Tuesday, February 15, 2011

Sekolah Bahaya di Sabah, 1000 murid tiada pilihan, tunggu Pilihanraya Kecil?

Akhbar The Star 15 Feb 2011 melaporkan terdapat TIGA sekolah di Tawau, Sabah yang diisytiharkan TIDAK SELAMAT/BAHAYA sejak setahun yang lalu. Tapi 1000 pelajar ini tiada pilihan untuk menuruskan di bangunan sekolah yang tidak selamat ini. Agaknya nak tunggu Pilihanraya Kecil di Tawau, Sabah pula? Apa guna ada Naib Presiden Umno orang Sabah? Tak pe, Sabah kawasan Selamat Umno.


Buildings unsafe, but 1,000 pupils still attending school

KOTA KINABALU: Three primary school buildings in the east coast of Tawau have been declared unsafe for about a year but at least 1,000 pupils are continuing to attend classes there.

Despite the Public Works Department’s declaration that the buildings are unsafe, the pupils still attend classes and hold activities at the schools – SK Bahagia, SK Kukusan and SK Jambatan Putih.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F2%2F15%2Fnation%2F8065231

Kisah Sekolah Daif di Sabah sebelum ini di :

MENTERI UMNO BN TAK KISAH PELAJAR SUSAH, SEKOLAH DAIF http://amkns.blogspot.com/2011/01/menteri-umno-bn-tak-kisah-pelajar-susah.html

SEKOLAH AMAT DAIF DI SABAH TAPI KAPALSELAM RM3.4 B http://amkns.blogspot.com/2011/01/sekolah-amat-daif-di-sabah-tapi.html

SEKOLAH KABIN, UMNO BN GAGAL, MUHYIDDIN PERLU LETAK JAWATAN http://amkns.blogspot.com/2011/01/sekolah-kabin-umno-bn-gagal-muhyiddin.html

33 comments:
Write comments
  1. Harap kerajaan akan membina bagunan sekolah baru untuk menggantikan bagunan sekolah bahaya ini.

    ReplyDelete
  2. diharapkan pembinaan bangunan baru atau pembaikan bangunan yang tidak selamat ini akan dapat dilakukan dengan secepat yang boleh.

    ReplyDelete
  3. sementara itu, pemantauan perlulah sentiasa dilakukan terhadap bangunan yang dikatakan tidak selamat itu.

    ReplyDelete
  4. Hal ini harus diberi perhatian. Jika keadaan sudah tidak selamat, bagaimana untuk di jadikan tempat belajar? Sangat2 tidak sesuai.

    ReplyDelete
  5. Jika saya tidak silap berita pada pagi tadi ada menyebut tentang peruntukan untuk sekolah2. Tetapi saya tidak pasti berapakah peruntukan itu. Mudah-mudahan ketiga2 sekolah yang telah disebut akan mendapat keutamaan.

    ReplyDelete
  6. Sabah Tourism, Culture and Environment Minister Datuk Masidi Manjun wants the Education Ministry to give special consideration to three primary schools in Tawau that have been reported as unsafe.

    Masidi, who is also the state exco member in charge of the education portfolio, said: “Education officials should come and visit for themselves, in other words ‘turun padang’, and take appropriate action [for] the safety of our children.

    “I know there are probably funding problems … But I feel the (severity of the cases) should really entitle them priority,” he told reporters after launching the Canadian Education Fair here today.

    He said state education director Datuk Dr Muhiddin Yusin had given the Education Ministry all the necessary information so action can be taken fast. On Saturday, Dr Muhiddin said his department had received a report from the Public Works Department that several buildings in three primary schools in Tawau were not safe.

    The schools are Sekolah Kebangsaan Kukusan, Sekolah Kebangsaan Bahagia and Sekolah Kebangsaan Jambatan Putih. Masidi said he had not been to the schools, but have visited another school in Kundasang, namely SMK Kundasang, which was also facing the same problem.

    “Sabah is a big state, this is what I have been emphasising to the federal government.

    “So the more reason why we are asking a special consideration, because in peninsula states, (they can respond) very fast because locations are nearer to Kuala Lumpur and secondly, all the resources of the government can be mobilised fast.

    “But in Sabah you are talking about bad roads in rural areas, so I hope the officials, whoever they are, will take action as soon as they can,” he added.

    –Bernama

    ReplyDelete
  7. sudah tiba masanya kerajaan dan kementerian pelajaran tidak hanya memberi tumpuan kepada masalah disiplin, jenayah, ancaman kepada pelajar, membuli dan sikap gengster semata2, tetapi juga perlu meliputi aspek keselamatan bangunan, peralatan dan kemudahan sekolah.

    ReplyDelete
  8. dengan rizab kewangan negeri yang kini bertambah kukuh, kerajaan negeri mungkin boleh mengeluarkan dahulu peruntukan bagi membaiki sekolah2 ini dan ia dibayar semula kemudian oleh Kementerian.

    ReplyDelete
  9. Janganlah tunggu sampai pilihanraya lagi baru ada tindakan.

    ReplyDelete
  10. Harap kerajaan mengambil langkah untuk membantu menyelesaikan masalah sekolah yang merbahaya untuk para pelajar.

    ReplyDelete
  11. bukankah ini memalukan UMNO sendiri, masalah ini sudah 1 tahun berlaku sehingga hari ini tidak ada tindakkan daripada kerajaan negeri mahu pun kerajaan persekutuan. Kita tidak mahu rakyat kecewa dengan pemerintahan BN selama ini. Jika mahu kekalkan kerusi di Sabah maka lebih baik jika BN menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh rakyat. Seperti sekolah yang tidak selamat lagi digunakan, ini boleh mengganggu pembelajaran dan keselamatan pelajar. Maka seharusnya kerajaan perlu memyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  12. Saya tak yakin Sekolah ini akan dibina melainkan ada Pilihan Raya.Usah tuan2 mengharap ihsan BN,kalau betul kerajaan Prihatin,sebelum masuk akhbar,perkara ini dah diselesaikan.Istilah "Tidak dilaporkan" sudah basi kerana dimana-mana di Pelusuk Negara,ada yg melaporkan kekurangan tetapi sampai setahun juga sekolah ini pun belum diambil perhatian.Ini yg masuk media,yang tak masuk media bagaimana???
    -Tak ada Letrik,
    Tak ada air,
    -Jalan raya yg teruk...
    Semua ini bagaimana????

    ReplyDelete
  13. 1000 pupils life is in stack.. The building can collapse anytime soon. Why are they still there?

    ReplyDelete
  14. This matter should be taken seriously, I hope the government do something about the safety of these pupils.

    ReplyDelete
  15. Hairan aku dengan orang Sabah.Mereka masih mengharap wakil rakyat dan Kerajaan BN mereka akan buat sesuatu.Tapi sampai ari ni rakyat Sabah masih miskin dan hidup dgn infrastrukur yang menyedihkan,Yang bertambah pelik mereka semua tau Sabah negeri kaya dan pemimpin mereka hidup mewah tapi bila time mengundi bagi RM50 dan beberapa keping Zinc macam Batu Sapi terus pangkah BN.Kalau keadaan macam ni sampai kiamat pun keadaan tidak akan berubah,yang pasti rakyat Sabah akn terus miskin.

    ReplyDelete
  16. Buat apa bising2 komplin sekolah tidak selamat, jalan raya tidak dibaiki, bekalan air tidak ada, bekalan letrik putus2? Ingat apa yg wakil rakyat bagi kamu sebelum kamu mengundi semasa PRU12 serta janji2 manis sehingga lupa akan tanggungjawab sebagai rakyat Sabah? Kamu dibagi fulus antara RM50.00 - RM300.00 untuk tempoh 5 tahun.Apabila mereka menang, kamu tidak dipadulikan lagi atas berbagai alasan. Jadi mahu salahkan siapa? Mengenai bagunan sekolah tidak selamat ni ,itulah kualiti kontrak subkon yg berluasa di Sabah.Percayalah, sehingga next election pun bangunan sekolah ini tidak akan dibaiki kecuali ada buy-election. Renung2kan lah nasib kita di Sabah kalau mahukan perubahan.

    ReplyDelete
  17. sudah lebih setahun namun masih lagi belum ada tindakan dari pihak berkenaan.

    ReplyDelete
  18. kes seperti ini harus diberikan keutamaan kerana melibatkan nyawa warga sekolah..bukan 1 2 nyawa tapi beratus nyawa..jika berlaku kejadian tidak diingini adakah pihak berkenaan akan bertanggungjawab? nyawa bukan boleh dibeli dengan wang.

    ReplyDelete
  19. tindakan segera harus dilakukan.

    ReplyDelete
  20. Tapi sememangnya perkara ni harus mendapat perhatian sewajarnya. Jangan biarkan saja nanti tambah teruk pula.

    ReplyDelete
  21. Tunggu P/raya??? huhuhu, susah lah macam ni... Harap isu ni tak dipolitikkan oleh mana2 pihak. Nanti lain pula kejadiannya. huhu

    ReplyDelete
  22. Hal ni dah dikeluarkan di akhbar tempatan. Harap2 lah berjaya tarik perhatian pihak2 berkaitan.

    ReplyDelete
  23. Tak dinafikan pendidikan tu memang penting tapi soal keselamatan pun penting juga. Jadi bertindaklah segera demi kebaikan bersama.

    ReplyDelete
  24. Apapun kita tunggu dan lihat sajalah perkembangan cerita ni nanti.

    ReplyDelete
  25. Menteri pendidikan patut mengambil berat tentang isu ini.

    ReplyDelete
  26. jika tak selamat lebh baik kosongkan dan perbaiki. ini demi keselamatan murid2.

    ReplyDelete
  27. Kesiannya. Apakah Sabah ini dibiarkan mundur?

    ReplyDelete
  28. Poor thing. How they gonna survive?

    ReplyDelete
  29. Di manakah peruntukan yang diberi?

    ReplyDelete
  30. The government has to look deeper on this case.

    ReplyDelete
  31. Mengapa harus tunggu hingga pilihanraya pula?

    ReplyDelete
  32. Ini membahayakan nyawa pelajar kalau terus menggunakan bagunan sekolah itu. Harap tindakan yang betul akan diambil.

    ReplyDelete
  33. Bagunan ini patut dikosongkan, gunalah dewan serbaguna sebagai kelas sementara.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.