Tuesday, August 20, 2013

Kerajaan Digesa Contohi Ketegasan Dr.M Ketika Berkuasa

KOTA KINABALU: Pengerusi Democracy Action Party (DAP) Sabah Jimmy Wong Tze Phin menegaskan bahawa kerajaan perlu mencontohi ketegasan kepimpinan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad dalam melaksanakan undang undang Negara semasa berkuasa yang tidak berbelah bahagi ketegasannya.

Beliau berkata, tindakan paling popular beliau (Tun M) pada ketika itu sekitar tahun 1980an berupaya menurunkan kekebalan undang undang terhadap Institusi Raja Raja Melayu, dilakukannya demi mempertahankan hak demokrasi selain menghormati keluhuran Undang Undang Negara.

“ Tidak ada gunanya negara membuang masa meletakkan semula undang undang EO yang sudah lapok (tetapi) sebaliknya adalah lebih baik mereformasikan tugas dan tanggung jawab Pasukan PDRM sebagai suatu pilihan terbaik bagi menangani kegiatan jenayah diseluruh negara.

“ Selain PDRM, tetapi juga kepada lain lain agensi seperti SPRM, SPR dan ROS perlu ditransformasikan supaya ia kelihatan lebih tangkas dan berwibawa dizaman alab baru ini,” kata Jimmy yang juga merupakan Ahli Parlimen Kota Kinabalu pada Sabtu.

Jimmy berkata, sepertimana yang umum telah maklum bahawa kerajaan pada tahun 2011 telah pun menstrukturkan semula beberapa undang undang Negara yang difikirkan sudah tidak relevan lagi didalam keadaan semasa namun penguatkuasaannya masih belum sampai ke tahap maksimum untuk menangani kegiatan jenayah yang kini semakin meningkat.

Oleh kerana itu, tegasnya, Menteri Dalam Negeri Dato'Seri Ahmad Zahid Hamidi pula mengambil kesempatan menyalahkan kerajaan diatas pengguguran Emergency Ordinance (EO) dengan mendakwa kononnya ia adalah sebahagian daripada punca peningkatan kadar jenayah diseluruh Negara.

“ Dia mahukan EO itu dikembalikan untuk tujuan kegunaan membanteras peningkatan jenayah yang semakin meningkat sejak kebelakangan ini tetapi persoalannya siapakah yang dipersalahkan didalam soal keselamatan awam dan Negara.

“ Sudah pastilah semua orang bimbang tentang keselamatan diri masing masing...termasuk diri saya sendiri, jika ketegasan undang undang semakin lemah...disebabkan itu, kadar jenayah pula semakin meningkat,” tegasnya.

Dalam pada itu, Wong turut melahirkan kebimbangan dimana dengan populasi Negara telah mencecah seramai 28 juta tidak mungkin kadar nisbah 1:250 orang dibawah pengawasan setiap anggota Pasukan Keselamatan mampu mengawalnya.

Agak malang jika anggota Pasukan seramai 112,583 masih kekal digunakan untuk tugasan pentadbiran sedangkan sekurang kurangnya kira kira 60 peratus (daripada jumlah itu) seharusnya dikerahkan untuk membantu tugasan diluar bagi mengawal keselamatan awam, tegas Wong.

Selain itu, Wong turut memperlekehkan perkataan yang pernah diungkapkan Perdana Menteri Dato'Seri Najib Tun Razak sebelum pilihanraya umum kali ke-13 (PRU13) yang berbunyi..” You help me, I help you” kerana perkataan sebegitu rupa merupakan satu menifestasi yang kepimpinannya mudah dirunding atau satu gambaran berbentuk tidak tegas.


Mr. Editor,

Artikel ini di emelkan kepada saya pada pagi Sabtu oleh Pegawai Khas MP Kota Kinabalu Jeffrey Kumin untuk tujuan cetakan didalam akhbar Harian Ekspress.

Sekian dan terima kasih.

Oleh: Mail Mathew

100 comments:
Write comments
  1. Jimmy Wong hnya tahu kata bgitu tetapi tindaknnya adalh bercangga dg apa yg dia katakn!!!! Dia adalah pgkhianat dn perosak undang2 Negara yg mana dia adalah berketurunan asal CINA bukn anak bumiputra!!! bagaimana dia mgaku anak bumiputera dn dari mana dia dapat pgikhtirafan anak bumiputera jika tdk krn mmbuat penipuan yg telah merahsuahkn pegawai penjawat awam untuk mmbolehkn dia mnjdi anak bumiputera PALSU tdk sah?........ Orang sprti ini tdk boleh dibiarkn dn perlu pehak yg bertanggongjwb mmbuat siasatan terperinci agar penipuan ini tdk berlanjutan dn tdk mgambil kesempatan hak org tempatan sendiri. Kerajaan jgn berdiam dn lakukan siasatan kepada En Jimmy Wong supaya pgikhtirafan hak bumi dilucutkan dn tindakan undang2 keatasnya perlu disegerakn!!!!

    ReplyDelete
  2. kadang2 pehak pembangkang ada betulnya. kadang2 pehak kerajaan ada salahnya..sama2lah kita perbaiki salah & silap agar Malaysia bertambah baik. PM Najib amat menggalakkan percambahan ide


    **JAUHI FITNAH, MENGHINA & MENCERCA. Sebaiknya berdoa, daqwah & bawa berbincang!!
    Drp Ahli UMNO.

    ReplyDelete
  3. Skrg ini mahathir sedang mengerakkan jentera untuk menjatuhkan shafie abdal bagi membolehkan mukhriz bertanding naib presedin umno..mahathir tau dia sudah kesuntukan masa untuk melihat mukhriz ditabalkan sebagai pm..mungkin faktor usia atau tembelang beliau sudah banyak pecah serta kekuatan umno itu sudah terumbang ambing..

    Mahathir sangat cemburu melihat lee kuan yew yg dpt menaikkan lee beliau menjadi pm..

    Mula mula mahathir melancarkan wawasan 2020 iatu wawasan beliau sendiri..iaitu tahun 2020 mukhriz akan menjadi pm..tetapi beliau risau bila mukhriz kalah dlm ketua pemuda..najib pun membodek mahathir dgn berkata wawasan 2020 boleh dipercepatkan..supaya mahathir tidak memaksa najib meletak jawatan atas prestasi buruk najib dlm pru lepas..seperti apa yg mahathir buat pada paklah...

    Skrg ini mahathir menyuruh macai beliau dari sabah iaitu musa aman untuk bertanding naib presedin sebagai wakil sabah mengantikan shafie abdal..kerana mahathir tau musa aman akan kalah..kerana mukhriz akan bertanding naib presedin supaya menang nnti..

    Dengan kekuatan zahid,hisamuddin,shafie abdal sebagai penyandang bertanding adalah susah untuk mukriz untuk menang..mahathir pun pernah tunjukansikap tidak suka mahathir semasa diatas pentas perhimpuanan umno yg lepas..dan dpt dilihat ditv semasa siaran lansung..

    Untuk menyelamat org melayu dan rakyat malaysia am nya rancangan mahathir harus disanggah oleh akar umbi umno..

    ReplyDelete
  4. Mahadhir pernah berkata..``umno telah busuk sampai ke usus..skrg mahadhir berkata umno lah penyelamat org melayu...skrg rakyat malaysia sudah tau..mahathir org nye mcmana..

    untuk mengalahkan umno/bn hanya perlu pada pru nnti..kerana rakyat malaysia skrg ini takut untuk bertindak..kerana telah dibebani masalah kehidupan seperti hutang rumah,hutang kereta,hutang kredit kad,hutang ptptn dan perbagai hutang lagi..jika mereka bertindak bagaimana dgn keluarga mereka..kerana itu rakyat malaysia tunggu pru 14..iaitu melalui undi..pemimpin pakatan rakyat mesti mentangani dgn sistemetik penipuan penipuan umno/bn dlm pru nnti...

    Kerana itu mahathir,umno hendak melihat org melayu sentiasa susah..dan diimport segala pendatang untuk mengambil peluang kerja penduduk tempatan...

    ReplyDelete
  5. Kadang kadang hairan ahli umno yg masih lagi tidak mengenal siapa mahathir? apa yg mahathir tlah lakukan pada org melayu/islam selama berkuasa 22tahun sebagai pm..terutama ahli akar umbi di kg kg...mungkin ahli mengharap keajaiban umno..untuk memberi kekayaan..kalo nak kaya kena lah berusaha keras dgn sendiri..walaupun kerajaan bertukar nnti..
    Kerajaan umno skrg adalah kerajaan yg tidak kuat kerana lebih 50% warganegara asal tidak mengundi bn..bn berkuasa skrg kerana menipu dlm pru...

    Kebanjiran pendatang asing skrg adalah kerana mahathir..mahathir tau pendatang asing yg di beri ic akan mengundi bn dlm pru..bagaimana maruah warganegara malaysia jika membiarkan tindakan mahathir..

    lambat laun..rakyat akan tau mahathir adalah pengkhianat negara melalui projek ic..dan perkara ini terdapat dokumen melaluir suruhanjata RCI di sabah..

    Sebelum terlambat rakyat mesti bertindak..dgn menolak legasi politik mahathir...jgn sampai terdapat mahathir kedua sebagai pm..ingat siapa mukhriz

    ReplyDelete
  6. dulu bukan main pembangkang mau undang2 seperti ISA dimansuhkan...sekarang sekali jenayah meningkat, menyalahkan kerajaan lagi pula...bodoh punya pembangkang..

    ReplyDelete
  7. dulu mahathir dapat buat itu semua sebab tiada pembangkang yang babal dalam parlimen...sekarang berpuluh ahli pembangkang babal di parlimen buat kacau...kerajaan mahu tegas sikit, sudah tu pembangkang babal mahu bising..buat demostrasi jalanan dan perhimpunan haram sebagainya untuk protes...apa punya bodoh ni pembangkang...

    ReplyDelete
  8. macai pembangkang di atas tu semuanya bodoh...musa aman KM sabah berkaliber...tidak tamak jawatan macam geng kamu si anwar yang kemaruk mahu jadi PM...bodoh..

    ReplyDelete
  9. DAP ni sudah sewel agaknya kan..hipokrit je DAP ni kan..

    ReplyDelete
  10. jimmy wong dah lupa agaknya yang mendesak agar EO, ISA dimansuhkan ialah pembangkang...jadi yang harus dipersalahkan ialah pembangkang...

    ReplyDelete
  11. BN pada prinsipnya masih berjaya mendapat sokongan daripada majoriti rakyat

    ReplyDelete
  12. majoriti rakyat masih memberi kepercayaan dan mandat kepada BN untuk memerintah negeri Sabah

    ReplyDelete
  13. Kerajaan bekerja lebih kuat bagi menyediakan generasi muda dengan masa depan yang lebih baik

    ReplyDelete
  14. kempen pembangkang cuma sekadar janji kosong parti pembangkang bagi merebut kuasa sedangkan mereka tidak mempunyai perancangan konsisten untuk rakyat.

    ReplyDelete
  15. kerajaan pakatan pembangkang memenangi negeri Selangor selepas menabur pelbagai janji manis termasuk pemberian air percuma, pemotongan cukai pintu kediaman dan perniagaan serta berpuluh-puluh bantuan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  16. Hasilnya selepas 5 tahun pembangkang memerintah, janji tinggal janji. Bantuan yang disalur cuma sekadar melepaskan batuk ditangga. Rakyat akhirnya tertipu dan terpedaya.

    ReplyDelete
  17. Pembangkang teruk dalam memerintah, jadikanlah rekod buruk pemerintahan di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan sebagai pengajaran

    ReplyDelete
  18. Lebih gagal pemimpin pakatan pembangkang berbanding apa yang telah, sedang dan akan dilakukan oleh kerajaan BN.

    ReplyDelete
  19. Pembangkang sememangnya belum layak untuk mentadbir negara.

    ReplyDelete
  20. BN adalah parti rakyat yang sentiasa membela hak semua tanpa mengira kaum dan sentiasa bersedia memberi perkhidmatan sepanjang masa berbanding pembangkang yang hanya muncul ketika musim pilihan raya dan memperjuangkan isu yang memberi manfaat kepada mereka.

    ReplyDelete
  21. anwar jangan mimpi nak jadi PM...sehingga hujung hayat kau akan kempunan...

    ReplyDelete
  22. jimmy wong ni terbalik pula...orang mahu maju ke depan, dia pula mahu undur ke belakang...

    ReplyDelete
  23. kerajaan sekarang di bawah pimpinan najib adalah lebih baik...rakyat suka dengan najib dan najib juga disenangi oleh para pemimpin parti2 komponen BN...perpaduan ini harus dikekalkan..

    ReplyDelete
  24. ada baiknya jika jimmy wong menyarankan agar lim kit siang berundur dan bersara agar DAP dapat ditadbir dengan lebih baik...DAP masih lagi kebelakang disebabkan pemimpin2 atas DAP yang tidak berubah...

    ReplyDelete
  25. aiya, ah wong, u sibuk2 pasal kerajaan, u punya parti sendiri sudah lapuk lor...itu keldai2 di atas tu u suruh turun lah...sudah lama pegang kuasa apa pun tiada...susah lor u sendiri pun tahu mah...

    ReplyDelete
  26. Politik negara penuh dengan fitnah, lebih baik jika kepentingan diri dapat diketepikan.

    ReplyDelete
  27. Adakah benar negara bermaju dalam pimpinan BN? Apa yang maju?

    ReplyDelete
  28. Harus juga membuat analisis sejauh mana negara kami boleh pergi dengan cara pimpinan dan pengurusan kewangan negara dan projek pembangunan.

    ReplyDelete
  29. “ Sudah pastilah semua orang bimbang tentang keselamatan diri masing masing...termasuk diri saya sendiri, jika ketegasan undang undang semakin lemah...disebabkan itu, kadar jenayah pula semakin meningkat,”

    Undang-undang yang sedia ada tidak memainkan peranan untuk mengurangkan isu jenayah malah bertambah serius.

    ReplyDelete
  30. Adakah pentedbiran Mahathir benar memanfaatkan perkembangan negara untuk jangka masa panjang.

    ReplyDelete
  31. najib dengan caranya sendiri...tidak perlu ikut cara mahathir...

    ReplyDelete
  32. jimmy wong ni orang kalut...orang macam dia ni takut pada perubahan..

    ReplyDelete
  33. jimmy ni orang ketinggalan zaman...

    ReplyDelete
  34. pembangkang ni suka cakap kosong dan berbelit-belit..diorang sendiri pun binggung dengan apa yang diorang cakap..bodoh betul..

    ReplyDelete
  35. patutlah DAP ni banyak masalah dalaman..sebab hanya orang yang sama memegang jawatan2 tinggi seperti lik kit siang...tiada perubahan..patut jimmy wong usul untuk minta lim kit siang, karpal singh bersara sebab tidak membawa kemajuan dalam parti..

    ReplyDelete
  36. Contohi M? Dia yang memburukkan UMNO

    ReplyDelete
  37. He is better off track

    ReplyDelete
  38. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman pada Isnin melancarkan manifesto Barisan Nasional (BN) Sabah bertemakan ‘Kami Telah Tunaikan Lebih Banyak Lagi Akan Dilaksanakan’, yang mengandungi 16 perkara utama, merangkumi hala tuju pembangunan dan kemajuan negeri ini.

    ReplyDelete
  39. Manifesto itu merupakan pelengkap kepada manifesto nasional yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak “Manifesto ini adalah komitmen dan iltizam kita semua dalam meneruskan perjuangan yang sentiasa dekat di hati rakyat.

    ReplyDelete

  40. “Ia telah dipersetujui selepas perbincangan oleh semua parti komponen yang mengambil kira semua pihak kerana kita tidak populis dan kita berpijak di bumi yang nyata,” kata Musa yang juga penyelaras BN negeri pada majlis pelancaran di Bangunan Umno di sini.

    ReplyDelete

  41. Antara kandungan manifesto itu ialah komitmen untuk melaksanakan cadangan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani pendatang haram, memelihara dan memperkenalkan ordinan tanah yang relevan dan mempertahankan keamanan serta keselamatan di bawah Kawasan Keselamatan Timur Sabah (ESSCOM).

    ReplyDelete
  42. Manifesto itu juga mengandungi janji BN yang akan memastikan peluang saksama dalam perkhidmatan negeri, meneruskan bayaran tunai khas dan pemberian dana untuk perbelanjaan operasi dan pembangunan melebihi 20 peratus daripada perolehan minyak dan gas kepada Sabah.

    ReplyDelete

  43. BN juga akan mendokong Perjanjian 20 Perkara selain mengurangkan tahap kemiskinan kepada tiga peratus dalam tempoh lima tahun, memelihara alam sekitar, membanteras rasuah, perundingan dengan masyarakat dalam membuat dasar serta sasaran terhadap pembangunan belia dan sukan.

    ReplyDelete



  44. Golongan wanita juga tidak dilupakan apabila manifesto itu turut melibatkan usaha memperkasa wanita dan memastikan kesaksamaan gender, meningkatkan pembangunan modal insan, penyertaan dalam ekonomi moden, merapatkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar serta keberkesanan badan-badan negeri.

    ReplyDelete

  45. Musa berkata segala janji dalam kandungan manifesto itu akan ditunaikan sekiranya kerajaan BN mendapat mandat rakyat pada pilihan raya umum ini.

    ReplyDelete

  46. Malah, beliau percaya rakyat Sabah akan bijak membuat penilaian terhadap pencapaian kerajaan BN sepertimana terkandung dalam manifesto yang akan diedarkan kepada seluruh rakyat Sabah.

    ReplyDelete


  47. Menurutnya, manifesto itu akan diedar bersama aku janji BN nasional serta buletin BN dalam empat bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Mandarin dan Kadazandusun.Ketika ditemui pemberita kemudiannya, Musa berkata manifesto yang dilancarkan itu adalah praktikal yang mampu dilaksanakan apabila mentadbir kerajaan negeri dan pusat.

    ReplyDelete

  48. “Manifesto ini adalah amat realistik dan berpijak di bumi yang nyata boleh dlaksanakan sedangkan manifesto pembangkang semuanya tidak betul dan tidak boleh melaksanakan segala janjinya,” katanya.

    ReplyDelete


  49. Turut hadir kesemua calon BN pada pilihan raya umum ini termasuk pemimpin parti komponen BN iaitu Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Pairin Kitingan, Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) Tan Sri Bernard Dompok dan Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) Datuk VK Liew.

    ReplyDelete
  50. EO suda lapuk kah jimmy? sekali jenayah meningkat kenapa kau menyalahkan kerajaan pula sedangkan pembangkang lah yang mati2 mahu undang2 yang sudah 'lapuk' ini digubal..

    ReplyDelete
  51. kalau jimmy mahu suruh ikut contoh mahathir, kau tanya lah si lim kit siang supaya DAP ikut contoh mahathir..DAP tu pun teruk sudah tu..

    ReplyDelete
  52. cakap kosong saja si jimmy ni...

    ReplyDelete
  53. Ya contohi MAhathir sampai orang mau buat masjid di Kawasan dia pun dia cakap bikin bising, & menganggu ketenteraman awam.

    ReplyDelete
  54. Mentang2 la tuan si Anwar ialah si Mahathir dulu, si barua DAP ni besungguh-sungguh memuji Mahathir.... jangan kamu lupa ketika Anwar meningkat naik.... Mahathir pandai memgenakan Anwar sampai dia dipenjarakan.. inikah kepimpinan yang DAP cari, iaitu mensabotaj sesama kawan?

    ReplyDelete
  55. Pembangkang tidak layak menasihati kerajaan, kerana rakyat Malaysia tidak mahu memilih pembangkang sebagai kerajaan, jadi kamu makan gaji buta saja la.

    ReplyDelete
  56. Anggota keselamatan kita sentiasa bertambah dari tahun ke tahun,... bahalol sungguh Barua DAP ni buat isu..... tidak peka kepada isu semasa... ini la jadinya.

    ReplyDelete
  57. Diharap Lim Kit Siang Malam Petang menasihat macainya di Sabah, agar mengeluarkan kenyataan yang lebih matang, & bukanya kebudak-budkan.

    ReplyDelete
  58. Dengan adanya pelbagai-bagi operasi oleh pihak berkuasa sekarang, pasukan keselamatan Malaysia lebih tegas daripada dulu.

    ReplyDelete
  59. Taraf dan kualiti hidup rakyat semakin baik, ekonomi negara semakin makmur manakala keadaan kewangan kerajaan terus bugar dapat dirasai sepanjang empat tahun pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  60. Krisis di Lahad Datu mungkin membuatkan Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia paling hebat diuji walaupun belum empat tahun mengambil alih kepimpinan negara.

    ReplyDelete
  61. Nik Aziz Nik Mat mengibaratkan BR1M sebagai hampas kelapa dan jerami, tohmahan itu akhirnya memberikan tamparan kepada pakatan pembangkang sendiri apabila mereka turut memperkenalkan imbuhan kewangan dalam manifesto pilihan rayanya.

    ReplyDelete
  62. Najib yang memegang tampuk pentadbiran negara mulai 3 April 2009 dan memperkenalkan Gagasan 1Malaysia, komited melaksanakan yang terbaik dalam semua aspek pembangunan negara, khusus untuk rakyat selaras dengan tema "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

    ReplyDelete
  63. Di bawah pimpinan Najib semasa itu, Malaysia menghantar bantuan ketenteraan untuk membantu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam peperangan di Bosnia pada 1993 sebelum disusuli dengan misi pasukan pengaman di pelbagai negara.

    ReplyDelete
  64. Manifesto pakatan pembangkang menjanjikan caruman wanita sebanyak RM50 sebulan bagi isteri manakala suami perlu membuat caruman sebanyak antara RM10 hingga RM100 sebulan selain Skim Bonus Warga Emas (60 tahun ke atas) sebanyak RM1,000 setahun. Pakatan turut menjanjikan tambahan RM300 bagi setiap murid setiap tahun 1,854 Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Tamil, persendirian Cina, Tamil, Iban, Kadazan dan sekolah mubaligh

    ReplyDelete
  65. Perjalanan Malaysia dalam menuju Wawasan 2020 untuk menjadi negara maju berpendapatan tinggi mungkin dapat dicapai lebih awal apabila Program Transformasi Kerajaan yang dilaksanakan dalam tempoh tiga tahun nyata memberi kesan yang hebat terhadap kesejahteraan rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  66. Najib juga mencetuskan idea penubuhan Program Latihan Khidmat Negara pada Disember 2003 yang masih diteruskan sehingga kini.

    ReplyDelete
  67. Pembangkang yang cuba menjadikan negara ini serba percuma juga terlupa terhadap usaha menarik pendapatan kerajaan terutama melalui pelabur asing. Manifesto pakatan pembangkang itu banyak memberi berbanding menarik pendapatan. Hal ini, tegas beliau, akan menyebabkan negara hilang arah tuju, sekali gus berdepan masalah bankrap.

    ReplyDelete
  68. Hasil kejayaan negara boleh disaksikan daripada peningkatan Pendapatan Negara Kasar per kapita daripada US$257 pada tahun 1957 kepada US$9,970 pada tahun lepas.

    ReplyDelete
  69. Apabila Najib mengumumkan pembentukan Kawasan Keselamatan Khas membabitkan enam daerah di Sabah, ia menimbulkan perasaan lega dan selamat di kalangan pelbagai kaum rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  70. Pakatan pembangkang seolah-olah mempermainkan sistem demokrasi negara apabila menjadikan manifesto itu sebagai dokumen ‘main-main’ dan tidak serius.

    ReplyDelete
  71. Berdasarkan Laporan Tahunan Program Transformasi Nasional yang dibentangkan Najib bulan lepas, kadar kemiskinan terus menurun daripada lebih 60 peratus pada awal kemerdekaan kepada 1.7 peratus pada tahun 2012.

    ReplyDelete
  72. Perdana Menteri juga mengarahkan tambahan lima batalion tentera dan polis di kawasan strategik dengan pangkalan utama di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  73. Manifesto pakatan pembangkang itu juga menimbulkan banyak persoalan kerana tidak dibuat dengan satu kajian yang menyeluruh dan penjelasan mengenai pelaksanaannya. Sebagai contoh pengurangan duti eksais kereta supaya kereta import menjadi murah yang akan mengakibatkan kerajaan akan kehilangan pendapatan sebanyak RM6.4 bilion.

    ReplyDelete
  74. Ketegasan Najib sebenarnya dituntut rakyat, lebih-lebih lagi setelah pihak penceroboh tidak mempedulikan rayuan kerajaan supaya mereka berundur dan kembali ke tempat asal mereka.

    ReplyDelete
  75. Umno bertapak di Sabah pada tahun 1991 dan mula menerajui pemerintahan negeri pada tahun 1994.

    ReplyDelete
  76. penyertaan Sabah dalam pembentukan Malaysia bersama-sama Sarawak membawa banyak perubahan kepada kedua-dua negeri, dengan mengekalkan beberapa hak yang termaktub dalam perlembagaan.

    ReplyDelete
  77. fakta menarik lagi suara pemimpin Sabah dan Sarawak kini sentiasa didengar oleh pemimpin-pemimpin Kerajaan Pusat, sama ada berkaitan pentadbiran mahupun dalam membuat sesuatu keputusan atau perubahan.

    ReplyDelete
  78. pemimpin Sabah dan Sarawak semakin ramai menganggotai Kabinet Persekutuan, yang merupakan manifestasi bahawa kedua-dua negeri ini diakui sumbangan dan peranannya dalam konteks pembentukan tamadun bangsa Malaysia.

    ReplyDelete
  79. semua kejayaan dan kemajuan itu dicapai hasil adanya perbincangan dua hala antara kedua-dua kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  80. Interaksi memainkan peranan penting. Perhubungan antara masyarakat Sabah dan Semenanjung perlu dipertingkatkan. Ini dapat berlaku dengan kemudahan penerbangan murah antara Sabah dan Semenanjung.

    ReplyDelete
  81. Kerajaan sekarang diberikan mandat yang besar, harus dihargai dan laksanakan segalanya untuk rakyat

    ReplyDelete
  82. sangat penting bagi kerajaan untuk menunaikan janji dan komitmen yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin terdahulu kepada negara.

    ReplyDelete
  83. transformasi adalah komitmen tegas kerajaan

    ReplyDelete
  84. Pemimpin kerajaan menegaskan kunci untuk menjadikan masyarakat lebih saksama adalah dengan mendapatkan pertumbuhan bagi mengagihkan semula hasil pendapatan itu kembali kepada rakyat.

    ReplyDelete
  85. The manifesto also contains a promise BN will ensure equal opportunity in state service , continuing a special cash payment and providing funds for operating expenses and development of more than 20 percent of oil and gas revenue to the state.

    ReplyDelete
  86. "This manifesto is very realistic and grounded in the real world can dlaksanakan while all opposition manifesto is incorrect and can not carry out all its promises , " he said.

    ReplyDelete
  87. Present all BN candidates in the general election including the BN component party leaders President Parti Bersatu Sabah ( PBS ) Tan Sri Pairin Kitingan , President of Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation ( UPKO ) Tan Sri Bernard Dompok and President of the Liberal Democratic Party (LDP ) president Datuk VK Liew.

    ReplyDelete
  88. The woman was not forgotten when the manifesto was also involved empowering women and ensuring gender equality, improving human capital development , participation in the modern economy , bridging the development gap between urban and rural areas as well as the effectiveness of state bodies.

    ReplyDelete
  89. BN will also support the 20-point agreement in addition to reducing the level of poverty to three per cent in the next five years , protecting the environment , combating corruption , in consultation with the community in the development of policies and targets for youth and sports.

    ReplyDelete
  90. Tun Dr Mahathir Mohamad berkata perubahan sistem pemerintahan dan pentadbiran negara tidak semestinya membawa kebaikan malah boleh mengundang lebih banyak keburukan kepada sesebuah negara.

    ReplyDelete
  91. Bekas perdana menteri itu berkata keadaan itu boleh berlaku sekiranya rakyat menyerahkan sistem pentadbiran negara kepada pembangkang yang hanya pandai menabur janji selain mengutamakan kepentingan diri daripada hal ehwal negara.

    ReplyDelete
  92. pembangkang meminta rakyat melakukan perubahan dengan memilih kerajaan baharu dalam kempen mereka tetapi sebenarnya bukan betul-betul ingin berkhidmat kepada rakyat tetapi hanya ingin mencapai cita-cita menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  93. ada sesetengah pihak pula akan terikut-ikut dan percaya kempen pembangkang itu, namun mereka tidak sedar apa yang dinikmati ketika ini seperti keamanan dan kemakmuran negara akan hilang.

    ReplyDelete
  94. Dr Mahathir berkata rakyat harus sedar mengenai kelebihan negara mengecapai kemakmuran sejak kemerdekaan 55 tahun lepas.Katanya, kejayaan pentadbiran kerajaan BN kini adalah hasil daripada kerjasama oleh semua rakyat tanpa mengira fahaman politik.

    ReplyDelete
  95. Ketegasan Mahathir memang kita respect sebab masa dia yang memerintah tiadalah perhimpunan2 jalanan dan kekecohan lain yang berlaku.

    ReplyDelete
  96. Betul tu tapi ada hal lain yang tak puas hati masa si Mahathir memerintah.semua orang pasti tau tentang Projek IC tu kan.tapi sekarang masih lagi nak nafikan.

    ReplyDelete
  97. Biasalah tu..setiap pemimpin ada kelebihan dan kekurangan dalam pentadbiran tapi haraplah kalau ditegur cubalah untuk perbaiki dan bersikap terbuka pada rakyat.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.