Tuesday, October 22, 2013

Masih takut di Sabah walau ada Esscom

NONEPenduduk Timur Sabah masih hidup dalam ketakutan walaupun Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (Esscom) sudah dilancar, dakwa anggota Parlimen BN.

NONEAbdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan), walaupun apa yang dikatakan menteri, beliau masih mendengar penduduk sekitar kawasan itu dari Tawau ke Lahad Datu masih berasa tidak selamat.

Menurutnya, Esscom terlalu diwar-warkan tetapi hingga saat ini masih tiada perkembangan yang jelas yang dibuat.

Abdul Ghapur merujuk kepada jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri Shahidan Kassim bahawa kerajaan memperuntukkan jutaan ringgit untuk Esscom.

Shahidan berkata, RM1.08 juta diperuntuk untuk menaik taraf sembilan daripada 36 pos di pantai Timur Sabah.

Manakala RM100 juta lagi untuk pembinaan 830 rumah dan kemudahan sokongan untuk memindahkan penduduk di perkampungan air dan yang terdedah kepada ancaman. -MK

136 comments:
Write comments
  1. penduduk rasa tidak selamat tidak semestinya disebabkan oleh kegagalan penubuhan ESSCOM.. jika Ghapur bijak atasi ketakutan penduduk, kenapa beliau tidak kemukakan cadangan beliau tentang bagaimana caranya menghilangkan ketakutan rakyat secara lebih berkesan?

    ReplyDelete
  2. letaklah tembok besar china di sepanjang sempadan sabah sekalipun, tetap tidak akan mampu memadamkan ketakutan rakyat yang sudah mengalami dan menghadapi situasi cemas..

    ReplyDelete
  3. mestilah takut.. ingat senangkah mau hilangkan ketakutan rakyat.. jenayah tidak mengira masa dan tempat.. bila2 masa dan dimana2 saja jenayah boleh berlaku..

    ReplyDelete
  4. kalau tidak puas hati dengan penubuhan esscom, terus terang saja la.. bagi saja cadangan lain yang lebih berkesan.. atau mungkin bagus juga jika si Ghapur sendiri berkawal di sempadan sabah..

    ReplyDelete
  5. esscom masih baru ba.. belumpun sampai setahun.. masih banyak lagi yang boleh dan perlu diperbaiki..

    ReplyDelete
  6. Penempatan pos kawalan pasukan keselamatan di pantai timur negeri ini akan dikaji semula bagi meningkatkan kawalan keselamatan di kawasan itu.

    ReplyDelete
  7. kajian itu bagi mengenal pasti lokasi strategik penempatan pos kawalan dan mengikut kesesuaian.

    ReplyDelete
  8. Setiap pos kawalan ini perlu kita lihat dan kaji semula selari dengan perkembangan semasa

    ReplyDelete
  9. pos kawalan tersebut juga perlu dinaik taraf dari segi prasarana dan kemudahan asas khususnya air bersih untuk kegunaan anggota.

    ReplyDelete
  10. ESSCOM juga akan melihat bantuan yang sesuai diberikan kepada Angkatan Tentera Bersama untuk meningkatkan lagi kemampuan kawalan sempadan di perairan negara.

    ReplyDelete
  11. Kerajaan merancang untuk menempatkan semula perkampungan air khususnya di Kawasan ESSCOM sebagai sebahagian daripada usaha untuk memantapkan lagi aspek keselamatan di kawasan itu.

    ReplyDelete
  12. 2 kemungkinan untuk menjayakan penempatan semula kampung air ini iaitu menempatkan semula perkampungan air semua sekali atau mengekalkan perkampungan air dengan lebih tersusun, maknanya khusus untuk warganegara Malaysia

    ReplyDelete
  13. pihak kerajaan akan mencari jalan yang terbaik untuk merealisasikan perancangan itu secara berperingkat

    ReplyDelete
  14. sebelum melaksanakan pemindahan atau penempatan semula, mesti ada perbincangan kerajaan dengan orang atau penduduk terlibat

    ReplyDelete
  15. kerajaan tidak akan membuat sesuatu tanpa perbincangan
    dengan pihak yang terlibat

    ReplyDelete
  16. pelbagai isu berbangkit termasuk soal pendapatan mereka yang mungkin terjejas, kesihatan dan kemudahan awam yang disediakan serta aktiviti komersil.

    ReplyDelete
  17. Kerajaan tidak akan tempatkan mereka kalau tempat baharu itu tidak ada aktiviti komersil

    ReplyDelete
  18. Masalahnya org2 kiram akan menyerang juga tu

    ReplyDelete
  19. If you continuously being scared, I dont think you could live longer

    ReplyDelete
  20. Banyak aspek yang perlu dikaji untuk tujuan penempatan semula

    ReplyDelete
  21. pelbagai cabaran yang dihadapi untuk memindahkan mereka

    ReplyDelete
  22. There is a law for everything so please dont be scared

    ReplyDelete
  23. Kerajaan perlu dapatkan data, maklumat mengenai demografi di kawasan atau kampung terlibat termasuk jumlah yang rumah terlibat dan penduduk yang terlibat khususnya orang tempatan dan jenis pekerjaan mereka, supaya penempatan semula itu tidak menjejaskan pendapatan mereka

    ReplyDelete
  24. projek perintis penempatan semula perkampungan air di tiga daerah dalam kawasan ESSCOM itu dapat dilaksanakan tahun ini

    ReplyDelete
  25. Lau takut jan la datang sabah kuang2

    ReplyDelete
  26. mengikut perancangan ESSCOM, program penempatan semula itu akan diperluaskan ke daerah lain termasuk Tawau, Kunak dan Kudat.

    ReplyDelete
  27. God is protecting us

    ReplyDelete
  28. Penubuhan ESSCOM bertujuan memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan oleh pelbagai entiti pasukan keselamatan termasuk Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia dan Jabatan Imigresen.

    ReplyDelete
  29. Still safety issues on the cards

    ReplyDelete
  30. We know where we stand

    ReplyDelete
  31. Duh this is too much

    ReplyDelete
  32. Siapa konon yang takut tu?

    ReplyDelete
  33. Enforcement agencies are always here to help

    ReplyDelete
  34. Dah terlalu ramai kaum kerabat Sulu' di Sabah,ba. Belum dikira berapa ramai pulak yg dah jadi pegawai kanan kerajaan negeri atau persekutuan. Belum dikira jugak yg bakal jadi tali barut pd kaum mereka utk salurkn maklumat tertentu. Tak kan Sulu' nak aniaya Sulu'...dah ada ic Msia,apa lagi.

    ReplyDelete
  35. ESSCOM komited untuk merealisasikan harapan kerajaan yang mahu melihat kedaulatan dan keselamatan rakyat di negeri ini, khususnya di Zon Keselamatan Pantai Timur Sabah sentiasa terjamin

    ReplyDelete
  36. pelbagai program telah dan akan dilaksanakan bagi menjayakan wawasan murni kerajaan itu.

    ReplyDelete
  37. meningkatkan kekuatan dari segi aset pertahanan dan Keselamatan selain menambah anggota dan mewujudkan beberapa batalion baru di kawasan ESSZONE bagi memastikan insiden pencerobohan Sulu di Tanduo Lahad Datu Februari lepas tidak berulang

    ReplyDelete
  38. Kerajaan merancang untuk menempatkan semula penduduk perkampungan air di kawasan ESSZONE terutamanya di Semporna, Sandakan dan Lahad Datu

    ReplyDelete
  39. pewujudan ESSCOM, rakyat termasuk pelancong serta pelabur asing luar negara bertambah baik terhadap tahap keselamatan di kawasan ESSZONE.

    ReplyDelete
  40. bilik Gerakan ESSCOM yang beroperasi 24 jam setiap hari sejak 12 ogos lepas

    ReplyDelete
  41. ESSCOM tidak teragak-agak mengambil tindakan undang – undang terhadap pihak yang tidak bertanggungjawab yang sengaja menyebarkan laporan palsu atau khabar angin yang boleh menimbulkan ketakutan dalam kalangan rakyat di negara ini

    ReplyDelete
  42. Sabah is safe especially in the wake of rumours on a possible second wave intrusion bid by the Sulu gunmen at several locations in the state.

    ReplyDelete
  43. Keep calm as the security forces are doing their level best to maintain peace, and to date, the situation is under control. the police, are thoroughly investigating the source of the rumours and its authenticity.

    ReplyDelete
  44. security forces will not be complacent, and instead strengthen measures to ensure the state is safe

    ReplyDelete
  45. both locals and tourists that they need not be worried, and should continue to support and trust the government’s will to maintain peace and harmony in Sabah.

    ReplyDelete
  46. security measures in the state are improving and this is evident with the significant dropped in the state’s crime index

    ReplyDelete
  47. everyone need to play their part as the ‘eyes and ears’ of the government, and to report on any ill intentions towards the security forces so quick action can be taken to rectify them.

    ReplyDelete
  48. Committee has scrutinised the implementation of strengthening security in the east coast of Sabah through the setting up of the ESSCOM on April 1 this year.

    ReplyDelete
  49. We are satisfied with the development and roles undertaken by the ESSCOM although it is new. It will continue to further enhance and strengthen security in the East Coast of Sabah.

    ReplyDelete
  50. people in Sabah should continue to support the efforts undertaken by ESSCOM to ensure its smooth running

    ReplyDelete
  51. Yakin dengan kerajaan boleh jaga keselamatan di Sabah

    ReplyDelete
  52. Jangan mudah percaya kabar angin

    ReplyDelete
  53. sekarang ni tahap kawalan lebih mantap dan kita tidak seharusnya risau sangat

    ReplyDelete
  54. kerajaan akan sentiasa memperbaiki semua tu

    ReplyDelete
  55. Penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) adalah mengikut perancangan yang disasar bagi mempertingkat kawalan keselamatan di kawasan timur negeri ini.

    ReplyDelete
  56. ESSCOM yang ditubuh sejak dua bulan lepas, berada di landasan yang betul dan fasa penubuhannya adalah cepat.

    ReplyDelete
  57. Mohammad Mentek melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan cekap sehingga dalam tempoh dua bulan, organisasi itu dapat diinstitutkan

    ReplyDelete
  58. Penubuhan ESSCOM adalah susulan insiden pencerobohan pengganas militan dari selatan Filipina di Kampung Tanduo

    ReplyDelete
  59. sokongan padu kerajaan pusat dan negeri akan dapat meluaskan lagi peranan ESCCOM selari dengan matlamat penubuhannya

    ReplyDelete
  60. penting bagi memastikan organisasi itu benar-benar memberi fungsi dan pelaksanaan tugas kepada kawasan timur negeri Sabah dari segi keselamatan serta pembangunan

    ReplyDelete
  61. kerajaan Sabah memandang serius khabar angin yang membayangkan akan berlaku gelombang kedua pencerobohan pengganas Sulu di negeri ini.

    ReplyDelete
  62. langkah berjaga-jaga pasukan keselamatan khususnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bertindak melakukan siasatan terperinci berhubung kesahihan maklumat tersebut.

    ReplyDelete
  63. siapa yang mengeluarkan kenyataan seperti itu yang mungkin berniat jahat kerana tiada berlaku apa yang disebut itu

    ReplyDelete
  64. kerajaan khususnya pasukan keselamatan tidak mengambil ringan perkara ini

    ReplyDelete
  65. secara keseluruhan situasi keselamatan di Sabah adalah baik, tenang dan terkawal

    ReplyDelete
  66. Tidak ada kejadian-kejadian yang boleh menjejaskan keselamatan secara khususnya yang berlaku di Sabah

    ReplyDelete
  67. rakyat Sabah termasuk pelancong supaya tidak bimbang dengan maklumat ancaman yang disebarkan itu

    ReplyDelete
  68. rakyat terus meyakini usaha dan kemampuan kerajaan untuk mengawal serta mengekalkan keselamatan di negeri ini

    ReplyDelete
  69. situasi keselamatan di negeri ini semakin bertambah baik apabila terdapat penurunan ketara dalam indeks atau kejadian jenayah

    ReplyDelete
  70. Kejayaan ini adalah hasil usaha berterusan pasukan PDRM dengan kerjasama yang amat baik seluruh anggota masyarakat

    ReplyDelete
  71. rakyat perlu terus memain peranan sebagai mata dan telinga kerajaan melaporkan sebarang tindakan atau perilaku mencurigakan pihak subversif kepada pihak berkuasa untuk membolehkan tindakan segera diambil

    ReplyDelete
  72. JKKN Sabah berpuas hati dengan peranan yang dimainkan ESSCOM walaupun penubuhannya masih baru

    ReplyDelete
  73. seluruh rakyat khususnya penduduk di Pantai Timur Sabah memberi kerjasama penuh kepada ESSCOM supaya usaha memperkukuhkan keselamtan di Pantai Timur Sabah dapat dijalankan dengan lancar dan berkesan

    ReplyDelete
  74. khabar angin itu kemungkinan sebahagian daripada 'perang psikologi' pihak berkenaan yang mempunyai agenda tertentu

    ReplyDelete
  75. tidak boleh dijadikan bahan gurauan

    ReplyDelete
  76. Jangan menimbulkan ketakutan dikalangan rakyat, malah boleh menjejaskan aktiviti ekonomi di negeri ini

    ReplyDelete
  77. Rakyat Sabah juga tidak perlu bimbang kerana pada masa yang sama pasukan keselamatan negara tetap mempertingkatkan kawalan di semua kawasan sempadan negeri Sabah

    ReplyDelete
  78. ada pihak yang sengaja menimbulkan rasa takut dikalangan rakyat supaya timbul suasana tidak aman

    ReplyDelete
  79. sekadar untuk mencabar anggota keselamatan memandangkan wujud kumpulan-kumpulan yang membenci pasukan keselamatan negara

    ReplyDelete
  80. biarlah pihak berkuasa sahaja yang menyiasat dakwaan itu sekaligus mengambil tindakan terhadap pihak-pihak yang menyebarkan maklumat tidak tepat ini

    ReplyDelete
  81. Jika benarlah pengganas ini mahu membalas dendam, kenapa perlu untuk mereka mengutus surat kepada pihak-pihak yang hendak diserang?

    ReplyDelete
  82. Walaupun ianya hanya khabar angin, kerajaan Sabah tetap memandang serius ancaman itu dan sebagai langkah berjaga-jaga pasukan keselamatan khususnya PDRM dan ATM bertindak melakukan siasatan terperinci berhubung kesahihan maklumat tersebut

    ReplyDelete
  83. Penubuhan ESSCOM dan ESSZONE bukanlah sekadar tunggul menghiasi sempadan negeri Sabah

    ReplyDelete
  84. penubuhan kedua-dua kawasan dan zon keselamatan ini adalah gambaran jelas bahawa kerajaan Malaysia telah bersedia menghadapi sebarang ancaman pengganas pada bila-bila masa

    ReplyDelete
  85. sebelum pengganas menghantar surat, pasukan keselamatan negara telahpun bersedia dari segi mental, fizikal dan kelengkapan perang bagi "menyambut" kedatangan mereka

    ReplyDelete
  86. usaha dalam menangani kes-kes seperti pencerobohan pengganas ini, rakyat juga perlu memberikan kerjasama samada dengan membuat laporan

    ReplyDelete
  87. sekiranya wujud kumpulan-kumpulan yang meragukan di kawasan masing-masing. Atau, jika tidak dapat hulurkan maklumat, sekurang-kurangnya rakyat perlu bekerjasama dengan tidak menimbulkan spekulasi

    ReplyDelete
  88. Pembangkang juga perlu berhati-hati ketika mengulas isu-isu seperti ini agar tidak menyinggung atau menimbulkan kemarahan rakyat

    ReplyDelete
  89. BN Sabah kesal dengan sikap pembangkang yang berterusan menjadikan isu kedaulatan negara, khususnya pencerobohan pengganas di sini sebagai modal politik

    ReplyDelete
  90. BN akan tidak sesekali terikut-ikut dengan cara pembangkang yang mahu menjadikan isu itu sebagai modal politik demi meraih undi rakyat

    ReplyDelete
  91. tiada keperluan isu keselamatan rakyat Sabah dipolitikkan kerana kerajaan sudah mengambil langkah sewajarnya bagi memastikan kedaulatan negeri ini sentiasa terpelihara, termasuk menubuhkan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah

    ReplyDelete
  92. Penubuhan ESSCOM jelas menunjukkan komitmen tinggi Kerajaan BN menjamin kedaulatan Sabah dan keselamatan rakyat

    ReplyDelete
  93. Insiden Lahad Datu tidak sepatutnya dipolitikkan

    ReplyDelete
  94. pembangkang mengelirukan rakyat, sekali gus menunjukkan pembangkang semakin terdesak

    ReplyDelete
  95. Jangan sesekali kita mempolitikkan hal berkaitan keselamatan dan pertahanan negara

    ReplyDelete
  96. Kerajaan akan sentiasa mempertahankan setiap inci bumi bertuah ini

    ReplyDelete
  97. Mudah-mudahan dengan penubuhan ESSCOM, keselamatan Sabah akan lebih terjamin

    ReplyDelete
  98. Kerajaan serius menangani masalah di Sabah dengan penubuhan ESSCOM

    ReplyDelete
  99. Sebagai anak bangsa Sabah, kami sangat terharu dengan inisiatif yang digerakkan oleh Datuk Seri Musa Aman untuk menghargai jasa mereka ini, perajurit yang tidak mengenal nyawa mereka untuk mempertahankan kedaulatn negara dan negeri tercinta ini.

    ReplyDelete
  100. Rakyat Sabah jangan mempercayai khabar angin bahawa keadaan keselamatan di negeri

    ReplyDelete
  101. kejadian tembakan susulan pencerobohan itu hanya berlaku di tiga tempat iaitu Lahad Datu, Semporna dan Kunak dan tidak berlaku di tempat-tempat lain

    ReplyDelete
  102. Kalau ada khabar angin ia adalah tidak berasas dan tidak berpandukan hakikat sebena

    ReplyDelete
  103. jangan rasa gementar atau takut akan keselamatan

    ReplyDelete
  104. government’s determination to defend the safety and sovereignty of the country should not be doubted as it has implemented various initiatives, including setting up the Eastern Sabah Security Command

    ReplyDelete
  105. the establishment of Esscom and the Eastern Sabah Safety Zone (Esszone) following the intrusion incident and the provision of a large allocation in the 2014 Budget

    ReplyDelete
  106. We are very grateful with the government’s concern on the safety issue as the allocation could be used to improve Esscom activities and operation

    ReplyDelete
  107. The allocation could also enhance the capability of existing assets, especially in control posts located on the islands around the Esszone

    ReplyDelete
  108. the provision can also be used to improve existing facilities such as boats, so that security forces could expand their patrolling areas

    ReplyDelete
  109. important to improve the capability of the boats so security forces can intercept any boat attempting to enter national waters

    ReplyDelete
  110. able to implement activities and programmes to defend the security and sovereignty of the country

    ReplyDelete
  111. Esscom has stepped up security measures, with heightened alert from the military and police, in the 10 districts placed under the Eastern Sabah Security Zone

    ReplyDelete
  112. already put on alert our security assets and personnel…we are not taking chances on possible intrusions

    ReplyDelete
  113. MNLF members were planning to enter the city and declare independence at the City Hall, adding that a crisis committee was formed to handle the situation

    ReplyDelete
  114. Upgrading basic facilities and infrastructure of surveillance posts of the security forces on the east coast of Sabah is given priority in improving border security in the country’s territorial waters

    ReplyDelete
  115. it was crucial to ensure soldiers and policemen at the surveillance posts were comfortable to enable them to concentrate on their duties.

    ReplyDelete
  116. serious attention towards jointly boosting existing facilities at every post of the security forces

    ReplyDelete
  117. This is in line with our strategy to boost surveillance of the nation’s territorial waters on the east coast of the state in the Esscom area

    ReplyDelete
  118. Esscom would prepare a working paper to be submitted to federal agencies for allocations to upgrade the facilities at the posts

    ReplyDelete
  119. both the army and police, had many advantages such as sharing of assets, resources and manpower and boosting ties

    ReplyDelete
  120. still responsible for ensuring the well-being of the public, especially on the east coast of Sabah.

    ReplyDelete
  121. more armed personnel to Esscom areas to provide a sense of security to the public

    ReplyDelete
  122. Kementerian Pertahanan menumpukan aspek struktur, koordinasi dan perancangan bagi memastikan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (Esscom) dan Zon Selamat Malaysia Timur (Esszone) digerakkan sepenuhnya.

    ReplyDelete
  123. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, ia penting bagi mempertingkat keselamatan di 10 daerah di bawah Esscom dan Esszone.

    "Saya sendiri sebagai Menteri Pertahanan belum berpuas hati dari segi struktur, koordinasi dan perancangan untuk mempastikan 10 daerah di bawah Essco dan Esszone dapat digerakkan dengan sepenuhnya.

    ReplyDelete
  124. Keperluan untuk bertindak segera mesti disuntik dalam kalangan yang bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  125. Hishammuddin berkata, beliau akan berbincang dengan pihak tertinggi kerana Majlis Keselamatan Negara dipengerusikan oleh Perdana Menteri telah meminta Esscom dan agensi terlibat untuk memberikan laporan terkini berhubung perkembangan di 10 daerah tersebut.

    ReplyDelete
  126. Aspek perancangan pula dalam konteks kerjasama antara orang ramai, ketua kampung, ketua masyarakat, jawatankuasa masjid dan nelayan.Mereka ini berada di barisan hadapan pertahanan di samping anggota Rela Jabatan Pertahanan Awam dan pihak sukarelawan yang lain,

    ReplyDelete
  127. Ops Sanggah di Gugusan Felda Sahabat masih diteruskan dan aset tempur serta kekuatan dua batalion Angkatan Tentera Malaysia masih ditempatkan di kawasan itu, manakala di kawasan perairan, Ops Pasir tetap berjalan seperti biasa.

    Beliau berkata, proses pewujudan kem batalion Infantri di Kudat, Felda Sahabat, Lahad Datu dan Semporna akan diteruskan.

    ReplyDelete
  128. Sabah terus menunjukkan prestasi cemerlang berikutan berjaya merekodkan peratusan perbelanjaan pembangunan sebanyak 80.14 peratus tahun lalu iaitu melebihi purata nasional sebanyak 73.66 peratus.

    ReplyDelete
  129. Sepanjang tahun lalu kerajaan negeri membelanjakan sebanyak RM3.49 bilion daripada peruntukan Pusingan Kedua Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK10) sebanyak RM4.36 bilion bagi melaksanakan 785 projek pembangunan.

    ReplyDelete
  130. Semua pegawai kerajaan negeri dan Persekutuan terus memastikan segala projek yang dirancang disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.“Kita mesti mengetahui hasilnya adakah mencapai sasaran ditetapkan dan sama ada ia memberi kepuasan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  131. Kerajaan negeri sentiasa komited dalam memastikan segala peruntukan dapat memberi manfaat kepada masyarakat akar umbi.Sehubungan itu, semua pihak terbabit memastikan segala kelemahan yang wujud diatasi segera bagi memastikan keberkesanan segala program yang dilaksanakan.

    ReplyDelete
  132. Saya menyeru momentum yang dijana daripada pelbagai inisiatif yang diperkenalkan di bawah RMK10 diteruskan tahun ini melalui pelaksanaan agenda-agenda yang dirancang untuk mengukuhkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan-Musa

    ReplyDelete
  133. Dalam masa sama, Musa berharap kontraktor dapat memastikan segala projek yang dilaksanakan memenuhi piawaian dan siap mengikut jadual.Katanya, tindakan tegas akan diambil termasuk dengan menyenarai hitam mana-mana kontraktor yang gagal melaksanakan sesuatu projek dengan baik.

    ReplyDelete
  134. Sementara itu beliau memberitahu, dalam usaha memperkasakan lagi pendidikan di negeri ini sebanyak 124 buah makmal komputer berjaya disiapkan setakat ini.Tambahnya, sebanyak 246 bangunan sekolah kabin turut siap dibina di 240 buah sekolah di seluruh negeri khususnya di pedalaman.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.