Friday, September 13, 2013

Jeffrey diselar berhubung cadangan “Hari Penjajahan”

Seorang pemimpin kanan Barisan Nasional (BN) Sabah menyelar Presiden Parti Reformasi Negeri (Star) Datuk Dr Jeffrey Kitingan yang mencadangkan Hari Malaysia dinamakan “Hari Penjajahan”.

Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Buang Sayang Datuk Abdul Rahim Ismail berkata kenyataan Jeffrey itu bukan sahaja "kebudak-budakan" tetapi jelas tidak menghormati peranan penting dimainkan pemimpin Sabah untuk kemerdekaan Sabah dalam Malaysia.

“Siapa beliau (Jeffrey) untuk membuat cadangan liar itu? Beliau patut baca laporan Suruhanjaya Inkuiri mengenai Borneo Utara dan Sarawak 1962," katanya di Kota Kinabalu hari ini.

Suruhanjaya itu diketuai Lord Cobbold, adalah untuk mengesahkan pandangan penduduk Borneo Utara dan Sarawak mengenai cadangan Persekutuan Malaysia.

Abdul Rahim juga ialah Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional Sabah. – Bernama,

135 comments:
Write comments
  1. Whatever it is, it's in the past. Live with it, Jeffrey.

    ReplyDelete
  2. Why would you keep doing this? It's hurting to see local leader starting to instill the hate in people mind.

    ReplyDelete
  3. Hari Malaysia adalah hari Malaysia, jangan pula mahu membuat onar.

    ReplyDelete

  4. Give me a favor, cut the crap, Jeffrey.

    ReplyDelete
  5. Mempersoalkan sejarah dan keputusan yang telah dibuat, tetap tiada gunanya bah. Nasi sudah menjadi bubur.

    ReplyDelete
  6. sttment JK adalah suatu realiti, pusat pentadbiran hanya "dipindahkan" drpd london ke KL!!!

    ReplyDelete
  7. Datuk Abdul Rahim Ismail pun sudah baca ka tu hasilan Suruhanjaya Inkuiri oleh Lord Cobbold?? Hanya 20% saja penduduk Sabah sokong pembentukan Malaysia; 20% menentang... 60% lagi tidak pasti, sokong sabah, srwk & brunei membentuk persekutuan masing2; atau sabah kekal sebagai jajahan UK sebelum merdeka sendiri. Seperkara lagi, referendum dulu tu dibuat bukannya melibatkan keseluruhan penduduk sabah - hanya di bandar2 utama / atau pekan utama saja dilakukan referendum. Tulisan sejarah sabah oleh Dr. James Ongkili ada menyenaraikan kawasan2 yang diadakan referendum masa itu dan kebanyakan pekan/daerah yang terlibat dgn referendum tidak sampai 100 orang. Fakta dlm SEJARAH oleh penulis Malaya yang mengatakan 80% sokong sabah menyertai persekutuan Malaysia(diorg kata 'masuk dlm Malaysia') adalah bohong. Kalau mahu sekarang, ADAKAN REFERENDUM SELURUH SABAH BERAPA % SOKONG SABAH KELUAR DARI MALAYSIA - seperti yg dilakukan oleh negeri Quebec di Kanada...

    ReplyDelete
  8. statement JK adalah untuk publisiti murah saja...

    ReplyDelete
  9. kalau dijajah, kita tiada kerajaan negeri sendiri...mengarut saja si jeffrey ni...

    ReplyDelete
  10. memang si jeffry ni kebudak-budakan..

    ReplyDelete
  11. sangat aneh dan luar biasa kerana sejak penubuhan Malaysia sehingga sekarang orang Sabah tetap dikenali sebagai rakyat Malaysia seperti mana orang Sarawak, orang Kedah, orang Selangor dan lain-lain.

    ReplyDelete
  12. Sabah membangunan dan kemajuan yang sangat mengakgumkan dari segi pendidikan, taraf hidup dan pembangunan fizikal.

    ReplyDelete
  13. kenyataan daripada Jeffrey ini sangat menyedihkan dan boleh memecah belahkan rakyat negara ini.

    ReplyDelete
  14. Sememangnya pembangunan Sabah tidak menyamai Kuala Lumpur, namun dari tahun ke tahun, Persekutuan membuktikan pembangunan semua negeri dalam Malaysia termasuk Sabah diberi perhatian sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  15. Kenyataan Jeffery ini bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana bekas Pengarah Yayasan Sabah ini pernah ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana cubaan membawa keluar Sabah dari Malaysia.

    ReplyDelete
  16. Sikap anti Persekutuan ini lebih kepada agenda peribadi bukannya kepentingan majoriti rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  17. Jika benar Persekutuan menindas Sabah seperti dakwaannya, mengapa beliau pernah memohon menganggotai UMNO pada tahun 2003 tetapi ditolak?

    ReplyDelete
  18. Jeffery boleh mengungkit soal kononnya sumbangan besar Sabah dan Sarawak kepada Persekutuan. tapi apa hak Jeffery untuk membincangkan soal Sarawak sedangkan beliau hanya pemimpin pembangkang di Sabah. parti beliau pun hanya menang 1 kerusi saja DUN Bingkor, ia tidak memberi justifikasi untuk beliau bercakap soal pemisahan dari Malaysia bagi pihak rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  19. Memang benar Sabah menyumbang kepada pendapatan negara, tetapi Persekutuan juga menyumbang banyak pembangunan, sumber keselamatan dan pendidikan.

    ReplyDelete
  20. Sebenarnya kita tidak nampak di mana logiknya Jeffery mahu mempersoalkan isu kewangan Sabah. Mungkin Jeffery perlu jawab dahulu apa terjadi skandal kehilangan RM 4 billion Yayasan Sabah di bawah pimpinan suatu ketika dahulu.

    ReplyDelete
  21. Betapa banyak balak-balak ditebang oleh Yayasan Sabah di bawah pimpinan Jeffery, tetapi apa sumbangan kepada pembangunan Sabah sendiri?

    ReplyDelete
  22. Jeffrey itu bukan sahaja kebudak-budakan tetapi jelas tidak menghormati peranan penting dimainkan pemimpin Sabah untuk kemerdekaan Sabah dalam Malaysia.

    ReplyDelete
  23. Siapa Jeffrey untuk membuat cadangan liar itu?

    ReplyDelete
  24. Melihat keselamatan Sabah yang baru diancam oleh pengganas Kiram, kenyataan Jeffery harus dilihat ancaman kepada keselamatan negara.

    ReplyDelete
  25. jeffry memang penipu.. duit yayasan sabah abis di bolot.. tanah dia bolot... dan segala kekayaan dia sekarang hasil penipuan ketika dia jadi perdana menteri... datuk jeffry juga suka bolot isteri orang

    ReplyDelete
  26. berapa lama JK sebagai pengarah Yayasan Sabah,tidak nampak pun Tanah untuk kawasan KDM tapi cuba tanya itu persatuan disabah berapa ribu ekar tanah mereka di jalan sepulut kalabakan,saya nampak sendiri lori angkat balak dari kawasan mereka dihantar ke keningau,bila tanya pemandu yang ber istirehat di kantin dan kedai di nabawan mereka cakap angkat kayu balak dari kawasan persatuan yang baru didaftarkan oleh ROS.....jangan kamu ungkit JK yang telah lama kekeringan duit tanya itu persatuan dan satu majlis dibawah kerajaan sabah mana disimpan wang untuk keperluan anak bangsa sabah dan ugama kita

    ReplyDelete
  27. Isteri Orang said...
    September 13, 2013 at 5:18 PM
    ( Bila pula Jeffrey Kitingan jadi Perdana Menteri Bodoh sangatlah kau ini! Kalau bodoh itu jangan tunjuk kebodohan di sini!

    ReplyDelete
  28. dri atas ke bawah...komen nampak canti tapi poyo..tu sebab sabah masih mundur

    ReplyDelete
  29. jefrrey ni pentingkan agenda peribadi dia ni...dia ni ada cita2 besar ni...

    ReplyDelete
  30. JK ni anggap diri sudah terlampau pandai bah tu...

    ReplyDelete
  31. kenyataan jeffrey ni berbaur hasutan...

    ReplyDelete
  32. If indeed we are colonized, Sabah would have a non Sabahan CM since the beginning,

    ReplyDelete
  33. This coming from a man that was charge of corruption during his tenure as a chairman of Yayasan Sabah? Why are we still insist on listening to this opportunistic fool?

    ReplyDelete
  34. Si jeffrey ni pun telampau juga bah. Lain betul perangainya.

    ReplyDelete
  35. Kalau ya pun tak puas hati, saya tidak fikir "Hari Penjajahan" itu satu nama yang baik. Bagi saya nama itu hanya melambangkan betapa DJK ni seorang yang tidak matang.

    ReplyDelete
  36. Ini sudah keterlaluan! Bersyukurlah kita hidup aman dibawah pimpinan kerajaan BN. Memang masih ada kelemahan tapi sekurang-kurangnya kelemahan itu diperbaiki dan bukannya kita menambah lagi masalah.

    ReplyDelete
  37. Sebelum buat kenyataan sebegini, saya sangat berharap agar Jeffrey fikir secara waras. Tapi sudah terlambat Jeffrey sudah terlanjur melafazkan kenyataan yang sangat tak baik ini.

    ReplyDelete
  38. Si DJK ini, tak dapat dia mahu mulalah dia buat kenyataan yang mahu menghasut ramai. Pedulikan saja DJK, janji Sabah memang maju sudah pun dari dulu.

    ReplyDelete
  39. Pandangan peribadi, tiada salahnya.

    ReplyDelete
  40. Tidak harus bertindak mengikut emosi. Harus juga menghormati pencapaian dan kemerdekaan yang dicapai oleh wira negara.

    ReplyDelete
  41. Isu Kemerdekaan dan Pembentukan Malaysia sering dipolitikkan oleh sebilangan golongan tertentu.

    ReplyDelete
  42. What is Jeffrey trying to achieve?

    ReplyDelete
  43. Hari yang penting ini harus disambut dengan gembira. Segala unsur negatif tidak patut diungkit.

    ReplyDelete
  44. Jgn ditanya tanah situ sini utk kaum itu ini. Semua dah dibedal oleh UMNO zaman Tun Datu Mustapha lagi hingga le sekrang. Rakyat pribumi dpat ape? Tengok jer la. Yg dpt habuan tu memang akan puji melangit KM Sabah dulu dan kini,tapi berapa ekor je. PATI ?? Dah berkerak.

    ReplyDelete
  45. Kenyataan Jefrey ini adalah satu penghinaan terhadap pemimpin Sabah yang terdahulu!

    ReplyDelete
  46. Sudahlah lompat parti lagi, mau tunjuk temberang lagi dengan cadangan bodoh beliau ni.

    ReplyDelete
  47. Kamu mahu dengar cakap orang yang tidak pandai tolong orangnya sendiri ini? Semasa dia memegang jawatan tertinggi Yayasan Sabah... berapa ramai orang Sabah dia tolong untuk mendapatkan biasiswa pendidikan??? Kalau dia jadi ketua menteri memang hancurlah Sabah!

    ReplyDelete
  48. Pencacai Pembangkang detected!

    pirit said...
    September 13, 2013 at 11:12 AM

    sttment JK adalah suatu realiti, pusat pentadbiran hanya "dipindahkan" drpd london ke KL!!!

    *ingat senang2 ke mahu pindahakan pentadbiran, jangan jadi bodoh macam pembangkang la bahalol, Sabah mempunyai 20 perkara!

    ReplyDelete
  49. Cita2 Jefrey ni mahu menjadi perdana menteri Sabah sebenarnya.

    ReplyDelete
  50. Orang yang tidak dapat menjaga keluarganya sendiri tidak layak bersuara untuk rakyat!

    ReplyDelete
  51. Jeffrey ada agenda sendiri untuk dicapai.

    ReplyDelete
  52. Pembentukan Malaysia sudah satu kenyataan, unsur merosakkan perpaduan harus dikenakan tindakan.

    ReplyDelete
  53. Rakyat sudah terima dengan hati yang terbuka, tidak harus diungkit untuk agenda sendiri yang tidak memanfaatkan kepada perkembangan negara.

    ReplyDelete
  54. sejarah mana boleh diubah...jeffrey ni bodoh..

    ReplyDelete
  55. kalau katak memang sentiasa akan bising...jeff, raja katak...

    ReplyDelete
  56. jeffry, berapa gelas sudah lihing kau minum ni? mabuk sudah kah kau?

    ReplyDelete
  57. Kenyataan pentingkan diri sendiri si Jefrey ni seperti menghina 80% sabahan yang menyokong penyatuan Sabah dengan tanah Melayu untuk membentuk Malaysia, kita haruslah pandang ke hadapan, janganlah asyik pandang ke belakang.... kita harus maju, & terus maju.... perbuatan negatif jefrey ini hanya melemahkan semangat warga Sabah.

    ReplyDelete
  58. BOSOM (Bodoh Somsong)September 16, 2013 at 9:51 PM

    Ada negar yang terlebih dahulu merdeka dari Sabah, tapi jauh lebih teruk keadaanya di Sabah, kalau Jefrey pintar sangat, pergi la ke negara tersebut tunjuk pandai.

    ReplyDelete
  59. Najib Razak: Keluasan Penang saja sudah sama keluasanya dengan Penang, so para pembangkang janganlah sombong seperti Jefrey, Sabah memerlukan masa untuk dibangunkan.

    ReplyDelete
  60. Si Kuntut yang tambirang.September 16, 2013 at 9:56 PM

    Kadar kemiskinan Sabah juga menurun ke 8.++ pada tahun 2012, & dijangka akan turun lagi pada 3.++ pada 2014, ini semua memerlukan masa, Jefrey hanya mengeluarkan kenyataan pentingkan diri sendiri, ternyata dia mahu menjadi perdana menteri Sabah dengan niat mahu mengeluarkan Sabah dari Malaysia.

    ReplyDelete
  61. Tidak hairanlah si Jefrey ni dulu mau masuk BN tapi tidak diterima, sikapnya yang gila kuasa akan memusnahkan sesuatu kumpulan yang kuat.

    ReplyDelete
  62. Jefrey & Anwar tidak jauh bezanya dari segi teknik menghasut rakyat membuat kecoh, & perangai gila kuasa mereka.

    ReplyDelete
  63. Jika Jefrey mentadbir Sabah, pasti hanya dia seorang saja mendapat kesenangan, & rakyat dibiarkan.

    ReplyDelete
  64. Think everything is the same

    ReplyDelete
  65. Siapa suruh dia memandai

    ReplyDelete
  66. jeff ni ingat dia ada phD dia pandai sangat sudah bah tu...

    ReplyDelete
  67. jeffry dan anwar sama2 suka cakap kosong...

    ReplyDelete
  68. perpaduan rakyat adalah halangan jeff untuk capai cita2 politiknya..pasal tu lah dia menghasut rakyat sabah..dia mau memecah-belahkan perpaduan di kalangan rakyat dengan mewujudkan sentimen kenegerian..

    ReplyDelete
  69. Tidak pAyah berlakon la

    ReplyDelete
  70. Diselar kerana menipu dia ni hahaa

    ReplyDelete
  71. Adui sampai begini sekali

    ReplyDelete
  72. Kalau mcm ni la kejadiannya.....

    ReplyDelete
  73. Pengolahan yang baik

    ReplyDelete
  74. Let's see what's it's all about

    ReplyDelete
  75. Dia ni mmg patut diselar

    ReplyDelete

  76. Yang aneh bagi saya, perjanjian itu seperti telah digantikan dengan perjanjian yang dibuat oleh kerajaan Sepanyol sebagai kuasa yang menjajah Filipina atau lebih dikenali sebagai Protokol Madrid pada 1885. Menurut perjanjian yang dibuat bersama Britain dan Jerman itu, Sepanyol bersetuju melepaskan segala tuntutan Filipina terhadap Borneo Utara British.

    ReplyDelete
  77. Kemudian, setelah Amerika Syarikat menggantikan Sepanyol sebagai penjajah di Filipina, Perjanjian Carpenter telah ditandatangani antara kuasa kolonial itu dan Kesultanan Sulu pada Mac 1915.

    ReplyDelete
  78. Di bawah perjanjian ini, tuntutan Kesultanan Sulu terhadap Borneo Utara British dianggap tamat sebaik sahaja Sultan Jamalul Kiram II menandatangani perjanjian tersebut dan menyerahkan kuasa politik kepada Amerika Syarikat.

    ReplyDelete
  79. Melihat kepada sebab-sebab yang dinyatakan tadi, saya tidak faham mengapa kerajaan Filipina tidak mahu menarik balik tuntutan terhadap Sabah.

    ReplyDelete
  80. Walaupun kita kini saling bekerjasama di dalam semangat perpaduan ASEAN, tuntutan itu masih lagi wujud sejak era Macapagal sehingga era Presiden Filipina ketika ini, Benigno Aquino.

    ReplyDelete
  81. Saya fikir kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai waris Kesultanan Sulu kini dalam keadaan terdesak kerana konsep wilayah autonomi Bangsamoro tampak mengetepikan kepentingan kesultanan itu.

    ReplyDelete
  82. Soal kewujudan Kesultanan Sulu tidak disentuh dalam gagasan tersebut sedangkan beberapa pulau di selatan Filipina termasuk Basilan, Palawan, Sulu dan Tawi-Tawi adalah wilayah mereka.

    ReplyDelete
  83. Waris-waris Kesultanan Sulu semacam menyedari mereka tidak lagi mendapat sokongan daripada kerajaan Filipina seperti yang pernah berlaku di bawah pentadbiran Macapagal dan Marcos.

    ReplyDelete
  84. Selain itu, pada pandangan mereka, kerajaan Malaysia juga seperti tidak melayan tuntutan waris Kesultanan Sulu walaupun kita masih membayar ufti kepada mereka.

    ReplyDelete
  85. kebutaan politik jeffrey...

    ReplyDelete
  86. jeff, kalau dijajah mana mungkin kita ada perwakilan di parliemn, mana mungkin kita ada DUN,mana mungkin kita ada kerajaan negeri, mana mungkin kita ada TYT dan banyak lahi...si jeffry ni cuba menyesatkan rakyat sabah daripada fakta sebenar...

    ReplyDelete
  87. raja katak ni dengar2 melompat lagi ke parti cinta sabah...

    ReplyDelete
  88. Hek elh raja KATAK borneo ni mau bising2 pula,..... pendirian dalam parti pun tiada.... mau bising pula.... sudahlah semua tempat lost deposit... hahahaaha

    ReplyDelete
  89. Dalam usaha Malaysia menyatukan semua bangsa di Malaysia, ada saja manusai macam Jefrey mahu meroskannya.

    ReplyDelete
  90. Sudahlah Jefrey, rakyat Sabah secara majoriti telah memilih kerajaan BN di Sabah, kau 1 orang hanya siok sendiri dalam perjuangan rosak anda itu.

    ReplyDelete
  91. Kenyataan Jefrey adalah seperti menghina rakyat Sabah & pemimpin terdahulu yang bersepakat untuk menyertai Sabah.

    ReplyDelete
  92. Kenapalah Jerfrey & Pairin sangat berlainan, Pairin sepatutnya menasihati adiknya yang degil ini.... Dia bukan berjuang untuk Sabahan, tapi hanya untuk dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  93. Jika Jefrey tidak puas hati dengan Sabah, sila saman kerajaan Sabah seorang diri.

    ReplyDelete
  94. Jefrey yang tahi perempuan ini sepatutnya duduk diam di rumah & makan pencen dia sampai dia mampus, sama saja dia ni sama Anwar!

    ReplyDelete
  95. Kepada Jefrey, saya mahu anda memohon maaf secara terbuka kepada semua rakyat SABAH!!!!!

    ReplyDelete
  96. Sabah bukan milik kau seorang saja Jefrey, kau kan orang kaya, jadi kau berhijrah saja la ke mana-mana, lagi lama kau di Sabah, makin teruk nilai pemikiran orang Sabah kau pengaruhi.

    ReplyDelete
  97. Sabah, Sarawak, & Malaya bergabung untuk bergabung adalah hasil kata sepakat oleh pemimpin yang terdahulu, ini juga adalah hasil dari sokongan padu nenek moyang kita.

    ReplyDelete
  98. Jeffrey juga sebenarnya takut berjuang mempertahankan penggunaan kalimah "Allah" kepada penduduk bukan Islam di negara ini.. Keberanian yang beliau tunjukkan hanyalah sekadar mengkritik pihak-pihak yang disifatkannya sebagai gagal memperjuangkan isu tersebut.. Jika Jeffrey berani sangat memikul isu sensitif ini sebagai agenda politik beliau, kenapa kita tidak pernah lihat Jeffrey membawa sepanduk atau turun naik mahkamah mempertahankan supaya kalimah itu boleh terus digunakan oleh penduduk bukan Islam?

    ReplyDelete
  99. Rakyat Malaysia bakal menyambut hari kemerdekaan tidak lama lagi iaitu pada 31 Ogos ini. Seperti tahun-tahun sebelumnya, hari kemerdekaan pada tahun ini pasti akan diserikan lagi dengan kempen-kempen politik pihak tertentu yang enggan mengakui keberadaan Sabah dan Sarawak dalam gagasan Malaysia.

    ReplyDelete
  100. THAT'S what I was told by senior party leaders and young Turks who are full of nothing but complaints. The young Turks in the Star want Dr Jeffrey Kitingan to phase himself out because he has failed to reinvent himself and is in danger of becoming irrelevant.

    ReplyDelete
  101. Jeffrey mengkritik pemimpin-pemimpin dalam BN Sabah, beliau sepatutnya menilai peranan beliau terlebih dahulu

    ReplyDelete
  102. Kecenderungan pihak tertentu dalam membangkitkan sentimen kenegerian bukan didorong oleh tuntutan rakyat yang mahukan hak berasingan atau istimewa melebihi negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia, sebaliknya sekadar memenuhi tuntutan politik pihak tertentu yang penulis sifatkan sebagai sempit, primitif dan oportunis.

    ReplyDelete
  103. Dr Jeffrey should consider all and alternative points of view. How can he shut himself off from the people and decide on everything surrounded by a small group of people when their advice is suspect?

    ReplyDelete
  104. Apa gunanya Jeffrey berada dalam gelanggang politik jika beliau hanya memerhatikan apa yang sedang berlaku.. kemudian apabila "perang" sudah selesai barulah dia tampil kehadapan membuat kesimpulan mengenai siapa yang gagal..

    ReplyDelete
  105. Kita telah menikmati kemanan, keharmonian dan kemakmuran negara lebih lima dekad yang lalu. Perpaduan rakyat yang berbilang bangsa dan agama juga utuh hingga kehari ini walaupun penduduk Sabah/Sarawak dan Semenanjung Malaysia dipisahkan oleh Laut China Selatan.

    ReplyDelete
  106. Having said that, would the perjuangan be about compliance, barking up the wrong tree

    ReplyDelete
  107. Sebagai veteran politik, Jeffrey sepatutnya faham implikasinya apabila isu-isu sensitif seperti agama dipolitikkan.. Majoriti rakyat negara ini mahukan supaya isu sensitif ini tidak diheret ke gelangang politik.

    ReplyDelete
  108. tanpa kita sedar, perpaduan dan rasa setia rakyat terhadap Malaysia rupanya menjadi ancaman kepada sebilangan pihak yang bercita-cita mahu merampas kerajaan hari ini. Tanpa memikirkan risikonya terhadap aspek sosial, politik dan ekonomi, golongan pendesak yang terdiri dari ahli-ahli politik pembangkang ini terus gigih berusaha menghasut rakyat supaya tidak mengiktiraf keberadaan Sabah dan Sarawak dalam gagasan Malaysia.September 30, 2013 at 4:28 PM

    tanpa kita sedar, perpaduan dan rasa setia rakyat terhadap Malaysia rupanya menjadi ancaman kepada sebilangan pihak yang bercita-cita mahu merampas kerajaan hari ini. Tanpa memikirkan risikonya terhadap aspek sosial, politik dan ekonomi, golongan pendesak yang terdiri dari ahli-ahli politik pembangkang ini terus gigih berusaha menghasut rakyat supaya tidak mengiktiraf keberadaan Sabah dan Sarawak dalam gagasan Malaysia.

    ReplyDelete
  109. Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamed membidas cadangan Pakatan Rakyat (PR) untuk mewujudkan jawatankuasa ‘tiga orang’ kerana tidak bersikap adil dengan jawatankuasa berkenaan.

    ReplyDelete
  110. pembangkang tidak bersikap adil

    ReplyDelete
  111. sukar kerana mereka cuba menimbulkan masalah dan menekan kerajaan.

    ReplyDelete
  112. Pembangkang gagal mendapat mandat menubuhkan kerajaan persekutuan

    ReplyDelete
  113. Anwar menubuhkan gabungan pembangkang yang sudah empat kali cuba menawan Putrajaya (PRU 1999, 2004, 2008 dan 2013) tetapi gagal.

    ReplyDelete
  114. Kerajaan BN sedang tumbang dan pakatan pembangkang akan menang

    ReplyDelete
  115. Persepsi yang ditanam ini adalah satu bentuk membasuh minda

    ReplyDelete
  116. Penyokong dan aktivis muda pembangkang diajar untuk tidak menerima realiti pakatan pembangkang kalah atas alasan mereka menang undi popular

    ReplyDelete
  117. Pembangkang sikap kurang ajar, tidak toleran, tidak sopan, tidak menghormati pihak lain

    ReplyDelete
  118. Pembangkang asyik tergila-gila mahu jadi ketua menteri kalau menang pilihan raya sedangkan negeri-negeri yang ditawan mereka gagal ditadbir dengan baik

    ReplyDelete
  119. Although we now work together in the spirit of ASEAN solidarity , the claim still exists since the era of Philippine President Macapagal- up during this era , Benigno Aquino.

    ReplyDelete
  120. Under this agreement , the Sultanate of Sulu claims against the British North Borneo is considered terminated as soon as the Sultan Jamalul Kiram II signed the agreement and hand over political power to the United States.

    ReplyDelete
  121. Strange for me , as the agreement was replaced by agreements made by the Spanish government as the occupying power of the Philippines , better known as the Madrid Protocol in 1885 . According to the agreement was made with the British and the Germans, Spain agreed to release all claims against the British North Borneo Philippines.

    ReplyDelete
  122. Jefrey and Anwar not much different in terms of technique inciting people create havoc, and power crazy behavior.

    ReplyDelete
  123. No wonder the first ni Jefrey want in BN but not received, a power hungry attitude will destroy a powerful group.

    ReplyDelete
  124. Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Joseph Pairin Kitingan merasa kesal dengan tindakan adiknya Datuk Dr. Jeffrey Kitingan yang sanggup tidak mendengar nasihat abang kerana memperjuangkan kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
  125. Jeffrey lebih percaya cakap orang lain yang tukang kipas dan tukang angkat kaki daripada abangnya sendiri.

    ReplyDelete
  126. Tidak dapat dinafikan memang beliau berhak berjuang dalam politik tetapi kita nampak perjuangannya tidak ikhlas untuk rakyat.

    ReplyDelete
  127. Pairin berkata perjuangan adiknya itu tidak konsisten kerana tidak mempunyai wadah perjuangan yang sebenar.

    ReplyDelete
  128. Beliau telah diberi peluang dilantik Senator dan Timbalan Menteri di peringkat Persekutuan tetapi dia keluar dan bertanding menentang Datuk Dr. Maximus Ongkili di kawasan Kota Marudu pada suatu ketika dahulu.

    ReplyDelete
  129. Pada waktu itu dia tidak dengar nasihat saya sebagai abangnya maka saya berkempen untuk Dr. Maximus dan dia (Dr. Jeffrey) tewas, jelas Pairin.Ini katanya, menunjukkan Dr. Jeffrey tidak mendengar nasihat dan menghormati saya sebagai abangnya.

    ReplyDelete
  130. kata Pairin, rakyat perlu berhati-hati dan jangan terpengaruh dengan kata-kata Dr. Jeffrey dan penyokong-penyokong kerana sanggup bercakap apa saja dan membangkitkan isu-isu yang sebenarnya boleh di- bangkitkan oleh pemimpin- pemimpin Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  131. Tambah Pairin, Dr. Jeffrey memang pandai bercakap seperti juga Dato Seri Anwar Ibrahim yang mahir mengemukakan hujah-hujah yang mencuit hati tetapi perjuangan mereka adalah semata-mata untuk mahu menjadi pemimpin nombor satu.

    ReplyDelete
  132. Katanya, Anwar bercita-cita ingin menjadi Perdana Menteri dan begitulah juga cita-cita Jeffrey yang mahu jadi Ketua Menteri, kata Pairin yang melahirkan kekesalannya terhadap adiknya itu.

    ReplyDelete
  133. Pada masa ini, katanya, Jeffrey melaung-laungkan pakatan Borneo yang menggunakan parti STAR sebagi topeng perjuangan.

    ReplyDelete
  134. Jika mengikut Perlembagaan STAR, ia tidak boleh mengembangkan sayapnya di Sabah. Ini bererti parti yang ditubuhkan di Sarawak itu tidak sah dikembangkan di Sabah dan boleh dianggap haram, jelas Pairin.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.