SEKUMPULAN mahasiswa Universiti Malaysia Sabah (UMS) kelmarin, telah menyerahkan memorandum keduanya berkenaan isu caj elektrik kepada Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (TNC HEPA), Prof. Madya Datuk Dr. Kassim Mansur.
Penyerahan memorandum tersebut diwakili Naib Presiden Pembangunan Insan, Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) Khairuddin Daud.
“Hari ini, kita telah menghantar memorandum kedua berkenaan isu caj elektrik yang dikenakan kepada mahasiswa.
“Antara masalah yang dihadapi oleh mahasiswa berkenaan isu ini adalah tiada makluman awal berkenaan perubahan caj yang dikenakan kepada mahasiswa. Dan masalah dari sudut kaedah pembayaran yang dikenakan kepada mahasiswa, kerana mahasiswa perlu membayar yuran ini semasa cuti semester melalui CIMB Cliks,” katanya kepada sidang media selepas penyerahan memorandum berkenaan.
Menurut Khairuddin lagi, sekiranya mahasiswa tidak menjelaskan pembayaran, mereka tidak dapat mendaftar subjek. Sedangkan pada masa tersebut, rata-rata pinjaman PTPTN untuk mahasiswa belum diperoleh.
Mahasiswa dilaporkan memberi tempoh sehingga 21 November 2011 kepada Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) untuk mempertimbangkan resolusi yang dicadangkan serta memberi jawapan menyeluruh berkaitan kadar caj tersebut.
“Diperingkat mahasiswa, memerlukan kata putus daripada TNC HEPA berkenaan isu ini. Antara resolusi yang dicadangkan adalah tidak mengenakan caj yuran elektik kepada mahasiswa tahun 2 bagi semester ke-2 sesi 2011/2012.
“Ini bertujuan membayar semula caj elektrik yang berlebihan dikenakan kepada mahasiswa tahun 2 dan ke atas,” ujarnya.
Penyerahan memorandum itu turut dihadiri Pengarah Jabatan perkhidmatan Pelajar MPM UMS, Voon Hai Leed; Pengerusi GAMIS Sabah, Asmi Basri dan beberapa pimpinan mahasiswa.
Oleh : MOHD FIRDAUS MUHAMMAD NOOR (sabahkini)
Thursday, November 17, 2011
Demo : Mahasiswa UMS Serah Memo Isu Elektrik
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
tahniah, sbb menyedari hak masing2. suatu tindakan yg wajar n bertamadun...
ReplyDeleteHarap masalah elektrik ini boleh ditangani oleh pihak berkuasa.
ReplyDeleteMasalah penangguhan pinjaman PTPTN ini patut diperbaiki, susah untuk mahasiswa untuk mendaftar subjek jika pinjaman selalu lambat diluluskan.
ReplyDeleteKenapa mahu buat demo? ini kan budaya dari SM tidak perlulah bawa ke sini. Kenapa tidak ada meja perbincangan lagi di UMS??? Truk la macam ini.
ReplyDeleteMesti MPM UMS ni dari semenanjung, itu pasal la demo2 macam ini dibawa masuk ke UMS..
ReplyDeletepihak UMS kena mempertimbangkan semula caj tersebut.
ReplyDeleteharap masalah ini dpt diselesaikan dgn jalan terbaik.
ReplyDeleteini sebuah revolusi kecil
ReplyDelete"sekiranya mahasiswa tidak menjelaskan pembayaran, mereka tidak dapat mendaftar subjek. Sedangkan pada masa tersebut, rata-rata pinjaman PTPTN untuk mahasiswa belum diperoleh."
ReplyDeleteSemoga pihak UMS mengkaji kaedah untuk menyelesaikan masalah tersebut. Keadaan para mahasiswa harus juga dipertimbangkan.
"Mahasiswa dilaporkan memberi tempoh sehingga 21 November 2011 kepada Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) untuk mempertimbangkan resolusi yang dicadangkan serta memberi jawapan menyeluruh berkaitan kadar caj tersebut."
ReplyDeleteMemorandum yang dikemukan harus dikaji dan mencari formula kadar caj yang berpatutan.
Pertambahan kos selalu mendatangkan reaksi yang negatif. Semoga pihak UMS mendapat keseimbangan di antaranya.
ReplyDeleteSmall matter but but needed to resolve soon.
ReplyDeleteIni akan memberatkan beban para mahasiswa. Semoga kadar caj dapat diperbaiki.
ReplyDeletekenapa students pula kena tanggung caj elektrik?
ReplyDeletethis is too much.
ReplyDeleteMay be the charges above their capabilities. Study the problem and find solution.
ReplyDeleteBetul kata Peng Sen, caj itu memang menjadi tanggungan berat. Semoga pihak pendidikan dapat membuat perubahan dan adjust.
ReplyDeleteThat is normal feedback about the increment of the charges. May be the adjustment a bit too high and beyond their expenses budget.
ReplyDelete"Hari ini, kita telah menghantar memorandum kedua berkenaan isu caj elektrik yang dikenakan kepada mahasiswa."
ReplyDeleteMemorandum yang dikemukakan berkemungkinan diabaikan, semoga memorandum kedua dikaji dan mencari kadar caj yang berpatutan.
Dunia berlainan. sikit hal semua tampil dan "strike", seharus menyelesaikan masalah dengan cara yang lebih berkesan dan lembut.
ReplyDeletempp ni bawa budaya dari kl ni ke sabah ,patut di bidas sikit2 demo,budaya pembangkang ni...
ReplyDeletekena berani bersuara agar tidak diperbodohkan oleh pihak atasan.
ReplyDeletepihak pengurusan UMS harus segera menyelesaikan perkara ini..kerana perkara ini boleh menjejaskan imej UMS di mata rakyat.
ReplyDeleteapa2 perkara yang membebankan pelajar harus segera dimansuhkan...
ReplyDeletebudaya demo bukan budaya rakyat sabah...diharap budaya negatif ini tidak lagi akan dipraktikkan di mana2 tempat khasnya UMS di masa akan datang...kalau mahu buat demo, buat di semenanjung sebab budaya ini adalah budaya orang semenanjung..
ReplyDeleteapa2 pun, harap masalah ini akan dapat diselesaikan..
ReplyDeleteharap masalah ini akan diselesaikan dengan baik.
ReplyDeleteEven a student, you should know your rights.
ReplyDeletesebaiknya melakukan perbincangan untuk mencari penyelesaian..
ReplyDeleteRob,
ReplyDeleteHehe..there are UMS students from West M'sia too. Whatever it is, channel the discontent feeling through the right path.
Diharap pihak UMS dapat tangani isu ini dengan bijak tanpa menjejaskan kebajikan mahasiswa.
ReplyDeleteSebaiknya biar pelajar dapat duit pinjaman dan barulah wajibkan mereka untuk membayarnya. Jika tidak ada pembayaran dilakukan baru mereka tidak akan dapat mendaftar untuk sem akan datang selagi tanggungjawab tidak dilaksanakan.
ReplyDeleteBuatlah keputusan yang terbaik untuk pembayaran ini.
ReplyDeleteDEMO di UMS?? Boleh tahan..Bah uruslah baik-baik aa Mahasiswa UMS..
ReplyDeleteHarap pihak berkuasa akan memberi perhatian terhadap isu ini.
ReplyDeleteSemoga masalah penangguhan untuk meluluskan peminjaman PTPTN ini boleh ditangani.
ReplyDeletenama GAMIS memang sudah sinonim dengan demo.. teruskan saja berdemo jika cara itu mampu menunjukkan profesionalisme pelajar2 universiti..
ReplyDeleteDemo baik untuk kesedaran hak beramai-ramai.
ReplyDeletesaya tak sedar pun tentang caj2 elektrik ni dulu time sekolah. yang saya ingat kena bayar untuk peralatan2 elektrik yang digunakan saja. itupun untuk satu semester. tapi ada juga yang tak bayar sebab bukan ada selalu buat spotcheck pun.
ReplyDeletedi IPTA pun demo ni nampak makin popular sekarang. lama kelamaan asal ada yang tak memuaskan hati, mesti demo yang mereka buat.
ReplyDeleteDemo aman dibenarkan olek akta persekutuan dlm lingkungan demokrasi so jangalah kita memandang hina sebab negara kita bukan pemerintahan kuku besi.
ReplyDeleteHope things won't get any more serious.
ReplyDeleteMemang memalukan.
ReplyDeleteThis will teach everyone a lesson.
ReplyDeletetidak menyebutkan niat demo, kenapa pula sibuk memfitnah?
ReplyDeletegambar yang admin letak, bukan gambar sewaktu dengannya.
ReplyDelete