Wednesday, May 29, 2013

Isteri Jimmy Bakal Dipenjarakan?

Mahkamah tangguh perintah komital terhadap NursuhailaPermohonan Jimmy Shanley untuk mendapatkan perintah komital terhadap Nursuhaila Ellia Suhaimy bagi memenjarakan bekas isterinya itu atas dakwaan ingkar terhadap perintah mahkamah berhubung hak penjagaan anak mereka, Zahrah Rania, 2, tidak dibenarkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam.

Menurut laporan mStar, Hakim Syarie, Mawardi Che Mat telah memerintahkan Jimmy selaku pemohon untuk memasukkan afidavit sokongan daripada saksi sebelum mahkamah mendengar permohonan tersebut.

Ini kerana mahkamah mendapati terdapat pelanggaran pada tiga tempoh perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah sebelum ini namun ia perlu saksi bagi menyokong dakwaan yang difailkan pemohon.

Pada 7 Mei lalu, Jimmy dalam afidavit yang difailkannya mendakwa Nursuhaila ingkar dengan perintah dikeluarkan mahkamah pada 8 April lalu yang memutuskan dia diberi hak lawatan dan bermalam selama tiga hari setiap minggu dengan anaknya.

Namun bekas isterinya gagal berbuat demikian pada empat tempoh tersebut iaitu pada 9 hingga 11 April, 16 hingga 18 April, 23 hingga 25 April dan 30 hingga 2 Mei lalu.

Mawardi turut meminta tarikh pertama iaitu 9 hingga 11 April dikeluarkan kerana Nursuhaila berada di luar negara bersama anak mereka ketika keputusan dibuat sehari sebelum itu.

"Mungkin ketika itu responden tidak mengetahui perintah mahkamah yang bakal dikeluarkan dan responden telah pun berada di luar negara. Jadi saya melihat tarikh tersebut tidak relevan dimasukkan dalam permohonan," jelasnya.

Mahkamah menangguhkan kes itu pada 25 Jun depan. -Tupai

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.