Sunday, July 21, 2013

Agenda 16:16 Paling Menguntung Rakyat Terengganu

PAS memberi jaminan dapat menyelesaikan isu diskriminasi agihan peruntukan kepada DUN yang dimenangi Pakatan Rakyat sekiranya menang kerusi Dewan Undangan (DUN) Kuala Besut.

Walaupun tidak membentuk kerajaan baru yang sah di Terengganu, PAS meramalkan kemenangan 16:16 mampu menyekat Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said daripada menganiayai kawasan-kawasan DUN Pakatan Rakyat.

“Sebelum ini, Menteri Besar pernah berkata kerajaannya tidak memberikan peruntukan perumahan kepada kawasan yang BN tewas,” kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya lagi, iika pengundi Kuala Besut menjadikan kedudukan DUN 16:16 24 November ini, perkara ini boleh dielakkan.

“Para penyokong BN di Kuala Besut juga disarankan memberikan undi kepada calon PAS supaya Ahmad Said tidak turut menganiaya penyokong BN yang menyokong mereka di kawasan DUN yang dimenangi pembangkang,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau berpandangan senario 16:16 mampu menyeimbangkan peranan PAS dalam DUN bagi membolehkannya memastikan segala dasar, perbelanjaan, projek dan pembangunan yang ingin dilaksanakan berjalan dengan lebih adil dan telus.

Beliau bagaimanapun menegaskan Terengganu tetap kekal milik BN kerana perlantikan Menteri Besar dan Speaker telah dibuat, dan Dewan Undangan Negeri telah dibentuk.

“16:16 adalah satu anjakan bagi kepentingan rakyat Terengganu keseluruhannya bagi mengawal pelbagai projek yang membazir, mencari punca kepada pelbagai peristiwa bumbung bangunan runtuh, menyekat penyalahgunaan kuasa dan membendung ketidakadilan dalam pentadbiran kerajaan sekarang.

Rakyat Terengganu adalah pihak yang untung jikalau PAS memenangi PRK Kuala Besut 24 Julai ini,” katanya.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebelum ini menyifatkan usaha PAS mewujudkan pentadbiran kerajaan Terengganu yang tergantung menerusi kempen 16:16 tidak akan diterima rakyat dan ia tindakan populis bagi meraih perhatian pengundi Kuala Besut.

1 comment:
Write comments
  1. Calon pun diarah tutup mulut. apalah bikin malu jak.siap mau gaji org lagi jadi wakil kepada wakil rakyat. opsss sori itu video adalah BESI.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.