Thursday, September 26, 2013

Siapa orang bodoh dalam Umno yang Mahathir maksudkan?

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terus melontarkan kritikannya terhadap Umno. Jika sebelum ini beliau mengatakan Umno sebagai parti yang sudah tua dan akan mati, kali ini pemimpin Umno yang sudah lama memegang jawatan pula dijadikan sasarannya.

Walaupun hujah Mahathir yang mengatakan Umno sudah tua dan bakal mati itu disanggah oleh Najib dengan mengatakan Umno sebenarnya semakin diterima rakyat berdasarkan lebih kerusi dimenanginya dalam pilihanraya lalu berbanding pilihanraya 2008, namun Mahathir nampaknya terus juga melontarkan kritikannya.

Beliau yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun berkata, seseorang pemimpin tidak seharusnya memegang kuasa terlalu lama dan perlu mengetahui bila waktunya mahu berhenti.

Langkah itu, menurutnya perlu dilakukan untuk mengelakkan parti daripada terus dikuasai oleh orang-orang bodoh.

Tidak pasti siapa yang dimaksudkan oleh Mahathir sebagai golongan pemimpin yang tidak perlu memegang kuasa terlalu lama dan harus mengetahui waktu untuk berundur itu. Adakah beliau maksudkan kepada Najib? Atau barangkali ditujukan kepada Muhyiddin?

Memang Najib sudah berusia 60 tahun manakala Muhyiddin pula sudah berusia 64 tahun, tetapi mereka baru saja sepenggal menjadi Presiden dan Timbalan Presiden Umno? Apakah jika lebih lama Najib dan Muhyiddin memimpin Umno, mereka akan termasuk dalam kategori orang bodoh juga?

Oleh kerana anaknya, Mukhriz bertanding jawatan Naib Presiden dalam pemilihan kali ini, apakah sebenarnya Mahathir sedang menghantar isyarat kepada perwakilan agar menolak calon-calon berusia yang bertanding jawatan itu? Dengan Mukhriz berusia 49 tahun, Hishammuddin 52 tahun, Shafie Apdal 54 tahun, Zahid Hamidi 61 tahun, Isa Samad, 63 tahun dan Ali Rustam, 64 tahun, apakah tujuan Mahathir sebenarnya mahu perwakilan Umno menolak mereka yang berusia lebih 60 tahun itu?

Atau Mahathir menujukan perkara itu kepada ketua-ketua Umno bahagian seluruh negara yang masih lagi mahu bergayut pada jawatan masing-masing meskipun sudah sekian lama memegang jawatan tersebut?

Mahathir kini dilihat begitu kerap bersuara tentang perlunya Umno menerima golongan muda. Semua kritikan dan pandangannya mengenai masa depan Umno sering kali berakhir dengan jalan penyelesaianna ialah perlu menerima dan membawa masuk lebih ramai golongan muda ke dalam parti itu. Meskipun perkara itu ada kebenarannya tetapi oleh kerana anaknya bertanding kali ini, orang sering membuat tafsiran bahawa beliau sedang berkempen secara tidak langsung untuk memastikan kemenangan anaknya itu.

Oleh kerana beliau begitu kerap bercakap mengenai keperluan orang muda dan pemimpin tidak perlu memegang jawatan terlalu lama, orang juga mula tertanya-tanya, apakah langkah Mahathir selepas pemilihan Umno ini berakhir?

Berdasarkan kehendak semasa dalam Umno sekarang, Mukhriz memang dilihat tiada masalah untuk mengisi salah satu slot Naib Presiden itu. Kejayaan BN menawan semula Kedah dan jawatannya sebagai Menteri Besar Kedah telah melonjakkan imejnya di mata umum. Tetapi apakah Mahathir sudah berpuas hati sekadar anaknya menjadi Naib Presiden saja?

Apakah Mahathir akan meneruskan strategi memaksa Najib ataupun barang kali Muhyiddin berundur pula selepas ini sebagaimana yang pernah dilakukannya kepada Pak Lah dahulu?

Dalam beberapa pendekatan yang dilakukan Mahathir sebelum ini, beliau jarang bercakap tanpa maksud tertentu. Beliau didapati kerap bercakap soal perpaduan dan perpecahan Melayu sebelum mempelawa Tengku Razaleigh menyertai Umno dan membubarkan Semangat 46.

Beliau juga kerap bercakap mengenai sejarah Julias Ceaser dan Brutus sebelum menikam dan membunuh karier politik anak didiknya sendiri, Anwar Ibrahim.

Apabila sekarang beliau kerap bercakap mengenai masa depan Umno yang buruk, pemimpin perlu tahu untuk berundur, Umno dikuasai oleh orang-orang bodoh, keperluan membawa pemimpin muda dan seumpama dengannya, langkah Mahathir yang seterusnya sedang dinanti-nantikan oleh ramai orang.

Orang juga ingin tahu siapakah orang pandai yang dirasakan layak oleh Mahathir untuk memimpin dan membaik pulih Umno untuk masa depan. Dalam hal ini, Mahathir dipercayai akan terus mengkritik dan bercakap mengenai buruknya wajah Umno sekarang. Di mata Mahathir, Najib dan kebanyakan pemimpin Umno yang lain belum lagi menepati citarasanya walaupun di era Najiblah beliau lebih dihargai dan anaknya juga mendapat kedudukan yang lebih baik lagi.
Barangkali elok juga ditanyakan soalan, apa lagi Mahathir mahu?

– shahbudindotcom.blogspot.com

2 comments:
Write comments
  1. Org dlm umno mmg BODO pun..lbih lbih lg pemimpin tertingginya...ada ke projek ternak LEMBU nak diternak dlm KONDO? projek cam tu pun diaorg yakin akan berjaya dan sanggup beri modal suku BILLION lg.......banggggggang

    ReplyDelete
  2. Puas Dr Mahathir mencari pemimpin yang smart selama ini di mana-mana, rupanya ia berada dalam rumahnya sendiri."

    kakakakaka

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.