Tuesday, February 1, 2011

Bedah siasat gagal & menang di DUN Tenang

Alhamdulillah PRK DUN Tenang telah selesai. Pelbagai isu positif, negatif, tohmahan, dusta dan pembohongan berlaku sebelum dan selepas PRK Tenang. Pembangkang meletakkan calun wanitanya dari parti PAS dan BN pula meletakkan calun bekas ADO nya yang terpalit dgn isu jualan tanah. Pas sendiri tentu merintis jalan bagaimana nak menang.

Kita sendiri MP dari kalangan wanita Melayu dari parti pembangkang bersifat lembu kenyang selepas menang kerusi PRU 12 dulu. Kita nilaikan sehebat mana Sharizat Jalil dalam gelanggang. Kita lihat sendiri bagaimana anak Nuar Berahim Ezzah selaku MP Lembah Pantai beraksi. Apa kemajuan , apa kecemerlangan MP ini atau selalukah MP ini turun padang naik padang melihat sendiri kemajuan yang dia sendiri yang laksanakan. Bukan projek dari kesinambungan MP terdahulu tetapi projek atau rancangan Ezzah sendiri berhempas pulas minta budget, minta peruntukan minta itu minta minta ini semasa sidang Parlimen.

Begitu juga senario yang berlaku sekarang menjadi alat tentuukur pada pengundi di DUN Tenang. Sepatutnyha pihak pembangkang meletak calun dari kalangan lelaki supaya baru setanding dengan lawannya calun BN bekas ADO itu. Tup tup penduduk daerah Tenang diketengahkan calun wanita yang juga baru meletak jawatan guru untuk bertanding. Disekolah mak bapa mungkin kenal Cikgu Normala ini tetapi bagi apek apek, warga emas memang tidak kenal siapa calun sebenarnya wanita ini. dan apa ketokohannya. Jadi malang bagi nasib Cikgu Normala bak kata tidak hairan sebusuk mana perangai dan tingkah laku calun asalkan bernaung dibawah paksi dacing. Kita nilai bekas menteri besar NS Isa Samad memang telah dilabel dengan pelbagai bentuk kesalahan.

Tapi tetap jadi pengurusi Felda yang baru.. Begitu juga dengan bekas ADO ini walau didedahkan pelbagai isu negatif tapi BN tetap mencalunkannya. Sebab BN sudah ada pengelaman letak apa saja jenis dan perangai calunnya tetapi apabila digula-gulakan pelbagai pulangan seperti tanah maka jenerasi ini tetap patuh pada calun BN. Maka rakyat marhaen yang ditipu tetap memangkah calun BN. Rata rata kedengaran komen apek apek ini cikgu apa bolih bikin sama kita. Pompuan lemah dan tidak aktif macam itu anak Anuar... Mungkin saudara tidak terdengar bisikan dan ngomelan apek apek tua ni tentang calun wanita dari pembangkang ini.

Tup tup letak jawatan guru lalu bertanding PRK DUN Tenang. Tapi inilah hakikat kekalahan itu. Memang peratus kaum Cina cenderong pada pembangkang melonjak tetapi pembangkang telah membuat kesilapan besar dengan mencalunkan dari kalangan wanita. Tawar dan hambar balik selera apek ini nak kan perubahan. Kita pangkah sajalah ini ADO. kita kenal dia,. hapar betul

Kita tinggalkan kisah PRK DSUN Tenang dan kita tumpukan persediaan untuk PRU 13 mungkin pada tahun 2012 Mac/April.

1. Kita tahu Najib walau dengan apa cara sekali pun mencari jalan supaya kerusinya di Pekan dalam genggamannya. Apa yang perlu kita pastikan daerah Kuantan akan menjadi jajahan taklok Pekan pula. Najib mungkin melebarkan sayap jajahan takluknya sebagai defendanya bila terasak dengan kekurangan undi.

2. Di kawasan Pekan sendiri tidak ramai anak mudanya menjadi askar, polis dan apa macam bentuk kerja beruniform. Pekan hanyalah daerah dan perkampungan nelayan. Mana mungkin nanti udi pos untuk kawasan Pekan mencecah 20 ribu sebagai persediaan mempertahankan bentengnya. Undi pos bagi rakyat Pahang nombor kp mereka ditengahnya 06 bukan 07 bukan 08 . Tetapi ada juga dari lain lain 0x 0x kita tidak nidakkan.

3.Kalau bolih dilaksanakan HAPUSKAN UNDI POS INI SECARA TOTAL. Skrg ini undi pos sudah tidak relevan lagi bagi penduduk ditanah air melainkan bekera atau menuntut diluar negara.. Askar bukan masuk hutang. Perjalanan guna kereta sendiri. Hari mengundi pun hari Ahad. Bolih balik Hari. Apa perlu lagikah undi pos dizaman ini? Fikir fikrkanlah .

4.Dimana kubu lawan itu dari calun lelaki yang tak makan saman pembangkang juga patut mencari calun yang benar berpotensi.

Sekian untuk kita renungkan dan membuat sinanbungan pada bedah siasat ini. Wabillahitaufikwalhidahyah assalamualikum. sama sama kita renongkan untuk menombangkan kerajaan yg terlalu menindas.. -TKo

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.