Friday, July 26, 2013

Caj Elektrik Tinggi Bila Guna Meter Elektronik?

PKR menggesa Kerajaan Pusat melantik satu badan bebas bagi menyiasat dan mengkaji kadar tarif elektrik masakini ditetapkan Tenaga Nasinal Berhad (TNB) yang dikatakan tinggi dan membebankan pengguna.

Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen berkata, siasatan itu perlu kerana majoriti pengguna sekarang menerima kesannya yang berpunca daripada pemasangan meter elektrik elektronik yang baru menggantikan meter analog lama.

“TNB tidak boleh memberikan alasan dan mesti membenarkan badan bebas dilantik untuk memeriksa dan menguji meter digital ini.

“Kerajaan boleh melantik badan bebas ini, begitu juga Suruhanjaya Tenaga. Ini kerana meter kepunyaan TNB maka kebenaran dari TNB diperlukan bagi membuka meter dan menyiasat.

“Kita juga mahu pihak berkepentingan terlibat termasuk Pakatan Rakyat (PR) dan BN kerana ini adalah isu rakyat,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata, PR menerima banyak aduan daripada pengguna mengenai perkara itu yang menyatakan rasa tidak puashati mereka.

Katanya, alasan diberi TNB bahawa bil elektrik tinggi dari meter baru berpunca daripada bacaan meter lama yang tidak tepat adalah tidak munasabah sama sekali.

Berikutan itu, Wong memberitahu, PR menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi menyiasat dan mengetengahkan isu itu yang dianggotai Naib Presidennya, Datuk Chua Jui Meng; Ahli Parlimen Wangsa Maju, Datuk Dr Tan Kee Kwong, Adun Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar dan beliau sendiri.

“Jawatankuasa ini akan melancarkan satu kempen awam untuk menegaskan kepentingan ketelusan berhubung dengan bil elektrik tinggi.

“Kita juga akan melancarkan laman sesawang minggu depan bagi penglibatan awam dan satu petisyen akan dihantar ke TNB untuk tujuan ini,” katanya yang mendakwa orang ramai menyatakan kesanggupan membayar RM20 bagi kos pemeriksaan untuk mendapatkan bacaan meter yang tepat.

Manakala Chua berkata, tarif elektrik ditanggung rakyat ketika ini begitu tinggi dan satu tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasinya.

“Satu masalah membebankan rakyat, pihak peniaga dan yang lain. Hampir setiap isi rumah mengalaminya dengan kenaikan sampai 100 peratus, 200 peratus atau lebih.

“Jawatankuasa ini akan membantu rakyat bagi penggurangan kadar tarif elektrik kepada satu kadar yang lebih rendah atau hampir dengan bacaan meter lama,” ujarnya.

43 comments:
Write comments
  1. Tenaga Nasional Berhad (TNB) today said its new meter could provide reading of the actual electricity usage as it has been calibrated by a laboratory with MS ISO/IEC 17025:2005 accreditation.

    ReplyDelete
  2. With that, TNB gives its guarantee that consumers would not be charged for the installation of the meters in its meter replacement programme to change old or defective meters.

    ReplyDelete
  3. "Old meters have to be replaced as meters have a life-span of 15 years while defective and tempered meters are replaced to ensure accurate meter reading.

    ReplyDelete
  4. "In cases where there were proven electricity thefts, there would be obvious difference after the meters have been replaced," said TNB in a statement here.

    ReplyDelete
  5. TNB welcomes discussion with consumers who have proof and strong ground of no meter tempering and they would be given due consideration on the matter.

    ReplyDelete
  6. Kita tengok kebodohan bekas pemimpin yang mengatakan penukaran meter baru ini tidak berasas dan tidak adil. Panggil dan upah lah TUV from germany to check.

    ReplyDelete
  7. Jika benar tuduhan ini wujud ambil meter daqn buat siasatan yang berpatutan.

    ReplyDelete
  8. Adalah satu keperluan untuk menukar meter baru. Semoga meter baru ini benar teopat rekodnya agar rakyat tidak meragu-ragu dengannya.

    ReplyDelete
  9. “Satu masalah membebankan rakyat, pihak peniaga dan yang lain. Hampir setiap isi rumah mengalaminya dengan kenaikan sampai 100 peratus, 200 peratus atau lebih."

    Kenaikan ini akanmembebankan rakyat. Kerajaan harus campur tangan dan memastikan kadar tarif adalah berpatutan dan mengikut skim yang betul.

    ReplyDelete
  10. “TNB tidak boleh memberikan alasan dan mesti membenarkan badan bebas dilantik untuk memeriksa dan menguji meter digital ini."

    Untuk memuakan hati pengadu, harus jga TNB mengupah parti ketiga untuk membuat penilaian sama ada meter ini benar berkualiti dan memberi bacaan yang tepat.

    ReplyDelete
  11. Jika pengguna mendapati meter baru ini bermasalah, harus juga membuat aduan di TNB dan menuntut penjelasan.

    ReplyDelete
  12. Aduan ini harus dikenal pasti terlebih dahulu. Jika benar, harus juga TNB mengambil langkah yang wajar.

    ReplyDelete
  13. Tuduhan ini benar atau cuma nak memburukkan TNB harus dikaji secara mendalam. Tindakan ini baik juga agar orang awam tidak berimej negatif terhadap TNB dan kerajaan.

    ReplyDelete
  14. Sudah tiba masa untuk TNB menukar meter. Meter baru harus membuat catatan penggunaan yang betul.

    ReplyDelete
  15. Manakala Chua berkata, tarif elektrik ditanggung rakyat ketika ini begitu tinggi dan satu tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasinya.

    Tidak harus jika ada pihak mengambil kesempatan untuk menaikkan tarif secara tidak diketahui.

    ReplyDelete
  16. Jiak benar meter tersebut menepati kuality dan ISO standard, tidak harus juga ada tuduhna sembarangan seperti penipuan.

    ReplyDelete
  17. rasanya tidak salah jika kerajaan pusat mendengar seruan penduduk di situ untuk membuat siasatan ke atas isu TNB ini

    ReplyDelete
  18. betul ini adalah isu rakyat...penduduk tentunya tidak berpuashati jika pihak berkepentingan terlibat termasuk Pakatan Rakyat (PR) dan BN tidak mengendahkan seruan rakyat

    ReplyDelete
  19. apakah alasan TNB untuk tidak mempedulikan permintaan di atas?

    ReplyDelete
  20. jika tiada alasan kukuh maka wajarlah TNB membenarkan badan bebas dilantik untuk memeriksa dan menguji meter digital ini.

    ReplyDelete
  21. aduan daripada pengguna mengenai perkara itu yang menyatakan rasa tidak puashati mereka tidak patut diabaikan kerana ini tentu akan mencetuskan api kemarahan mereka...

    ReplyDelete
  22. Apabila melihat hujah yang diberikan oleh pecacai Pakatan Rakyat, yang menggunakan nama Melayu dan kelihatannya seperti orang Melayu, terasalah malang menjadi Melayu kerana bodohnya si Melayu berkenaan pastinya mencerminkan kebodohan bangsa Melayu yang telah membina negara ini semenjak ribuan tahun lampau, lama sebelum kedatangan secara pukal PARIAH-PARIAH dari China untuk ladang gambir, lada hitam dan getah serta lombong bijih timah.

    ReplyDelete
  23. Lawaknya, puak-puak ini cuba mengaitkan tentang kejayaan mereka mengekalkan penguasaan ke atas ketiga-tiga negeri berkenaan pada PRU lalu tanpa mengambil kira faktor sebenar.

    ReplyDelete
  24. Selangor dan Pulau Pinang merupakan sarang chinabeng selain Perak dan bandar-bandar besar di seluruh Malaysia. Justeru, tidak hairanlah kalau mereka menguasai majoriti kerusi di kawasan-kawasan berkenaan. Lebih ramai Cina bermakna, lebih banyaklah penguasaan Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  25. D...DOGS
    A...AND
    P...PIGS

    ReplyDelete
  26. P...PARTI
    A...AJARAN
    S...SESAT

    ReplyDelete
  27. This is something we need to ponder about

    ReplyDelete
  28. Ini langsung tak masuk akal

    ReplyDelete
  29. Caj tinggi buat apa pula?

    ReplyDelete
  30. Bahan api dan tenaga adalah berkait rapat antara satu sama lain kerana pengeluaran tenaga yang bergantung terutamanya pada bahan api fosil. Peningkatan harga bahan api akan menyebabkan peningkatan kos elektrik. Adalah penting untuk kita mengetahui bagaimana mengira penggunaan tenaga anda sendiri di dalam dan di sekeliling rumah atau pejabat.

    ReplyDelete
  31. Bagi kebanyakkan pengguna, sumber tenaga yang paling banyak digunakan di dalam dan di sekeliling rumah atau pejabat mereka adalah tenaga elektrik. Tips ini akan memfokus kepada penggunaan tenaga elektrik dan bagaimana untuk mengiranya secara eksklusif. Gaya hidup yang membazir telah dikenal pasti sebagai salah satu sebab yang menyebabkan peningkatan penggunaan tenaga elektrik per kapita. Pemilihan alat elektrik dan rekebentuk rumah atau pejabat juga akan menyumbang terhadap keadaan ini.

    ReplyDelete
  32. Memandangkan banyak alat elektrik mempunyai tetapan yang berlingkungan (sebagai contoh, volume pada sesebuah radio), jumlah sebenar kuasa yang digunakan bergantung pada tetapan yang digunakan pada bila-bila masa. Gunakan formula yang berikut untuk menganggarkan jumlah tenaga yang telah digunakan oleh alat elektrik yang spesifik:

    ReplyDelete
  33. Kuasa (Watt) x Jumlah Jam Digunakan sehari = Jumlah Penggunaan Kilowatt-jam (kWj) Seharian (1 kilowatt (kw) = 1,000 Watt)
    Darabkannya dengan jumlah hari yang anda gunakan alat elektrik dalam setahun bagi penggunaan tahunan. Anda boleh mengira kos tahunan yang perlu untuk menggunakan alat elektrik dengan mendarabkan kWj per tahun dengan kos per penggunaan kWj.
    (Perhatian: Nilai kuasa boleh didapati pada label kelengkapan bersama dengan voltan, unit bagi kuasa adalah Watt)

    ReplyDelete
  34. Ini pun PKR mau sebok... ingat murah ka perbelanjaan kerajaan untuk menganti alat meter lama kepada meter elektrik? ia adalah untuk keselamatan para pengguna juga.

    ReplyDelete
  35. Apakah PKR ini tiada kerja sampai syarikat elektrik pun diorang mau tunjuk pandai, kalau begini, adalah baik PAKATAN RAKAYAT menyuruh macai-macainya jaga tandas awam, & bersihkanya.

    ReplyDelete
  36. PAKATAN RAKYAT Says:

    “Kita juga akan melancarkan laman sesawang minggu depan bagi penglibatan awam dan satu petisyen akan dihantar ke TNB untuk tujuan ini,” katanya yang mendakwa orang ramai menyatakan kesanggupan membayar RM20 bagi kos pemeriksaan untuk mendapatkan bacaan meter yang tepat.

    *Pandai-pandai saja cakap rakyat rela mau bayar duit RM 20.... jangan guna perkataan 'RAKYAT' untuk membawa rakyat menjadi bodoh la.... rakyat adalah untuk kerajaan, rakyat kamu hanya layak digelar macai... hahaha.

    ReplyDelete
  37. PAKATAN HARAM says:

    “TNB tidak boleh memberikan alasan dan mesti membenarkan badan bebas dilantik untuk memeriksa dan menguji meter digital ini.

    *Pakatan Haram ni belum lagi jadi kerajaan sudah berani mengarah, & berlagak kerajaan, jangan kamu pandai-pandai la sana... kerajaan belum memberi arahan, TNB ada HAK MENGHALAU SEMUA BADAN BEBAS TAJAAN PAKATAN HARAM NI!

    ReplyDelete
  38. Pakatan haram says:
    “Jawatankuasa ini akan melancarkan satu kempen awam untuk menegaskan kepentingan ketelusan berhubung dengan bil elektrik tinggi.

    * anda lihatlah... guna lagi perkataan 'AWAM', ini menunjukkan PAkatan rakyat ni hanya tahu membawa rakyat untuk melancarkan perhimpunan haram... jika Pakatan rakyat memerintah, saya sanggup ke migrate ke luar negara.

    ReplyDelete
  39. Dasar puak pencari publisiti murahan, buang masa saja baca fitnah bodoh pakatan rakyat ni,

    ReplyDelete
  40. Saya sebagai rakyat Malaysia amat berterima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana mengantikan meter lama kepada meter baru yang lebih selamat.

    ReplyDelete
  41. Kepada kerajaan khayalan Anwar... berhenti la berlagak yang kamu tu kerajaan, sampai bila2 pun kamu tetap pembangkang.

    ReplyDelete
  42. Setiap cadangan dari kerajaan pasti disalah tafsir oleh puak pembangkang, tapi cadangan bernas dari puak pembangkang ini langsung tiada.

    ReplyDelete
  43. Semua cadangan puak pembangkang selalu menyusahkan rakyat, jika cadangan menyusahkan pembangkang ini diluluskan, penguna terpaksa membayar RM 20 untuk kerja yang sia-sia ni.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.