Wednesday, September 18, 2013

Kemelaratan warga Sandakan mengejutkan

Janji saya untuk melanjutkan tulisan mengenai Sabah, negeri kaya yang menyimpan pelbagai misteri kesengsaraan warganya, terpaksa ditangguhkan. Bagaimanapun, saya tetap berminat untuk terus menonjolkan sisi-sisi gelap penduduknya, tidak terkecuali golongan yang belum dapat dipastikan taraf kewarganegaraannya, yang merempat miskin dan jarang dipedulikan.

Kali ini lebih tertumpu kepada gambar-gambar yang sempat dirakamkan ketika saya di Sandakan baru-baru ini. Selain kedaifan perkampungan setinggan atas air, kebakaran besar di Kampung Cenderamata, Batu Sapi pada hari pertama Aidilfitri lalu turut mendedahkan kehidupan sukar anak-anak yang dinafikan hak untuk mendapat pendidikan asas.

Rakan saya, Azamin Amin, ditemani beberapa aktivis muda PAS setempat, antaranya peguam Haris Alimudin berjaya menjejaki lorong-lorong sempit berhampiran lokasi kebakaran. Mereka terkejut dengan gaya hidup seharian, yang terperosok dalam lingkaran ganas kemiskinan.

Sebenarnya Haris lebih tertarik untuk membawa kami melihat sendiri kegigihan seorang penduduk, Harun Latif bersama isterinya membuka kelas untuk anak-anak yang tercicir di Kampung Karamunting.

Ya, berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Kemudahan belajar cukup menyedihkan. Azamin akan menulis lebih lanjut mengenainya. Anda cukup melihat gambarnya terlebih dahulu.

Begitu juga dengan kehidupan selepas tengah malam di sekitar Pasar Umum Sandakan, tidak jauh dari hotel penginapan kami. Kita seolah-olah berada di negara jiran yang mundur.

"Pemandangan kanak-kanak tidur di kaki lima adalah perkara biasa," jelas Haris sambil memandu perlahan, menunjukkan situasi sebenar. "Ada yang dibawa mak bapa sebagai peniaga, ada juga yang menunggu pagi untuk menawarkan perkhidmatan mengangkut barang menggunakan kereta sorong kepada peniaga atau pembeli seawal 3 pagi."

Ramai anak-anak tidak bersekolah dan buta huruf, akhirnya mereka tidak mengenali dan menghormati undang-undang. Dan kebanyakan peniaga kecil ini terpaksa menamatkan perniagaan jam 6 pagi bagi mengelak tindakan pihak berkuasa tempatan," ujar Haris yang menghantar kami ke hotel, sekitar jam 1 pagi.


Saya diminta beberapa rakan untuk meninjau kemunduran di kawasan pendalaman, tetapi realiti di Sandakan sendiri cukup merimaskan.

"Pembinaan jalan ini makan belanja ratusan juta ringgit tetapi tengok sajalah, sempit dan mudah rosak. Rasuahlah puncanya, semaklah siapa yang dapat kontrak besar, kalau bukan yang dekat dengan Ketua Menteri," Yang Dipertua PAS Batu Sapi, Hamzah Abdullah, merungut ketika kami melalui liku-liku berlubang selepas beliau merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Sandakan.

Dan saya tidak lupa ungkapan seorang ibu lima anak, berketurunan Kadazan, dalam lingkungan usia 35 tahun, ketika melintasi gubuk buruknya, di Kampung Muhibah, Batu 2, Sandakan. Penempatan atas air itu bakal dirobohkan melalui BN memberi jaminan berbeda semasa kempen PRU13 lalu.

"Apa kerajaan anggap kami ini macam kerbau? Mudah dicucuk hidung untuk dipindahkan ke mana saja. Kami mahu rumah yang mampu milik, sewa-beli dengan kadar munasabah, yang akan menjadi warisan keluarga, bukannya ditempatkan di rumah yang akan kami sewa sampai mati," katanya teratur, menaruh harapan tinggi.

Dalam pada itu, Harakah, dengan kerjasama PAS Batu Sapi bersedia untuk menyalurkan sumbangan kepada mangsa kebakaran di Kampung Cenderamata, Sandakan. Orang ramai boleh menyumbang terus ke dalam akuan Maybank HARAKAHDAILY DOT COM 5640 7000 0336.

Warga emas ini, ahli parti Gerakan (BN), Dipin Abu Bakar, mengiringi saya dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah melihat perkampungan atas air, Kg Muhibah, Batu 2, Sandakan, meninjau luahan hati penduduk yang dipaksa berpindah ....
 
Bendera BN dan Umno masih dianggap azimat ....
Ini keadaan rumah lama keluarga Norhatta semasa kunjungan saya dan isteri lebihkurang 3 bulan lalu ....
 
Saya bergambar di depan rumah baru Norhatta bersama anak-anak dan seorang menantunya.
Meskipun letih amat mengelilingi kawasan pendalaman sekitar Sandakan, daripada tengahari hingga petang Sabtu, 7 September lalu, saya berasa lega dan gembira melihat rumah Norhatta siap dibina, dengan bantuan pembaca Harakah. Syukur Alhamdulillah .... Wajah anak-anaknya juga begitu cerah dan ceria hari itu, apatah lagi dengan juadah nasi Arab Kak Siti
 
Keadaan Kg Cenderamata, Batu Sapi, yang terbakar pada 1 Syawal lalu, ketika saya mengunjunginya pada 7 September lalu, iaitu sebulan selepas kejadian ....

Senja 7 September, saya dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah (yang juga YDP PAS Batu Sapi) meninjau keadaan kebakaran besar di Kampung Cenderamata dalam kawasan Parlimen Batu Sapi, dekat Sandakan, melihat secara dekat nasib hampir 1,000 penduduk yang masih tertanya-tanya masa depan mereka. Belum ada penempatan baru, dan kawasan terbakar dilarang pembinaan semula rumah. Penduduk mendakwa kebakaran pada tengahari 1 Syawal itu disengajakan, mungkin untuk menghalau setinggan di situ bagi memberi laluan kepada projek tertentu ... "Sudah tiga laporan polis dibuat di Balai Polis Sandakan tetapi tiada hasilnya," kata seorang mangsa, Edi Sumardi Jaffar kepada wartawan Azamin Amin. Saya terlewat sampai di Kg Cenderamata, menjelang Maghrib, disebabkan ada majlis jamuan bersama enam keluarga bekas mangsa tahanan ISA, di Batu 18 Sandakan. Rakan-rakan PAS Sandakan menunggu kami agak lama, apatah lagi terpaksa melalui jalan yang cukup teruk..

642 comments:
Write comments
  1. tahniah warga sandakan pilih bn.

    ReplyDelete
  2. Analisis yg menarik. Sila teruskan siri berrikutnya.
    Kita orang Melayu bukan 100% boleh bangga dgn dasar yg kononnya memperkasakan
    melayu.
    Awal awal lagi kita tahu dasar ini akan gagal kerana motifnya nak menang pemilihan UMNO.
    Saya sangat setuju jika satu satu dasar nasional hendak di laksanakan perlu mendapat restu semua kaum.
    Tempatnya ialah Parlimen dan perlu di bahas secara menyeluruh.

    ReplyDelete
  3. Untuk perubahan keseluruhan sistem kena belajar seperti di perancis 'french revolution'. golongan fuedal di hapuskan. fokus rakyat terus kepada golongan politik.Untuk saudara hendak persalahkan orang ini, orang itu tidak mencermin penyelesaian masalah kerana manusia ada sifat-sifatnya tersendiri.

    ReplyDelete
  4. Maka telah dipersetujui oleh semua kaum semua proses untuk matlamat itu. Di antara proses itu ialah:

    1) untuk membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.

    2) Membasmi cara pengenalan kaum melalui fungsi ekonominya.

    3) Merapatkan jurang pendapatan diantara yang berada dan tidak berada

    4) Membesarkan kek ekonomi agar proses menambah kekayaan dan pegangan kekayaan negara melalui pegangan ekuiti negara itu tidak dilakukan dengan mengambil hak bukan Bumiputra.

    5) Dan lain-lain.

    PM Razak semasa itu telah melengkapkan usaha ini dengan memilih orang-orang dan pemimpin yang berwibawa yang dihormati oleh semua kaum untuk menentu segala tindakan bagi pencapaian matlamat itu.

    ReplyDelete
  5. BN memang kuat bohong laa...


    Bayumurni....

    ReplyDelete
  6. mana ada kuat buhung, tgo ba d bandar sandakan sekarang..maju ba..cantik lagi..

    ReplyDelete
  7. The Federal Government has created nearly 100,000 posts in the Federal services in Sabah over the last 50 years and almost 82 per cent of these were filled up by Malaysians in the State.

    ReplyDelete
  8. State Assembly Speaker Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak said apart from this, Sabahan officers were also given the opportunity to hold top posts, including as heads of departments at the Federal level and their numbers are increasing.

    ReplyDelete
  9. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    SANDAKAN 13 Sept. - Tanggal 21 Jun merupakan tarikh keramat bagi bandar Sandakan kerana pada hari itulah bermulanya era perkembangan ekonomi yang pesat bagi bandar yang menghadap Laut Sulu itu.

    ReplyDelete
  10. Tan Sri Abdul Ghani Patail, who is presently the Attorney-General and Datuk Seri Bakri Zinin, the Deputy Inspector-General of Police, are among those who have made the people of Sabah proud, he said, in speech "50 Tahun Sabah Maju Jaya Dalam Malaysia (50 Years Sabah Progressing in Malaysia) during the Federal Public Service/Statutory Body Assembly held at the Sabah Federal Administration Complex, Thursday.

    ReplyDelete
  11. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Kini genap 129 tahun usia bandar yang mendapat jolokan 'Little Hong Kong' yang berkembang daripada sudut sosioekonomi dan sosial semasa era kolonial lagi.

    ReplyDelete
  12. Apart from providing opportunity for Sabahans to serve all over the State and at the Federal level, Salleh said the Federal Government also helped boost the State's economy through the provision of operating expenditure (Federal services in Sabah), which reached nearly RM7billion last year.

    ReplyDelete
  13. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Dirintis dan ditadbir oleh seorang warga Inggeris bernama, William Burgess Pryer, pada tanggal keramat itulah beliau membuka 'kawasan tersebut yang dinamakan kampung 'German' dan kemudian membuka bandar Elopura pada 1879 sebagai pusat pentabdiran Sandakan.

    ReplyDelete
  14. The former Chief Minister also outlined the progress and successes of the State in various fields since its independence through the formation of Malaysia in 1963, which include encouraging economic growth, reduction of unemployment, poverty and education.

    ReplyDelete
  15. Salleh said Sabah was also the sixth among states in the country in terms of Gross Domestic Product (GDP), with its total contribution reaching RM31.6 billion, in 2010.

    ReplyDelete
  16. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Tugasan pertama yang dilakukan adalah memperkenalkan undang-undang dikenali sebagai cukai perdagangan yang sehingga hari masih digunapakai sebagai rujukan oleh Majlis Perbandaran Sandakan (MPS).

    ReplyDelete
  17. "This shows that Sabah's economy is expanding rapidly and this development prospects are continuously being enhanced," he said.

    ReplyDelete
  18. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Kini, Sandakan yang juga terkenal sebagai bandar Alam Semulajadi terus menjadi tumpuan para pengunjung luar dan dalam negara kerana adanya tempat-tempat menarik bertaraf pelancongan dunia seperti Pusat Pemulihan Orang Utan, Tadahan Hidupan Liar Kinabatangan dan banyak lagi yang terdapat di daerah ini.

    ReplyDelete
  19. Sabah also has a very strong external trade with its total export last year approximately RM47.7billion that exceeded imports of RM37.4bil with a Balance of Trade (BOT) of RM10.3bil, he said, adding the State's economy continues to grow under the Barisan Nasional (BN) administration.

    ReplyDelete

  20. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Sesuai dengan gelarannya 'pintu masuk hidupan liar', Sandakan menawarkan pelbagai pakej lokasi pelancongan yang berasaskan khazanah alam.

    ReplyDelete
  21. He said this can be seen in the State Budget 2013 where the government has allocated RM4,088.48mil to expand the State's economy.

    ReplyDelete
  22. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    William ketika menguatkuasakan undang-undang tersebut pada awal penubuhan Sandakan mengutamakan rundingan antara kaum dan beliau berjaya mengatasi setiap masalah yang berlaku ketika itu dengan akhirnya menjadikan Sandakan maju dan menjadi pilihan pedagang dari China dan Filipina.

    ReplyDelete
  23. "This is also the largest budget ever to be undertaken and provide various initiatives for meeting the people aspiration."

    ReplyDelete
  24. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Pada masa ini, penduduk Sandakan terdiri daripada orang Melayu, Cina, Kadazandusun dan suku-suku lain seperti kaum Bajau, Murut, Sungai, Bugis dan Suluk. Mengikut Bancian Penduduk 2010, jumlah penduduk di daerah ini adalah seramai 453,500 orang.

    ReplyDelete
  25. Salleh said the Sabah BN government would intensify efforts to help ensure successful implementation of the planned development programmes, including the Economic Transformation Programme and Government Transformation Programme introduced by the Prime Minister as part of mission to achieve the nation's vision to become a developed nation by year 2020.

    ReplyDelete
  26. The State Government, under the leadership of Chief Minister Datuk Seri Musa Aman, has also successfully reduced the unemployment rate in Sabah to 5.0 per cent presently, from 5.7 per cent in 2006.

    ReplyDelete
  27. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Sesuai dengan tarikh 21 Jun iaitu bulan mengingati hari penubuhannya, pelbagai lokasi menarik di Sandakan telah diabadikan dalam buku yang telah dirasmikan oleh Menteri Belia dan Sukan Negeri, Datuk Peter Pang En Yin baru-baru ini.

    ReplyDelete
  28. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Buku bertajuk A Guide to Sandakan Heritage trail itu boleh diperoleh di pusat-pusat informasi pelancongan di MPS di daerah ini.

    ReplyDelete
  29. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Peter Pang yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Karamunting berkata, pelancaran buku tersebut amat bertepatan dengan masanya kerana ia boleh membantu pelbagai pihak mengenali lebih dekat produk pelancongan yang terdapat di Sandakan.

    ReplyDelete
  30. Salleh said the State Government, alongside the Federal Government, is also working together continuously to further diversify and increase foreign direct investment (FDI) to ensure Malaysians in Sabah can make a living without having to migrate to the peninsula or Singapore just to look for a job.

    ReplyDelete
  31. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    "Sandakan merupakan bandar tersohor dan kaya dengan warisan khazanah serta flora dan fauna yang unik kerana wujudnya pelbagai produk pelancongan dunia seperti Pusat Pemuliharaan Orang Utan, Taman Perang Sandakan, Taman Buaya, Labuk Bay, Selingan dan Bongkah Batu Sapi selain tarikan semulajadi di Kinabatangan," katanya

    ReplyDelete
  32. The greatest success possible is the government's ability to reduce poverty among its people, he said, adding the State Government has succeeded in reducing the poverty rate from 24.2 per cent in 2004 to just 19.7 per cent in 2009 and furthering it down to 8.1 per cent last year.

    ReplyDelete
  33. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Bagaimanapun, Peter Pang menggesa MPS mencari alternatif lain dalam mempromosikan pelancongan selain daripada pergantungan sepenuhnya terhadap produk pelancongan sedia ada.

    ReplyDelete
  34. Apart from rapid infrastructure facility development, he said Sabah is also proud to have a public university Universiti Malaysia Sabah (UMS) and Universiti Institut Teknologi MARA (UiTM ).

    ReplyDelete
  35. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    Beliau memberi contoh, untuk meneruskan pembangunan Sandakan secara menyeluruh seperti menjadikannya pusat pendidikan yang holistik.

    ReplyDelete
  36. "It gives an opportunity to the people of Sabah to further their studies to a higher level. Additionally, the creation of Sandakan Education Hub will help empower and improve the quality of education in the StateÉif everything goes smoothly, Sabah will also have its own private university University College Yayasan Sabah soon," he said.

    ReplyDelete
  37. Sabah Federal Secretary Datuk Abu Bakar Hassan and other heads of Federal departments and statutory bodies, among others, were also present.

    ReplyDelete
  38. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    "Hari ini kita ada Had Pembangunan Pendidikan, Sekolah Pertanian Lestari Universiti Malaysia Sabah (UMS), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan politeknik serta beberapa buah lagi pusat pengajian tinggi yang bakal menyusul.

    ReplyDelete
  39. Meanwhile, Abu Bakar in his welcoming speech explained the rationale behind the government move to cut the fuel subsidy that saw fuel prices for RON 95 and Diesel increase by 20sen.

    ReplyDelete
  40. SANDAKAN TERUS MEMBANGUN!

    "Inisiatif mengimbas kembali peristiwa penemuan Sandakan ini adalah merupakan langkah yang baik dalam usaha mewujudkan salah satu indikator untuk kita menilai keberkesanan dan keberhasilan yang dicapai selama ini," katanya.

    ReplyDelete
  41. He said 80 per cent or RM24bil of the total RM30bil spending by the government for various subsidies this year, which are meant for fuel subsidy, should be given direct to the needy, like by increasing the Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) amounts.

    ReplyDelete
  42. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    KEMAJUAN yang dinikmati bandar ini terutama melibatkan aspek pembangunan ekonomi menjadikan Sandakan suatu ketika dahulu terkenal sebagai 'Bandar Mini Hong Kong' kini membangun pesat sekali gus muncul antara destinasi pelancongan menarik kepada pelancong asing.

    ReplyDelete
  43. The Prime Minister had announced on Sept 2 that the government will consider increasing the BR1M amount in the National Budget for 2014 and this is a very accurate move to enable only those in need benefits from the government assistance.

    ReplyDelete
  44. Besides that Abu Bakar also touched on the compulsory need for all heads of departments to create an online social media account to enable government agencies to not only enlighten the people on its programmes and activities but also to interact effectively with the public, especially when there are issues that need to be answered and so on.

    ReplyDelete
  45. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew View Keong, berkata perkembangan yang amat menggalakkan ini adalah hasil kesungguhan dan komitmen pemimpin-pemimpin komponen Barisan Nasional (BN) yang sentiasa merancang untuk membawa pembangunan di bandar tersebut.

    ReplyDelete
  46. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Beliau berkata, kepesatan pembangunan bukan sahaja menjadikan ia sebagai pintu masuk kepada pelbagai sektor tetapi membuka lebih banyak peluang pekerjaan khususnya terhadap golongan belia.

    ReplyDelete
  47. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Katanya, kewujudan bandar-bandar kecil termasuk paling popular sekarang ini iaitu 'Sandakan Harbour Square' yang tersergam indah dengan sebuah pusat membeli-belah terunggul turut memberikan keyakinan kepada pihak pelabur luar.

    ReplyDelete
  48. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Tahap prasarana infrastruktur di bandar Sandakan terus meningkat, apatah lagi usaha-usaha membawa masuk projek pembangunan samada yang melibatkan membina mahupun menaiktaraf sedang dan telah dilaksanakan.

    ReplyDelete
  49. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Perkembangan positif ini adalah hasil komitmen wakil-wakil rakyat BN khususnya melibatkan Parlimen Sandakan yang sentiasa bekerjasama bukan hanya semata-mata membawa pembangunan bahkan untuk menepati janji kepada rakyat.

    ReplyDelete
  50. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Oleh itu, suka saya ingatkan bahawa kita akan menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi dan apa yang penting ialah warga Sandakan terus memberikan sokongan padu kepada calon-calon BN yang bakal bertanding.

    ReplyDelete
  51. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Usah terpengaruh seandainya pihak pembangkang menabur janji manis ... percayalah, mereka tiada keupayaan pun. Rakyat harus matang dan berfikiran bijak bila memilih kerajaan, jangan sampai terpedaya akibatnya anda yang rugi," jelasnya semasa ditemui sejurus mempengerusikan Mesyuarat Ahli-Ahli Jawatankuasa BN Parlimen P.186 Sandakan di sebuah hotel terkemuka di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  52. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Dalam konteks itu, Liew yang juga Ahli Parlimen Sandakan menaruh kepercayaan tinggi sokongan masyarakat Cina di kawasan ini terhadap BN tidak pernah berbelah-bagi, malah semakin meningkat.

    ReplyDelete
  53. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Menurut beliau, berdasarkan pemantauan yang dilakukan menunjukkan masyarakat tersebut tetap memihak kepada sesiapa sahaja calon BN yang bertanding nanti.

    ReplyDelete
  54. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Ini kerana, katanya, mereka amat menghargai sumbangan yang telah diberikan kerajaan BN selama ini terutama pelbagai kemajuan yang dinikmati membolehkan suasana perniagaan berjalan dengan baik.

    ReplyDelete
  55. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Kita berpuas hati dengan tahap persediaan BN Sandakan dalam menghadapi PRU-13 nanti ... strategi rapi sedang kita lakukan untuk memastikan jentera parti bertambah kukuh di setiap peringkat.

    ReplyDelete
  56. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Saya mengingatkan rakan-rakan komponen BN tadi bahawa kita mesti permantap Pusat Daerah Mengundi atau PDM bagi memastikan senarai pengundi yang ada dapat dikenal pasti.

    ReplyDelete
  57. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    "Apa yang lebih mustahak sekarang ini adalah kerjasama antara satu sama lain amat penting selain rajin turun padang bagi memaklumkan rakyat bahawa kemajuan, keamanan dan kestabilan politik adalah hasil usaha pimpinan BN," kata Liew selaku Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) itu.

    ReplyDelete
  58. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Katanya, jentera parti BN sudah siap siaga dan tidak gentar menghadapi mana-mana parti pembangkang pada PRU-13.

    ReplyDelete
  59. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Dalam pada itu, Liew turut merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada Menteri Perindustrian Negeri merangkap Wakil Rakyat Tanjung Papat iaitu Datuk Raymond Tan Shu Kiah dan Wakil Rakyat Elopura, Au Kam Wah yang hadir pada mesyuarat itu.

    ReplyDelete

  60. Kerajaan pusat mewujudkan kira-kira 100,000 jawatan perkhidmatan persekutuan di Sabah dengan hampir 82 peratus di sini oleh anak jati negeri, kata Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak.

    ReplyDelete
  61. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Katanya, kehadiran kedua-dua wakil rakyat membuktikan bahawa kerjasama baik di kalangan komponen BN ini adalah petanda kerja berpasukan menjadi prinsip utama.

    ReplyDelete
  62. MINI HONG-KONG SEMAKIN MEMBANGUN!

    Katanya lagi, kemenangan BN di kawasan ini pada pilihan raya lepas disebabkan semangat berpasukan yang jitu membolehkan BN memenangi pilihan raya meskipun mendapat tentangan sengit.

    ReplyDelete

  63. Katanya bilangan anak Sabah yang memegang jawatan tinggi termasuk ketua jabatan di peringkat persekutuan juga semakin bertambah.

    ReplyDelete

  64. "Nama-nama seperti Tan Sri Abdul Gani Patail yang dilantik sebagai Peguam Negara dan juga Datuk Seri Mohd Bakri Zinin yang menjadi Timbalan Ketua Polis Negara, merupakan antara kebanggaan kita," katanya ketika berucap pada Perhimpunan Penjawat Awam Persekutuan di Sabah, di sini hari ini.

    ReplyDelete
  65. Yang turut hadir ialah Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Abu Bakar Hassan.

    Selain memberi peluang kepada anak Sabah berkhidmat di negeri sendiri, Salleh berkata kerajaan pusat juga merancakkan ekonomi negeri melalui peruntukan belanja mengurus perkhidmatan persekutuan yang mencecah RM7 bilion tahun lepas.

    ReplyDelete

  66. Bekas Ketua Menteri Sabah itu turut menggariskan kemajuan dan kejayaan negeri dalam pelbagai bidang sejak mencapai kemerdekaan menerusi pembentukan gagasan Malaysia pada 1963, termasuk pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan, pengurangan kadar pengangguran, kemiskinan dan pendidikan.

    ReplyDelete


  67. Beliau berkata Sabah berada di tangga keenam berdasarkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara ini pada 2010 dengan jumlah sumbangan mencecah RM31.6 bilion.

    ReplyDelete
  68. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Kapasiti penjanaan elektrik melibatkan daerah ini mencukupi apabila purata kira-kira 194.85 Megawatt (MW) boleh dibekalkan kepada seluruh pengguna di merata-rata tempat.

    ReplyDelete

  69. "Ini menunjukkan ekonomi Sabah sedang berkembang pesat dan prospek pembangunan tersebut sedang dipertingkatkan lagi dengan perdagangan luar yang sangat kukuh pada tahun lepas iaitu sekitar RM47.7 bilion eksport melebihi RM37.4 bilion nilai import dengan ‘balance of trade’ sebanyak RM10.3 bilion," katanya.

    ReplyDelete

  70. Selain itu, Salleh berkata ekonomi Sabah terus berkembang di bawah pentadbiran Barisan Nasional dengan kerajaan negeri melipatgandakan usaha bagi menjayakan program pembangunan, termasuk Program Transformasi Ekonomi dan Program Transformasi Kerajaan yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai sebahagian daripada usaha menjadi negara maju menjelang 2020.

    ReplyDelete
  71. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Menteri Pembangunan Perindustrian, Datuk Raymond Tan Shu Kiah, berkata kapasiti itu menunjukkan bahawa ia telah melebihi keperluan pengguna domestik atau komersil yang hanya memerlukan sebanyak 130 MW setiap hari.

    ReplyDelete
  72. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Kalau tiada masalah teknikal akibat faktor cuaca yang membawa kepada gangguan bekalan elektrik … pengagihan bekalan akan berjalan lancar sebab kita tidak menolak faktor-faktor ini,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah di Majlis Perbandaran Sandakan (MPS), di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  73. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Beliau berkata, keupayaan bekalan di daerah ini adalah hasil penambahbaikan yang dijalankan oleh Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) pada setiap masa.

    ReplyDelete
  74. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Katanya, gangguan bekalan akan dapat diminimakan apabila wujudnya beberapa stesen pencawang yang menyokong kepada kapasiti penjanaan elektrik daerah ini.

    ReplyDelete
  75. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Dua projek baru SESB iaitu Pencawang Masuk Utama (PMU) di POIC yang dijangka siap pada 2015 dan PMU Elopura dekat Batu 3 Sedco siap 2016.

    ReplyDelete
  76. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Manakala Pencawang Pembahagian Utama (PPU) di Mowtas ke Poh Hing yang sekarang ini siap 60 peratus siap sementara PPU Taman Tshun Ngen sudah 50 peratus siap.

    ReplyDelete
  77. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Tujuan unit-unit pencawang ini adalah bagi memberi alternatif terhadap bekalan mendapat punca dari penyuap lain sekali gus liputan gangguan akan dapat diminimakan,” jelasnya.

    ReplyDelete
  78. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Sehubungan dengan itu, walaupun beliau berpuas hati terhadap penambahbaikan pihak SESB ini namun apa yang lebih penting ialah mutu perkhidmatan hendaklah sentiasa dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

    ReplyDelete

  79. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Ini kerana, katanya, statistik menunjukkan kira-kira 80 peratus pengguna adalah terdiri dari pengguna domestik iaitu kediaman manakala selebihnya merupakan sektor-sektor komersil.

    ReplyDelete
  80. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Tambahnya, sektor komersil tidak teruk terjejas sekiranya berlaku gangguan bekalan memandangkan mereka mempunyai set generator tetapi bagi pengguna domestik yang mengharapkan bekalan pulih cepat.

    ReplyDelete
  81. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Apatah lagi permintaan terhadap bekalan semakin meningkat … saya telah mendapat taklimat secara terperinci dari pihak SESB yang nampaknya sudah ada penambahbaikan untuk mengurus bekalan elektrik yang lebih baik.

    ReplyDelete
  82. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Hasilnya, daerah kita sudah pun mempunyai kapasiti penjanaan secara keseluruhannya 194.85 MW sedangkan setiap hari cuma memerlukan keupayaan kira-kira 130 MW.

    ReplyDelete
  83. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    “Apa yang penting orang awam perlu menggunakan meter elektrik supaya tidak berlaku masalah seperti pencurian arus elektrik yang hanya menjejaskan sektor ekonomi,” kata Raymond Tan.

    ReplyDelete
  84. KAPASITI PENJANAAN ELEKTRIK DI SANDAKAN MENCUKUPI!

    Beliau yakin penambahbaikan bekalan elektrik di daerah ini akan membawa manfaat kepada Sandakan yang sedang membangun pesat pada hari ini.

    ReplyDelete
  85. Banyak juga pilak tu sana tapi kurang suda

    ReplyDelete
  86. Good revelation for better measures to be taken

    ReplyDelete
  87. Bah pembangkang kama MP dia tu ahahaha

    ReplyDelete
  88. sudah satu bulan terbakar baru mau follow up? terima kasih seja lah.

    ReplyDelete
  89. Kawasan sana tu memang kawasan hitam, polis pun tidak berani mau masuk.

    ReplyDelete
  90. Jangan guna taktik murahan lah.

    ReplyDelete
  91. Kalau betul semua ada ic sana, memang kerajaan mau tolong bah.

    ReplyDelete
  92. The journalist needs to know the history of people who live there first.

    ReplyDelete
  93. Pemberita ni memang kaki pembangkang.

    ReplyDelete
  94. Mus Sabahdaily memang suka hentam BN.

    ReplyDelete
  95. I live in Sandakan, the allegation is not like what the reporter told.

    ReplyDelete
  96. Memang cantik lah bahasa pemberita ni, tapi bukan semuanya betul

    ReplyDelete
  97. If reports being made and there's nothing suspicious found, then there's nothing. It's that easy.

    ReplyDelete
  98. Rumah terbakar pun mau lebih2. Sudah cek kah sama ada berpunca dari kelalaian atau pun bukan.

    ReplyDelete
  99. The Eastern Sabah Security Command (Esscom) is conducting its census in Kampung Mangkalinau and Kampung BDC in Sandakan soon, its Director-General Datuk Mohammad Mentek said Tuesday.

    ReplyDelete
  100. He said the census would be conducted to obtain information on the security aspect and demography of the water villages to facilitate the relocation process of the residents.

    ReplyDelete
  101. "A meeting will be held on Sept 5 to discuss the relevant matters pertaining to the census to be conducted at the two villages," he added. He hoped the village heads and members of the Village Development and Security Committee would extend the necessary assistance to ensure the census could be conducted smoothly.

    ReplyDelete
  102. "The purpose of the census is to gather information and not to make arrest," he told reporters after a Hari Raya celebration hosted by Esscom at the Marine Police base, here.

    ReplyDelete
  103. So pembangkang salah la ni kan

    ReplyDelete
  104. The event was also attended by Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman. Mohammad said that there were 131 water villages in Sabah, involving 22,600 houses and 136,000 residents, but not all the villages would be relocated.

    ReplyDelete
  105. He said Esscom would discuss with the National Housing Department for implementation of the people's housing project (PPR) to be streamlined with the proposed relocation of the water villages.

    ReplyDelete
  106. On the floating villages in Mukim Simunul, Semporna, Mohammad said all the residents in nine villages would be relocated to the PPR Bubul Lama, where there were 837 units of houses.

    ReplyDelete
  107. Apa yang membingungkan adalah kenapa baru skrg konon pembangkang ni besuara

    ReplyDelete
  108. Duh enough is enough

    ReplyDelete
  109. Kerajaan negeri menyambut baik dan menyokong pelbagai usaha dan inisiatif kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB).

    ReplyDelete
  110. Malaysia has partnered with Japan-based Asian Energy Investments Pte Ltd (AEI) in a US$100 million investment mega-fund to seed promising new ideas and innovators in Southeast Asia.

    ReplyDelete
  111. Tourism Malaysia is confident of achieving its target of 36 million visitors and generating an income of RM168 billion by the year 2020 as a result of its active campaigns.

    ReplyDelete
  112. the main factor for the influx of visitors was the ‘fly and drive’ promotion which worked well due to the convenient network of highways available making it easy to explore the country by car.

    ReplyDelete
  113. the targets and achievements had also increased from year to year with 2012 recording 25.3 million arrivals and this year’s target at 26 million visitors.

    ReplyDelete
  114. Salah laku rasuah semasa pemilihan parti politik harus disiasat oleh lembaga disiplin parti terlebih dahulu dan hanya dibawa kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika perlu siasatan lanjut.

    ReplyDelete
  115. Tongod can be a potential red durian producer. Even the cultivated fruit cultivation among the local residents has the potential to be commercialised as downstream industries which can achieve a higher yield.

    ReplyDelete
  116. Taiwan is now increasingly eyeing Asean markets in an effort to change its China-centric trade, and take a more balanced posture in its external trade and investments.

    ReplyDelete
  117. Taiwan’s foreign policy expert familiar with the Asean region told Bernama, on the condition of anonymity, that Taiwan was quietly tiptoeing and not overtly rushing towards Asean.

    ReplyDelete
  118. Taiwan’s global foreign trade in 2012 amounting to US$571 billion – exports amounted to US$301 billion and imports US$270 billion – trade experts say that it is imperative for Taiwan to diversify its markets not only to counter the asymmetric dependence on China but also not to miss the unprecedented trade opportunities in Asean markets.

    ReplyDelete
  119. Macam tmpt tinggal pendatang saja tu

    ReplyDelete
  120. Sampah sarap timbul2 yaiiiiii

    ReplyDelete
  121. Sandakan MP is an opposition man why no one sue him?

    ReplyDelete
  122. Hukuman kepada pendatang

    ReplyDelete
  123. They must be throwing all the rubbish to the sea

    ReplyDelete
  124. I can clearly see from the pic

    ReplyDelete
  125. Sabah aims to develop its deep-sea fishing industry and related downstream industries through a smart partnership between Ko-Nelayan and Kelantan-based Tripple Millenium Sdn Bhd.

    ReplyDelete
  126. Macam mana tidak larat kalau banyak pendatang

    ReplyDelete
  127. OCK Group Bhd, which launched its RM150 million Sukuk programme Monday, intends to utilise the proceeds to execute expansion plans for its telecommunications network services segment.

    ReplyDelete
  128. OCK Group, a local telecommunications network services company, plans to build and acquire more telecommunication towers going forward.

    ReplyDelete
  129. OCK Group Chief Executive Officer and Managing Director Sam Oii said the company currently owns over 60 telecommunication towers nationwide and is eyeing to increase the number through building new sites or acquiring existing ones.

    ReplyDelete

  130. Anonymous said...
    September 26, 2013 at 11:07 PM

    OCK Group Chief Executive Officer and Managing Director Sam Oii said the company currently owns over 60 telecommunication towers nationwide and is eyeing to increase the number through building new sites or acquiring existing ones.

    ReplyDelete
  131. Harap tiada lagi kenaikan wahahha

    ReplyDelete
  132. Pasukan Polis Marin di sini berjaya menumpas penyeludupan petrol setelah menjumpai 58 tong berisi minyak petrol yang dianggarkan bernilai RM3,335 di kawasan tepi pantai Kampung Gelam

    ReplyDelete
  133. Malaysia Airports Berhad has been allocated an additional RM10 million by the Federal Government in its effort to upgrade the Sandakan Airport for the comfort of air travellers.

    ReplyDelete
  134. The Suluk community in Sandakan pledged their loyalty to Yang Di-Pertuan Agong, and the federal and state governments when their community leaders paid a courtesy call on Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman when he visited Sandakan

    ReplyDelete
  135. Around 4,000 people here grabbed the chance to visit the Mini Job Expo at the Community Hall here with the hope of securing the jobs they desire.

    ReplyDelete
  136. The police have stepped up security in the Semporna and Sandakan districts in view of the security forces’ offensive launched in Lahad Datu against the armed intruders from the self-proclaimed Sulu Sultanate in the Philippines.

    ReplyDelete
  137. bot ronda polis marin telah menjalankan Op Pensura yang diketuai oleh seorang pegawai dan empat anggota, dan membuat pemeriksaan di persisiran pantai berkenaan.

    ReplyDelete
  138. additional allocation of RM10 million would be used, among others, to construct additional parking bays, enhance the landscape of the terminal building and replacing two unit of ‘aerobridge’ and the visual docking guidance system.

    ReplyDelete
  139. the expo was timely as it provided the people in Sandakan with more exposure to current job opportunities and vacancies available

    ReplyDelete
  140. from Lahad Datu that the offensive in Kampung Tanduo, Lahad Datu, did not undermine the safety of the people in Semporna.

    ReplyDelete
  141. kerjasama orang ramai agar menyalurkan maklumat berhubung kegiatan jenayah dalaman atau pencerobohan jenayah luaran sama ada di perairan atau di persisiran pantai Sabah amat diperlukan.

    ReplyDelete
  142. The authorities need to flush out all the illegals there

    ReplyDelete
  143. This is where the problem lies on

    ReplyDelete
  144. YANG PENTING SKRG KERJASAMA

    ReplyDelete
  145. Smelly waters off the residential areas

    ReplyDelete
  146. Pembantu Menteri Kepada Ketua Menteri, Datuk Ellron Alfred Angin, menggesa penduduk di sini supaya memahami keistimewaan status Bumiputera yang mereka miliki.

    ReplyDelete
  147. Tiga daerah dipilih sebagai projek perintis bagi penempatan semula perkampungan air di Sabah di bawah program Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom).

    ReplyDelete
  148. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim berkata tiga daerah itu ialah Kampung Simunul di Semporna, Kampung Mangkalinau (Sandakan) dan Kampung Puyut di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  149. the success or failure of the High-Level Political Forum depended on Member States to demonstrate political will at the highest level to and move beyond rhetorics.

    ReplyDelete
  150. Sabah DAP’s Luyang assemblyman Hiew King Cheu has quit the party following his abrupt resignation as adviser to the state liaison committee weeks ago.

    ReplyDelete
  151. Hiew said he would not be joining any Barisan Nasional component party but will remain as an independent member in the state assembly.

    ReplyDelete
  152. Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah (JHEWA) dan Majlis Penasihat Wanita Sabah (MPWS) akan menyemak semula Pelan Pembangunan 10 Tahun Wanita Sabah tidak lama lagi bagi meningkatkan kemajuan wanita dalam arus perdana pembangunan.

    ReplyDelete
  153. kumpulan pemikir-pemikir wanita tempatan terutama yang mempunyai latar belakang hidup di luar bandar tampil untuk menyumbang ilmu dan pengalaman dalam meneliti semua perancangan untuk golongan itu.

    ReplyDelete
  154. kita mempunyai ramai wanita yang mampu menyumbang ke arah kecemerlangan dan pembangunan golongan wanita di negeri Sabah

    ReplyDelete
  155. kewujudan teknologi komunikasi bukan sahaja menjanjikan peluang dan pembangunan tetapi juga perubahan dan ancaman kepada kemajuan wanita.

    ReplyDelete
  156. jaringan kerja dan usaha perlu selari dengan tuntutan perubahan serta memerlukan kepantasan bertindak.

    ReplyDelete
  157. wanita juga harus meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam pelbagai bidang serta meluaskan jaringan dengan pelbagai pihak sama ada di peringkat tempatan atau antarabangsa untuk pembangunan wanita di negeri ini

    ReplyDelete
  158. isu-isu berkaitan wanita termasuk keganasan rumah tangga, pencabulan kanak-kanak, keruntuhan moral dan kekejaman memerlukan pengetahuan, kemahiran dan keberanian yang tinggi untuk menangani masalah itu.

    ReplyDelete
  159. Asean is indeed an important region for us. The German automobile industry already has a strong presence in the region

    ReplyDelete
  160. The turnout comprised predominantly Chinese, Japanese, Korean and Indians businesspeople, with a sprinkling of Thais, Malaysians and Indonesian corporate representatives.

    ReplyDelete
  161. Asean is a much more interesting market for us than Korea which would get access to the huge EU market. Our association’s stand is to first finalise a FTA with Asean

    ReplyDelete
  162. Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata kemenangan jawatan presiden dan timbalan presiden Umno setelah Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin masing-masing menang tanpa bertanding menunjukkan keyakinan anggota parti terhadap kewibawaan kedua- dua pemimpin untuk terus menerajui Umno yang merupakan tunjang Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  163. keputusan kolektif untuk mengekalkan presiden dan timbalan presiden tanpa bertanding menunjukkan perpaduan dan kematangan anggota parti yang akan mengukuhkan lagi Umno.

    ReplyDelete
  164. Jadi mereka mahu menyalahkan kerajaan kerana tidak pandai berusaha sendiri bagi memajukan diri? Kerajaan telah banyak melancarkan program2 perniagaan bagi membolehkan semua rakyat Sabah mendapat sumber kewangan tambahan.

    ReplyDelete
  165. Kematangan ahli Umno sebagai tulang belakang parti pemerintahan yang menginginkan kestabilan parti (pemimpin) dapat kekal

    ReplyDelete
  166. ini memberi peluang kepada akar umbi untuk membuat pilihan yang calon-calonnya bukan calang- calang orang.

    ReplyDelete
  167. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:01 PM

    KINABATANGAN: Pelan pembangunan secara berterusan terus dilaksanakan di daerah ini, Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin.

    Beliau berkata ia akan diselaraskan bersama Pejabat Daerah Kinabatangan dan Pejabat Parlimen Kinabatangan demi kepentingan rakyat di kawasan berkenaan

    ReplyDelete
  168. unity and harmony should be preserved with a sense of responsibility as it is the yardstick of well-being and prosperity of the country’s pluralistic society.

    ReplyDelete
  169. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:11 PM

    “Pelan pembangunan ini meliputi kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air bersih dan bekalan elektrik serta kemudahan lain,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Angkat Sumpah Ahli-Ahli Majlis Daerah Kinabatangan bagi di Dewan Sri Lamag, pagi Khamis.

    ReplyDelete
  170. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:12 PM

    Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata kemudahan rakyat yang kita akan didirikan antaranya bangunan perpustakaan daerah, dewan serbaguna bagi dua kawasan daerah Tongod dan Kinabatangan termasuk pembinaan taman-taman perumahan di daerah Kinabatangan.

    ReplyDelete
  171. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:12 PM

    Bung Moktar berkata pelan pembangunan berterusan itu akan dikemukakan kepada kerajaan pusat dan kerajaan negeri bagi diambil perhatian yang serius untuk kelulusan kerana ini amat diperlukan.

    ReplyDelete
  172. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:13 PM

    Sehubungan itu, beliau mengharapkan supaya perancangan pelan pembangunan yang dikemukakan kelak akan dapat dilaksanakan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 dan RMK-11 Sebelas.

    ReplyDelete
  173. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:14 PM

    Bercakap berhubung kehadiran ahli mesyuarat perancangan daerah, Bung Moktar menjelaskan bahawa kerjasama antara kakitangan agensi dan ahli-ahli majlis perlu erat terutama kehadiran dalam mesyuarat pelaksana pembangunan.

    ReplyDelete
  174. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:14 PM

    ” Seboleh-bolehnya mereka hadir (pegawai kerajaan) kerana jika tidak menghadiri mesyuarat sama ada jawatankuasa kecil, ianya akan menjejaskan keputusan membuat pelan pembangunan dan sekaligus membantutkan usaha perlaksanaanya,”katanya lagi.

    ReplyDelete
  175. Kenyataan Bung Mokhtar untuk kemajuan di Kinabatangan, Sandakan.September 27, 2013 at 4:15 PM

    Dalam perkembangan sama, Bung Moktar berkata pihaknya akan membuat pemantauan KPI ke atas setiap jabatan agensi-agensi kerajaan di Kinabatangan termasuk masalah ketidakhadiran pegawai-pegawai mereka dalam mesyuarat pelan pembangunan di daerah ini.

    Katanya ia akan membuat laporan dari masa ke semasa kepada Setiausaha Kerajaan Negeri

    ReplyDelete
  176. Pencacai Anwar dari PAS ni tidak habis membuat provokasi terhadap penduduk Sabah yang berana di Sandakan, adalah lebih baik kamu balik ke negeri kamu sendiri, pasal kampung tersebut, mereka telah tinggal di tempat berkenaan selama lebih 30 tahun, & & tahu tanah itu bukan milik mereka, sekarang mereka sudah mahu dihalau, mereka menyalahkan kerajaan pula diatas kesalahan mereka?

    ReplyDelete
  177. Tidak perlu lah pencacai ANwar dari PAS ini menyebok di Sana, kerajaan sebenarnya sudah membantu mangsa kebakaran tersebut, tapi mereka menolak dengan mengatakan kami mahu membina semula rumah kami, kerana tidak mampu membayar deposit RM 1000 itu....?????

    ReplyDelete
  178. Diharap para penduduk di kawasan sana tidak terpengaruh dengan cara provokasi macai Anwar dari PAS tu, diharap mana keluarga yang memerlukan bantuan, kamu pergilah ke pejabat daerah yang berdekatan.

    ReplyDelete
  179. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:34 PM

    SANDAKAN: Pengwujudan Hab Pendidikan Sandakan akan membantu merancakkan lagi pertumbuhan pembangunan di daerah itu, kata Timbalan Presiden Majlis Perbandaran Sandakan Mohd Hamsan Awang Supain.

    ReplyDelete
  180. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:35 PM

    Katanya kawasan itu yang sebelum ini hanya satu perkampungan dan meliputi tanah milik persendirian kini telah berubah wajah.

    ReplyDelete
  181. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:36 PM

    Menurutnya selain bangunan universiti dan kolej, pembinaan kemudahan seperti jalan raya, elektrik, bekalan air dan sistem telekomunikasi juga dilaksanakan di kawasan itu.

    ReplyDelete
  182. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:36 PM

    Hab Pendidikan Sandakan akan menyumbang kepada pembangunan daerah ini terutama di sekitar kawasan yang termasuk di bawah Dewan Undangan Negeri Sibuga dan Parlimen Libaran," katanya ketika menyampaikan taklimat mengenai pembangunan Sandakan kepada peserta Kembara Media di sini Selasa.

    ReplyDelete
  183. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:37 PM

    Hamsan berkata pada masa ini, kampus Sekolah Pertanian Lestari Universiti Malaysia Sabah sudah memulakan operasi sejak Oktober lepas.

    ReplyDelete
  184. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:38 PM

    Katanya pada awal tahun depan, Politeknik Sandakan dan Maktab Rendah Sains Mara akan memulakan operasi masing-masing.

    ReplyDelete
  185. Hab Pendidikan Bantu Pertumbuhan Pembangunan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:39 PM

    Beliau berkata antara yang merancang membuka cawangan di Hab Pendidikan Sandakan itu ialah Universiti Tun Abdul Razak, Akademi Latihan Jabatan Pengangutan Jalan dan Akademi Latihan Lembaga Hasil Dalam Negeri.

    ReplyDelete
  186. Sabahdaily Says:
    "Pemandangan kanak-kanak tidur di kaki lima adalah perkara biasa," jelas Haris sambil memandu perlahan, menunjukkan situasi sebenar. "Ada yang dibawa mak bapa sebagai peniaga, ada juga yang menunggu pagi untuk menawarkan perkhidmatan mengangkut barang menggunakan kereta sorong kepada peniaga atau pembeli seawal 3 pagi."

    *Anda yakin ke budak2 tu anak tempatan Sabah? Mengikut undang2 mana2 ibu-bapa yang tidak menyekolahkan anak mereka, mereka akan dikenakan tindakan undang2!... Jadi Saya rasa Saudara pengarang itu saja bercakap kosong, & tidak tahu apa2 tentang Sabah.

    ReplyDelete
  187. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:46 PM

    SANDAKAN - Sandakan pernah mengalami kemusnahan ketika Perang Dunia Kedua, tetapi kini muncul sebagai bandar semakin berkembang maju di Malaysia menyaksikan wujudnya beberapa kawasan perniagaan dan perindustrian baru seperti Bandar IJM, Bandar Prima dan Bandar Lee Tat Jaya.

    ReplyDelete
  188. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:46 PM

    Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, yang juga anggota Dewan Undangan Negeri Sibuga, dilihat sebagai orang yang bertanggungjawab mengusahakan penubuhan Hab Pendidikan Sandakan di Jalan Sungai Batang di Batu 10 di sini.

    ReplyDelete
  189. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:47 PM

    Beliau menyedari pentingnya aspek pendidikan dalam penyediaan modal insan yang mencukupi untuk memacu kemajuan dengan demikian mengambil inisiatif menubuhkan hab pendidikan berkenaan.

    ReplyDelete
  190. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:48 PM

    Berikutan usaha beliau itu, dua institusi pendidikan sudahpun beroperasi iaitu Sekolah Pertanian Lestari Universiti Malaysia Sabah dan Politeknik Sandakan manakala Maktab Rendah Sains Mara dijangka membuka pintunya di situ tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  191. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:49 PM

    Pengerusi Dewan Perniagaan Tiong Hua Sandakan, Chia Hock Ak, ketika mengulas perkara itu berkata pembangunan di daerah Sandakan banyak membabitkan pembukaan taman perumahan dan bangunan kedai serta Kawasan Industri Berkelompok Sawit (POIC) Sandakan.

    ReplyDelete
  192. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:51 PM

    Terletak di tengah Kawasan Pertumbuhan Asean Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA), pembangunan yang berlaku di Sandakan ini sejajar dengan statusnya sebagai bandar kedua terbesar di Sabah.

    ReplyDelete
  193. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:52 PM

    Sejak 1980-an, kawasan kedai dan perniagaan serta perindustrian baharu mula diwujudkan di Sandakan dan kawasan sekitarnya, dan Bandar Sandakan kini boleh berbangga dengan Harbour Square dan pusat beli-belah Harbour Mall yang dilengkapi dengan sebuah hotel lima bintang.

    ReplyDelete
  194. Musa Bapa permodenan SandakanSeptember 27, 2013 at 4:53 PM

    Seperti ramai penduduk lain, Ketua Kampung Tinosa 2, Bidin Timbang, 64, mensyukuri nikmat kemerdekaan yang membolehkan rakyat hidup dalam keadaan aman dan bebas bergerak di mana sahaja di negara ini.

    ReplyDelete
  195. Menurutnya, pembangunan dan naik taraf kemudahan asas di kawasan Tinosa juga berkembang, terbaharu sekali ialah kewujudan sebuah sekolah menengah dan masjid serta naik taraf jalan.

    ReplyDelete
  196. Menurutnya, pembangunan dan naik taraf kemudahan asas di kawasan Tinosa juga berkembang, terbaharu sekali ialah kewujudan sebuah sekolah menengah dan masjid serta naik taraf jalan.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.