Friday, February 10, 2012

Kutuk Kerajaan Tapi Terima BR1M

KERAJAAN Barisan Nasional (BN) yang diberi mandat oleh rakyat sebagai tampuk pemerintahan di negara ini khususnya di Sabah memang sentiasa prihatin terhadap kebajikan semua kaum; tidak kira bangsa, termasuk mereka yang tidak menyokong kerajaan turut mendapat pembelaan yang saksama.

Ini jelas ramai juga para penyokong pembangkang telah menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) RM500 ini telah membuktikan keikhlasan kerajaan BN membantu rakyatnya, tidak kira mereka itu siapa, asalkan mereka itu warga negara Malaysia yang layak terus mendapat kemudahan seumpama ini.

Ahli Parlimen Libaran, Datuk Hj Juslee Hj Ajirul berkata demikian pada majlis penyerahan Baucer BR1M seramai 733 orang penerima untuk fasa kedua bagi DUN Gum-Gum yang diadakan di Dewan Serbaguna Gum-Gum, kelmarin.

Walaupun kerajaan membuat yang terbaik untuk rakyatnya, namun parti pembangkang sentiasa memutar belitkan fakta yang sebenar dan mendakwa bahawa BR1M RM500 sebagai umpan pilihanraya raya umum ke 13.

Dalam pada itu Juslee menasihatkan kepada penerima BR1M supaya menggunakan wang tersebut dengan bijak walaupun jumlahnya tidak sebesar mana, tetapi masih boleh dimanfaatkan secara bestari.

“Bagi mereka yang belum dapat, saya harap mereka bersabar kerana akan sampai juga giliran mereka. Yang sudah dapat, jangan kelam kabut menunaikannya sehingga berpusu-pusu pergi ke bank sehingga mencetuskan pergaduhan sedangkan tempoh laku BR1M sehingga 15 April 2012. Masanya masih lagi panjang,” ujar Juslee.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gum-Gum Datuk Hj Zakaria Hj Eddris dan ketua-ketua masyarakat setempat.

Oleh : SHAIMON S JUMADI (sabahkini

67 comments:
Write comments
  1. Kalau BRIM itu bukan bermotif politik saya cabar BN istiharkan yang BN buat pengagihan bantuan itu tiap tahun

    ReplyDelete
  2. itu duit rakyat jg bah, bukan BN punya...

    ReplyDelete
  3. Kalau kerajaan tolong rakyat bukannya memberikan BRIM (RM500)tapi turun kan barang barang keperluan seharian mengikut kawalan harga asal supaya semua rakyat meinikmatinya. Terlalu ketara bahawa bantuan berkenaan bermotifkan politik. Rakyat sekarang adalah makin matang berpolitik.

    ReplyDelete
  4. bukan berdosa juga ambil wang dari kerajaan yang tidak seberapa,lagi pun duit itu bukan dari kantong budget kerajaan tapi duit dari spacial draw sport toto,magnum,Sandakan truf club,sabah 88 dan da ma cai,cuba bayang kan jika setiap draw 4d kerajaan ambil cukai sebanyak 100,000.00 dan dalam setiap minggu sudah dapat 1/2 juta dan kalau di kira dalam sebulan sudah 2 juta dan dalam setahun sudah 24 juta dalam laporan media pemohon BR1M ada lah 5 juta orang kalau dikali dengan 500.00 hanya 25 juta belum masuk cukai prepaid telefon....jadi ambil saja tapi undi tetap ABU

    ReplyDelete
  5. dulu umno demokratik tahun 50an - 60 - 70an lepas tu tak ada demokratik sejak 80an..... sejak dari 80 mula rasuah, penyelewengan, penyalahgunaan kuasa, kroni, dan mcm2 lagi

    ReplyDelete
  6. bagi duit camni...menunjukkan kerajaan cuma nak tutup mulut rakyat dari bersuara lantang...bukan tanda prihatin kerana pemberian diagihkan tanpa menilai keperluan sebenar rakyat dan tiada perancangn untuk mengoptimumkan keselesaan dan kemudahan pada rakyat...ini pandangan peribadi saya sebagai orang yang tidak menyebelahi mana2 parti..

    ReplyDelete
  7. memang segala wang bantuan ini diberikan semata2 untuk menarik minat pengundi untuk mengundi BN...perancangan awal tidak lengkap dan segala procedur adalah ad-hoc yang seringkali menimbulkan masalah...kesian siapa yang masih tidak mengerti...

    ReplyDelete
  8. jangan bagi rakyat ikan, ajar rakyat pancing ikan... BN takut rakyat jadi pandai kaaaa?

    ReplyDelete
  9. Sya yang tidak dapat BR1M sebab lebih sikit dari RM3001, tapi setelah tolak hutang-hutang hanya RM900.00 saja sebulan, lepas tu setiap tahun ada bayar cukai lagi tu; kalau tidak terbayar dalam satu2 tahun itu LHDN tagih2 lepas tu kena denda lagi. Tapi pemimpin2 BN dan bini2 nya kaya raya pula, tiada pula tu LHDN kejar2! Sedihnya mempunyai kerajaan macam ini. ABU kali ni, ini kali lah!

    ReplyDelete
  10. BN harap berkubur dan kepada undi BN berdoa lah kau orang supaya BN naikan barang.

    ReplyDelete
  11. ya, bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) RM500 ini harus diteruskan tidak kira mereka itu siapa, asalkan mereka itu warga negara Malaysia yang layak terus mendapat kemudahan seumpama ini.

    ReplyDelete
  12. Usaha untuk membantu semua warga miskin di Sabah perlulah diteruskan asalkan mereka memenuhi syarat yang ditetapkan.

    ReplyDelete
  13. terpulang kepada rakyat untuk memohon bantuan BR1M ini atau tidak, kerajaan tidak memaksa sesiapa untuk memohonnya

    ReplyDelete
  14. Tidak kira pengundi BN ataupun pengundi PR, jika layak mendapatkan bantuan, bantuan pasti akan diberikan.

    ReplyDelete
  15. apa yang penting, sesiapa yang layak memohon tentu akan menerima juga bantuan BR1M ini dari kerajaan

    ReplyDelete
  16. harap kepada mereka yang berjaya menerima bantuan ini, akan membelanjakan wang ini dengan bijak

    ReplyDelete
  17. apa yang nyata, rakyat perlulah undi dengan bijak demi masa depan bersama

    ReplyDelete
  18. BR1M memang hak rakyat...bukannya bermotifkan politik...diharap BR1M ini akan dilakukan pada setiap tahun kerana harga barangan sentiasa meningkat terutamanya di sabah disebabkan oleh polisi kabotaj..

    ReplyDelete
  19. tomahan pembangkang yang kononnya BR1M adalah rasuah politik untuk pru13 adalah tidak benar...ianya adalah mainan politik pembangkang untuk menyesatkan rakyat...kalau benar apa yang didakwa oleh pembangkang, pucuk pimpinan parti pembangkang harus memastikan bahawa tiada seorang pun ahli pembangkang mengambil/memohon BR1M ini..

    ReplyDelete
  20. wang BR1M adalah wang rakyat...bukan wang kerajaan tetapi wang rakyat dan memang rakyat berhak mendapatkan wangnya..

    ReplyDelete
  21. undi adalah rahsia...apa yang menjadi hak rakyat, rakyat harus terima..

    ReplyDelete
  22. pru13 makin terasa...undilah dengan bijak..

    ReplyDelete
  23. BR1M is meant to help the people.

    ReplyDelete
  24. The votes are secret. so it doesn't matter if you receive the aid but vote for whoever you want.

    ReplyDelete
  25. It is the government duty to help the people. Just because election is just around the corner, it doesn't mean that the aid is to fish votes. If the opposition supporters are not happy with the aid that the government is providing, then its better for them to not accept the aid.

    ReplyDelete
  26. Ini menunjukkan bahawa kerajaan kita memberikan layanan yang adil terhadap semua rakyat tanpa diskriminasi.

    ReplyDelete
  27. BR1M ini adalah bantuan untuk rakyat miskin, adalah tanggungjawab kerajaan untuk membela nasib mereka dalam kesusahan.

    ReplyDelete
  28. selagi layak dan memenuhi syarat2 permohonan BR1M pasti rakyat akan terima bantuan ni.

    ReplyDelete
  29. masalah yang kadang2 timbul berhubung dengan BR1M ni disebabkan pengurusan yang kurang baik, ada pihak yang mengambil kesempatan dan hasutan daripada pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  30. bantuan yang diterima kenalah dhargai.

    ReplyDelete
  31. bantuan itu adalah untuk semua tak kita dari pembangkang atau tidak.

    ReplyDelete
  32. Apa2 pun duit untuk rakyat juga. Apa salahnya

    ReplyDelete
  33. Bantuan tu adalah membantu rakyat. boleh la bikin bayar hutang ka atau mana2 yang patut.

    ReplyDelete
  34. Oiii....kau ingat ini duit dari kerajaan punya ka? ini duit orang sabah punya diambil dari sabah(sejak pembentukan malaysia)...itu minyak, tax, plantation dll.....orang sabah mesti ambil n minta lg....INI PUN TIDAK PANDAI PIKIR KA!

    ReplyDelete
  35. Kerajaan tidak akan memihak kepada mana-mana orang penyokong atau tidak pasti akan mendapat bantuan yang ingin diberikan.

    ReplyDelete
  36. Bantuan ini mungkin tidak seberapa namun ini adalah ikhlas dari kerajaan untuk meringankan sedikit beban perbelanjaan rakyat yang memerlukannya.

    ReplyDelete
  37. Teruskan memberikan pelbagai perkara yang baik kepada rakyat.

    ReplyDelete
  38. Mari kita rakyat Malaysia memberikan sokongan kepada kerajaan yang ada sekarang. Kerana mereka begitu prihatin dengan masalah rakyat.

    ReplyDelete
  39. Bantuan kerajaan untuk semua dan tidak menyebelahi mana-mana pihak pun. Yang penting rakyat malaysia maka pasti akan diberikandan menerima bantuan.

    ReplyDelete
  40. Selama 54 tahun memerintah malaysia baru beri RM 500 sudah rio satu malaysia.Memang wang ini milik rakyat tetapi *RAKYAT MALAYSIA*masih.
    belum pasti lagi wang ini di korek dari mana, kerana tiada pengumuman dari.
    pihak kerajaan.Jangan hanya beri bantuan kepada rakyat bila dah nak adakan pilihanraya umum kerana rakyat makin cerdik kerana anak muda.
    sekarang pandai berfikir dan berpendidikan.Rakyat harus maju ke depan.
    dan berfikiran matang, kita harus pilih pemimpin yang telus dan berkebolihan.
    bukan pemimpin UMNO/BN yang hanya tahu bagi gula-gula 5 tahun sekali.
    bila mereka mahu *RAKYAT MALAYSIA* mengundi mereka, cara ini sudah.
    lapuk tidak boleh di gunakan dalam zaman 2012.
    1.ABUKAN UMNO/BN di PRU 13 nanti.
    2.TUMBANGKAN UMNO/BN DI PRU 13 NANTI.
    3.KUBURKAN UMNO/BN DI PRU 13 BILA SAMPAI MASANYA.

    ReplyDelete
  41. 54 tahun UMNO memerintah tak pernah Bagi Cash pada rakyat...Sekarang Pakatan Rakyat Punya kuasa pengimbang, B.N tunjuk perihatin pada Rakyat...Ingat Rakyat Bodoh macam Kerbau....bagi RM 500 cerita macam nak pecah dunia. Menteri B.N kaut jutaan ringgit senyap membisu.

    ReplyDelete
  42. sejak bila pula BN anggap duit yg dia belanjakan untuk rakyat sebagai "duit rakyat"..biasanya rakyat dipaksa "bersyukur dan berterimakasih" kepada BN sebab tolong rakyat..padahal kerajaan adalah "orang gaji" yg diambil rakyat untuk menguruskan negara milik rakyat sebenarnya..sebagai orang gaji adalah pelik dan tak beradab untuk memaksa majikan(rakyat) untuk mengucapkan terimakasih..rakyat akan membalas jasa orang gaji yg bagus dengan mengambil lagi untuk berkerja seterusnya tapi rakyat pasti akan humban mereka jika amanah dan kerja diabaikan..buat dengan ikhlas rakyat sekarang bukan mcm dulu lagi..mereka dah pandai.. .rakyat skrng dh pandai la menilai..zaman dulu boleh nk temberang..harap yg buta hati tu bukak mata terang2..jgn duk jai pencacai je..yg lingkup merana korang jgak..tumbang umno/bn PRU13!!ABU kn...

    ReplyDelete
  43. Harga seorang rakyat Malaysia = RM500.00 tunai.
    Kesimpulan BN.

    ReplyDelete
  44. Bah..jangan lupa untuk daftar dan undi!

    ReplyDelete
  45. Masing-masing punya pendapat tentang BR1M ini. Terpulanglah.

    ReplyDelete
  46. Like it, take it. Don't like it, give to other people. Why wanna make big fuss on it?

    ReplyDelete
  47. untuk Anon paling atas.. kerajaan BN sudah mengumumkan akan meneruskan program bantuan ini setiap tahun..

    ReplyDelete
  48. pehh.. masa pemimpin2 PR umumkan bantuan kewangan untuk warga tua dan budak sekolah di negeri2 PR ketika PRU 2008, tidak ada pula yang cakap itu duit datang dari mana? atau pancing undi ka? atau sebagainya..

    ReplyDelete
  49. pecacai neji

    bukan dulu BN fitnah Tuan Guru Nik Aziz bagi rasuah ke bila bgi bantuan pada orang asli di kelantan?? hahaha... semua orang dah tau BN terok, tak payah la ko nak jet.. Brp BN byar? PR bagi bantuan, senyap2.. tu namenye ikhlas.. Tapi BN bg, heboh 1 dunia.. Lu ada otak, lu fikir la.. Sudah besar kan..

    ReplyDelete
  50. Takpayahlah nak bohongi rakyat. Kita faham maksudnya. Klau wang rakyat dari kerajaan, ngapa umno yg agihkan? ertinya umno rompak duit rakyat kemudian gunakan wang rakyat untuk rasuah rakyat. sangat tidak bermaruah.

    ReplyDelete
  51. macam berikan sedekah kepada pengemis2? betapa kesian rakyat msia macam pengemis2? diperkosakan/teraniaya? hidup duit rakyat, hidup msia boleh? kaka!

    ReplyDelete
  52. Umno gula-gula kan rakyat... menteri kaya raya.. rakyat disuruh jadi pengemis berebut dengan bantuan 500.. itupon ramai yang masih tak sedar-sedar...

    ReplyDelete
  53. Itu Latuk MCA delmawan punya olang pun dapat itu bantuan oh!

    ReplyDelete
  54. Lepas pilihanraya nanti kerajaan akan laksanakan GST lagi banyak yang rakyat akan bayar kepada kerajaan berbanding RM500 itu. Tahniah Najib awak pintar menipu rakyat kan neji!

    ReplyDelete
  55. "Kerajaan BN akan teruskan bantuan BRIM ini, kerajaan akan batalkan rancangan mengenakan GST, kerajaan akan tanggung selamanya subsidi gula, minyak, tepung", NEJI cuba kau suruh Najib umumkan statement ini!

    ReplyDelete
  56. RM500 tidak cukup oh, RM 1000 barulah cukup sikit sja, harga barang mahal bah...

    ReplyDelete
  57. tidak kira penyokong BN atau PR, semua yang layak mendapat bantuan ini.

    ReplyDelete
  58. BR1M ini janganlah dijadikan alat politik..ianya untuk rakyat.

    ReplyDelete
  59. harap bantuan ini akan dapat membantu meringankan beban rakyat.

    ReplyDelete
  60. There shouldn't be any problem regarding the BR1M. Anyone who fits the criteria is entitled to receive the aid even if that person is a supporter for the opposition side.

    ReplyDelete
  61. Ini barulah digelar adil dan saksama. Tidak kira pengundi BN ataupun pembangkang akan mendapat BR1M.

    ReplyDelete
  62. Ini terbukti bahawa mereka hanya inginkan wang, dalam masa yang sama berkempen untuk menjatuhkan kerajaan. Tidak pernah berterima kasih dan bersyukur atas pemberian kerajaan.

    ReplyDelete
  63. Pembangkan sering mengeluarkan kata2 yang tidak sedap didengar dan membawa rakyat untuk tidak menyokong kerajaan.

    ReplyDelete
  64. Kerajaan tidak pernah pilih kasih dalam memberi bantuan. Jika kerajaan tidak profesional pasti ahli2/penyokong tidak diberi bantuan BR1M.

    ReplyDelete
  65. bila la masyarakat kita mau sedar akan hakikat permainan politik kerajaan dan pembangkang ni.. untuk maju kehadapan kita harus buka minda,buka mata,buka hati untuk menilai.. jgn tau tadah tangan saja.. kita bukan pengemis... orang poitik ni tiada yang benar2 jujur suda skg.. tdak mcm pemimpin dulu2.. semuanya gila kuasa,pangkat dan nama saja..

    ReplyDelete
  66. Tapi tidak dapat dinafikan bahawa usaha kerajaan ini adalah baik untuk rakyat kita. Jika ianya tidak memberi kesan postitif kepada rakyat pasti ahli2 parti pembangkang tidak ingin menerima wang yang diberikan oleh kerajaan. Namun apa yang berlaku, sebaliknya.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.