Thursday, July 18, 2013

Musa Aman ketuai jawatankuasa daftar pendatang haram?

Jawatankuasa khas diketuai Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman ditubuhkan untuk mencari pendatang haram untuk mendaftarkan mereka sebagai ahli parti bagi memastikan mereka mengundi Barisan Nasional (BN) kata bekas Senator, Dr Chong Eng Leong kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung pendatang haram, hari ini.

Dr Chong berkata, maklumat ini diberikan kepadanya oleh Jabar Khan yang juga setiausaha kepada jawatankuasa ditubuhkan pada 1991 itu.

Jabar memberitahu di Parlimen pada Febuari 2007 bagaimana 400,000 kad pengenalan dikeluarkan oleh jawatankuasa diketuai Musa.

Daripada 400,000, hanya 20 peratus dikeluarkan kepada bukan Islam sementara selebihnya kepada orang Islam.

Dr Chong menyatakan kebanjiran pendatang ke Sabah disebabkan hak ekonomi sosial kepada penduduk tempatan di Sabah dan kedudukan demografi Sabah juga berubah ekoran daripada tindakan Umno.

1,456 comments:
Write comments
  1. Chong hanya buat semua ini untuk kepentingan partinya. Bukannya untuk rakyat Sabah. perkara itu tidak mustahil boleh berlaku. Jadi kita harap masalah ini biarkan RCI yang menentukan keputusannya. Tambahan lagi semua ini hanya siasatan mulaan. Dalam 100 orang yang tampil mungkin hanya 1 ini yang mengaitkan Datuk Musa. Jadi rasanya masih tidak kukuh dakwaan Chong itu.

    ReplyDelete
  2. pada tahun 1991 Datuk musa belum lagi jadi ketua menteri Sabah. Datuk musa menjadi ketua menteri pada tahu 2003. Jadi rasanya Datuk musa tidak tahu menahu mengenai tuduhan yang dibuat oleh Chong ini. Mungkin ini hanya untuk kepentingan peribadi Chong semata-mata.

    ReplyDelete
  3. Jangan hanya cakap kosong. Cari bukti dan dedahkan bukannya cakap dengan hasil kajian dan penyelidikan yang tidak pasti lagi dengan kebenaran. Jangan memesongkan fikiran rakyat dengan kenyataan yang dibuat. Kita tahu Chong ingin menjatuhkan Datuk musa tapi carilah cara yang lebih baik.

    ReplyDelete
  4. Apa yang telah Datuk Musa lakukan ini kita patut hargai. Chong mungkin cemburu dengan Datuk musa. Tambahan lagi Datuk musa sekarang ini ketua menteri Sabah. Kita patu terus menyokogn usaha yang dibuat. Jika Chong ada bukti boleh serahkan kepada RCI. Kita tunggu.

    ReplyDelete
  5. Perkembangan sesuatu organisasi terserlah apabila pertubuhan itu luwes dan dinamik. Sebab itu, di Amerika Syarikat misalnya, setiap lima tahun atau 10 tahun ada sahaja tokoh baru dimunculkan samada daripada demokrat maupun republikan. Di Sabah ini kita patut berbangga kerana jika sistem bergilir diteruskan mana pembangunan akan terjejas dan lembap. Kita berterima kasih kepada Datuk Musa atas apa yang telah beliau usahakan untuk Sabah.

    ReplyDelete
  6. Datuk musa sebenarnya adalah perjuang Sabahan yang sebenar. Beliau telah banyak membawa perubahan kepada Sabah semenjak mengambil alih Kerajaan Sabah. Terima kasih kita ucapkan Datuk Musa aman.

    ReplyDelete
  7. Kita tidak patut percaya denga kata-kata CHong ini. Jika kita lihat da 7 Ketua Menteri lagi sebelum Datuk Musa menjadi ketua Menteri. Kenapa sekarang baru dikatakan? Sebab kerana Datuk Musa adalah ketua menteri dan sebab itulah kenapa Chong kaitkan Datuk Musa.

    ReplyDelete
  8. Unclek said... July 19, 2013 at 3:08 PM RCI akan mencari keputusan. Tambahan lagi Chong adalah saksi yang beberapa dalam penyiasatan ini. Jadi kita perlu melihat perkara ini. Sedangkan dari awal sehingga Chong muncul baru kes ini dikaitkan dengan Datuk Musa. Apa yang Chong ingin lakukan? Adakah kerana dendam?

    ReplyDelete
  9. Keterangan saksi ke 187 Mantan Pemimpin PBS Dr Chong Eng Leong dan Saksi ke-188 mantan Setiausaha Kerajaan negeri Sabah Tan Sri Simon Sipaun di mahkamah Kota Kinabalu, berkaitan RCI Pati Sabah, lebih banyak menjurus kepada perasaan dendam.

    ReplyDelete
  10. Kenyataan seperti adanya jawatan kuasa khas bagi mencari pendatang tanpa izin untuk dijadikan ahli Umno dan seterusnya menjadi pengundi; memperbanyak pengundi berketurunan "melayu" untuk membolehkan Umno bertapak di Sabah, serta usaha menjatuhkan kerajaan PBS yang diketuai oleh orang kristian dan "agenda Persekutuan" untuk menjadikan Sabah sebuah negeri islam dengan menggalakkan muslim dari Filipina dan Indonesia untuk datang ke Sabah- semuanya berunsur dendam dan persepsi.

    ReplyDelete
  11. Umum mengetahui bahawa Umno masuk ke Sabah pada tahun 1991, atas sebab jemputan Tun Datu Mustapha untuk menggantikan Parti Usno. Faktor penyebab kepada kemasukan Umno ke Sabah, ekoran tikam belakang Parti PBS kepada BN pada ambang PRU-1990; apabila parti itu keluar BN untuk bersengkokol dengan Pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  12. Pembubaran Parti Usno adalah untuk membolehkan semua ahli parti itu menyertai Umno secara enblock; bukannya seperti mana dakwaan yang diutarakan di Mahkamah RCI Pati Sabah, bahawa wujudnya satu Jawatan Kuasa untuk mencari penduduk "melayu" bagi membolehkan Umno bertapak.

    ReplyDelete
  13. Umum mengetahui bahawa hanya di Sabah sahaja, Umno menerima keahlian daripada berbagai suku dan agama, antaranya daripada kaum KDM. Tidak benar, bahawa bertapaknya Umno ke Sabah, kerana berasas kepada kaum "melayu".

    ReplyDelete
  14. Umum juga mengetahui, apabila Parti AKAR dibubarkan untuk membolehkan semua ahlinya menyertai Umno; atas sebab itu, keahlian Umno Sabah terdapat nama-nama yang "bersiang" nama kaum cina. Malah di Bahagian Umno Kota Belud, ada perwakilan Kumpulan G7 yang bernama cina menang dalam pertandingan menjadi perwakilan.

    ReplyDelete
  15. Antara tahun 1985-awal tahun 1994, Ketua Menteri Sabah adalah Datuk Pairin Kitingan (kini Tan Sri). Sebelum PRU-1990, tiada usaha menjatuhkan kerajaan PBS yang diterajui oleh Pairin, kerana PBS merupakan parti komponen BN, bersama-sama dengan Parti Usno. Di peringkat negeri PBS dan Usno tidak sehaluan.

    ReplyDelete
  16. Disebabkan Parti PBS memilih menyertai Pembangkang pada tahun 1990, maka berlaku pertembungan antara parti itu dengan BN. Biasalah melalui sistem demokrasi, maka adalah lumrah untuk berlawan, parti mana yang menerima sokongan majoriti rakyat, maka itulah yang memerintah.

    ReplyDelete
  17. Pada PRU-1994, Parti PBS mendapat 25 kerusi DUN, manakala BN yang diterajui Umno mendapat 23 kerusi daripada 48 kerusi DUN Sabah. Namun, selepas PRU itu, dua ADUN PBS keluar daripada parti itu- iaitu ADUN Klias-Datuk Lajim Haji Ukin dan ADUN Kemabong- Datuk Rubin Balang untuk menyertai Umno. Akibat daripada itu, maka PBS kehilangan majoriti di DUN Sabah, maka tumbanglah kerajaan PBS yang diketuai Datuk Pairin.

    ReplyDelete
  18. Pada PRU-1999, BN menang pilihanraya, kerana Parti PBS sebagai Parti Pembangkang hanya memperolehi 17 kerusi DUN Sabah daripada 48 kerusi yang dipertandingkan. Parti PBS hanya bertahan sebagai parti pembangkang sehingga awal tahun 2002; kerana selepas itu, parti itu menyertai BN semula.

    ReplyDelete
  19. Keterangan saksi 187 dan 188 pada pendengaran RCI Pati di mahkamah Kota Kinabalu pada Khamis, bahawa kemasukan Umno ke Sabah untuk menjatuhkan kerajaan Negeri yang diketuai Datuk Pairin yang beragama kristian, adalah satu peranyataan yang kurang tepat dan mengelirukan.

    ReplyDelete
  20. Dakwaan Mantan Senator Dr Chong Eng Leong yang mengaitkan Datuk Musa Aman mengetuai satu Jawatan Kuasa untuk merekrut pendatang asing bagi menambah undi kaum bumiputera islam pada tahun 1991; bercanggah dengan fakta keputusan PRU-1994 dan 1999. Pada PRU-1994, semua kawasan yang majoriti kaum KDM dan Cina masih dimenangi Parti PBS, manakala kawasan kaum bumiputera islam dimenagi BN; manakala pada PRU-1994, perkara yang sama berlaku, bezanya ada kawasan-kawasan majoriti KDM dan kaum cina dimenangi BN, ekoran keluarnya beberapa pemimpin PBS yang menubuhkan parti masing-masing seperti PDS( kini Upko) dan PBRS. Kawasan-kawasan yang ditandingi PDS dan PBRS dimenangi BN, walaupun asalnya kawasan itu adalah wilayah PBS

    ReplyDelete
  21. Dakwaan Saksi ke-188, yang mengatakan bahawa kerajaan Persekutuan mempunyai "agenda" menggalakkan penduduk Filipina dan Indonesia untuk menjadi rakyat Sabah adalah bercanggah dengan keterangan mantan Ketua Menteri Sabah Tan Sri Chong Kah Kiat; bahawa pihak Persekutuan tiada halangan semasa beliau menjadi Ketua Menteri Sabah berkaitan usaha "crackdown" pendatang Tanpa Izin di Sabah, malah semua agensi Persekutuan menyokong tindakan itu.

    ReplyDelete
  22. Keterangan saksi ke-187 dan ke-188 hanya merupakan anggapan mereka sendiri dan "rasa" dendam mereka.

    ReplyDelete
  23. Well Musa at the timeline Chong mention about is still a nobody, by means, no power regarding the IC project. How come he can use his 'power' to actually lead a task force recruiting thousands of illegals? Care to explain that Chong? Furthermore, Chong said that HE 'believed', it's not the truth.

    ReplyDelete
  24. RCI is not the real problem, the problem is when someone trying to frame an innocent leader. Musa himself WANTS RCI to investigate this legendary issue. Wasn't that a good enough reason for himself to prove that he is not guilty? Stops the FRAMING game and come clean, Chong!

    ReplyDelete
  25. Dr Chong is absolutely spreading rumors, i think he wants to put himself under the spotlight again, since he's long gone. But he don't have to drag someone else with him. Tainting others image just for his own sake. What a good man this Dr Chong!

    ReplyDelete
  26. Masing-masing ada agenda untuk dicapai.

    ReplyDelete
  27. Saksi dan bukti harus sah dan kukuh.

    ReplyDelete
  28. Jka benar Musa disyaki, RCI tidak akan melepaskan siasatan terhadapnya.

    ReplyDelete
  29. Ini bukan kali pertama Musa dikaitkan sindiket negatif.

    ReplyDelete
  30. PATI boleh mengancam dan menyebabkan isu social yang amat serius.

    ReplyDelete
  31. Tidak hairan jika Musa mengetuai jawatan kuasa untuk pendaftaran. Semua pun boleh berlaku. Yang penting, dapatkan bukti kukuk untuk membuat dakwaan.

    ReplyDelete
  32. RCI tidak akan lepaskan mana-mana pihak yang terlibat.

    ReplyDelete
  33. Projek ic seolah benar dan bukannya reakaan berita.

    ReplyDelete
  34. UMNO harus kenal pasti kelemahan dan membaiki kelemahan tersebut.

    ReplyDelete
  35. Kerajaan tidak harus mengabaikan keselamatan dan ketenteraman rakyat di Sabah. PATI boleh membawa masalah dan kes yang amat serius.

    ReplyDelete
  36. Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan menyifatkan kehadiran pendatang asing tanpa izin (PTI) di negeri ini sudah menjadi isu besar dan rakyat mengharapkan kerajaan untuk menangani isu ini melalui cadangan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

    ReplyDelete
  37. “Penubuhan RCI menjadi harapan rakyat negeri ini untuk menyiasat warga asing yang mempunyai kad pengenalan,” katanya semasa berucap di majlis Malam Mesra dengan masyarakat Cina sempena Tahun Baharu Cina di Hotel Juta di sini, Jumaat lalu.

    ReplyDelete
  38. Beliau berkata walaupun kerajaan telah mengambil tindakan-tindakan tertentu dengan berterusan untuk menangkap PTI seperti yang dilaporkan dalam media tetapi pengwujudan RCI adalah cara penyelesaian yang terbaik.

    ReplyDelete
  39. Pairin yang juga Menteri Pembangunan Infrastruktur, berkata semua parti komponen Barisan Nasional (BN) di negeri ini telah bersetuju ke atas pengwujudan cadangan RCI yang dinanti-nantikan oleh rakyat tempatan di negeri ini.

    ReplyDelete
  40. Beliau berkata persepakatan pengwujudan RCI ini menunjukkan komitmen yang tinggi dan rasa tanggungjawab pemimpin-pemimpin komponen BN yang benar-benar mahu memperjuangkan isu ini dan melindungi hak rakyat.

    ReplyDelete
  41. “Saya percaya tahap persefahaman dan kerjasama melalui semangat BN adalah langkah terbaik untuk mengekalkan perpaduan dan keharmonian di kalangan rakyat tempatan negeri ini yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama,” katanya.

    ReplyDelete
  42. Lebih 500 orang masyarakat Cina terdiri peniaga dan persatuan-persatuan Tionghua, komponen BN dan ketua-ketua jabatan kerajaan negeri dan persekutuan termasuk Puan Sri Genevieve Kitingan, Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat, Datuk Dr Yee Moh Chai; Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Edward Yong; Pembantu Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Haji Sairin Karno; Adun Bingkor, Datuk Justin Guka; Ketua PBS Liawan, Datuk Jake Jikulin Nointin; Ketua PBS Sook, Datuk Dr Bernard S Maraat; Ketua PBS Bingkor, Peter Jino Alliun dan Pegawai Daerah, Amat Mohd Yusof hadir di majlis itu.

    ReplyDelete
  43. Turut hadir Setiausaha Politik Kementerian Pembangunan Infrastruktur, Welfredoline Jakil; Penolong Setiausaha Agung PBS, Daniel Datuk Kinsik; mantan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk John Angian; Ketua Daerah, OKK Mohd Amir Datuk Arif dan OKK Majabin Dalinus, Pengerusi Dewan Perniagaan Tionghua Keningau, Raymond Koh dan Pengerusi Lembaga Pengarah SMJK Ken Hwa, Peter Ma.

    ReplyDelete
  44. Saya percaya kerajaan Pusat sedar serta memahami tentang keadaan ini dan kita mengharapkan agar penubuhan RCI akan menjadi realiti dalam masa terdekat," kata Presidennya Tan Sri Joseph Kurup.Antara pemimpin Sabah yang memperjuangkan RCI untuk Sabah.

    ReplyDelete
  45. Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) mahu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyelesaikan isu pendatang tanpa izin di negeri itu.Pendirian PBRS dalam perkara ini amat jelas iaitu mengharap dan mempunyai keyakinan penuh agar kerajaan Pusat menyegerakan pewujudan RCI (Suruhanjaya Siasatan Diraja) untuk mencari penyelesaian masalah tersebut.

    ReplyDelete
  46. Marilah kita renung bersama…Sebenarnya hasil perjuangan BN, kita semua rasai keseronokan hasil ekonomi yang terus berkembang serta keharmonian suasana yang cukup baik di kalangan semua masyarakat Malaysia.

    ReplyDelete
  47. Sehubungan itu, Kurup menyeru semua anggota PBRS di 22 bahagian supaya bersatu dan menyokong calon yang dipilih oleh pucuk pimpinan sebagai calon BN, bertanding di kawasan berkenaan.

    ReplyDelete
  48. Dalam pertemuan Kabinet pada Rabu, 15 Februari sebelum Najib berangkat ke Sabah, Nazri telah membentangkan draf kasar rujukan RCI untuk perbincangan...perdana menteri tidak mengumumkan pengwujudan RCI semasa lawatannya ke sini minggu lepas adalah bagi mendapatkan maklumbalas parti komponen BN di Sabah dan kerajaan negeri tentang terma rujukan dan komposisi panel.

    ReplyDelete
  49. Pennjelaskan mengenai perkara ini juga sekiranya Najib mengumumkan pembentukan panel itu ketika lawatannya, beliau akan dikritik kerana gagal memberikan jawapan yang jelas terhadap skop penyiasatan panel dan ahlinya. Maka sebab itulah perkara ini perlu disiasat terlebih dahulu.Jangan lupa, isu ini telah menjadi isu yang hangat. Semua orang bercakap mengenainya. Dan (isu) telah berlanjutan bertahun-tahun. Najib tidak boleh membuat pengumuman tanpa sebarang butir tambahan yang lengkap takut memakan diri sendiri.

    ReplyDelete
  50. PM telah dibincangkan namun terma rujukan belum muktamad kerana Kabinet mahukan input lebih daripada parti BN di Sabah dan kerajaan negeri.Dan atas sebab itu, walaupun dijangka PM akan mengumumkan RCI pada 16 Februari, namun beliau masih lagi belum bersedia untuk mengumumkannya. Ini bagi memastikan RCI ini benar-benar berkesan.

    ReplyDelete
  51. Pihak-pihak tertentu diingatkan tidak sesekali mempolitikkan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai kehadiran pendatang asing di Sabah demi kepentingan agenda politik sempit.

    ReplyDelete
  52. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal menegaskan, keputusan itu jelas membuktikan keikhlasan dan kesungguhan kerajaan menyelesaikan masalah yang disuarakan rakyat dan parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) di Sabah.

    ReplyDelete
  53. "Saya yakin tiada negara di dunia ini yang tidak ingin mempunyai penentuan undang-undang tentang siapa yang boleh masuk dan keluar ke dalam negara, siapa yang boleh diberi kewarganegaraan atau taraf penduduk tetap.

    ReplyDelete
  54. "Terma rujukan RCI ini amat jelas dan telus, ditambah dengan kredibiliti dan integriti ahlinya yang diyakini akan menghasilkan keadilan dan kesaksamaan berlandaskan pertimbangan lunas undang-undang dan kemanusiaan," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama penduduk di daerah ini semalam.

    ReplyDelete
  55. Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan RCI itu akan menyiasat semua aspek isu berkenaan termasuk bilangan mereka yang diberikan kad pengenalan biru, kewarganegaraan dan sama ada didaftarkan sebagai pemilih.

    ReplyDelete
  56. Mohd. Shafie yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, RCI amat penting bagi menjelaskan status segelintir rakyat tempatan yang tidak mempunyai sijil lahir kerana kedudukan mereka amat jauh di pedalaman hingga menyukarkan untuk melakukan urusan pendaftaran kelahiran.

    ReplyDelete
  57. "Berdasarkan kepada pertimbangan wajar, jangan pula mereka ini diiktiraf sebagai pendatang asing kerana fokus utama RCI ialah bagi memastikan pendatang asing itu tidak mendapat kemudahan sama seperti rakyat lain, sekali gus menafikan hak rakyat tempatan.

    ReplyDelete
  58. "Melalui RCI ini nanti juga diharapkan kaedah terbaik mengenai hak penduduk tempatan dapat ditentukan untuk mereka mendapat surat beranak, kad pengenalan dan sebagainya," katanya.

    ReplyDelete
  59. Pada masa sama, Mohd. Shafie berkeyakinan penuh RCI itu akan dapat menghasilkan kaedah atau cadangan terbaik bagi menangani masalah kehadiran pendatang asing di Sabah dalam tempoh enam bulan.

    ReplyDelete
  60. "Mungkin ia bukan sepenuhnya tetapi sekurang-kurangnya mampu meredakan masalah ini yang sudah berlarutan sejak berpuluh-puluh tahun lalu. Apa yang penting ia mesti mengikut lunas undang-undang dan tidak didorong kepentingan politik," katanya.

    ReplyDelete
  61. Umno Sabah secara terbuka menyokong pembentukan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) untuk menjalankan siasatan dakwaan bukan warganegara memperoleh kewarganegaraan dengan cara yang diragui di negeri ini, kata Ketua Penerangannya, Datuk Sapawi Ahmad.

    ReplyDelete
  62. Beliau berkata, Umno Sabah tidak pernah membantah mengenai cadangan penubuhan RCI itu.

    ReplyDelete
  63. "Keputusan untuk mewujudkan RCI adalah keputusan pentadbiran Kerajaan Persekutuan dan pihak berkuasa yang betul untuk memutusknnya ialah Kabinet Persekutuan," katanya dalam satu kenyataan selepas menghadiri mesyuarat dan minum pagi yang dihoskan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
  64. Sapawi juga memaklumkan bahawa semua anggota Parlimen dari Sabah mengundi di Parlimen untuk menerima perakuan oleh Jawatankuasa Pemilihan Parlimen yang diketuai Datuk Seri Dr Maximus Ongkili yang antara lain membuat resolusi untuk menubuhkan RCI di Sabah.

    ReplyDelete
  65. "Justeru, isu Umno Sabah membantah atau menentang penubuhan RCI tidak pernah timbul. Malah pada 2008, Umno Sabah telah mengemukakan memorandum kepada Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang membuat perincian isu-isu yang perlu diberikan perhatian segera oleh Kerajaan Persekutuan," katanya.

    ReplyDelete
  66. Dalam memorandum tersebut, antara lain katanya menggesa Kerajaan Pusat untuk mengambil tindakan proaktif untuk menguruskan pertambahan jumlah rakyat asing di Sabah.

    ReplyDelete
  67. Beliau yang juga Anggota Parlimen Sipitang menambah di peringkat kerajaan negeri, Jawatankuasa Kewarganegaraan BN Sabah yang dipengerusikan Tan Sri Joseph Pairin Kitingan telah dibentuk untuk menangani isu pendatang izin.

    ReplyDelete
  68. "Umno Sabah telah menyuarakan tentang pendirian rasminya mengenai RCI kepada jawatankuasa berkenaan. Kita juga tiada sebarang bantahan bagi penubuhan RCI oleh Kerajaan Persekutuan," katanya sambil menambah bahawa Umno Sabah tetap bersama rakyat berhubung isu-isu penting untuk melindungi kepentingan dan kebajikan negeri ini.

    ReplyDelete
  69. Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah telah ditubuhkan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak pada 1 Jun 2012 . RCI adalah hasil pandangan rakyat dan kerajaan Barisan Nasional . Ia membabitkan kewarganegaraan, keselamatan, sosio ekonomi, kesihatan dan politik. [1] Jabatan Peguam Negara telah diamanahkan untuk mengemukakan cadangan Terma Rujukan (TOR) dan draf asas telah disediakan. Jumlah pendatang asing tanpa izin di Sabah dianggarkan menjangkau 500,000 orang

    ReplyDelete
  70. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyatakan bahawa penubuhan RCI itu dilihat sebagai satu nilai tambah kepada Jawatankuasa Kabinet Pekerja Asing dan Pati (JKKPA-PATI) dan Makmal Pengurusan Warga Asing Nasional serta Makmal Khas Warga Asing Sabah.[2]

    ReplyDelete
  71. Ramai pihak menyambut baik penubuhan RCI itu. Antaranya dari UMNO Sabah, Parti Bersatu Sabah (PBS), Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) dan MIC Sabah. Timbalan Ketua Badan Perhubungan Umno Sabah merangkap Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak menyatakan rakyat Sabah menerima keputusan dengan hati terbuka. Timbalan Presiden PBS, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili kagum atas keberanian perdana menteri dalam menghadapi masalah pendatang tanpa izin di Sabah dan masalah berkaitan kewarganegaraan, keselamatan, sosio ekonomi, kesihatan dan politik. Setiausaha Agung PBS Datuk Henrynus Amin menyatakan bahawa tidak ada sebab mengapa rakyat tidak menyokong Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  72. Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman menyambut baik pengumuman itu kerana yakin dapat menyelesaikan aduan dan rayuan rakyat negeri Sabah yang berhadapan dengan pendatang tanpa izin di Sabah.

    ReplyDelete
  73. Ketua Pemuda Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Jahid Jahim menyatakan bahawa pengumuman Perdana Menteri itu menunjukkan bahawa kerajaan bersikap serius dalam melindungi keselamatan rakyat terutama di Sabah. Kebanjiran imigran haram dan isu dokumentasi ini yang hampir menghapuskan harapan serta keyakinan rakyat. Usaha telah dijalankan bermula dengan Program 6P bagi pendatang asing tanpa izin (5P di Sabah) dan sekarang menerusi penubuhan RCI pula. Ia sememangnya hadiah Pesta Kaamatan terbaik untuk rakyat di Sabah.

    ReplyDelete
  74. Tinjauan yang dilakukan oleh Merdeka Center menyaksikan hanya 54 peratus daripada pengundi yang ditinjau September lalu merasakan BN sedang berada di landasan betul berbanding 66 peratus pada November 2009. Akan tetapi menurut Abdul Rahman, tinjauan tersebut tidak akan mempunyai kedudukan dalam pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  75. “Rakyat mempunyai kebimbangan, tetapi saya fikir apabila mereka pergi mengundi, ia tidak hanya isu ekonomi sahaja yang difikirkan, ia juga tentang kepimpinan, ia juga tentang sama ada kerajaan dari pembangkang akan menjadi lebih baik untuk menguruskan ekonomi atau tidak,”kata beliau kepada The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  76. Satu kajian Merdeka Center yang dikeluarkan pada hari Selasa lalu menunjukkan bahawa atas lima sebab-sebab penurunan termasuk isu pendatang tanpa izin, rasa tidak puas hati dengan kepimpinan politik, kos hidup tinggi, dan persepsi “bahawa Sabah masih” ketinggalan” dalam pembangunan ekonomi dan infrastruktur.

    ReplyDelete
  77. “Kita tahu apa masalahnya, orang bimbang tentang isu-isu ekonomi, itulah sebabnya Bajet kami dibuat untuk khusus menangani isu-isu,” katanya.

    ReplyDelete
  78. “Lihat, kita cuba untuk menyelesaikan isu-isu. Perbezaan antara kami dan pembangkang adalah kita memahami isu-isu, kita mengakui isu-isu dan kita cuba untuk melakukan yang terbaik untuk menyelesaikan isu-isu,” kata Abdul Rahman.

    ReplyDelete
  79. “Malah tentang itu PTI (pendatang tanpa izin), RCI sudah ada, itulah apa yang mereka mahu. Jadi ianya sudah ada, ia akan mengambil masa tetapi kita akan menangani ia, itu yang paling penting,” kata Abdul Rahman, sambil menambah mereka menyokong “sepenuhnya” RCI.

    ReplyDelete
  80. Isu pendatang haram adalah isu yang paling penting bagi 53 peratus daripada pengundi yang ditinjau di Sabah.

    ReplyDelete
  81. Pembangkang negeri telah mendakwa bahawa kerajaan BN di Sabah telah memberikan kerakyatan kepada warga asing sebagai pertukaran untuk undi bagi membantu mereka terus berkuasa.

    ReplyDelete
  82. “Kepimpinan politik tidak bermakna hanya kerajaan, kan? Semua pemimpin-pemimpin kita, Anwar Ibrahim juga adalah seorang pemimpin politik, walaupun beliau dari pembangkang,” kata Abdul Rahman ketika mengulas tentang rasa tidak puas hati pengundi dengan kepimpinan politik.

    ReplyDelete
  83. Ahli parlimen Kota Belud itu juga mencadangkan “kesuraman” ekonomi dunia telah menyebabkan penurunan dalam tinjauan yang dilakukan oleh Merdeka Center.

    ReplyDelete
  84. “Masa adalah sukar di seluruh dunia, di seluruh dunia ekonomi buruk, orang yang suram ... ia memberi kesan kepada kita atau yang lain ...” katanya, sambil menambah bahawa Sabah “tidak terkecuali”.

    ReplyDelete
  85. “Tetapi secara keseluruhan, di seluruh dunia, orang-orang sedikit bimbang tentang masa depan, mengenai ekonomi jadi ia bukan hanya Sabah.”

    ReplyDelete
  86. Seorang lagi pemimpin BN Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak, turut mengulas mengenai tinjauan Merdeka Center yang telah dijalankan pada September lalu.

    ReplyDelete
  87. “Kerajaan memang serius dalam menangani isu pendatang tanpa izin dan semua pihak perlu memberi sokongan mereka,” kata timbalan pengerusi perhubungan Umno Sabah itu.

    ReplyDelete
  88. “Tentang pendatang haram, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) telah memulakan misinya dan harus dibiarkan kepada kebijaksanaan ahli-ahlinya untuk menjalankan tugas mereka, dan jika terdapat sebarang rungutan, boleh pergi dan bertemu mereka,” kata Salleh dalam emel yang dikirimkan kepada The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  89. Beliau berkata rakyat perlu “membenarkan” anggota RCI untuk menjalankan tugas mereka dan “melihat apa cadangan mereka pada akhir tugasan nanti.”

    ReplyDelete
  90. Kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai yang terbaik melihat pada kejayaan pelbagai program transformasi, perkara ini diakui sendiri oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman.

    ReplyDelete
  91. Seperti yang kita lihat sekarang ini. Kemajuan pembangunan dapat dilihat dan dirasai oleh rakyat sendiri terutama sekali di negeri Sabah yang mana menjadi kawasan tumpuan oleh pihak pembangkang untuk mengambil kesempatan menyebarkan maklumat palsu demi kepentingan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  92. Kerajaan BN juga telah mengubah keadaan dan Nasib rakyat Sabah ini kepada kehidupan yang lebih baik. Jadi perlukah kita terpedaya dengan hasutan pembangkang? Fikirkan sendiri.

    ReplyDelete
  93. Jangan kita mudah tertipu dengan permainan yang dibawa oleh pihak pembangkang yang cuba memburuk-burukan kerajaan BN untuk memastikan hajat Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri yang tidak kesampaian dari dulu itu menjadi nyata. Pihak pembangkang bukannya berjuang untuk kepentingan rakyat, tetapi berjuang untuk Anwar Ibrahim yang mahukan kerusi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  94. Pelbagai rancangan dan perlaksanaan telah menampakkan hasil dan impak positif di seluruh Malaysia, tidak juga ketinggalan untuk negeri Sabah.

    ReplyDelete
  95. Apa yang perlu sekarang ini, McmDkk menggesa pengundi akan terus bersatu untuk setia menyokong Kerajaan BN untuk meneruskan perjuangan membela nasib rakyat dan sekali gus untuk menunaikan akujanji BN yang mana lebih menjamin masa depan lebih cerah kepada rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  96. Suruhanjaya siasatan Di Raja (RCI) untuk pendatang haram di Sabah diberi masa enam bulan untuk menyiasat dakwaan bahawa pendatang haram diberi kad pengenalan bagi membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya di negeri tersebut.

    ReplyDelete
  97. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan lapan perkara terma RCi tersebut dan mengatakan ianya telah mendapat persetujuan Yang di-Pertuan Agong.

    ReplyDelete
  98. “Penubuhan RCI membuktikan komitmen kerajaan untuk menyiasat isu yang berkaitan dengan pendatang haram di Sabah,” kata Najib dalam sidang akhbar di ibupejabat Umno Sabah.

    ReplyDelete
  99. Lima ahli panel akan dipengerusikan oleh bekas hakim Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Chim Lip Kiong, dan empat pesuruhjaya. Ianya bekas naib canselor Universiti Malaysia Sabah, Datuk Seri Prof Dr Kamaruzaman Ampon; bekas peguam negeri Sabah, Tan Sri Herman J. Luping; bekas timbalan pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia dan bekas ketua polis Kuala Lumpur, Datuk Henry Poy-Wu; dan bekas setiausaha negeri Sabah, Datuk Kee Mustafa.

    ReplyDelete
  100. 1. Untuk menyiasat berapakah jumlah pendatang haram di Sabah yang diberikan kad pengenalan biru atau status kewargenegaraan;

    ReplyDelete
  101. 2. Untuk menyiasat apakah pemberian kad pengenalan atau status kewargenegaraan mengikut undang-undang;

    ReplyDelete
  102. 3. Untuk menyiasat apakah pihak yang menerima kad pengenalan atau status kewarganegaraan termasuk dalam daftar pengundi di Sabah dengan mengikut undang-undang;

    ReplyDelete
  103. 4. Untuk menyiasat apakah pihak berkuasa sudah mengambil tindakan atau membuat penambahbaikan mengikut kaedah dan regulasi prosedur standard operasi (SOP) untuk mencegah sebarang kecurangan mengikut undang-undang;

    ReplyDelete
  104. 5. Untuk melakukan siasatan terperinci mengenai SOP, kaedah dan regulasi pemberian kad pengenalan biru atau status kewarganegaraan kepada orang asing di Sabah dengan mengambil kira norma antarabangsa dan standard yang digunapakai yang bersesuaian dengan Malaysia, dan akan mencadangkan perubahan kepada prosedur sedia ada;

    ReplyDelete
  105. 6. Untuk menyiasat apakah yang menyebabkan pertumbuhan populasi di Sabah mengikut kategori berikut:

    ReplyDelete
  106. a) Rakyat Sabah yang menetap dinegeri tersebut termasuk mereka yang diberikan kad pengenalan biru atau kewargenegaraan mengikut surat beranak (mendaftar lambat);
    b) pekerja asing (termasuk ahli keluarga);
    c) pendatang haram (termasuk ahli keluarga); dan
    d) pelarian
    Untuk mengkaji kesan mereka terhadap angka mereka yang mendaftar dan terdapat dalam daftar pengundi;

    ReplyDelete
  107. 7. Untuk menyiasat kesan permasalahan sosial terhadap rakyat Sabah berkenaan dengan pemberian kad pengenalan biru dan status kewarganegaraan di negeri tersebut; dan

    ReplyDelete
  108. 8) Untuk menyiasat angka orang asing tanpa kewarganegaraan di Sabah yang diberikan kad pengenalan biru dan status kewarganegaraan.

    ReplyDelete
  109. Semua jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) perlu memberi penjelasan kepada rakyat mengenai kejayaan BN selama ini dalam mentadbir negara.

    ReplyDelete
  110. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman selaku Pengerusi BN Sabah berkata kejayaan dalam memberi pemahaman mengenai usaha kerajaan mampu meyakinkan rakyat untuk menolak pembangkang dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

    ReplyDelete
  111. “Adalah menjadi tanggungjawab kita menjelaskan kepada semua pengundi mengenai program dan dasar BN kerana inilah kerajaan yang prihatin terhadap kebajikan rakyat.

    ReplyDelete
  112. “Kita lihat sejak Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi perdana menteri, banyak usaha dan pembangunan dilaksanakan untuk rakyat seperti penghapusan yuran sekolah, pemberian RM100 kepada pelajar sekolah dan pemberian RM500 kepada keluarga berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan,” katanya pada Majlis Silaturrahim dan Makan Malam Wanita Penjalin Perpaduan anjuran Wanita UMNO Sabah di sini malam tadi.

    ReplyDelete
  113. Musa berkata BN bukan gabungan parti yang suka berbohong dan menabur janji kosong kepada rakyat seperti yang sering dilakukan oleh pembangkang sehingga rakyat yang menderita.

    ReplyDelete
  114. Katanya, rakyat harus jelas dengan usaha dan keikhlasan BN membela nasib mereka supaya mereka tidak mudah terperdaya dengan khabar angin dan janji pembangkang yang telah hilang hala tuju.

    ReplyDelete
  115. Beliau berkata selain menjelaskan kepada rakyat mengenai kejayaan BN, jentera pilihan raya BN juga perlu bersatu dan bekerja sebagai satu pasukan bagi memastikan kemenangan semua calon BN pada PRU-13 akan datang.

    ReplyDelete
  116. Terdahulu, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, berkata anggota BN harus memberi sokongan kepada perdana menteri dalam pilihan raya umum akan datang dengan membantu dan menyokong semua calon BN.

    ReplyDelete
  117. “PRU-13 bukan sebarang pilihan raya. PRU-13 adalah sebuah “peperangan” dan kita mestilah memberi sokongan kepada Datuk Seri Najib sebagai ketua komander dalam peperangan ini,” katanya.

    ReplyDelete
  118. Biar apa pun persepsi terhadap senarai calon Barisan Nasional (BN) yang diumumkan, ia sebenarnya cerminan apa dijanjikan Datuk Najib Razak. Datuk Najib menjanjikan pasukan transformasi yang dapat memenuhi harapan dan aspirasi rakyat.

    ReplyDelete
  119. Penduduk Sabah akan memberi sokongan padu kepada sesiapa juga calon BN yang dipilih untuk bertanding. Apa yang lebih utama ialah kemenangan BN di Sabah dapat dipertahankan. Pengundi kini mahu melihat BN mampu melakukan perubahan dan pembaharuan secara menyeluruh.

    ReplyDelete
  120. Dengan penamaan calon untuk yang dipilih BN, mula timbul perasaan kurang senang kepada mereka yang tidak terpilih. Disebabkan kecewa dengan semua itu, mereka mula mengambil keputusan mudah dengan menjadi calon Bebas untuk membuktikan mereka itu adalah yang terbaik. Inilah yang banyak berlaku pada PRU13 kali ini.

    ReplyDelete
  121. Apa pun, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman menasihatkan rakyat di negeri ini agar tidak tertipu dengan helah calon Bebas yang mendakwa mereka menyokong dan berada di pihak BN. Tindakan beberapa calon Bebas berkenaan hanya usaha mengelirukan pengundi dan bagi meraih undi pada pilihan raya umum 13. Perlu kita ingat yang mana di Sabah tiada calon Bebas yang menyokong BN, BN cuma meletakkan seorang calon BN yang sah saja tidak kira di kerusi parlimen mahu pun dewan undangan negeri.

    ReplyDelete
  122. Penduduk Sabah juga perlu tahu akan perkara ini. Sesiapa saja calon BN yang bertanding atas tiket Bebas, secara automatik keanggotaan mereka dilucutkan dengan serta merta. Jadi bermakna tidak ada calon Bebas itu adalah calon BN. Ini keputusan mereka sendiri untuk menjadi calon Bebas dan tidak ada halangan untuk mereka berbuat demikian.

    ReplyDelete
  123. Setiap orang boleh menjadi calon dan ada hak. Tiada sesiapa boleh menghalang, cuma apabila diputus pucuk pimpinan kita mesti akur. Itulah yang perlu ada dengan sikap seseorang dalam calon. Dapat menerima kenyataan sebenar, dan inilah yang berlaku bila calon tidak dapat menerima kenyataan dan mengambil cara mudah untuk menjadi calon Bebas.

    ReplyDelete
  124. Datuk Musa yakin BN Sabah akan menang di semua kerusi DUN dan parlimen yang ditandingi pada pilihan raya kali. Ini berpandukan kejayaan yang telah dibuktikan, dilaksanakan kerajaan BN terutama sekali di negeri Sabah. Undilah BN demi masa depan yang cerah.

    ReplyDelete
  125. Kejayaan Barisan Nasional (BN) mentadbir negara berjaya meyakinkan pelabur asing untuk melabur di negara ini termasuk di Sabah, kata Ketua Umno Bahagian Kota Kinabalu Datuk Faisyal Y.H. Diego.

    ReplyDelete
  126. Beliau berkata mereka yakin dengan kemampuan dan kejayaan kerajaan BN dalam mengurus kekayaan negara dengan cemerlang.

    ReplyDelete
  127. BN, katanya, dapat merencana pembangunan negara dengan baik di samping memastikan pertumbuhan ekonomi yang mapan, sekali gus memberi keyakinan kepada pelabur asing untuk menanam modal di Malaysia.

    ReplyDelete
  128. "Pelabur asing sanggup melabur berjuta-juta ringgit di Malaysia kerana suasana dan ekonomi yang kondusif. Mereka percaya dan yakin dengan pentadbiran BN di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

    ReplyDelete
  129. Faisyal menegaskan jika pelabur asing yakin dan percaya dengan kemampuan BN mentadbir negara, maka tidak ada sebab untuk rakyat tidak yakin dan percaya dengan kerajaan serta BN.

    ReplyDelete
  130. "Keyakinan rakyat terhadap kerajaan BN dan seterusnya memberi mandat besar amat penting bagi memastikan kesinambungan program transformasi kerajaan yang banyak memberi faedah kepada rakyat," katanya.

    ReplyDelete
  131. Faisyal berkata pemberian pelbagai bantuan oleh kerajaan BN kepada rakyat jelata tanpa mengira fahaman politik mereka, termasuk penyokong parti pembangkang, membuktikan BN serius membantu meringankan beban kehidupan mereka.

    ReplyDelete
  132. Mereka ini lupa, bahawa kepimpinan BN hanya mengutamakan para pemimpin yang boleh "deliver" kehendak negeri dan rakyat. Mereka yang tidak mempunyai jawatan ini lagi; terlupa, bahawa semasa mereka mempunyai jawatan dahulu, prestasi mereka sungguh mengecewakan. Keberadaan mereka dalam kerajaan seolah-olah mememanaskan kerusi empuk, tanpa sumbangan yang bermakna kepada negeri dan rakyat.

    ReplyDelete
  133. Para mantan pemimpin BN, yang suatu ketika telahpun diberi peranan masing-masing, namun selepas tidak terpilih lagi sebagai Yang Berhormat dan tidak dilanjutkan jawatan pengerusi GLC, kini menabur certia negatif di mana-mana; kononnya, kedudukan Musa sebagai Ketua Menteri perlu disemak semula.

    ReplyDelete
  134. Kini, para mantan pemimpin itu, tidak mampu berlagak lagi, kerana kedudukan mereka yang suatu ketika memberikan mereka keistimewaan kini tidak ada lagi. Jika sekiranya pada masa mereka menjawat jawatan kerajaan, keutamaan diberikan untuk memajukan negeri dan rakyat, sudah pasti, mereka itu masih lagi bergelar Yang Berhormat atau memegang jawatan sekurang-kurangnya pengerusi GLC.

    ReplyDelete
  135. Satu perkara lagi, sejak pengumunan pembangunan koridor Sabah pada tahun 2008, setakat 30 September, 2012, jumlah pelaburan telah mencecah RM114bilion.

    ReplyDelete
  136. Usaha membangun negeri, melalui pengwujudan berbagai projek mega adalah semata-mata untuk mengwujudkan peluang-peluang pekrejaan, juga usaha untuk membasmi kemiskinan, yang mana suatu ketika merupakan kutukan kepada kerajaan, termasuk daripada suara rakyat sendiri.

    ReplyDelete
  137. Satu fakta lagi adalah kenyataan Tan Sri Pairin Kitingan, semasa merasmikan persidangan PBS, beliau mengakui, sejak beliau berkecimpung dalam politik pada tahun 1975/76, kadar pembangunan Sabah berjalan sesuai dengan kemampuan kewangan kerajaan; namun sejak tahun 2009, kadar pembangunan Sabah berjalan dengan kelajuan yang tinggi; kerana istizam daripada kepimpina Musa dan Najib.

    ReplyDelete
  138. Sebenarnya, serangan terhadap Musa baik daripada kalangan pemimpin dalaman, sebenarnya mempunyai tujuan cemburu, kerana mereka tahu, kepimpinan mereka telah hilang daripada radar Ketua Menteri itu.

    ReplyDelete
  139. Datuk Salleh, mantan Ketua Menteri Sabah dan ahli parlimen dan DUN berpenggal-penggal adalah pemimpin pertama menyangkal dapatan kajian itu. Kenyataan Salleh, bukan sahaja mempunyai merit, akan tetapi fakta yang dinyatakan beliau adalah fakta sebenar, kerana Speaker DUN Sabah itu, rajin turun padang di segenap pelosok Sabah.

    ReplyDelete
  140. Presiden Upko Tan Sri Bernard Giluk Dompok meminta sesiapa juga yang mempunyai bukti atau butiran-butiran lengkap yang boleh digunakan membantu siasatan RCI supaya tampil mengemukakan laporan kepada RCI.

    ReplyDelete
  141. Katanya, mereka yang mempunyai bukti dan mendapati siapa yang memiliki kad pengenalan palsu melalui pembohongan yang mungkin disahkan oleh mereka yang mempunyai kepentingan, sila kemukakan kepada RCI untuk siasatan.

    ReplyDelete
  142. Justeru itu katanya, rakyat perlu bersyukur dan sabar serta memberi peluang kapada RCI untuk menjalankan sisatan dengan lebih terperinci.

    ReplyDelete
  143. Katanya, ini termasuklah penubuhan RCI, pembelajaran Bahasa Kadazan Dusun di sekolah dan Bahasa Murut juga telah dimumumkan oleh Perdana Menteri dalam siri lawatannya di daerah ini baru- baru ini.

    ReplyDelete
  144. Katanya, anggota-anggota RCI perlu diberi tempoh untuk membolehkan mereka membuat perancangan yang rapi untuk menangani masalah pemlikan kad pengenalan di kalangan PATI di negeri ini.

    ReplyDelete
  145. Jelas Dompok, kalau rakyat sabar menunggu bertahun- tahun lamanya untuk RCI ditubuhkan, mengapa pula rakyat tidak sabar menunggu dalam tempoh beberapa bulan atau mungkin setahun hasil kerja badan RCI.

    ReplyDelete
  146. Pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak tentang penubuhan RCI adalah tepat dan bukti kerajaan Barisan Nasional (BN) komi- ted untuk memperjuangkan hak dan kesejahteraan rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  147. Menurut Dompok banyak perkara perlu diambil kira dalam RCI agar ia benar-benar mencapai matlamat penubuhannya.

    ReplyDelete
  148. Mengenai dengan perjuangan Upko dalam Barisan Nasional (BN), Dompok berkata, telah banyak yang telah diperjuangkan dan diterima oleh BN.

    ReplyDelete
  149. “Kita amat berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana akhirnya mengumum- kan penubuhan RCI yang menjadi penantian rakyat Sabah sebelum ini,” Kata Ellron kepada media selepas merasmikan majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Pesta Kaamatan Kg. Kesuing Sook pada Sabtu.

    ReplyDelete
  150. Ellron yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sook berkata, keprihatinan kerajaan yang dalam menu- buhkan RCI perlu disambut baik oleh semua pihak tanpa mengira fahaman dan ideologi politik agar matlamat penu- buhannya akan tercapai.

    ReplyDelete
  151. Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Ellron Alfred Angin, berkata penubuhan RCI yang disuarakan oleh parapemimpin politik termasuk pemimpin pembangkang dan NGO yang menjadi isu sebelum ini kini terjawab apabila Perdana Menteri mengumumkan kesediaan kerajaan BN untuk menubuhkan RCI.

    ReplyDelete
  152. Tetapi katanya, kini RCI bakal ditubuhkan dalam masa yang terdekat ini sudah pasti akan mengukuhkan lagi so- kongan rakyat kepada BN kerana hanya kerajaan BN yang dapat melakukannya.

    ReplyDelete
  153. Former Sabah chief minister Datuk Seri Salleh Said Keruak opined that the opposition led by former deputy prime minister Datuk Seri Anwar Ibrahim was worried over the possibility of the Barisan Nasional (BN) government resolving the illegal immigrants’ issue in Sabah, once and for all.

    ReplyDelete
  154. Katanya, penubuhan RCI yang diumumkan Perdana Menteri merupakan hadiah kepada rakyat Sabah kerana dengan penubuhannya masa depan dan keselamatan rakyat di negeri lebih terjamin.

    ReplyDelete
  155. Beliau berkata, gesaan supaya RCI ditubuhkan sebelum ini telah disuarakan oleh para pemimpin parti-parti komponen BN termasuk Umno dan tidak terkecuali pemimpin- pemimpin parti pembangkang yang menghangatkan keadaan.

    ReplyDelete
  156. Katanya, pemimpin- pemimpin pembangkang sudah meletakkan isu itu sebagai senjata kempen menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 dengan harapan ia akan me- narik perhatian rakyat untuk mengalihkan sokongan kepada mereka.

    ReplyDelete
  157. “Inilah masa kita mencari penyelesaian dan mengemukakan dokumen terutama kad pengenalan palsu yang telah diberikan kepada Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI),” katanya semasa berucap merasmikan Konvensyen Upko Keningau 2012 di Dewan Masyarakat di sini, kelmarin

    ReplyDelete
  158. Dompok yang juga Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi berkata, dalam hal ini bukan sahaja alhi-ahli Upko tetapi semua rakyat di negara ini khususnya di Sabah yang mempunyai bukti perlu mengemukakannya kepada RCI.

    ReplyDelete
  159. “Jangan asyik memperkatakan RCI lambat bertindak dan tidak dapat menangani masalah PATI khususnya di Sabah tetapi tampillah dan bantulah anggota-anggota RCI untuk menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka,” kata Dompok.

    ReplyDelete
  160. Hanya mereka yang mempunyai komitmen membangun negeri dan rakyat akan senantiasa berada dalam radar Datuk Musa Aman. Untuk mengetahui siapa-siapa daripada mereka, lihat dan buat kajian sendiri.

    ReplyDelete
  161. Usaha pembangkang melalui Kajian Merdeka Centre, kononya melalui dapatan mereka, ketidak puashatian terhadap Musa merudum sejak tahun 2009, kononya juga, penerimaan penduduk islam juga merudum, adalah suatu usaha mengwujudkan persepsi negatif kepada Ketua Menteri itu.

    ReplyDelete
  162. Describing the opposition as opportunist, he said the opposition was trying to manipulate and opportunistically take advantage of the situation for political gains and interfered with the work of the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in the state.

    ReplyDelete
  163. “Their sole strategy is to implicate Umno,” he told Bernama after attending a state Maulidur Rasul function, here yesterday.

    Salleh, who is Sabah Umno liaison deputy chief and State Legislative Assembly Speaker, was asked to comment on the purported RCI forum organised by an opposition party, here yesterday.

    ReplyDelete
  164. He reiterated that BN government was serious about solving the perennial illegal immigrants problem in Sabah.

    “If they are sincere in resolving the issue, they should support the RCI to accomplish the task,” he said.

    ReplyDelete
  165. On Tuesday, Salleh, who is also the Kota Belud Umno Division chief had challenged Anwar to tell the truth about the illegal immigrants to the (RCI) that is tasked with looking into the long-standing problem in the state.

    Salleh was quoted as asserting that Anwar was duty-bound to do so as he was deputy prime minister at that particular period, adding that “he was a powerful man and knew what was going on in Sabah”.

    ReplyDelete
  166. The setting up of the RCI and appointment of its chairman and members was announced by the Prime Minister on Aug 11, last year to solve the problem of illegal immigrants in Sabah.

    ReplyDelete
  167. “Obviously, Pakatan (opposition) is worried that BN will resolve the illegal immigrants’ issue in Sabah. That’s why they are politicising the issue. They don’t want the RCI panel to complete their work and use statements from ex-ISA (Internal Security Act) detainees to undermine the findings.

    ReplyDelete
  168. The hearing of the proceedings is headed by former Chief Justice of Sabah and Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

    The panellists are Universiti Malaysia Sabah ex-vice chancellor Professor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, Kuala Lumpur ex-police chief Datuk Henry Chin Poy Wu, former Sabah state secretary Datuk Kee Mustafa and ex-deputy chief minister and former state attorney-general Tan Sri Herman J. Luping.Subsequent proceedings would be held on Jan 29 to Feb 1 and from Feb 22 to Feb 27.

    ReplyDelete
  169. The much anticipated Royal Commission of Inquiry (RCI) on Sabah’s illegal immigrant issue has just been announced by Najib Tun Razak. This is good news for Sabah and certainly a historic moment. Finally this issue after so many years is being investigated and given utmost attention by the Federal Government who is actually responsible for the mess Sabah is in today.With this announcement it is confirmed that Dr Mahathir and Najib Tun Razak are at loggerheads.

    ReplyDelete
  170. Mahathir’s politically provocative statement on the eve of Najib’s announcement of the RCI was to create tension within BN Sabah and sabotage the RCI. Now it is proven that Dr Mahathir was all along making systematic attempts to change the political demography of Sabah under his adminstration at the expense of the local indigenous population. Dr Mahathir’s use of history to justify free movement of foreigners into Sabah is seriously flawed, and by his own logic, he seemed to justify the Philippines’ claim on Sabah.

    ReplyDelete
  171. I nevertheless give credit to Musa Aman for working behind the scenes convincing all parties within UMNO Sabah to accept the RCI for the good of Sabah. Must congratulate the chief minister for his foresight to set up the Sabah BN committee on citizenship under the chairmanship of Pairin Kitingan which actually served as a catalyst in the formation of the RCI. It was really difficult for Musa as there were UMNO warlords within UMNO Sabah like Shafie Apdal with vested interest refusing the RCI and manipulating Putrajaya on the process.

    ReplyDelete
  172. Some time back some people have claimed that Sabah is replete with complex socio-politico problems because of the presence of millions of illegals and if not controlled in time then this wonderful creative race called Kadazan Dusun Murut (KDM) will disappear from the surface of the earth forever. I understand why some people could think to this extent. Are the problems that Sabah have witnessed, especially in recent times, myriad enough to exterminate this intelligent and creative tribe? I do think such enormous and myriad problems have taken place in Sabah and its serious.

    ReplyDelete
  173. A national population census in 2010 showed an exponential 390 per cent increase in Sabah’s population from 636,431 citizens in 1970 to 3,120,040 citizens in 2010 ? more than double the national population growth of just 164 per cent. Of the 3.12 million Sabahans today, reports have estimated that 27 per cent are foreigners.

    ReplyDelete
  174. Then look at this figure, in 1960, Sabah population comprised 32% Kadazan-Dusuns, 23% Chinese, 15.8% other Muslims, 13.1% Bajaus, 5.5% Indonesians, 4.9% Muruts, 1.6% Filipinos and 0.4% Malays. But in 2006, the state’s ethnic composition changed drastically, comprising 25% non-citizens, 17.76% Kadazan-Dusuns, 14.62% other Bumiputeras, 13.4% Bajaus, 11.48% Malays, 9.6% Chinese, 4.8% others and 3.3% Muruts.

    ReplyDelete
  175. It is true that socio-political conflicts due to the huge number of illegals in the state has been taking place in Sabah and this has produced some good results rather than bad ones. I guess in the absence of these problems Sabahans would have not become more intelligent and conscious about their rights. Thus, problems can not be looked at cynically all the time. Moreover we can not even imagine a society without problems. Only when the problems are out of hand and when the State exhausts all its energy in overcoming the problems at hand one can argue that problems are impediments to the development/progress of Sabah. Until this stage is reached problems are in fact indispensable engines for pushing Sabahans to move forward. I feel that so many activists, so many social organizations and intellectuals would have not appeared on the soils of Sabah had the illegals gaining Malaysian citizenship via backdoor not happened. It is also to be remembered that there will not be any society where every member fully conforms to the norms and established laws of the State. Having said so, it is also wrong on the part of the authorities if they shirk their responsibilities of solving problems that are being faced by the people.

    ReplyDelete
  176. Riding on the high sounding idea of ‘no absolute wrongs’ in the social life, people like Mahathir or groups responsible for allowing the illegals to swamp Sabah use their own peculiar discourses and through them they try to rationalize their actions even though these people know very well that such actions would hurt or affect the lives of the indigenous people of Sabah. Whatever be the context in which they situate their actions and justify their actions my strong contention is that no human actions should be at the expense of the ‘common good’ of Sabah.

    ReplyDelete
  177. Fortunately, the Musa government has been really capitalizing on the opportunities thrown by the various problems that inflict Sabah and trying to improve its performances and serve the people better each day that passes by. It knows well that there are in-built solutions in every problems and tries to ferret out the solutions tirelessly rather than wasting time and energy on playing blame or ‘passing the buck’ games. Datuk Lajim Okim and Datuk Bumburing are examples of leaders who are playing blame games.

    ReplyDelete
  178. Humans are emotional so are the many participating members of Musa Aman’s government. But despite of many practical difficulties the leadership of this government, in many occasions, had tackled many sensitive socio-political issues and problems satisfactorily.

    ReplyDelete
  179. We have seen that the leadership of this government has never jumped into any hasty or irresponsible decisions. It never allows itself to be swept away or carried away by the quixotic emotional outbursts of other non-state stakeholders, including Dr Mahathir Mohamad or even “Sultan Sulu” Akjan. Instead the government tries to find or has found out solutions which are based on legal-rational principles, and are acceptable to all the parties. It steadfastly sticks to the moral and legitimate principle of democratic governance believing that the government is not for gratifying particular groups at the cost of welfare of the indigenous people.

    ReplyDelete
  180. Some may fret and fume about the existing State of affairs and fire barrage of diatribes inexorably against the handling of the illegals, against the handling of certain socio-political problems arising from the huge number of illegals and even the way the development programmes are being undertaken. But my logical question is how many of them have seen any better government than the earlier three governments USNO, Berjaya and PBS, under the present leadership. I know that I may not be politically correct to say this but I am saying this without any political leanings to any parties.

    ReplyDelete
  181. At the development front I do not see any inadequacy in the policies and programmes being pursued by the government. So, let us learn to call a spade a spade and appreciate the hard work put in by this Musa government. I also do not find any inadequacy or serious shortcomings in the measures contemplated or taken up by the leadership to address many of the gnawing socio-political problems i.e. due to the presence of millions of illegals in the state.

    ReplyDelete
  182. It is important for us to remember that many of the socio-political problems we witness today due to the illegals in Sabah do not come into existence in a day. This means that we can not afford to have quick fix solutions. Rather we need to find out the lasting solutions. This fact, it seems, is very much known to the leadership of the Sabah government. Musa knows he is answerable to the people. And as we all know GE13 is just round the corner and in any democratic set up the people are sovereign and people can deny their elected leaders a chance to become their representatives again if they feel that he or she does not live up to their expectations. Apparently Musa Aman know these democratic processes and values quite well and have outperformed his predecessors in duties of serving the people of Sabah and the Natives specifically.

    ReplyDelete
  183. Here, I can not help eulogizing Musa Aman for his political acumen and statesmanship. Under his leadership and guidance the present government has succeeded in getting the RCI on Illegals and has also succeeded attracting unprecedented developmental activities and is, relentlessly, endeavouring to lift the State to the status of one of the most developed States in the country. Take my hats off to the Chief Minister of the State.

    ReplyDelete
  184. Like any other leader Musa Aman may also be fallible. But one may not be doing any justice on one’s part if he or she is hell bent on critiquing his shortfalls unmindful of or forgetting about all the invaluable services that he has rendered so far in spite of the various constraints/limitations that he confronts with while governing this complex multi-ethnic society with their divergent vested interests.

    ReplyDelete
  185. It can also be sensed that Musa is very much familiar with the concept of ‘micro power politics’. As this element is present in all spheres of politics. And to my observation and belief Musa is well aware of the fact that until and unless the differences that arise out of the power politics at the micro level i.e. among his elected colleagues of his own party UMNO or otherwise, are resolved first, no solutions could be found out to the problems at the macro level. He has dealt with most of the problems that exists at the governmental level successfully and is able to steer his last two coalition governments for two complete terms, 2004 and 2008.

    ReplyDelete
  186. 10 years as Chief Minister, being a seasoned statesman rising above the petty politics he shepherds the transition of Sabah towards the pinnacle of development. His mind boggling personal charisma and aura reach far beyond the boundaries of the State. His many bold decisions against the odds and his ‘never-buckle-under pressure-tactics’ quality least bothering about such actions may make more political foes than friends endear himself to many Sabahans. He is a ‘cult figure’ in the hearts of many of his admirers in the state.

    ReplyDelete
  187. Musa Aman is well aware of the fact that in democracy there is no place for those power elites i.e. Yang Berhormats who try to monopolize the power and the state machineries to their own personal aggrandizement. He makes his colleagues realize that in democracy none of them could remain in power if they do not go in tandem with aspirations of the people. That is the one obvious reason why Musa Aman could win a thumping majority in the last general election in 2008 where he won 59 out of the 60 state seats.

    ReplyDelete
  188. Problems are bound to be there. Heroes are those extraordinary humans who fight not only the evils but also who always try to solve the problems or hardships that people face. And to me Chief Minister Musa Aman is a hero. The leadership of the present government had shown in earlier occasions that it believed in the ‘virtues of adversity”. It knows well that if it could not meet the adversities with responsible responses it shall perish. Therefore the leadership of the present government has, time and time again, shown the grit, sagacity, skills and other bold decisions as responses to deal with the situations or challenges which rear its ugly head just like phoenix rising from the ashes. In earlier occasions the government might have faced some difficulties as to how to deal with such situations. It must have really racked its head over the solutions. But as time passes by it is able to have explored really well thought out responsible responses to deal with all the challenges. I am citing the RCI as an example.

    ReplyDelete
  189. Extraordinary people are those who face the challenges and adversities with extraordinary ingenuity and with the only available resources boldly rather than meekly surrender. Sabah government under the able and extraordinary leadership of Musa Aman, have met with all the challenges all the turbulent phases daringly and fearlessly and on every occasion it came out victorious and triumphant. The main reason of the success of the leadership of this government, I believe, is that it has faith in the core values of democracy and always capitalizes on the ‘virtues of adversities’.

    ReplyDelete
  190. The present Sabah government is an epitome of statesmanship and democratic values. At the end I have to confess that this small write-up is not an insider’s comment on the workings of the government. It is just a common man’s observation.

    ReplyDelete
  191. Anwar Ibrahim awal awal lagi menafikan dirinya terlibat dalam RCI. Betul ke lu tak terlibat Anwar Ibrahim? Betul ke ni Nuar? Tunggu jelah Anwar Ibrahim, bila hang dipanggil nanti satu Malaysia nak tahu apa cerita yang lu sembunyikan.

    ReplyDelete
  192. Apa pun meh baca kenyataan dari rakyat Sabah sendiri tentang Penafian Anwar Ibrahim ini:

    "Jangan jadi hipokrit, mungkin dengan pengetahuan hal sebenar atau "dalaman"itu, Anwar boleh membantu memberikan maklumat...jadi beritahu perkara sebenar kepada RCI. Beliau tidak usah main politik. Sekurang-kurangnya (Datuk Seri)Najib (Tun Razak), perdana menteri kita mahu mengetahui kebenarannya dan meluluskan penubuhan RCI untuk mengenal pasti punca masalah itu.

    ReplyDelete
  193. "Kita tidak patut buat kesimpulan dan menyalahkan pihak tertentu hanya kerana keterangan oleh beberapa bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Kita patut biarkan RCI selesaikan tugasnya...apa yang kita mahukan ialah penyelesaian muktamad,"

    ReplyDelete
  194. Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak mencabar Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim Read More...

    Psssttt... Anwar Ibrahim nak lari mana? Patut Anwar Ibrahim tampil lah kepada RCI kata beliau ada bukti...hahaha

    ReplyDelete
  195. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pemberian status kerakyatan kepada pendatang asing di Sabah tidak menjadi kesalahan kerana ia dibuat mengikut undang-undang.

    ReplyDelete
  196. Katanya, pendedahan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai perkara itu perlu dilihat secara positif kerana ia juga menunjukkan keihlasan Barisan Nasional (BN) dalam menyelesaikan masalah di Sabah.

    ReplyDelete
  197. “Keputusan RCI adalah tanda keikhlasan kita dalam menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  198. “Selagi ia dibuat mengikut undang-undang ia bukan menjadi isu yang besar,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi BN di sini, Khamis malam.

    ReplyDelete
  199. Najib berkata keputusan yang dibuat telah melalui banyak proses dan melibatkan ramai saksi.

    Justeru beliau berkata perkara ini tidak perlu diperbesarkan.

    ReplyDelete
  200. Katanya pemberian status kerakyatan turut berlaku di negara lain.

    “Biar pihak suruhanjaya yang buat kerja itu dan menyelesaikannya” katanya.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.