Thursday, February 3, 2011

LAPORAN POLIS TERHADAP D.O SEMPORNA

SATU laporan polis telah dibuat terhadap Pegawai Daerah Semporna kerana bertindak secara tidak professional dan menyalahguna kuasa beliau dalam menangani kes Tanah PT 95120160 di Daerah itu yang menyebabkan kerugian besar dan penafian hak terhadap seorang rakyat tempatan.

Dalam laporan polis setebal 11 muka surat yang dibuat oleh mangsa, Abdullah Sani Hj Abdul Salleh, mendakwa bahawa Pegawai Daerah Semporna telah bertindak lalai dan menyalahguna kuasa untuk mengugut ‘pemilik tanah’ terhadap pencerobohan tanah yang dibuat pada 11 Jun 2010.

Di samping itu, tindakan Pegawai Daerah itu melengah-lengahkan surat arahan daripada Jabatan Hasil Bumi dan Ketua Menteri Sabah selama 10 bulan itu hanya menunjukkan kepada rakyat dan pemilik tanah bahawa beliau memang berniat buruk dan jahat terhadap pemilik tanah yang sedang dalam proses menunggu kelulusan di kawasan itu.

Ibnu AK Baba dillihat seorang Pegawai Daerah yang cuai dalam laporan polis berkenaan dan dikehendaki untuk disiasat oleh Pihak berkuasa Polis bagi mendapatkan keterangan daripada beliau.

Namun dalam perjumpaan yang dibuat oleh pendakwa Abdullah Sani Hj Abdul Salleh pada 23 Disember 2010 di Ibupejabat Polis Siasatan Jenayah, Balai Polis Kapayan, Kota Kinabalu, polis telah menasihati pendakwa supaya merujuk kes tersebut ke Mahkamah bagi mendapatkan keadilan.

Kes ini masih belum disiasat oleh pihak polis sehingga hari ini walaupun laporan telah dibuat sejak sebulan lalu.

Selain itu pihak pendakwa juga bersedia untuk melaporkan kes ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada bila-bila masa bagi mendapatkan keadilan terhadap tindakan tidak beretika Pegawai Daerah berkenaan.



PPHT SEMPORNA DIHERET KE MAHKAMAH

PEGAWAI Daerah Semporna selaku Penolong Pemungut Hasil Tanah (PPHT) Semporna dikehendaki hadir ke Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu bagi menjawab pertuduhan yang didakwa terhadap beliau dalam semakan undang-undang (Judicial Review) yang difailkan oleh seorang pemilik tanah.

Dalam Afidavit yang dibuat oleh Tetuan Lee & Kong bagi pihak pemilik tanah di Mahkamah tinggi Kota Kinabalu bagi semakan Undang-Undang mendapati bahawa ada asas bagi pendakwa untuk membicarakan kes ini.

Pendengaran yang dibuat di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pada 18 Januari 2011 telah memutuskan bahawa pihak PPHT Semporna disapena agar hadir bagi menjawab pertuduhan kes semakan undang-undang yang bermula sejak 7 Feb 2011.

Satu Surat dari Tetuan Lee & Kong Advocates & Solicitors telah dihantar ke PPHT Semporna pada 20 Januari 2011yang dikeluarkan atas arahan Mahkamah Tinggi pada 19 Januari 2011 bagi memaklumkan perkara ini, menghendaki PPHT menghadiri satu Notis pendengaran semakan Undang-undang di bawah:

Order 53 & Order Rule 4 of the Rule of High Court, 1980. Notice of Hearing of Application for Judicial Review.

Berikut adalah dakwaan yang dibuat oleh Plantif;

“Tindakan PPHT Semporna adalah menyalahi peraturan dan undang-undang terhadap Hak rakyat memiliki tanah dan hendaklah bertanggungjawab terhadap semua kos pembicaraan serta ganti rugi yang akan dinilai kemudian terhadap pemilik yang mengalami kerugian di atas tindakan ini.“



Kronologi Kes :

Pemilik adalah orang yang telah mendapat kelulusan tanah pada 1994 dan seterusnya mendapat kebenaran untuk membangunkan tanah berkenaan pada 1996 sebagai pusat Pelancongan.

Pada 2001 Pemilik telah mendapat T.O.L untuk menduduki tanah ini secara sementara dan membangunkan tanah berkenaan dari pihak berkuasa dan seterusnya mula membangunkannya sementara menunggu geran C.L 99 dari kerajaan secara rasmi.

Kebenaran Right Of Way diperolehi pada 2005 dan seterusnya kebenaran satu surat persetujuan telah diperolehi daripada Ketua Menteri Sabah pada 2007 bagi pengeluaran Geran C.L ke atas pemilik yang ditujukan kepada SUHB.

2010 PPHT Semporna telah menceroboh tanah berkenaan bagi pembenaan CIQS dan seterusnya membatalkan hak pemilik keatas tanah ini secara ‘Mala Fide’.

Walaubagaimanapun satu arahan kepada PPHT dikeluarkan oleh Pihak Hasil Bumi pada 16 Disember 2010 supaya tidak membatalkan tanah ini sebelum prosedur dan surat dari Hasil Bumi dan Ketua Menteri Sabah dijawab terlebih dahulu.

Oleh kerana PPHT Semporna tidak mengambil tindakan wajar, maka pemilik telah membuat keputusan membawa perkara ini ke Mahkamah untuk diadili dengan seadil-adilnya bagi mengelakkan proses pentadbiran, Undang-Undang, Hak Rakyat tidak diperlekehkan oleh pihak PPHT Semporna.

Kes Pembicaraan ini akan didengar pada 7 Feb 2011 di Mahkamah Tinggi Sabah & Sarawak di Kota Kinabalu pada jam 9.30 pagi.

Tapak Tanah di atas diceroboh oleh PPHT Semporna untuk Pembenaan CIQS dan seterusnya membatalkan PT 95120160 yang telah diukur oleh Pihak jurukur 2005.

Sumber : Sabahkini

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.