Friday, April 19, 2013

Bagaimana Ada 900 pengundi nama sama?

Kedah, Kelantan, Pahang dan Terengganu mempunyai bilangan pengundi yang ramai berkongsi nama yang sama, termasuk 900 bernama 'Fatimah Ismail'.

NONEDaripada jumlah ini, terdapat 14 contoh 'Fatimah Ismail' berkongsi tarikh hari lahir yang sama, dan 10 daripadanya juga mempunyai kad pengenalan yang dikeluarkan di negeri yang sama.

"Bayangkan dua orang yang bernama 'Ismail' yang mempunyai anak perempuan mereka dilahirkan pada hari yang sama dan menamakan mereka 'Fatimah', dan ianya di kampung yang sama," kata penolong penyelidik Projek Analisis Daftar Pemilih Malaysia (Merap), Lee Wee Tak.

NONESebagai perbandingan, beliau berkata, negeri-negeri lain seperti Perak dan Negeri Sembilan dan mempunyai bilangan yang kurang pengundi dengan nama yang sama.

Nama pengundi yang paling popular di Perak adalah 'Fatimah Ahmad' dengan hanya 55 kes, sebagai contoh, berbanding dengan 412 'Fatimah Ismail' di Kedah.

Malah apabila Merap cuba mengurangkan kebetulan itu dengan mencari NONEsekurang-kurangnya tiga padanan nama dan tarikh lahir, Lee berkata, beliau masih ada 263 pengundi di seluruh Malaysia yang memenuhi kriteria itu.

Dalam kebanyakan kes, pengundi ini nampaknya tinggal berdekatan
dengan satu sama lain, tetapi kira-kira dua pertiga daripada mereka mempunyai alamat yang tidak lengkap.

Mendahuluinya ialah Kedah dengan 50 pengundi, Perak (41), Kelantan (21), dan Kedah (26).

NONEDalam satu contoh, katanya, terdapat tiga pengundi bernama 'Ab
Rapar Awang' berkongsi  tarikh hari jadi yang sama pada 15 Julai 1949. Dua daripada mereka mendaftar untuk mengundi di parlimen Indera Mahkota, manakala seorang lagi mengundi di kawasan berjiran Paya Besar.

Sementara itu, Sabah dan Sarawak mempunyai jumlah tertinggi pengundi berusia lebih 100 - masing-masing 1,062 dan 475 orang. -MK

21 comments:
Write comments
  1. Ini kerja SPR( Suruhnjaya Penipu Rakyat ) le tu..sape lagih. Ayyuhh Mat Sabu,andai BN menang dgn mnipu...kumpulkn seramai mngkin rakyat utk brhimpun mmbantah spt yg tlh kamu janji sebelum ini.

    ReplyDelete
  2. Senang je nak selesaikan benda ni. Pi ke Jab. Pdftran Negara. cek sama ada org yg dimaksudkan sama atau berlainan. Kalau berlainan, memang SPR buat kerja dgn betul, tapi kalu org yg sama, ada udang disebalik batu.

    ReplyDelete
  3. harap tidak ada penglibatan PATI dalam PRU13 nanti

    ReplyDelete
  4. semoga SPR dapat menjalankan siasatan terperinci sebelum menjelang pilihanraya umum

    ReplyDelete
  5. rasanya rakyat Malaysia mahukan PRU yang bersih dan tidak ada penglibatan warganegara asing yang menggunakan IC rakyat tempatan

    ReplyDelete
  6. undilah dengan bijak demi masa depan generasi kita

    ReplyDelete
  7. How confident do you feel if you are planning to vote PR?

    ReplyDelete
  8. SPR kena kemaskini senarai pengundi dgn segera

    ReplyDelete
  9. April 20, 2013 at 6:53 PM :

    SPR pun x boleh harap, anjing peliharaan gomen/BN juga...

    ReplyDelete
  10. SPR harus menjawab.

    ReplyDelete
  11. Sudah pasti PATI terlibat.

    ReplyDelete
  12. They can do anything to retain power.

    ReplyDelete
  13. Senarai pengundi harus dikemaskini.

    ReplyDelete
  14. SPR dan JPN harus disiasat.

    ReplyDelete
  15. SPR perlu menjalankan siasatan agar semua berjalan dengan lancar.

    ReplyDelete
  16. Diharapkan PRU kali ini pastikan tiada pengundi hantu.

    ReplyDelete
  17. In accordance with the provisions provided for agricultural development, support programs such as loan schemes with low interest rates were also increased in order to promote and encourage entrepreneur development

    ReplyDelete
  18. Yahya added the Department of Agriculture would be implementing skills training courses in agricultural technology such as basic agriculture to create awareness and open the minds of those who are interested and aspire to go further in the field of agricultural entrepreneurship.

    ReplyDelete
  19. the government was aware that in order to enable farmers to achieve progress and durability to be competitive, they need a high knowledge in order to understand how to become a successful agricultural entrepreneur.

    ReplyDelete
  20. Seventy-nine trainees from throughout the state that attended the 28th session of the six-month basic agriculture courses for the Agricultural Farmers Training Centres obtained their certificates.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.