Najib berbual selama lebih kurang 10 minit dengan Julia selepas mempengerusikan perjumpaan khas dengan anggota parlimen Barisan Nasional (BN) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

    ReplyDelete
  57. Pada PRU13 Ahad lepas, BN memperoleh mandat untuk membentuk kerajaan apabila memenangi 133 daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan. Najib telah mengangkat sumpah sebagai perdana menteri di hadapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara.

    ReplyDelete
  58. Kenyataan Suruhanjaya Tinggi Britain di sini hari ini berkata Cameron menghubungi Najib untuk mengucapkan tahniah atas kemenangan beliau pada PRU13. “Perdana Menteri Britain secara peribadi menyampaikan ucapan tahniah beliau kepada Perdana Menteri Najib Razak melalui perbualan telefon malam tadi.

    ReplyDelete
  59. “PM Cameron menegaskan tentang pentingnya perubahan politik dan ekonomi terus dilakukan sebagai susulan kepada usaha yang dilaksanakan sebelum ini. PM Cameron berkata beliau berharap hubungan dua hala antara UK dan Malaysia akan terus dipertingkat,” kata kenyataan itu.

    ReplyDelete
  60. Kenapa nak kuburkan slogan 1malaysia??Walhal slogan ini adalah baik untuk mencetuskan persefahaman & semangat bersatu dikalangan rakyat malaysia.

    ReplyDelete
  61. Usah Malukan Diri Sendiri… Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-sorong

    Pakatan pembangkang menyerlahkan sikap yang tidak matang dalam berpolitik dengan melakukan pelbagai bangkangan terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) terutamanya selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

    Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Samsudin menganggap sikap pakatan pembangkang adalah sesuatu yang memalukan bagi sebuah bangsa yang menuju tahap negara membangun.

    ReplyDelete
  62. Usah Malukan Diri Sendiri… Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-sorong


    “Sudah memang kerja pembangkang adalah membangkang tetapi dengan mempertikaikan keputusan pilihan raya yang berlangsung menunjukkan mereka umpama ‘hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong’ sedangkan rakyat sudah memberi mandat kepada BN sebagai teraju kerajaan.

    “Pembangkang terus mempertikaikan keputusan PRU13 walaupun telah nyata BN yang dipilih oleh rakyat berbanding pakatan pembangkang. Sikap mereka ini memang melucukan,” katanya lagi.

    Pakatan pembangkang yang diketuai oleh Anwar Ibrahim mengadakan himpunan atas alasan membantah keputusan PRU13 di seluruh negeri termasuk di Sabah dan Sarawak yang bermula di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei lalu.

    ReplyDelete
  63. Usah Malukan Diri Sendiri… Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-sorong

    “Negara-negara luar yang menjadi pemerhati dan mengikuti perkembangan politik negara kita pun mengiktiraf kemenangan BN malah Presiden Barack Obama dari Amerika Syarikat turut mengucapkan tahniah kepada Datuk Seri Najib, tapi pakatan pembangkang sengaja mahu menafikan.

    “Rakyat sudah tidak mahu dipermainkan lagi kerana tumpuan sekarang adalah untuk bekerja sebagaimana BN yang telah membentuk kerajaan dan menteri-menteri kabinetnya agar segala perancangan dapat dilaksanakan.

    Selaras dengan itu, beliau yang juga Exco Pergerakan Puteri UMNO menyeru anggota BN dan UNO khususnya golongan muda agar tidak alpa dengan tingkah pembangkang yang gemar mengelirukan masyarakat dengan pelbagai manipulasi mereka.

    ReplyDelete
  64. Usah Malukan Diri Sendiri… Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-sorong

    “Jentera parti perlu bergerak setiap masa dan berdamping dengan masyarakat untuk memberi penerangan berkaitan apa yang berlaku.”

    Pada PRU13 lalu, Mas Ermieyati memenangi kerusi Parlimen Masjid Tanah dengan melakar sejarah bukan sahaja buat dirinya sendiri tetapi juga kepada Melaka apabila menang kerusi Parlimen Masjid Tanah selepas memperolehi majoriti 16,200 sekali gus menumbangkan pesaingnya, calon Pas, Mohd Nasaie Ismail, 29.

    ReplyDelete
  65. Kalau Dah Gila Jawatan Jangan Heret Rakyat Juga Sama Jadi “Gila” – Othman

    Kerajaan Barisan Nasional (BN) telah melengkapkan teraju jentera pentadbirannya dengan pelantikan anggota kabinet dan mengangkat sumpah jawatan dan taat setia di hadapan Yang DiPertuan Agung bagi meneruskan kesinambungan pentadbiran negara ini sedangkan dalam masa yang sama ketua pembangkang masih bersikap tidak karuan.

    Ahli Parlimen Pendang, Datuk Othman Abdul menganggap tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang masih enggan mengiktiraf kemenangan BN dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah umpama ‘orang gila’.

    ReplyDelete
  66. Kalau Dah Gila Jawatan Jangan Heret Rakyat Juga Sama Jadi “Gila” – Othman

    “Apa lagi yang boleh kita katakan kepada beliau kerana sikapnya menunjukkan beliau dah gila nak jadi Perdana Menteri pada hal semua pihak sudah mengiktiraf kemenangan PRU13 berpihak kepada BN malah Presiden Amerika Syarikat sendiri pun dah nyatakan tahniah kepada Perdana Menteri kita.

    “Kalau dah gila jawatan jangan pula cuba heret rakyat jadi gila seperti dia,” katanya kepada UMNO-Online.

    Beliau yang memenangi kerusi Parlimen Pendang berjaya menafikan ‘kubu kuat Pas’ dengan mengalahkan Timbalan Presiden parti terbabit iaitu Mohamad Sabu dengan majoriti 2,638 undi.

    ReplyDelete
  67. Kalau Dah Gila Jawatan Jangan Heret Rakyat Juga Sama Jadi “Gila” – Othman


    “Apa tujuan Anwar Ibrahim enggan mengiktiraf kemenangan BN. Dah kalah, kalahlah… apa lagi? Adakah dengan mengadakan demonstrasi dan perhimpunan jalanan akan dapat menafikan kemenangan BN dalam PRU13?”

    “PRU13 dilaksanakan dengan telus sebagaimana demokrasi berparlimen dijalankan. Ini keputusan demokrasi dan sesiapa saja mesti terima keputusan yang telah dibuat oleh rakyat,” tegasnya.

    Katanya, jika benar berlaku penipuan dan penyelewengan dalam PRU13 sebagaimana yang didakwa oleh pembangkang maka mereka sepatutnya mengumpul sebanyak mungkin bukti dan melantik peguam terbaik dengan menggunakan saluran undang-undang untuk mengemukakan bantahan menerusi petisyen di mahkamah.

    ReplyDelete
  68. Kalau Dah Gila Jawatan Jangan Heret Rakyat Juga Sama Jadi “Gila” – Othman


    “Jika mereka berniat baik, sayangkan negara serta mahu mencabar keputusan PRU13 maka lakukan ikut saluran yang ada, kita lawan di mahkamah berdasarkan kepada bukti-bukti dan bukannya dengan mengheret rakyat dalam himpunan haram.”

    Tegas beliau lagi, cara demokrasi yang sebenar adalah dengan mengikut saluran yang disediakan dan bukannya menghasut orang ramai terutama golongan muda turun ke jalanan dan berhimpun secara haram sebagaimana dimulakan di stadium di Kelana Jaya yang kemudiannya menular ke seleuruh negara, kononnya membantah keputusan PRU13.

    “Rakyat dah jemu dengan apa yang dilakukan oleh pemimpin pembangkang kerana masyarakat hari ini cintakan keamanan dan kesejahteraan.”

    ReplyDelete
  69. Ha.. Ha.. Haaa.

    Retorik saja semua Ini.. Ini semua poyo!
    Cakap tidak serupa bikin. Mereka yang sama kata "tsunami Cina" berbau perkauman. Kalau betul ikhlas 1Malaysia bubar saja parti politik berasaskan kaum ni. Atau buka keangotaan UmNo kepada semua kaum.

    Temberang saja.

    ReplyDelete
  70. THE Chinese political goal of achieving equality with Malays, a goal that they had sought in the 13th General Election through ubah, galvanised into a powerful emotion this year for a number of reasons:

    DAP'S stunning victories in Perak and Selangor in 2008, which indicated that it could control power in Malay-majority states;

    THE leadership provided by a Malay politician, Datuk Seri Anwar Ibrahim, who was prepared to criticise "Malay supremacy", pledge to end the New Economic Policy (NEP) and eliminate "racial discrimination";

    THE enlargement of democratic space through the abolition of the Internal Security Act and other restrictive ordinances and the enactment of new laws, such as the Peaceful Assembly Act, which has emboldened the Chinese to act, as seen in their participation in Bersih 3 and Perhimpunan Kebangkitan Rakyat;

    THE emergence of new Chinese civil society groups focused on democracy and change; and,

    THE skilful exploitation of the new media by proponents of ubah to create a mass emotional wave in the community.

    ReplyDelete
  71. The critical question is: are the Chinese justified in seeing themselves as a marginalised community? Is it true that the Chinese are the victims of inequality and injustice?

    ReplyDelete
  72. If we examined the real situation of the Chinese in almost every sphere of society, what is the picture that emerges? Who dominates the upper stratum of the economy? Which community is the most significant component in the middle stratum of the economy?

    ReplyDelete
  73. Given the cultural background of the land, isn't the Chinese language and culture overwhelmingly pervasive in Malaysia -- a situation which has few parallels anywhere else in the world?

    ReplyDelete
  74. Even in politics, isn't Chinese participation remarkable, considering that Malaysia evolved from Malay sultanates? Is it fair to describe a community with such a powerful role in society as "marginalised" and "unequal"?

    ReplyDelete
  75. How can we correct this widespread misconception that an entire community labours under? Are Chinese politicians, community leaders, business elite, social activists, academics and others with influence prepared to tell the truth to the community?

    ReplyDelete
  76. Are they prepared to explain the background and the context of this nation to them for principles such as equality can only be understood if they are grounded in reality?

    ReplyDelete
  77. Are they prepared to make the Chinese aware that, in reality, the people who were unequal in the economic sense at the time of Merdeka were Malays, 64 per cent of whom lived below the poverty line?

    ReplyDelete
  78. Since their leaders were prepared to confer citizenship on a million Chinese and Indians on incredibly liberal terms, the special position of Malays and later the indigenous peoples of Sabah and Sarawak was incorporated into the Constitution to safeguard their economic interests.

    ReplyDelete
  79. Are Chinese and Indian opinion makers willing to admit that all said and done, the special position and the NEP that grew out of it have contributed immensely to the nation's wellbeing?

    ReplyDelete
  80. Without the accelerated development of Malays, which NEP was largely responsible for, a strong Malay middle class with significant representation in almost all professions, and in the upper echelons of commerce and industry, would not have emerged in less than a generation.

    ReplyDelete
  81. It is this Malay middle class that has stabilised ethnic relations. It is because a once impoverished people enjoys an appreciable degree of equity and justice today that Malays continue to place their faith in a market economy and parliamentary democracy, which, in turn, have benefited everyone, including the Chinese.

    ReplyDelete
  82. By acknowledging the positive aspects of the NEP, one is not denying that in its implementation there have been excesses and abuses. In a number of instances, opportunities for non-Malays in education and the economy have been unjustly restricted.

    ReplyDelete
  83. Well-heeled Malays and other Bumiputeras have also sometimes taken advantage of what is essentially an affirmative action policy meant for the poor and deprived, to advance their interests. In the last four years, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has sought to address some of these issues.

    ReplyDelete
  84. Non-Malay recipients of Federal Government scholarships have reached an all-time high. There is a concerted effort to increase the number of non-Malay public servants and non-Malay personnel in the police and the armed forces.

    ReplyDelete
  85. All 1Malaysia ventures are blind to ethnicity and religion. Even in strengthening Malay entrepreneurship, new approaches that discourage rent-seeking are being tried out.

    ReplyDelete
  86. These and other worthwhile efforts should continue, the negative Chinese electoral response notwithstanding. They should continue because it is a question of justice and fairness. Who knows, they may persuade a small segment of the community to do some soul-searching.

    ReplyDelete
  87. It is this soul-searching within the influential stratum of the Chinese community that is the greatest need of the hour -- a serious, sincere reflection on prevailing realities and the Chinese position; on its understanding of equality in the context of the larger nation; and on its future in a society whose very survival rests upon multi-ethnic cooperation.

    ReplyDelete
  88. Kerajaan Barisan Nasional (BN) telah melengkapkan teraju jentera pentadbirannya dengan pelantikan anggota kabinet dan mengangkat sumpah jawatan dan taat setia di hadapan Yang DiPertuan Agung bagi meneruskan kesinambungan pentadbiran negara ini sedangkan dalam masa yang sama ketua pembangkang masih bersikap tidak karuan.

    ReplyDelete
  89. Ahli Parlimen Pendang, Datuk Othman Abdul menganggap tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang masih enggan mengiktiraf kemenangan BN dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah umpama ‘orang gila’.
    “Apa lagi yang boleh kita katakan kepada beliau kerana sikapnya menunjukkan beliau dah gila nak jadi Perdana Menteri pada hal semua pihak sudah mengiktiraf kemenangan PRU13 berpihak kepada BN malah Presiden Amerika Syarikat sendiri pun dah nyatakan tahniah kepada Perdana Menteri kita.

    ReplyDelete
  90. “Kalau dah gila jawatan jangan pula cuba heret rakyat jadi gila seperti dia,” katanya.
    Beliau yang memenangi kerusi Parlimen Pendang berjaya menafikan ‘kubu kuat Pas’ dengan mengalahkan Timbalan Presiden parti terbabit iaitu Mohamad Sabu dengan majoriti 2,638 undi.

    ReplyDelete
  91. “Apa tujuan Anwar Ibrahim enggan mengiktiraf kemenangan BN. Dah kalah, kalahlah… apa lagi? Adakah dengan mengadakan demonstrasi dan perhimpunan jalanan akan dapat menafikan kemenangan BN dalam PRU13?”

    “PRU13 dilaksanakan dengan telus sebagaimana demokrasi berparlimen dijalankan. Ini keputusan demokrasi dan sesiapa saja mesti terima keputusan yang telah dibuat oleh rakyat,” tegasnya.

    ReplyDelete
  92. Katanya, jika benar berlaku penipuan dan penyelewengan dalam PRU13 sebagaimana yang didakwa oleh pembangkang maka mereka sepatutnya mengumpul sebanyak mungkin bukti dan melantik peguam terbaik dengan menggunakan saluran undang-undang untuk mengemukakan bantahan menerusi petisyen di mahkamah.

    “Jika mereka berniat baik, sayangkan negara serta mahu mencabar keputusan PRU13 maka lakukan ikut saluran yang ada, kita lawan di mahkamah berdasarkan kepada bukti-bukti dan bukannya dengan mengheret rakyat dalam himpunan haram.”

    ReplyDelete
  93. Tegas beliau lagi, cara demokrasi yang sebenar adalah dengan mengikut saluran yang disediakan dan bukannya menghasut orang ramai terutama golongan muda turun ke jalanan dan berhimpun secara haram sebagaimana dimulakan di stadium di Kelana Jaya yang kemudiannya menular ke seleuruh negara, kononnya membantah keputusan PRU13.

    “Rakyat dah jemu dengan apa yang dilakukan oleh pemimpin pembangkang kerana masyarakat hari ini cintakan keamanan dan kesejahteraan.”

    ReplyDelete
  94. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia sangat bertuah kerana sentiasa berada dalam suasana aman dan harmoni meskipun rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum dan kepercayaan agama.

    Perdana Menteri turut berkata meskipun semua menyedari bahawa Malaysia adalah sebuah negara majoriti Islam, namun penganut agama Kristian di negara ini juga memainkan peranan penting dalam masyarakat di negara ini hari ini terutama di Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  95. Muhyiddin antara lainnya mengajak agar rakyat Malaysia yang terdiri dari berbilang kaum dan agama di negara ini untuk terus mempertahankan dan menyemarakkan keharmonian serta keamanan yang dikecapi selama ini.

    Muhyiddin berkata, ini terhasil daripada sikap saling hormat menghormati dan toleransi antara masyarakat berbilang kaum dan agama yang dibina sejak sekian lama.

    ReplyDelete
  96. Aku janji Barisan Nasional (BN) untuk memerangi gejala rasuah akan menjadi panduan dalam merangka tindakan supaya Malaysia terus merintis usaha memerangi rasuah dan mampu mengurus tadbir negara dengan lebih berintegriti.

    ReplyDelete
  97. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kwan, berkata dokumen penting itu wajar dijadikan rujukan kerana ia menggariskan perancangan rapi kerajaan untuk manfaat rakyat dan negara seiring agenda transformasi nasional.

    ReplyDelete
  98. Jika diberi ruang, saya berhasrat melantik beberapa pakar tempatan dalam bidang integriti dan pencegahan rasuah untuk bersama pasukan saya dalam usaha merealisasikan matlamat kerajaan menekankan aspek ketelusan dalam pentadbiran kerajaan, katanya di sini, semalam.

    ReplyDelete
  99. Manifesto BN bertema Menepati Janji Membawa Harapan itu menggariskan aku janji yang akan dilaksanakan kerajaan dalam tempoh lima tahun,

    ReplyDelete
  100. Mengakui kepakaran serta sumbangannya menerusi badan pemantau antirasuah antarabangsa, Transperancy International Malaysia (TI-M) yang membawa kepada pelantikannya itu, Seng Kwan berkata, perbincangan juga akan diadakan dengan SPRM dan Institut Integriti Malaysia bagi mendapatkan input untuk memantapkan usaha kerajaan.

    ReplyDelete
  101. Kabinet diumumkan Datuk Seri Najib Razak, diyakini mampu menjayakan agenda transformasi dan memenuhi hasrat penyatuan nasional yang diterajui Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  102. gabungan anggota berpengalaman dan muda, ahli teknokrat yang sudah terbukti prestasi mereka, wanita serta wakil Sabah dan Sarawak itu dilihat mantap, seimbang dan berpandangan jauh dari beberapa aspek yang relevan serta diperlukan negara.

    ReplyDelete
  103. Modal insan penting untuk membantu negara mencapai status maju dalam tempoh kurang 10 tahun lagi.

    ReplyDelete
  104. amalan demokrasi di Malaysia akan terus subur dan menghasilkan natijah yang dapat dinikmati seluruh rakyat dan generasi masa depan.

    ReplyDelete
  105. Saya berharap dalam tempoh beberapa tahun akan datang, apa saja yang dilakukan adalah untuk kepentingan seluruh rakyat Malaysia. Perbezaan yang ada sebahagian daripada kehidupan dan ia turut wujud di mana-mana negara

    ReplyDelete
  106. Datuk Seri Najib Razak menekankan kepentingan ketelusan dalam pentadbiran kerajaan kerana ia adalah aspek yang dieksploitasi dan digembar-gembur oleh pembangkang tanpa mengambil kira sama ada ia bersandarkan kepada realiti atau persepsi.

    ReplyDelete
  107. ketika ini pembangkang hanya tahu bagaimana persepsi boleh mengatasi realiti.

    ReplyDelete
  108. anggota pentadbiran kerajaan memberikan maklum balas dengan lebih pantas dan lebih tegas terhadap sebarang isu yang dibangkitkan pembangkang.

    ReplyDelete
  109. DS Najib menegaskan betapa penting bagi anggota Kabinet untuk bersedia menghadapi penilaian awam yang lebih tinggi lagi.

    ReplyDelete
  110. anggota Kabinet baru, mereka sememangnya bersemangat tinggi dan bersedia memikul tanggungjawab sebagai satu pasukan.

    ReplyDelete
  111. PM dan barisan kabinet yang dilantik akan melakukan yang terbaik untuk memenuhi dan melaksanakan segala amanah dan janji kita kepada rakyat

    ReplyDelete
  112. Najib menegaskan pentingnya untuk menjunjung amanah dan kepercayaan diberikan rakyat kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  113. Slogan 1Malaysia hanya untuk dapat undi saja baa...kejap 1Malaysia kejap racism...lihat saja mimpin-pemimpin UMNO dan NGO UMNO spt Perkasa dengan ucapan-ucapannya yang penuh racism. Apa lagi dengan Surat khabar Utusan yang tidak habis- habis menghasut dan menakut-nakutkan rakyat. Apapun barisan kabinet yang dibentuk tidak mengubah apa- apa... slogan 1Malaysia semakin dilupakan dan tidak dipercayai rakyat lagi.

    ReplyDelete
  114. Sejak dari dahulu...kerajaan BN tidak pernah jujur dan amanah terhadap kepercayaan rakyat...pelbagai penyelewengan, salah guna, rasuah dll tidak pernah berkurangan. Malah berapa banyak skandal yang telah didiamkan, ditutup dan disembunyikan rapat-rapat. Kasihan sungguh kepada penyokong- penyokong BN terhadap pemimpin pujaan mereka. Kasihan kerana menjadi penyokong yang buta hati.

    ReplyDelete
  115. GST akan dilaksanakan segera...tak sabar-sabar rasanya...dulu lagi sudah cakap BN bukan along tapi nak tolong...kabinet baru untuk tolong rakyat sudah dibentuk...i tolong u...u tolong gua! Patutnya u tolong i...i tolong u!. Mesti dalam tv nanti dikisahkan yang indah- indah buat GST dan penyokong-penyokong BN tentu akan syahdu lagi. Begitulah seterusnya...akan dinaikkan lagi % GST nya.

    ReplyDelete
  116. Kabinet Penipu 1Malaysia bakal menipu rakyat 1Malaysia!

    ReplyDelete
  117. Tahniah kepada rakyat 1Malaysia baharu...khasnya kepada mat-mat bangla...anda telah memberikan sumbangan berharga untuk kabinet 1Malaysia. Jasa anda amat dihargai dan akan diberikan sijil penghargaan dan kewarganegaraan. syabas!!!

    ReplyDelete
  118. syabas kepada pakatan rakyat kerana berjaya menipu penyokong sendiri.. dan syabas juga kepada penyokong2 pakatan kerana terus setia ditipu, dikencing, dan diperbodohkan oleh anwar dan konco2nya..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.