Friday, April 19, 2013

Penolakan Terhadap Calon UMNO Menjadi-jadi

Jika kelmarin berlaku bantahan besar-besaran oleh ahli Umno di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johol dan DUN Palong, petang semalam berlangsung pula satu lagi bantahan di DUN Lenggeng.

Lebih 50 pengundi dari DUN Lenggeng membantah pencalonan Ketua Umno Bahagian Seremban, Datuk Ishak Ismail yang akan bertanding di kerusi DUN Lenggeng pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ini.

Perkembangan terbaru ini agak mengejutkan kerana Ishak dianggap calon popular di DUN Lenggeng kerana beliau pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lenggeng selama tiga penggal berturut-turut bermula 1995, 1999 dan 2004 sebelum digugurkan pada tahun 2008 (PRU-12).

Dikalangan orang-orang Umno, Ishak sering dikatakan sebagai seorang yang amat rapat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Maka pemilihan Ishak sebagai calon PRU Umno DUN Lenggeng memang sudah dijangka sejak dari awal lagi.

Wakil Jawatankuasa Bertindak Badan Bukan Kerajaan DUN Lenggeng, Mohd Azhari Jasad berkata, mereka bukannya penentang Barisan Nasional (BN) dan Umno, malah penyokong tegar parti itu namun mereka kecewa dengan calon yang dipilih oleh pucuk pimpinan Umno.

“Bagi kami calon yang dipilih ini bukan calon ‘winnable candidate’ kerana rakyat Lenggeng sendiri tahu bahawa dia pemimpin yang bermasalah.

“Malah golongan muda juga menolak Ishak kerana faktor usia dan ‘trade mark’ sebagai calon ‘kitar semula’ yang sepatutnya tidak melepasi saringan kesihatan dan beberapa perkara lain.

“Pemilihan Ishak akan mengundang kemarahan pengundi DUN Lenggeng yang dikhuatiri akan membawa kekalahan kepada BN,” kata Mohd Azhari.

Mohd Azahari berkata DUN Lenggeng adalah kubu kuat BN dan hidup mati masyarakat di situ adalah bersama BN.

“BN sekarang ini berusaha kuat merampas DUN Ampangan dan DUN Sikamat daripada pembangkang, tapi jangan pula BN hilang DUN Lenggeng ibarat yang ‘dikejar tak dapat yang dikendong berciciran.

’ “Malah satu memorandum bantahan turut akan dihantar kepada Najib yang juga presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada hari esok (Jumaat),” katanya.

Calon bebas

Sementara itu turut serta menyatakan bantahan adalah Pemuda BN DUN Lenggeng yang turut memberi amaran bahawa calon bebas akan ditampilkan jika BN terus memilih Ishak sebagai calon.

Ketua Pemuda BN DUN Lenggeng, Zool Amali Hussin berkata beliau akan mengambil tindakan keluar parti dan akan menampilkan seorang calon bebas jika Ishak tidak diganti dengan calon baru.

“Kita sudah ada calon bebas dan akan perkenalkan semasa penamaan calon nanti iaitu orang lama dan orang kuat Umno dan lebih baik daripada Datuk Ishak, jika suara kami tidak dilayan.

‘Ini suara akar umbi.

Kami pun bukan suka-suka buat bantahan tetapi kami mahu suara kami didengar oleh pucuk pimpinan parti kerana tidak sewajarnya Ishak dipilih sebagai calon Lenggeng,” kata Zool Amali.

Kandungan memorandum tersebut menghuraikan apakah punca yang akan menyebabkan kekalahan BN di DUN Lenggeng jika Ishak terus dipilih iaitu faktor undi protes yang akan memberi undi kepada calon bebas, undi rosak serta penyokong Umno dan BN tidak mahu keluar mengundi.

Peserta bantahan mempamerkan pelbagai sepanduk seperti ‘Inikah Winnable Candidate untuk DUN Lenggeng? Yang Dipilih oleh PM’,

‘Kami pengundi Lenggeng membantah sekeras-kerasnya’, ‘Dia bukan calon boleh menang’, ‘Dia calon yang akan pecah belahkan undi

Umno di sini’ dan slogan yang paling menarik perhatian ialah ‘DAHJIB – DUN Lenggeng akan hancur jika Ishak Ismail Bertanding’. -FMT

53 comments:
Write comments
  1. Mungkin ini Sendiwara UMNO.

    ReplyDelete
  2. Jornah Mozihim pun keluar parti PBS kerana tidak puas hati dengan calon BN. Ini kalilah kamu BN!

    ReplyDelete
  3. Penulis tidak begitu tergesa-gesa nak menggambarkan perasaan mengenai calon-calon BN Negeri Sembilan yang diumumkan oleh Menteri Besar, Datuk Mohammad Hasan di kediaman rasminya semalam.

    ReplyDelete
  4. Tujuannya kerana penulis ingin menunggu dahulu respon balas masyarakat dan penyokong parti terhadap calon yang dipersediakan kepimpinan tertinggi parti untuk berkhidmat kepada mereka kelak. Pegang cakap tu, untuk berkhidmat, bukan semata-mata untuk berkuasa.

    ReplyDelete
  5. Baiklah, setelah melihat senarai pencalonan itu, apa yang boleh dikatakan, melainkan 2 kerusi, BN ada peluang untuk menang majoriti lebih besar berbanding tahun 2008. Tentang calon pula, hampir kesemuanya adalah calon-calon yang menepati janji Perdana Menteri, boleh menang. Itu ringkasnyalah.

    ReplyDelete
  6. Cuma dari senarai itu, agak sedih juga melihat sekurang-kurangnya 4 calon cina dari MCA dan Gerakan yang bertanding di beberapa kerusi DUN dan Parlimen, kerana mereka hampir pasti kalah akibat isu perkauman yang dimainkan DAP.

    ReplyDelete
  7. Nasib baik jumlah kerusi terlibat tidak banyak, berbanding 7 kerusi Parlimen dan 36 kerusi DUN Negeri Sembilan.

    ReplyDelete
  8. Berbalik pada 2 kerusi yang dikatakan bermasalah itu, kedua-duanya berada dalam Parlimen Seremban dan kedua-duanya juga adalah kerusi yang diwakili pembangkang. Macam biasa, kebanyakkan masalah itu berkaitan dengan asal usul calon dan latar belakang sebelum menjadi calon. Itu sahaja. Lagipun mereka yang kecewa ini ada 24 jam untuk merajuk, lepas itu eloklah.

    ReplyDelete
  9. Dengan kerja keras dan kempen yang berkesan, penulis yakin diakhirnya nanti, calon-calon yang bermasalah ini boleh diterima masyarakat.

    ReplyDelete
  10. Tambahan pulak Pakatan Rakyat Negeri Sembilan sedang hebat bergolak. PKR masih tidak boleh putuskan siapa calon disemua kerusi yang diserahkan kepada mereka untuk ditandingi. Walaupun khabarnya malam 17/4/2013 senarai tersebut boleh dimuktamadkan, tapi tidak ada jaminan senarai tersebut akan kekal sehingga hari penamaan calon nanti.

    ReplyDelete
  11. Atas sebab yang sama (pergolakan dalaman), sesiapa yang berkunjung ke Seremban hari ini boleh lihat betapa pudarnya kempen pembangkang, berbanding pada tahun 2008. Penyokong yang kecewa terpaksa pasang bendera parti pada kenderaan masing-masing kerana hampir keseluruhan bandar Seremban sehingga ceruk pendalaman rantau, dihampar dengan bendera biru BN.

    ReplyDelete
  12. Tan Sri Muhyiddin Yassin menempelak Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sering berbohong kepada rakyat Sabah demi mencapai cita-cita peribadinya untuk menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  13. Pertindihan calon Pakatan Pembangkang yang bertembung sesama sendiri di kawasan yang sama memperlihatkan betapa kritikal dan nazaknya permufakatan di antara DAP,PKR, Pas yang menyebabkan gabungan pakatan mereka bakal lumpuh, demikian kata bekas Ketua Penerangan PKR, Ruslan Kasim.

    ReplyDelete
  14. Berdasarkan pertelagahan sesama parti di dalam Pakatan yang kini semakin kritikal berdasarkan senario pembahagian kerusi yang berlaku hari ini, beliau berkeyakinan gabungan tersebut tidak akan bertahan lama.

    ReplyDelete
  15. Saya yakin bahawa pertelagahan sesama sendiri di dalam Pakatan Pembangkang kini di tahap kritikal dan saya meramalkan gabungan ini tidak akan dapat bertahan lama.

    ReplyDelete
  16. “Kita boleh lihat di dalam Pakatan hari ini, ketiga-tiga parti tersebut dilihat cuba untuk mengenengahkan ideologi dan calon-calon mereka. Ini menyebabkan berlakuya ketidakpuasan hati sesama sendiri di kalangan mereka dan seterusnya menyebabkan perpecahan yang amat serius di dalam pakatan,” ujarnya.

    ReplyDelete
  17. Sebab itu kata beliau, sehingga ke hari ini isu pencalonan di kalangan Pakatan Pembangkang masih belum selesai biarpun hari pencalonan hanya tinggal sehari lagi.

    ReplyDelete
  18. “Biarpun ada dakwaan yang mengatakan Pakatan sengaja melambatkan pengumuman pencalonan ini kerana ia adalah satu strategi mereka, namun saya tidak berpandangan demikian.

    ReplyDelete
  19. “Berdasarkan pengalaman saya, ini bukanlah satu strategi tetapi mereka lambat mengumumkan calon kerana disebabkan oleh kemelut dalaman dan pertelagahan antara parti yang masing-masing mahukan calon mereka untuk bertanding di dalam PRU kali ini,” jelasnya.

    ReplyDelete
  20. Seterusnya beliau menegaskan, sekiranya inilah contoh yang dipertontonkan oleh Pakatan Pembangkang, bagaimana rakyat boleh meletakkan harapan kepada mereka untuk mentadbir negara ini dengan kesatuan matlamat dan hala tuju bersama.

    ReplyDelete
  21. “Mereka mengajak rakyat untuk bersatu, sedangkan mereka sendiri berpecah belah. Mereka mengajak rakyat untuk bersama dalam satu matlamat, tetapi mereka sendiri melebihkan kepentingan dan agenda parti masing-masing.

    ReplyDelete
  22. “Sikap mementingkan diri dan lebih mengutamakan agenda parti masing-masing ini menyebabkan agenda dan kepentingan nasional untuk negara sanggup mereka ketepikan. Jadi bagaimana rakyat mahu meletakkan harapan mereka untuk memerintah negara,” jelasnya.

    ReplyDelete
  23. PRU 13 adalah paling hebat sekali. Kali ini, BN terasa boleh dikalahkan. Tetapi yang paling saya risau ialah apabila PR menang nanti, akan ada yang belot. Jika ada yang belot kali ini, kita akan kerjakan mereka cukup-cukup. Tedengar desas desus mengatakan ada yang telah dibeli untuk berperanan memecah belahkankan kepaduan Pakatan Rakyat. Lumayan katanya. Maka kita harap semua pihak kena berhati hari dengan pak yet itu!!!!

    ReplyDelete
  24. Jgn risau le UMNO Lenggeng..kamu undi le PR. Ubah mnda sikitbdn sebab UMNO rasa kamu bole digula2 kan lalu umno tk pikir kamu msu sapa2. Yg pnting PM nak.

    ReplyDelete
  25. For Malaysians to continue to reap the fruits from BN’s economic initiatives, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s administration should be given a fresh mandate in the upcoming General Election, he told Bernama.

    ReplyDelete
  26. This would also go a long way in providing certainty which was a vital ingredent on which the local business community relies, said Vell Paari, who is also a businessman.

    ReplyDelete
  27. “It is important to have political stability to continue to attract foreign investment and equally important to ensure that the business community is assured of continuity and certainty,” he said.

    ReplyDelete
  28. Vell Paari said Malaysia’s economic growth had been very steady, mainly driven by the proactive initiatives and implementation of various programmes by BN under the Economic Transformation Programme and Government Transformation Programme.

    ReplyDelete
  29. “As a nation, I think it is important to benchmark ourselves with other nations of similar size of economy to see that we have been doing extremely well despite the struggling US economy and the current ongoing challenges in Europe which affect Asia’s economy as a whole,” he said.

    ReplyDelete
  30. Moving forward, Vell Paari, who is also the son of MIC’s longest-serving president Datuk Seri S Samy Vellu, said the elected government had to gradually move towards the highly innovative technology sectors in a bid to transform Malaysia into a high-income nation.

    ReplyDelete
  31. Calon UMNO adalah yang terbaik.

    ReplyDelete
  32. Tidak perlu tukar, BN terbaik.

    ReplyDelete
  33. Pembangkang tidak dapat bersatu hati, masalah dalaman tidak dapat di selesaikan.

    ReplyDelete
  34. Semakin dekat PRU, semakin nampak masalah dalam PR.

    ReplyDelete
  35. Orang buta mata buta hati yang nak pangkah BN kat lenggeng
    muka orang tua kitar semula tu lagi fuyoooo

    ReplyDelete
  36. Barisan Nasional (BN) wins again to form the Sabah State government after winning 48 of the 60 state seats and 22 of the 25 parliamentary areas in the 13th general election.

    ReplyDelete
  37. Sabah BN chairman Datuk Seri Musa Haji Aman said the parliamentary seats won by BN in Sabah also contributed to give the coalition front mandate at the Federal level.

    ReplyDelete

  38. “I believe this is a really good achievement and I thank all BN component parties for their support and close cooperation.

    ReplyDelete
  39. “I believe this victory is the result of good teamwork and strong unity in Sabah BN,” he said at a press conference at Sri Gaya, the Chief Minister’s official residence here.

    ReplyDelete

  40. Musa said the victory also showed the level of confidence the people in Sabah had towards the Federal government.

    ReplyDelete

  41. “On behalf of the BN component parties, I am grateful and touched by the support given by the people of Sabah in this election.

    ReplyDelete

  42. “Without their strong support, we would not have achieved such a fine performance. We promise that the mandate given to us by the people will not go to waste. What is important is that we will continue to work hard as expected by the rakyat,” he said.

    ReplyDelete
  43. He stressed that the victory is not a privilege but a responsibility to provide the best service to the people.

    ReplyDelete

  44. “Thank you to the media for helping us explain our programmes and policies. We will keep on working and hopefully under the BN, Sabah will continue to prosper,” he said adding that the relationship between the Federal and State governments will lead to more programmes and development for Sabah.

    ReplyDelete

  45. On seats lost by BN at the state and parliamentary levels, Musa said he was saddened by the defeat but “we must accept it with an open heart because our country practises democracy”.

    ReplyDelete
  46. He said they would analyse weaknesses and rectify them. “The people have a right to decide and we must accept that decision with an open heart and respect it.

    ReplyDelete
  47. “What is important is that Sabah must win two thirds of the state seats and I see no problem in carrying out our duties as usual,” he added.

    ReplyDelete

  48. He also assured that BN will continue to work with its Chinese partners despite some of its Chinese candidates losing their seats.

    ReplyDelete
  49. “We still won in Tawau, Tanjung Papat and Elopura so this shows we have support from the Chinese in Sabah. We must be positive and this matter should be discussed together on how to improve it,” he said.

    ReplyDelete
  50. The government has allocated RM2.4 billion for continuation of subsidies and incentives in the agricultural sector, according to Deputy Chief Minister Datuk Seri Panglima Yahya Hussin.

    ReplyDelete
  51. He said in the 2014 budget presented by Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, the agriculture sector had not been left behind in the agenda of the national budget.

    ReplyDelete
  52. The allocation includes subsidies for fertilizers, seeds and rice prices, production incentives and increasing paddy rice price subsidies and incentives for fishermen,” he said at the closing and certificate presentation ceremony for basic agriculture course

    ReplyDelete
  53. agriculture had not only been viewed a very important element in the national economy growth but also rice planting which is to be used as a ‘National Food Security Crop’.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.