Thursday, February 16, 2012

Chandra Lelaki Paling Kerdil Di Dunia

Chandra Bahadur Dangi, 72, hanya setinggi 56 sentiemer atau 22 inci. Dangi berkata, selama ini dia begitu malu dengan ketinggiannya tetapi kehidupannya mungkin berubah jika dia mendapat pengiktirafan Guinness Book of Records.

Pemegang rekod kategori Lelaki Paling Kerdil di dunia ketika ini dipegang oleh warga Filipina, Junrey Balawing yang setinggi 59.93 sentimeter.

Junrey merampas gelaran itu tahun lalu daripada Khagendra Thapa Magar, 18, yang setinggi 67 sentimeter.

Orang paling kerdil pernah hidup sebelum ini ialah Gul Mohammed dari India yang setinggi 57 sentimeter. Gul meninggal dunia pada usia 40 tahun pada 1997.

Dangi yang tinggal di Kampung Reemkholi, beberapa ratus kilometer dari Kathmandu berkata, dia sering menjadi bahan ketawa dan tidak ada wanita yang ingin menjadi isteri.

Pakar dari Rekod Dunia Guinness akan ke Nepal untuk mengukur lelaki itu.

Dangi mendakwa berat badannya hanya 12 kilogram.

Dia yang mempunyai lima adik beradik lelaki dan semuanya mempunyai ketinggian normal berharap dapat memperoleh pengiktirafan itu sebagai ganjaran kepada kesukaran hidupnya selama ini.

“Saya berpendapat keadaan akan menjadi lebih baik selepas ini. Saya berharap akan menjadi terkenal di seluruh dunia. Saya mahu melawat negara luar dan bertemu orang ramai di seluruh dunia.

Punca kepada masalah ketinggian yang menimpa Dangi tidak pernah didiagnos tetapi dia dipercayai mengalami kekerdilan primordial yang bermula dalam rahim. - DM/hm

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.