Wednesday, August 28, 2013

Misteri Kuil Di Atas Bumbung Pangsapuri Mewah

Keajaiban seni bina yang didirikan di atas bumbung bangunan pencakar langit seolah-olah menjadi trend terkini pembinaan di China. Hanya beberapa hari selepas skandal yang melibatkan sebuah vila gunung yang dibina di atas bumbung sebuah bangunan apartmen Beijing, microblogger dari Shenzen menemui kuil tradisional terletak di atas sebuah bangunan.



Menurut beberapa laporan media Cina, kuil misteri dibina di atas bumbung 21-tingkat bangunan pangsapuri mewah di daerah Nanfang daripada Shenzen telah wujud selama sekurang-kurangnya tiga tahun, namun tiada siapa, walaupun penyewa tahu ia milik siapa. Struktur bumbung dikelilingi oleh dedaunan, telah berlapis jubin emas dan ciri-ciri atap terbalik tradisional yang dihiasi dengan ukiran naga dan burung phoenix.

Sebuah pengimbas cap jari, kamera keselamatan dan anjing di sisi lain, pintu dikunci menghalang akses kepada kuil, tetapi jiran mengatakan ia sering digunakan untuk amalan agama tradisional Cina, seperti yang ditunjukkan oleh abu dibakar yang leyang dari bumbung. Kuil , disyaki menjadi satu lagi struktur bumbung haram, memudaratkan integriti struktur keseluruhan bangunan, tetapi penyewa mengatakan aduan mereka setakat ini seolah tidak dipedulikan.



-Dairishare

2 comments:
Write comments
  1. Kalau di Malaysia mesti pangpaspuri itu kena roboh!

    ReplyDelete
  2. Kalau di Malaysia bukn sj tmpat ibadat diroboh TETAPI org ibadat bibunuh dn diberkas selain tuduhan amalan sesat?.....Ustaz Ibrahim Libya di Memali Kedah mnjdi lipatan sejarah didalm kerakusn pimpinan UMNO/BN.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.