Tuesday, November 22, 2011

Syabas pasukan negara, Razali lempar fitnah

ewan Pemuda PAS Negeri Selangor merakamkan ucapan tahniah dan syabas kepada pasukan Harimau Muda Malaysia di bawah kendalian jurulatih Ong Kim Swee di atas kejayaan menumpaskan pasukan Indonesia dengan keputusan 4-3 menerusi penentuan sepakan penalti selepas mengharungi 120 minit masa permainan dengan keputusan 1-1 pada temasya Sukan SEA 2011 di jakarta, malam tadi.

Ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan berkata, dengan keputusan itu pasukan Malaysia telah merangkul ‘ibu’ segala pingat pada temasya itu dan seterusnya mempertahankan pingat emas yang telah dimenangi pada temasya Sukan SEA di Vietnam pada 2009.

“Lebih-lebih lagi kejayaan ini dicapai di Stadium Utama Gelora Bung Karno, stadium ‘keramat’ pasukan Indonesia.

“Sekalung penghargaan kepada jurulatih Ong Kim Swee, ketua pasukan Baddrol Bakhtiar, penjaga gol Khairulfahmi ‘Apek’ dan seluruh pemain-pemain yang telah menunjukkan satu persembahan permainan yang cukup membanggakan dan tidak mengenal putus asa apabila telah ketinggalan seawal minit ke 5 lagi,” katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, sememangnya semangat juang sebegitulah yang melayakkan pasukan Harimau Muda Malaysia dinobatkan sebagai “Wira Negara”.

Tambahnya, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga seperti seluruh rakyat Malaysia yang mengikuti perlawanan tersebut berasa cukup teruja dan gembira di atas kemenangan ini dan mengharapkan semoga pihak kerajaan akan memberikan ganjaran yang sewajarnya kepada pemain-pemain dan seluruh anggota pasukan.

“Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mengharapkan semoga kejayaan mempertahankan pingat emas pada temasya Sukan SEA pada kali ini akan menjadi pencetus kepada kejayaan-kejayaan di peringkat yang seterusnya,” katanya.

Justeru, ujarnya para pemain diminta supaya berusaha untuk memperbaiki dan memantapkan permainan untuk mencapai kejayaan yang lebih besar di peringkat antarabangsa.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mengucapkan tahniah kepada kontijen Sukan SEA Malaysia pada kali ini yang telah melepasi sasaran pingat emas yang telah ditetapkan oleh Majlis Sukan Negara (MSN) iaitu sebanyak 45 pingat sehingga keputusan akhir bolasepak pasukan negara Malaysia telah memenangi 59 pingat emas.

“Semoga kecemerlangan ini akan diteruskan di temasya yang akan datang. Syabas Malaysia,” ujarnya lagi.

Beliau berkata, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengharapkan semoga persatuan sukan di dalam negara terus menggilap bakat-bakat baru untuk menjadi pelapis bagi meneruskan kecemerlangan yang sedia ada.

Tambahnya, tidak dilupakan supaya bintang-bintang sukan yang telah mengukir nama pada sukan SEA kali ini terus diberikan pendedahan di peringkat yang lebih jauh supaya mereka dapat menimba ilmu dan pengalaman untuk mereka menempa kejayaan yang lebih cemerlang.

Katanya lagi, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mengharapkan semoga tidak terlalu banyak permainan ‘politik’ di dalam persatuan-persatuan sukan yang akhirnya akan merosakkan agenda sukan negara dan menenggelamkan bakat-bakat muda yang sedia ada.

“Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor dalam masa yang sama turut membidas dan menyelar kenyataan liar Timbalan Menteri Sukan, Datuk Razali Ibrahim yang juga merupakan Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia yang menyatakan serangan penyokong-penyokong Indonesia ke atas pemain dan anggota pasukan bolasepak Malaysia adalah disebabkan oleh kenyataan-kenyataan berbaur kebencian oleh pemimpin pembangkang Malaysia semasa berada di Indonesia,” katanya.

Tegasnya, Dewan Pemuda PAS negeri Selangor menyangkal tuduhan tersebut kerana ianya tidak disertakan dengan sebarang pembuktian dan lebih bersifat fitnah dan dendam semata-mata.

Jangan buat kenyataan jahat, tak berasas

Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim diingatkan agar jangan membuat kenyataan jahat dan tidak berasas terhadap para pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya berhubung layanan buruk peminat sukan Indonesia terhadap pasukan Malaysia.

Sebaliknya, kenyataan beliau yang menyalahkan pemimpin-pemimpin pembangkang berhubung layanan buruk yang diterima pasukan Malaysia oleh peminat sukan Indonesia pada Sukan SEA ke-26 di Jakarta, mestilah disertakan dengan bukti yang jelas.

Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria berkata, bagaimanapun, kenyataan Razali mengenai perkara itu jelas tidak berasas kerana ia tidak disertakan dengan sebarang bukti.

[Gambar: Nasir (kiri) dan Razali (tengah) turut menyaksikan siaran langsung perlawanan akhir bola sepak Sukan SEA 2011 antara Malaysia dengan Indonesia menerusi skrin gergasi di Dataran Merdeka, malam tadi.]

Menurut beliau, malahan kenyataan Razali itu ternyata berniat jahat dan semata-mata untuk mencemarkan imej para pemimpin Pakatan Rakyat.

Katanya, kenyataan itu juga turut dilihat sebagai usaha beliau untuk menyembunyikan dan meletakkan kelemahan Kerajaan BN sendiri ke bahu para pemimpin Pakatan Rakyat.

"Jadi saya minta Datuk Razali jangan membuat kenyataan umum yang tidak berasas. Jika benar begitu, nyatakanlah siapa pemimpin pembangkang itu? Bila dia berkata begitu dan di mana?" katanya ketika ditemui di lobi Dewan Rakyat, hari ini.

Razali semasa penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Bekalan 2012 peringkat kementerian itu di Dewan Rakyat semalam menyalahkan pemimpin-pemimpin pembangkang berhubung perkara itu.

"Mengapa mereka pendam kebencian sebegitu terhadap kita? Kenapa tidak Thailand? Mengapa tidak orang lain? Ia bukan kerana persepi penganiayaan terhadap rakyat Indonesia.

"Pada pendapat saya, ia adalah kerana pemimpin-pemimpin pembangkang yang seringkali ke Indonesia dan memburuk-burukkan negara ini.

"Mereka melabel perkataan buruk terhadap Malaysia, umpamanya ‘Maling’ yang dalam bahasa Indonesia bererti pencuri," kata Razali.

Malam tadi, pasukan bola sepak Malaysia, Harimau Muda, terpaksa menaiki kereta perisai Barracuda untuk ke Stadium Gelora Bung Karno bagi perlawanan akhir antara Malaysia dan Indonesia.

Langkah tersebut terpaksa dilakukan bagi keselamatan para pemain dan ia bukanlah asing buat skuad negara dalam menghadapi kira-kira 100,000 penyokong Indonesia yang mahu melihat Malaysia ditundukkan oleh negara itu.

Menurut Nasir, tuduhan seperti itu terhadap para pemimpin Pakatan Rakyat ternyata tidak berasas, sebaliknya mereka sendiri sentiasa berusaha mengangkat martabat dan maruah negara di mata dunia dalam pelbagai bidang termasuk sukan.

Katanya, bagi para pemimpin Pakatan Rakyat, kepentingan negara dan semangat patrotisme mengatasi segala-galanya.

"Jadi tak mungkin para pemimpin Pakatan Rakyat yang memburukkan negara. Sebaliknya, pembangkang bukan kerajaan. Yang pegang polisi dan dasar-dasar kerajaan adalah kerajaan. Jadi kenapa pemimpin-pemimpin pembangkang pula yang dipersalahkan dalam perkata itu," ujarnya.

Beliau menegaskan, para pemimpin Pakatan Rakyat sememangnya menyokong penuh skuad negara, sejajar dengan usaha dan keinginan untuk mempertingkatkan mutu bola sepak dan sukan negara.

Sehubungan itu, beliau juga turut bersama-sama dengan Razali untuk menonton siaran langsung perlawanan bola sepak antara Harimau Muda dan Indonesia menerusi skrin besar di Dataran Merdeka malam tadi.

"Tindakan saya itu jelas membuktikan sokongan saya dan para pemimpin Pakatan Rakyat terhadap skuad negara dan ia sekali gus menolak dakwaan Datuk Razali itu," tegas beliau.

Manakala Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pada persidangan Dewan Rakyat hari ini turut kesal kerana kenyataan tidak berasas Razali itu turut disiarkan RTM.

"Kenyataan Datuk Razali itu ternyata kenyataan dari orang yang bermanteliti rendah dan tidak sepatutnya disiarkan oleh RTM. RTM atau pihak kerajaan sepatutnya malu menyiarkkan kenyataan dari orang yang bermantaliti rendah seperti itu," katanya.

Ketika bangun mencelah sewaktu Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2012 peringkat kementerian itu, beliau berkata, RTM turut menjadi stesyen penyiaran tanpa standard kerana menyiarkan kenyataan yang tidak mempunyai standard dari Razali itu.

Bukti kenyataan Razali itu tidak berasas, kata beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena, boleh dirujuk dengan langkah Nasir Zakaria sendiri yang turut menyokong skuad negara dengan turut mengikuti perlawanan itu menerusi skrin besar di Dataran Merdeka bersama-sama Razali sendiri malam tadi.

-HD

3 comments:
Write comments
  1. Alahai...,kuat sangatkah Pembangkang ni hingga boleh mempengeruhi dunia.Hairan,Kerajaan yg melaksanakan dasar,apa pula pembangkang yg tanggung.Kalau berkata,biarlah pada tempatnya.Sayapun BN juga tapi yang tak betul tetap saya tolak sekalipun diucap oleh pemimpin yg saya sokong.

    ReplyDelete
  2. papepun Malaysia menang,tahniah diucapkan dan usaha kerajaan menghantar pemain ke Slovakia menimba ilmu dan pengalaman membuahkan hasil

    ReplyDelete
  3. Datuk Razali Ibrahim ibarat pengodam jer

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.