Saturday, April 20, 2013

Peluang PAS Cerah Di Batu Sapu

PENAMAAN calon untuk kawasan P.185 Batu Sapi telah dijalankan di Auditorium Ibu Pejabat Jabatan Perhutanan Batu 6 Sandakan. Proses yang berlangsung seawal 8.00 pagi telah berakhir pada pukul 12.00 tengahari.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah menerima borang penamaan calon dari parti yang bertanding dan memutuskan bahawa terdapat 3 calon yang akan bertanding di Parlimen Batu Sapi iaitu calon daripada Barisan Nasional, yang juga merupakan penyandang kerusi parlimen tersebut sebelum ini, Datin Linda Tsen, Haji Hamzah Abdullah daripada Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan daripada State Reform Party (STAR) iaitu Saiful Bahari Rashada Bin Ahmad.

Wakil Barisan Nasional yang bertanding di DUN Sekong ialah Datuk Samsuddin Yahya, yang juga merupakan penyandang kerusi itu sebelum ini. Beliau dicabar oleh Musah Ghani daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Awang @ Abdul Nasib bin Othman dari Sabah Progresive Party (SAPP). Charles Pang pula merupakan calon BN Dun Karamunting dan akan bertemu dengan calon dari Democratic Action Party (DAP) iaitu Chong Ket Kiun dan Yong Vui Min dari Progressive Party (SAPP).

Seluruh penyokong Pakatan Rakyat (PR) berkumpul seawal 7 pagi di hadapan Hotel Tyng dengan membawa bendera parti masing-masing. Seluruh penyokong PAS yang hadir awal di tempat penamaan calon berpakaian hijau.

Calon PAS, Haji Hamzah Abdullah yang tiba di tempat penamaan calon pada pukul 8.15 pagi sangat terharu dengan sokongan dan kehadiran seluruh penyokong Pakatan Rakyat.

"Saya amat mengharapkan agar kita menang kali ini," katanya ringkas kepada penyokong yang hadir.

Proses penamaan calon kali ini meriah dengan kehadiran dan sorakan dari penyokong setiap parti yang bertanding. Bendera gergasi PAS juga berkibar megah di perkarangan tempat penamaan calon. Penyokong Pakatan Rakyat juga melaungkan slogan ‘Ini Kali La’.

Proses penamaan calon diakhiri dengan konvoi beramai-ramai diadakan bersama seluruh penyokong Pakatan Rakyat ke sekitar Palimen Batu Sapi.-Sabahkini

61 comments:
Write comments
  1. PAS hanya akan menang di batu sapi sekiranya batu itu betul-betul menjadi sapi yang hidup. Yang pasti calon PAS akan kehilangan wang pertaruhan.

    ReplyDelete
  2. BN MENANG, MINYAK NAIK, BARANG NAIK
    SESAL DAHULU PENDAPATAN
    SESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA..

    RAKYAT ITU TUAN
    JOM TOLAK UMNO/BN.

    ReplyDelete
  3. PKR menang harga minyak turun, barang turun, harga rumah turun, harga kereta turun, harga motorsikal turun, tol akan hapus, pendidikan percuma, rahsuah sifar, rotalti minyak untuk sabah naik, IC akan di banters sehingga ke akar umbi termasuk si kuding penasihat umno akan masuk lokap, pendatang asing akan dibanteras, air free dan banyak lagi.... UNDILAH PAKATAN UNTUK PERUBAHAN KERAJAAN DAN KEMAKMURAN SABAH DALAM MALAYSIA....

    ReplyDelete
  4. PAKATAN menang Anuar ketawa besar sebab bejaya memperbodohkan rakyat. Rakyat terkial-terkial,mashgul,sugul,muram,suram sebab pelabur asing tak lagi percaya dengan kestabilanb politik di malaysia. Ekonomi malaysia pasti merudum. PAKATAN akan serahkan Sabah kepada Sultan Sulu. Rakyat yang menyokong PAKATAN akan menyesal sebab tak dapat lagi bantuan BRIM, Rumah mampu milik dll seperti yang di berikan oleh DS Najib. Sesal dulu pendapatan sesal kemudian tiada berguna,
    FIKIR SEBELUM TERLAMBAT. UNDI BN untuk masa depan yang lebih cerah. Jangan tertipu dengan PKR=Parti Kelentong Rakyat

    ReplyDelete
  5. UMNO BAKAL KECUNDUNG SEBAGAIMANA BERJAYA, PBS DAN USNO... KINI MASA UMNO YANG DIPEGANG OLEH ORANG KAYA-KAYA PROJEK DAN MEREKA YANG KUNUNNYA INDA PANDAI KALAH BAKAL KALAH DAN SEDARLAH KEBONGKAKAN ORANG KAYA-KAYA PROJEK INI ALLAH SWT AKAN TAMATKAN DENGAN KUASA RAKYAT...AYOH RAKYAT SABAH MARI TUMBANGKAN PARTI ORANG KAYA-KAYA PROJEK INI...JANGAN TAKUT UNDI DI TANGAN ANDA JIKA MEREKA MAHU MENIPU SEKALI PUN TIDAK AKAN BERLAKU DENGAN IZIN ALLAH SWT...TAKBIR INI KALI LAH TUKAR...UNDILAH PAKATAN RAKYAT YANG TERDIRI DARI PKR, DAP, PAS, PPPS DAN APS... DOA KAMI TETAP BERSAMA PAKATAN RAKYAT AAMIIN YA ROBBAL AL AAMIIN

    ReplyDelete
  6. MARI TUKAR UMNO DENGAN PAKATAN RAKYAT KERANA SABAH NEGERI BANYAK SUMBER DIPEGANG OLEH ORANG KAYA-KAYA PROJEK...TETAPI NEGERI PALING MISKIN DI MALAYSIA SEBAB KEKAYAANNYA TELAH DIBAHAGIKAN DENGAN SESAMA KRONINYA...

    UNDI PAKATAN RAKYAT ANDA AKAN DAPAT

    HARGA MINYAK DITURUNKAN 7 MEI (SELEPAS PILIHANRAYA)
    PTPTN PINJAMAN ANAK-ANAK ANDA AKAN DIHAPUSKAN (TIADA HUTANG LAGI)
    ROYALTI MINYAK DIKEMBALIKAN KEPADA RAKYAT SABAH
    GAJI GURU-GURU KAFA DINAIKKAN KE RM1200
    GAJI PEKERJAAN ANAK-ANAK ANDA DI SWASTA DINAIKKAN SEHINGGA RM1100
    DAN BANYAK LAGI BAKAL DIUMUMKAN OLEH BAKAL PERDANA MENTERI KITA INSYALLAH

    BISMILLAHIRAHMANIRAHIM MAKA DENGAN ITU UNDILAH PAKATAN RAKYAT YANG
    TERDIRI DARIPADA PKR, PAS, DAP, PPPS DAN APS DEMI UNTUK MASA DEPAN
    ANAK-ANAK TUAN DAN GENERASI AKAN DATANG...AAMIIN

    ReplyDelete
  7. Kepada Anon, April 21,2013 at 7.07 PM.
    Lucu juga kau ini. Putar-putar kau asyik dengan kenyataan yang sama. Kesian kau bro,! Kau pun rupa nya termasuk orang-orang yang tertipu dengan kelentong PARTI PEMBANGKANG.
    Apa pun mari kita nyanyi sama-sama:-

    TANYA SAMA ANUAR NAPA POKOK GOYANG
    NANTI JAWAB NUAR PKR PASTI KECUNDANG.

    kahkahkahkah

    ReplyDelete
  8. SENANG SAHAJA KALAU PENGUNDI DI KAWASAN BATU SAPI TERDIRI DARI ORANG ORANG YANG WARAK DAN KUAT PEGANGAN AGAMA NYA PASTI AKAN UNDI PARTI PAS,DAN PAS AKAN MENANG.TETAPI SETAHU AKU KEBANYAKAN PENGUNDI DI BATU SAPI SENANG DI SUAP.DAN MINTA SUAP SEDANG KAN TERANG TERANG CALUN ISLAM LWN CALUN LAIN FIKIRKAN LAH TETAPI TIDAK SEMUA NYA ADAJUGA YANG BERJIWA ISLAM

    ReplyDelete
  9. Apa sebenarnya perjuangan PAS?. Mula-mula PAS kata berjuang untuk menegakkan negara islam. Tapi Karpal Singh kata langkah mayatku dulu baru negara islam ditegakkan. Lepas tu pas kata nak melaksanakan hukum hudud. Tapi bila hukum hudud dipersoalkan dalam Dewan Undangan Negeri Perak, pemimpin PAS kata mana ada dalam perlembagaan parti PAS menyebut tentang hukum hudud. Lepas tu PAS cuba beralih nak mendirikan negara kebajikan. UNtuk mencapai tujuan ini PAS sanggup bekerjasama dengan PKR dan DAP. Tapi dalam beberapa kawasan calon PAS berlawan dengan calon PKR atau DAP. Bila pemimpin UMNO mencanangkan ukhwah islamiah pemimpin PAS tolak sebab pemimpin PAS kata UMNO kafir. Ternyata perjuangan PAS hanya pada nama sahaja tetapi intipati perjuangan mereka sebenar adalah bercelaru. Di Semenanjung ramai ulama pondok mengistiharkan HARAM mengundi PAS. Pengundi di Batu Sapi bagaimana? Tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
  10. Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekong, Datuk Samsudin Yahya, melahirkan keyakinannya kawasan Batu Sapi akan tetap menjadi kubu kuat kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13, sama ada beliau terpilih sebagai calon ataupun tidak.

    ReplyDelete
  11. Menurut beliau, janganlah pihak pembangkang bermimpi untuk merampas Batu Sapi termasuk dua DUN iaitu Karamunting dan Sekong memandangkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan sedia ada tidak pernah berbelah-bahagi. Ini katanya, sokongan padu daripada semua lapisan masyarakat terutamanya golongan belia menjadikan kawasan ini tetap sebagai kubu kuat kerajaan BN.

    ReplyDelete
  12. "Jangan mimpilah kepada mana-mana kumpulan pembangkang untuk cuba merampas kawasan ini kerana rakyat tetap dengan BN. Rakyat Batu Sapi tidak akan berganjak malahan akan terus memberikan sokongan padu demi kemenangan BN pada PRU-13 nanti.

    ReplyDelete
  13. "Lagi pun rakyat sudah pandai berpolitik. Mereka tahu kerajaan mana yang perlu diberikan sokongan daripada memilih parti yang suka menjanjikan bulan dan bintang," tegasnya sambil menerima tepukan gemuruh sewaktu melancarkan Jentera Pilihanraya Pemuda BN Batu Sapi di perkarangan Flat MPS Karamunting, dekat sini, baru-baru ini.

    ReplyDelete
  14. Dalam konteks itu, Samsudin mengarahkan jentera Pemuda BN Batu Sapi giat turun padang bagi memastikan setiap jentera parti dapat diperkukuhkan sekali gus menyumbang kepada kekuatan parti. Beliau memuji usaha dan inisiatif Mohd Firdaus yang tidak putus-putus melaksanakan pelbagai pendekatan demi membela anak-anak muda sekali gus menunjukkan keprihatinan mereka kepada pembangunan golongan tersebut.

    ReplyDelete
  15. "Pendekatan Mohd Firdaus dan barisan jawatankuasanya memperkukuh kan lagi kepercayaan rakyat terutama anak-anak muda kepada BN yang selama ini banyak memberikan bantuan dan galakan dalam pelbagai bidang.

    ReplyDelete
  16. "Saya yakin kawasan ini tetap menjadi milik BN memandangkan sokongan rakyat semakin meningkat tambahan lagi Pemuda Umno Batu Sapi kini siap siaga dengan jentera yang mampu menepis segala dakyah-dakyah dari pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  17. "Rakyat jangan percaya ini pembangkang. Mereka suka sangat putarbelitkan fakta mahu pun isu. Percayalah, mereka tidak boleh berbuat apa-apa kepada saudara. BN saja mampu membela nasib bangsa, agama dan negara," kata Samsudin.

    ReplyDelete
  18. Lebih 10,000 warga dalam Parlimen Batu Sapi memberikan tepukan gemuruh sebaik ketibaan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak ke Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Upacara Pecah Tanah Masjid di Kampung Lupak Meluas pada Dec tahun lepas. Seawal jam 7 pagi lagi perkarangan perkampungan itu dibanjiri masyarakat yang terdiri daripada pelbagai lapisan untuk menyambut dan mengalu-alukan ketibaan pemimpin nombor satu negara yang amat disayangi rakyat ini.

    ReplyDelete
  19. Menariknya, sorakan ‘I Love PM’ bergema kuat apabila ketiga-tiga wakil rakyat di kawasan tersebut iaitu Menteri Belia dan Sukan Merangkap Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Karamunting; Datuk Peter Pang En Yin; Adun Sekong, Datuk Samsudin Yahya dan Ahli Parlimen Batu Sapi, Datin Linda Tsen Thau Lin turut bersorak bersama-sama orang ramai sebagai tanda penghargaan diatas lawatan Perdana Menteri kali ini.

    ReplyDelete
  20. Tidak dapat disangkal Perdana Menteri yang menekankan Konsep 1Malaysia merupakan pemimpin disukai ramai kerana sejurus ketibaannya kira-kira pukul 9.15 pagi, setiap orang tidak mahu melepaskan peluang untuk bersalam dengan pemimpin yang menjadi wadah perjuangan semua kaum di negara ini.

    ReplyDelete
  21. New Sabah Times yang menemubual beberapa pemimpin masyarakat termasuk golongan belia berkata sokongan rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) semakin meningkat dan pimpinan parti itu tidak perlu bimbang kerana rakyat di Batu Sapi tetap memberikan sokongan padu.

    ReplyDelete
  22. Mereka memberitahu kawasan ini akan menjadi kubu kuat kepada BN dan mampu mengulangi kejayaan yang lebih baik menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 berdasarkan keyakinan rakyat sejak kebelakangan lebih menumpukan usaha-usaha kerajaan daripada memikirkan kempen-kempen pihak pembangkang yang ternyata membuang masa.

    ReplyDelete
  23. “Rakyat di Batu Sapi tidak mudah tertipu dengan apa pun taktik pembangkang yang ingin memancing undi. Usahlah pengaruhi kami … kami setia dan taat kepada kerajaan sedia ada yang telah banyak berjasa ini,” kata Ketua Kampung Bokara iaitu Haji Eram Lattoh sewaktu ditemui. Katanya, BN terbukti sebagai sebuah kerajaan yang prihatin dalam membela nasib rakyat jelata terutama dalam memberikan pembangunan dan memakmur negara untuk masa depan rakyat di negara ini.

    ReplyDelete
  24. Katanya lagi, sekiranya rakyat sayangkan negara dan negeri ini hendaklah meneruskan sokongan terhadap BN yang berupaya kerana keupayaannya meletakkan negara sebagai antara negara paling membangun. “Kalau kita sayang sama negara dan negeri ini, kita mesti sokong BN … ini pembangkang jangan layan, mereka hanya tahu cakap kosong saja. “Tengoklah pembangunan di Batu Sapi dengan pembinaan jaringan jalan raya di sana-sini termasuk peningkatan terhadap kemudahan asas dan infrastruktur.

    ReplyDelete
  25. “Terbaru, Perdana Menteri yang kita sayangi datang pada hari ini adalah bagi upacara pecah tanah tapak masjid di Kampung Meluas yang dianggarkan berjumlah RM5 juta. “Mana ada lagi kerajaan melainkan BN. BN adalah parti terbaik .. kami warga Batu Sapi akan tetap bersama BN,” ujarnya dengan penuh semangat.

    ReplyDelete
  26. Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Karamunting, Jeffry Chong pula mengajak masyarakat supaya memberikan sokongan yang lebih padu bagi mempastikan kerajaan menang selesa pada PRU-13 khususnya di kawasan tersebut. Menurut beliau, jangan terpengaruh dengan apa jua dakyah dan tohmahan yang cuba memburuk-burukkan kerajaan memandangkan ia adalah gimik semata-mata untuk meraih sokongan politik sempit pembangkang.

    ReplyDelete
  27. “Pembangkang masuk kampung dan keluar kampung dengan bercakap yang bukan-bukan… mereka tidak nampakkah pembangunan yang di bawa BN terutama di Batu Sapi telah memberi manfaat kepada seluruh rakyat. “Berilah sokongan yang kuat kepada BN kerana pembangkang tidak akan berupaya untuk memberikan pembangunan. BN, bukan saja terbukti dalam soal pembangunan bahkan di dalam aspek perpaduan, kita nampak jalinan muhibbah yang semakin baik. “Semua ini adalah atas kepimpinan Perdana Menteri yang amat menekankan Gagasan 1Malaysia,” jelasnya.

    ReplyDelete
  28. Sementara itu, seorang jurugambar sambilan Mohd Ferdaus Noorfadzeela turut mengajak rakyat Batu Sapi agar terus menyokong BN demi pembangunan dan kestabilan politik. Katanya, bukan saja negara tetapi negeri ini akan kehilangan nikmat pembangunan yang dikecapi seandainya ditadbir pihak-pihak yang tidak berupaya mewakili rakyat. Dia berharap ketiga-tiga kerusi di parlimen berkenaan akan dapat dipertahankan BN demi kesinambungan pembangunan yang telah dan sedang dijalankan.

    ReplyDelete
  29. “Kita bangga kerana Kampung Meluas akhirnya akan memiliki sebuah masjid yang lebih baik berjumlah RM5 juta. Inilah dasar dan perjuangan BN di bawah pentadbiran Mohd Najib yang tidak berjanji kosong sebaliknya mengotakan segala janji-janji menerusi amalan ‘Janji Ditetapi’.

    ReplyDelete
  30. “Sebagai seorang belia, saya sedikit pun tidak tertarik dengan setiap kempen daripada kumpulan pembangkang. Pada saya, mana ada lagi kerajaan melainkan BN saja bah yang boleh memerintah … BN adalah kerajaan yang terbaik,” tambahnya.

    ReplyDelete
  31. kita tgklah siapa yang akan menang nnti

    ReplyDelete
  32. Itu jugalah yang kita pernah dengar sendiri daripada Ansari. Tapi sekali lihat tidak mampu pun Ansari menewaskan calon wanita.

    ReplyDelete
  33. Pengundi perlu sedar dalam menubuhkan kerajaan pusat dan negeri, hanya parti politik yang menang kerusi majoriti Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) sahaja boleh berbuat demikian dan bukannya calon.

    ReplyDelete
  34. Beliau berkata pada pilihan raya umum ke-13, calon bebas tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan, oleh itu, pengundi perlu membuat pilihan yang bijak.

    ReplyDelete
  35. Mengulas tindakan segelintir artis bertanding pada PRU13, Noh menyifatkan mereka sebagai sekadar mencari populariti dan berkata calon yang bertanding terdiri daripada artis tahun 1980-an yang sudah lama tidak diberi publisiti oleh media.

    ReplyDelete
  36. Ketiga-tiga Pemimpin BN ADUN, Sekong Samsudin, ADR Batu Sapi Linda Tsen dan ADUN Karamunting Peter Pang yakin BN dapat menawan ketiga-tiga kerusi pada PRU 13 nanti.

    ReplyDelete
  37. Menyentuh Selangor, Noh berkata tindakan kerajaan negeri pimpinan parti pakatan PKR-DAP-PAS menolak projek kerajaan pusat kerana kepentingan politik, mengakibatkan rakyat Selangor terpaksa menanggung beban dan dinafikan pembangunan yang diterajui kerajaan pusat.

    ReplyDelete
  38. Beliau berkata jika kerajaan BN diberi mandat untuk memerintah semula Selangor,projek di bawah Dasar Agromakanan Negara akan diteruskan manakala tanah di Sungai Buaya akan dikembalikan kepada peneroka.

    ReplyDelete
  39. Kerajaan juga bercadang membina institusi pendidikan tinggi di tapak asal kampus UiTM sebagai ganti akibat pembinaan kampus itu dipindah ke Melaka.

    ReplyDelete
  40. Menurut beliau, janganlah pihak pembangkang bermimpi untuk merampas Batu Sapi termasuk dua DUN iaitu Karamunting dan Sekong memandangkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan sedia ada tidak pernah berbelah-bahagi.

    ReplyDelete
  41. Ini katanya, sokongan padu daripada semua lapisan masyarakat terutamanya golongan belia menjadikan kawasan ini tetap sebagai kubu kuat kerajaan BN.

    ReplyDelete
  42. "Jangan mimpilah kepada mana-mana kumpulan pembangkang untuk cuba merampas kawasan ini kerana rakyat tetap dengan BN.

    ReplyDelete
  43. Rakyat Batu Sapi tidak akan berganjak malahan akan terus memberikan sokongan padu demi kemenangan BN pada PRU-13 nanti.

    ReplyDelete
  44. "Lagi pun rakyat sudah pandai berpolitik. Mereka tahu kerajaan mana yang perlu diberikan sokongan daripada memilih parti yang suka menjanjikan bulan dan bintang," tegasnya sambil menerima tepukan gemuruh sewaktu melancarkan Jentera Pilihanraya Pemuda BN Batu Sapi di perkarangan Flat MPS Karamunting.

    ReplyDelete
  45. Samsudin mengarahkan jentera Pemuda BN Batu Sapi giat turun padang bagi memastikan setiap jentera parti dapat diperkukuhkan sekali gus menyumbang kepada kekuatan parti.

    ReplyDelete
  46. Beliau memuji usaha dan inisiatif Mohd Firdaus yang tidak putus-putus melaksanakan pelbagai pendekatan demi membela anak-anak muda sekali gus menunjukkan keprihatinan mereka kepada pembangunan golongan tersebut.

    ReplyDelete
  47. "Pendekatan Mohd Firdaus dan barisan jawatankuasanya memperkukuh kan lagi kepercayaan rakyat terutama anak-anak muda kepada BN yang selama ini banyak memberikan bantuan dan galakan dalam pelbagai bidang.

    ReplyDelete
  48. "Saya yakin kawasan ini tetap menjadi milik BN memandangkan sokongan rakyat semakin meningkat tambahan lagi Pemuda Umno Batu Sapi kini siap siaga dengan jentera yang mampu menepis segala dakyah-dakyah dari pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  49. Jadi percayalah kepada Kerajaan BN yang mana telah membuktikan ynag mana mereka telah memberikan yang terbaik kepada rakyatnya.

    ReplyDelete
  50. KAN AKU DAH KATA SEKONG BANYAK KAKI BODEK/APA JUGA KEMAJUAN YANG DI BUAT KAWAN KO BUTA MATA KAH.KAMU PERGILAH MANA MANA KAWASAN SEKONG YANG BANYAK PATI LAH.KALAU KAKI BODEK MEMANG LAH KENYANG TAPI TENGOK RAKYAT SEKELILING KAMU KALAU SETAKAT BERAS ZINK DUIT TAK PAYAH KATA LAH..MEMANG BAIK BN BAIK PADA PATI

    ReplyDelete
  51. Apa guna itu bantuan , BRIM kalau segala-gala barang pun naik , fikirlah kita cuba undi PR dan kalau tidak baik , kita balik ke BN, Give PR a chance.

    ReplyDelete
  52. Serah kepada rakyat Batu Sapu untuk menentukannya.

    ReplyDelete
  53. Adakah BN benar boleh membela nasib rakyat?

    ReplyDelete
  54. Budaya turun padang harus diamalkan untuk mendekati rakyat dan memahami keadaan rakyat secara mendalam.

    ReplyDelete
  55. Bantuan Br1M teknik baik juga untuk menambat hati rakyat.

    ReplyDelete
  56. Its time for the people to think and vote wisely for the better future.

    ReplyDelete
  57. Let the people to decide.

    ReplyDelete
  58. PAS harus memberi tumpuan di Kelantan.

    ReplyDelete
  59. Rakyat di Batu Sapu harus membuat penilaian secara terperinci.

    ReplyDelete
  60. Bukan tidak mungkin jika nak ambil alih.

    ReplyDelete
  61. rakyat tidak mudah terkena janji manis lagi.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.