Sunday, April 17, 2011

Sarawak bukan lagi 'simpanan tetap' BN

Pakatan Rakyat berjaya menembusi di Sarawak, dengan menggandakan bilangan wakil rakyatnya di Dewan Undangan Negeri (DUN) dan berjaya melumpuhkan parti parti komponen kedua terbesar BN Sarawak, Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP).

Penolakan rakyat terhadap BN jelas berlaku di kawasan bandar di mana SUPP tumpas teruk, manakala presidennya sendiri, Tan Sri George Chan gagal mempertahankan kerusi Piasau, yang sudah sekian lama diwakilinya.

Paling mengejutkan ialah kejayaan calon PKR - seorang muka baru - menewaskan timbalan menteri dari SPDP.

Satu lagi kejutan ialah kemenangan calon Bebas, George Lagong, yang menewaskan calon muka baru PRS, Stanley Nyitar @ Unya Anak Malan dalam pertandingan empat penjuru.

PKR juga mencatat kemenangan simbolik di Ba'Kelalan, di mana pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian - walaupun menang tipis dengan majoriti 473 undi - tetapi merupakan kemenangan pertama parti itu di pedalaman Sarawak.

Dan apa yang sudah jelas ialah kemenangan besar DAP yang memenangi 12 daripada 15 kerusi yang ditandinginya. -MK

20 comments:
Write comments
  1. yang penting siapa menang dan siapa yang kalah.. soal kerusi, ia boleh berubah samada ketika PRK mahupun PRN..

    ReplyDelete
  2. semua parti kena usaha lebih supaya mereka dapat mengekal atau menambah kerusi pada pilihan raya yang akan datang.

    ReplyDelete
  3. satu pencapaian yang baik untuk Pakatan Rakyat sebab berjaya melumpuhkan parti komponen kedua terbesar BN Sarawak,SUPP.

    ReplyDelete
  4. BN ada kehilangan beberapa kerusi dalam PRN Sarawak, namun tetap menang, BN kena perbaiki kelemahan yang ada untuk mndapat kembali kerusi yang hilang.

    ReplyDelete
  5. BN tetap menang besar walaupun ada kehilangan beberapa kerusi.

    ReplyDelete
  6. yang penting semua calon yang menang haruslah memastikan semua janji mereka dipenuhi.

    ReplyDelete
  7. Once again BN win the election.

    ReplyDelete
  8. BN lose 8 seats in the election. This shows that BN performance has decrease. BN should identify the reason to their lose of 8 seats and improve.

    ReplyDelete
  9. Nampaknya apa yang berlaku di Sarawak akan menjadi pengajaran kepada BN. Kekalahan adalah punca dari kelemahan parti itu sendiri, maka perbetulkan kelemahan tersebut.

    ReplyDelete
  10. Kemenangan untuk BN ini memang kita patut banggakan. Kerana PKR sendiri dengan yakin akan memenangi 2/3 majoriti kerusi. Tapi itu cuma cakap kosong. Tapi BN haruslah lebih berusaha untuk memastikan rakyat sentiasa memberikan sokongan kepada BN. Berikan yang terbaik.

    ReplyDelete
  11. Bagus juga kalau Sarawak tidak lagi menjadi simpanan tetap. Harap Sabah juga boleh membuang gelaran simpanan tetap pada PRU-13 nanti.

    ReplyDelete
  12. Selepas pilihan raya, bagi yg menang berkerjalah untuk rakyat, jangan lupa tanggungjawab, nanti rakyat kasi punishment nanti dipilihan raya akan datang...Yb2 ..jangan lupa tu perkataan

    ReplyDelete
  13. apapun segala kelemahan yng ada perlu diperbaiki.

    ReplyDelete
  14. walau apapun ceritanya, yang penting Pakatan sudah kalah. biarlah mereka buat apa sahaja kenyataan untuk memenangkan mereka dan untuk menghilangkan kekecewaan mereka...

    ReplyDelete
  15. faktor2 yang menyebabkan BN kehilangan beberapa kerusi DUN pada PRN sarawak harus dikenal pasti dan diatasi bagi menghadapi pilihanraya akan datang.

    ReplyDelete
  16. yang paling mengejutkan adalah kemenangan calon bebas..

    ReplyDelete
  17. Baguslah kalau bukan lagi simpanan tetap.

    ReplyDelete
  18. yang penting sekarang yang menang tunai janji-janji yang telah dijanji, jika tidak pilihanraya yang akan datang akan mengubah untuk PR

    ReplyDelete
  19. rakyat dah bijak, bukan tabung simpanan tetap, sekali-kali bagi keluar gak

    ReplyDelete
  20. Rakyat Sabah tidak akan kekal sebagai simpanan tetap buat selama-lamanya.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.