Saturday, September 28, 2013

Calon MT tahu tidak layak hanya melalui media

Kedua-dua calon Majlis Tertinggi (MT) Umno, Tun Faisal Ismail dan Prof Dato Dr Mohd Zainal mengakui mengetahui tidak layak bertanding hanya melalui media.

Tun Faizal yang mengetahui melalui media Bernama mengakui agak terkejut sebaik saja membaca berita tersebut.

"Saya mengetahui hanya melalui Bernama dan sehingga kini saya masih belum menerima sebarang kenyataan rasmi dari anggota Jawatankuasa pemilihan Umno,"kata Tun Faisal ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Perkara yang sama turut dinyatakan oleh Dr Zainul dalam sidang medianya sebentar tadi.

"Saya mengetahui saya tidak layak setelah membaca akhbar Utusan, dan alasan yang diberikan pada media juga terlalu kabur,"kata Dr Zainul kepada media di PWTC, Kuala Lumpur.

Ura-ura mengenai pengguguran nama dua calon bagi MT Umno itu pada Rabu lalu menimbulkan tanda tanya kerana tiada sebarang kenyataan rasmi dibuat dari pihak rasmi parti itu.

Bagaimanapun semalam Setiausaha Kerja Umno Datuk Ab Rauf Yusoh mengesahkan Tun Faisal dan Dr Zainul tidak layak bertanding kerana tidak memenuhi syarat minimum pertandingan bagi jawatan itu.

"Syarat yang ditetapkan untuk bertanding jawatan MT ialah pernah menjadi AJK Bahagian sekurang-kurangnya sepenggal atau pernah menjadi anggota MT sekali (sepenggal)...sekurang-kurangnya sekali.

"Tetapi kedua-dua Tun Faisal dan Dr Zainul tidak ada dalam kedua-duanya," katanya kepada Bernama di sini, Khamis.

Mengulas mengenai hal itu, Dr Zainul berkata kegagalan kerana tidak memenuhi terma "AJK Bahagian " merupakan alasan yang mengelirukan.

"Terma AJK Bahagian itu tidak jelas pengertiannya... sepatutnya terma itu perlu diperjelas lebih awal, iaitu merujuk kepada AJK Bahagian induk dan bukannya AJK sayap," kata Dr Zainul.

Beliau bagaimanapun telah membuat rayuan yang dihantar kepada Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Mansor dan berharap jawatankuasa pemilih akan mempertimbangkan keputusan itu semula.

"Atas dasar peremajaan Umno saya berharap ajk pemilihan membenarkan saya bertanding, kita sedia maklum ini pertama kali pemilihan terbuka dilakukan saya harap mereka boleh melonggarkan syarat tersebut, untuk memberi ruang kepada muka baru,"kata Dr Zainul lagi.

Sementara itu Tun Faisal turut menyuarakan kehairanan apabila pembatalan dalam pemilihan tidak diberitahu secara rasmi.

Menolak pembatalannya ada kemungkinan wujudnya unsur sabotaj, Tun Faisal menyifatkan beliau hanya merupakan calon "underdog".

Menurut Exco Pergerakan Pemuda Pusat itu surat rayuan beliau juga telah dihantar.

Ditanya apakah tindakan susulan sekira rayuannya ditolak beliau menjawab akan akur dengan keputusan yang diputuskan oleh parti.

"Kalau kata tidak boleh maka kita terpaksa akur namun biarlah penolakan itu disertai dengan alasan yang wajar dan kita berharap undang-undang seperti ini boleh dipinda dalam pemilihan tahun depan kerana amat tidak masuk akal apabila isunya cuma tafsiran perlembagaan saja,"kata Tun Faisal.

Umno mengedarkan senarai nama calon MT yang disahkan bertanding, pada pemilihan Oktober ini yang mengandungi nombor calon 1 sehingga 64.

Namun, nama mereka tidak tersenarai, dengan nombor 11 dan 60 dibiarkan kosong dalam senarai itu. – TMI

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.