Saturday, July 27, 2013

Perinbam kecam kenyataan Zulkifli Noordin



Selepas kira-kira 10 minit sidang media dan sesi menandatangani piagam Majlis NGO Antara Kaum Malaysia (MIRAC), berlaku sedikit "salah faham" antara Persatuan Pribumi Perkasa (PERKASA) bersama NGO kaum India gabungan tersebut, Persatuan Amal dan Kebajikan India Baru (Perinbam).

"Salah faham" itu terjadi berikutan rasa tidak puas hati ahli Perinbam berhubung kenyataan Naib Presiden PERKASA, Datuk Zulkifli Noordin dalam sidang media sebelum itu yang menyatakan sokongan untuk membela dan mempertahankan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Mohamad Nasir Mohd Nor.

Beberapa orang ahli Perinbam kelihatan tidak berpuas hati dengan kenyataan Zulkifli dan meminta beliau menjelaskan apa yang dikatakannya dalam sidang media yang diadakan di Kelab Sultan Sulaiman di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Zulkifli bagaimanapun dilihat mempertahankan pendiriannya itu dan terus meninggalkan majlis berbuka puasa anjuran PERKASA yang diadakan selepas sidang media.

Ahli Perinbam yang tidak berpuas hati juga turut meninggalkan majlis itu selepas itu.

Kemudian, Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali pula memujuk Presiden Perinbam U Thamotharan untuk terus berada di majlis tersebut.

Selepas dipujuk, ahli Perinbam kemudiannya memasuki semula ke dalam Kelab Sultan Sulaiman.

Sementara itu, Bernama melaporkan Zulkiflli hari ini mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap mereka yang mempolitikkan isu penggunaan bilik persalinan sebagai tempat makan di sebuah sekolah di Sungai Buloh.

Katanya, sesetengah pihak mengambil kesempatan memfitnah Guru Besar Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Mohamad Nasir Mohd Nor, dengan mendakwanya bersikap rasis kerana menempatkan murid bukan Islam makan di dalam tandas.

"Yang jelas perkara ini telah diputar belit dan disulami dengan pembohongan, sedangkan faktanya sekolah itu mempunyai kantin yang kecil dan hanya memuat 600 pelajar.

"Keputusan (menggunakan bilik persalinan) itu dibuat hasil perbincangan bersama guru dan persatuan ibu bapa dan guru (PIBG), dan guru besar sekadar melaksanakan keputusan itu," katanya ketika mengulas isu itu.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas penubuhan Majlis Badan Bukan Kerajaan (NGO) Antara Kaum Malaysia (Mirac) di ibunegara.

Zulkifli turut menyatakan sokongan Perkasa untuk membela dan mempertahankan Mohamad Nasir.

Sementara itu Pengerusi Biro Pendidikan Pergerakan Pemuda MIC P. Punithan turut memohon semua pihak supaya untuk tidak menjadikan perkara berkenaan sebagai isu perkauman.

Perkara itu tidak harus dipolitikkan dan dipolemikkan kerana mampu menggugat perpaduan kaum yang sedia terjalin, katanya dalam kenyataan hari ini. -MK

57 comments:
Write comments
  1. Dalam dapur saya di rumah, ada tandas dan meja makan saya dan keluarga saya di depan pintu tandas tersebut. Perlukah saya alihkan tandas dalam dapur saya?

    ReplyDelete
  2. Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perasa) together with two other non-governmental organisations (NGOs) today set up the Malaysian Interracial NGOs Council (Mirac) to discuss issues involving the country's three major races - Malay, Chinese and Indian.

    ReplyDelete
  3. The two other NGOs are Pertubuhan Kebajikan dan Amal India Baru Malaysia (Perinnbam) and Persatuan Cina 1Malaysia (Percisama).

    ReplyDelete
  4. Perkasa president Datuk Ibrahim Ali said the setting of the council was not due to pressure from certain quarters which labelled Perkasa as a racist organisation.

    ReplyDelete
  5. "Mirac is a platform for the three NGOs involved to unite the people of this country.

    ReplyDelete
  6. "The setting up of Mirac also proves that Perkasa not only struggles for the interests of the Malays but also of the other races, and the nation's," he said at a news conference after the formation of Mirac here.

    ReplyDelete
  7. Ibrahim, however, stressed that the setting up of Mirac would not obliterate Perkasa's basic struggle and spirit in fighting for the rights of the Malays and Bumiputera.

    ReplyDelete
  8. He said five senior leaders of each NGO in Mirac would informally meet once a month to discuss issues involving the different races and the nation's interests.

    ReplyDelete
  9. "I also welcome other NGOs to join Mirac, which will be launched on Aug 31," he added.

    ReplyDelete
  10. At the formation of Mirac today, the representatives of the three NGOs agreed and signed the Mirac Charter to defend the Federal Constitution, to uphold the principles of the Rukun Negara, to respect each other's religion, and to foster racial tolerance through the promotion of noble values, among the objectives.

    ReplyDelete
  11. Choy and Thamotharan said the formation of Mirac marked a new era for racial unity in the country.

    ReplyDelete
  12. isu perkauman di Malaysia semakin berleluasa..harap kerajaan mengambil tindakan ke atas mereka yang terlibat sebelum ada peristiwa percetusan darah berlaku

    ReplyDelete
  13. betul, isu penggunaan bilik persalinan sebagai tempat makan di sebuah sekolah di Sungai Buloh janganlah dipolitikkan

    ReplyDelete
  14. terutama oleh pihak tertentu yang berkepentingan peribadi...

    ReplyDelete
  15. lagipun pihak sekolah itu telahpun menerangkan keadaaan sebenar bahawa keputusan (menggunakan bilik persalinan) itu dibuat hasil perbincangan bersama guru dan persatuan ibu bapa dan guru (PIBG), dan guru besar sekadar melaksanakan keputusan itu

    ReplyDelete
  16. Malaysia adalah negara majmuk, jesteru itu, persefahaman dan sikap bertolak-ansur harus ada dalam diri kita untuk memastikan keharmonian antara kaum sentiasa terpelihara

    ReplyDelete
  17. setuju dengan P. Punithan bahawa perkara ini tidak harus dipolitikkan dan dipolemikkan kerana mampu menggugat perpaduan kaum yang sedia terjalin

    ReplyDelete
  18. rakyat secara amnya harus mengetahui dan memahami keadaan sebenar agar tidak menjadikan perkara berkenaan sebagai isu perkauman.

    ReplyDelete
  19. semoga "salah faham" antara Persatuan Pribumi Perkasa (PERKASA) bersama NGO kaum India gabungan tersebut, Persatuan Amal dan Kebajikan India Baru (Perinbam) ini dapat diselesaikan secara aman

    ReplyDelete
  20. jika tidak ini akan memburukkan lagi keadaan dan imej Malaysia sebagai negara majmuk di mata dunia akan terjejas

    ReplyDelete
  21. ini juga akan melahirkan sebuah generasi yang akan melahirkan perasaan rasa benci terhadap kaum lain jika isu perkauman tidak diatasi

    ReplyDelete
  22. Kalau kenal Anwar Ibrahim, sudah tentulah akan dapat menjangka, apakah yang akan dilakukan oleh Ketua Umum PKR itu setiap kali dia melihat ada ruang untuknya melepaskan diri daripada perbuatan jahatnya dan menutup mulut pihak lawan.

    ReplyDelete
  23. Malangnya, tindakan saman dengan jumlah ratusan juta ringgit sebagaimana yang sering dilakukannya, tidak pula dilakukan kali ini walaupun pendedahan yang dibuat oleh calon BN Parlimen Permatang Pauh, Dr. Mazlan Ismail dan bekas pembantu peguamnya, boleh menimbulkan implikasi yang amat besar terhadap Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  24. Mengapa agaknya Anwar Ibrahim terlalu takut dengan surat-surat serta butiran terperinci yang telah diserahkan oleh Dr. Mazlan kepada SPRM? Mengapa agaknya Anwar Ibrahim langsung tidak memanggungkan kepala dan mencari-cari jawapan yang paling kelakar untuk menjawab tuduhan Yuktev bahawa dia menipu sijil sakit bagi menangguhkan perbicaraan liwatnya berkali-kali?

    ReplyDelete
  25. Dua hari lepas, Cina Pariah yang berjaya menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang dan menduduki jawatan dalam politik negara hasil daripada keterbukaan masyarakat Melayu-Bumiputera, menawarkan bantuan kepada PDRM untuk mengekang jenayah ganas. Hari ini, Lim Guan Eng yang tidak pernah mengaku sebarang kesalahan yang dilakukannya, cuba menimbulkan persepsi bahawa kongsi-kongsi gelap dan para penjenayah bersenjata api itu mendapat bekalan senjata daripada pihak berkuasa Malaysia, semata-mata untuk mewujudkan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Ordinan Darurat.

    ReplyDelete
  26. DAP dan kumpulan penjenayah tidak dapat dipisahkan. Di mana-mana sahaja DAP berkuasa, walaupun hanya sebagai ADUN, maka akan wujudlah pelbagai pusat maksiat dan hiburan serta jenayah seperti judi haram, mahupun pelacuran. Bahkan lebih teruk lagi, Pulau Pinang yang menjadi negeri berpemerintahan DAP, menjadi hub syabu yang cukup terkenal di rantau Asia.

    ReplyDelete
  27. Pandai Lim Guan Eng cuba menyalahkan pihak lain sedangkan pada masa yang sama, dia menyimpan penjenayah dan kartel-kartel yang menjadi penyebab kepada segala jenayah di negara ini!!!

    ReplyDelete
  28. Zulkifli Noordin? hurm

    ReplyDelete
  29. Pembangkang sengaja mau bangkitkan isu tdk berkaitan

    ReplyDelete
  30. Nothing has come to an end

    ReplyDelete
  31. isu ini pun nak diperbesarkan... kantin kat sekolah tu mungkin sedang diubahsuai bagi menampung jumlah pelajar yang begitu ramai, kalau pelajar makan di kantin yang diubahsuai tu nanti pelajar tercedera... pembangkang pasti mainkan isu lain pula.

    ReplyDelete
  32. Ada banyak lagi isu yang penting untuk diberi prrhatian... kenapa isu remeh ini juga diperkatakan??

    ReplyDelete
  33. Pemaham bahasa dari pihsk perinbam mungkin agak kurang... sebab inilah berlakunya salah faham.... harap kedua2 pihak boleh berbincang.

    ReplyDelete
  34. Diharap isu bilik persalinan tidak diperbesarkan oleh pencacai Anwar.... kerana banyak lagi isu teruk di kawasan mereka yang belum dihebohkan.

    ReplyDelete
  35. SEMUA ni hanyalah salah faham yang boleh diselesaikan dengan senang... tak perlulah berhimpun macam golongan pembangkang tu.

    ReplyDelete
  36. Pasal isu bilik persalinan itu, pihak sekolah tersebut sudah menjelaskan kepada umum... jadi harap semua sedia maklum, & jangan menokok tambah cerita seperti pembangkang.

    ReplyDelete
  37. Alaa pasal isu bilik persalinan pun mau kecoh.... pembangkang ni terlalu senang agaknya.

    ReplyDelete
  38. Untuk menjaga perpaduan kaum.... jika melakukan kritikan... lakukanlah secara professional.

    ReplyDelete
  39. Kenyataan guru besar di sekolah berkenaan ada asasnya... jadi kenapa perlu ditentang oleh perinbam? Adakah kerana gambar yang menunjukkan budak india dalam bilik persalinsn itu? Banyak lagi gambar bangsa lain dalam gambar itu.... jangan cakap pasal diskriminasi la.

    ReplyDelete
  40. Ada yang lagi teruk dari ni jika dibandingkan dengan negara lain.... kanu patur bersyukur.

    ReplyDelete
  41. Untuk menjaga perpaduan kaum.... jika melakukan kritikan... lakukanlah secara professional.

    ReplyDelete
  42. Alaa pasal isu bilik persalinan pun mau kecoh.... pembangkang ni terlalu senang agaknya.

    ReplyDelete
  43. Diharap isu bilik persalinan tidak diperbesarkan oleh pencacai Anwar.... kerana banyak lagi isu teruk di kawasan mereka yang belum dihebohkan.

    ReplyDelete
  44. Keharmonian dan toleransi penduduk berbilang kaum adalah asas terpenting yang perlu dipupuk untuk menjadi tunjang dan tonggak negara Malaysia yang utuh, berwibawa dan dihormati, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
  45. Beliau berkata tanpa keharmonian dan toleransi, setiap usaha pembangunan tidak dapat dilaksanakan dengan berkesan kerana rakyat sentiasa bercakaran sesama sendiri sekali gus kelak melumpuhkan kesejahteraan yang diusahakan sejak negara belum mencapai kemerdekaan lagi.

    ReplyDelete

  46. "Kita harus akui dan memberi pengiktirafan kepada setiap usaha kerajaan untuk membangunkan negara dan pada masa sama mengisi keperluan rakyat secara keseluruhannya, tugas itu tidak mudah dan menuntut komitmen serta pengorbanan yang bukan sedikit," katanya dalam perutusan sempena Jubli Emas Hari Malaysia ke-50 yang akan disambut pada Isnin.

    ReplyDelete

  47. Tegas Muhyiddin, kerajaan sejak zaman kepimpinan Almarhum Bapa Kemerdekaan Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj sehingga sekarang, tidak pernah mengetepikan hak rakyat di negara ini biar apa pun kaum atau agama anutan mereka.

    ReplyDelete

  48. Katanya Perlembagaan Persekutuan menjadi asas serta panduan bagi memastikan hak asasi rakyat tidak disisihkan, dan kerajaan, dari semasa ke semasa, melaksanakan pelbagai usaha dan program untuk mengisi keperluan rakyat baik dalam bentuk pembangunan fizikal mahupun pengisian rohani.

    ReplyDelete

  49. Justeru, Muhyiddin menggesa semua rakyat Malaysia agar mensyukuri setiap nikmat yang telah dan akan diperoleh.

    ReplyDelete
  50. "Hakikatnya, tanpa sumbangan serta penglibatan setiap golongan masyarakat di Malaysia, kita tidak akan dapat berdiri seperti sekarang ini," katanya.

    ReplyDelete

  51. Juga penting, kata Muhyiddin, adalah memastikan gandingan rakyat dan pemerintah yang mantap diteruskan supaya Malaysia dapat terus membangun dan gemilang.

    ReplyDelete


  52. Katanya rakyat yang kuat dan pandai membuat penilaian tidak akan terjerumus ke dalam apa juga kancah yang cuba ditimbulkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete

  53. Muhyiddin berkata kerajaan menerusi dasar dan program yang diperkenalkan termasuk yang terbaharu, Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera, sentiasa memberi ruang yang amat luas kepada rakyat Malaysia tanpa ada sempadan atau batasan baik di Semenanjung atau Sabah dan Sarawak, rakyat sentiasa menjadi keutamaan.

    ReplyDelete



  54. Menekankan signifikannya sambutan Jubli Emas Malaysia, Muhyiddin berkata penyatuan negeri-negeri di Semenanjung tanah air dengan Sabah dan Sarawak berjaya melahirkan negara Malaysia yang unik, harmoni dan pesat membangun.

    ReplyDelete

  55. "Sejarah membuktikan bahawa usaha menyatukan Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung bersandarkan hasrat murni barisan kepimpinan terdahulu yang mahu melihat Malaysia secara keseluruhannya bergerak seiring dalam mengisi denyut nadi pembangunan," katanya.

    ReplyDelete

  56. Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan berkata penyatuan jiwa bangsa di bawah nama Malaysia dapat menyerlahkan lagi keunikan serta kepelbagaian penduduk di negara ini sekali gus menjadikannya destinasi menarik sehingga menimbulkan rasa kagum masyarakat luar

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.