Tuesday, August 20, 2013

Najib berunding dengan Anwar tentang kerajaan perpaduan?

Berbagai-bagai spekulasi yang berlaku dalam politik tanah air. Isu yang paling kuat berlegar sekarang ialah isu kerajaan campuran yang di usahakan oleh dua orang pemimpin ‘famous’ negara kita, iaitu Najib dan Anwar. Kedua-dua yang sangat ‘famous’ ini telah berperang sebelum dan semasa pilihanraya tetapi dalam masa mereka berperang mereka berjumpa dan berunding dan merancang beberapa hal politik masing-masing.

Mereka berunding bukan untuk mencari penyelesaian masalah negara seperti rasuah dan salah guna kuasa, tetapi bagaimana mereka boleh mempertahankan kuasa dan menikmati kuasa dalam politik tanahair. Dalam pada itu rakyat telah berbelah dan bermusuhan dengan ‘team’ masing-masing, BN dan Pakatan Rakyat. Apabila diketahui ramai yang mereka berdua pernah berjumpa dan bertemu dan berunding untuk kepentingan mereka, sudah lihat kecenderungan rakyat sudah mula yakin yang pimpinan samada dipihak BN atau pun Pakatan Rakyat adalah sama…iaitu untuk kuasa peribadi. Mereka berpakat kerana kedua-dua mereka dalam ‘desperation’ untuk kembali menjadi relevan.

Ramai yang merasa tertipu dan merasa yang mereka di permainkan oleh pimpinan masing-masing. mereka yang ramai ini sedar yang mereka hanya digunakan oleh pimpinan masing-masing sebagai ‘kuda pelejang’ sahaja. Berdemo di sana, berdemo disini, memekik disana sini menaikkan serta menegakkan pimpinan masing-masing. Akhirnya mereka sedar mereka telah dijadikan perkakas semata-mata. Ada yang berkata dibawah-bawah ini yang mereka tidak akan membiarkan diri mereka untuk jadi ‘anjing salak’ sahaja.

Pendeknya penyokong-penyokong Pakatan hanya diperguna oleh Anwar sebagai ‘parang bengkok’ untuk menebas semak dan samun yang menghalang Anwar untuk maju mendapatkan kehendak dan kemahuan beliau. Begitu juga di pihak BN, Najib hanya menjadikan penyokong-penyokong beliau untuk dijadikan ‘parang bengkok’ untuk menebas pihak yang cuba menerajang beliau dari Putrajaya.

Ramai yang berkata yang sebahagian besar meereka di dalam UMNO tidak bersetuju dengan kerajaan perpaduan itu kerana mereka bukan sesungguhnya mahu mencari formula untuk negara sebaliknya ‘kerajaan perpaduan’ itu hanyalah helah untuk mendapatkan kuasa peribadi mereka sahaja. Kedua-dua Najib dan Anwar adalah dua orang pemimpin yang tidak sampai hajat mereka walaupun sebahagian doa mereka telah terkabul.

Doa Anwar untuk melemahkan UMNO dan BN terkabul tetapi hajatnya untuk menjadi Perdana Menteri tidak terkabul. Disebaliknya doa Najib untuk terus menjadi PM itu terkabul tetapi hajat untuk mendapatkan kememangan 2/3 tidak kesampaian. Ini adalah kes doa terkabul hanya tidak kesampaian.

Akhirnya kita melihat keadaan dalam mana Anwar begitu kecewa kerana yang beliau lihat sebagai sokongan yang akan membawa beliau ke Putrajaya tidak menjadi kenyataan. Ternyata Anwar bukanlah pilihan rakyat untuk dijadikan Perdana Menteri dan Najib juga bukanlah PM yang dimandatkan untuk menjadi seorang pemimpin dari BN yang mendapat sokongan kuat dari rakyat.

Bagi kedua-dua pemimpin ini, mereka perlu melakukan introspeksi yang mendalam kenapa mereka tidak kesampaian hajat mereka. Tentunya ada hikmah disebalik kegagalan mereka berdua untuk mendapatkan apa yang mereka kehendaki serta hajati.

Dua orang yang gagal tidak mungkin mendapat mandat dari pihak masing-masing untuk berunding bagi menentukan masa depan negara. Selesai masalah mereka berdua tidak semestinya boleh menyelesaikan masalah negara.

Diantara yang di sebut ramai ialah kedua-dua Najib dan Anwar telah berunding untuk Najib terus jadi PM buat sementara waktu dan Anwar sementara itu menjadi Timbalan Perdana Menteri pertama dan Muhyiddin telah diputuskan oleh mereka sebagai Timbalan Perdana Menteri kedua sahaja.

Najib dan Anwar mesti memahami yang negara ini bukannya kepunyaan mereka berdua sahaja. Ia kepunyaan seluruh rakyat. Jika ada pun kerajaan perpaduan tidak ada diantara mereka boleh dijadikan PM kerana yang merosakkan negara tdak sepatutnya di lantik dan dipilih untuk menerajui pemulihan negara.

Bagi saya jika mahu merosakkan negara berikanlah negara ini kepada mereka berdua untuk memimpin negara. Jika mahu menambah buruknya kerosakan negara, berikanlah juga kepada kedua-dua pemimpin ini untuk membetulkannya kembali.

Sekian…

Oleh Aspan Alias

1 comment:
Write comments
  1. Apa lagi ada pada mereka berdua ni.Seorang berbaki kehancuran dan seorang lagi kemusnahan, itu sahaja saki baki perjuangan yang tertinggal dalam perjuangan merdia. Maka jalan selamat ujudkan KERAJAAN PERPADUAN.

    Kepada rakyat Melayu, China dan India kita dalam era persimpangan baik atau buruknya negara kita yang akan ditagam dlm perjudian kuasa mereka dan ditambah pula oleh Mahathir akan rakan kongsi untuk kearah itu. Awas tuan tuan. Sekarang TIDAK boleh lagi di pakai pepatah ini " BIDUK LALU KIAMBANG BERTAUT"

    Maaflah, itulah hakikat hidup manusia di akhir zaman, terutama pemimpin Melayu.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.