Monday, September 16, 2013

Musa Aman tidak tanding naib presiden atau MT

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman (gambar) hari ini berkata beliau tidak akan menandingi jawatan naib presiden atau anggota Majlis Tertinggi (MT) pada pemilihan Umno bulan depan.

"Selepas mempertimbangkan sedalam-dalamnya selain berbincang dengan rakan-rakan dalam parti termasuk exco Umno Sabah, saya memutuskan untuk tidak bertanding bagi kedua-dua jawatan itu," katanya dalam kenyataan di Kota Kinabalu hari ini.

Musa yang juga Pengerusi Umno Sabah berkata masih ada terlalu banyak perkara yang harus dilakukannya untuk membangunkan Sabah dan meningkatkan kualiti hidup rakyat di negeri itu.

"Tugas ini memerlukan tumpuan dan komitmen penuh saya," katanya menambah beliau juga sudah memaklumkan kepada Presiden parti Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai keputusannya itu.

Katanya Umno Sabah juga berpegang kepada pendirian bahawa jawatan presiden dan timbalan presiden tidak harus dicabar.

"Saya komited kepada Umno dan perjuangannya dan akan memberi sepenuh sokongan kepada kepimpinan parti di bawah Datuk Seri Najib," katanya. Musa juga berterima kasih kepada semua pihak yang memberi sokongan kepada beliau untuk bertanding di peringkat pusat.

"Ini keputusan muktamad saya," katanya. - Bernama,

141 comments:
Write comments
  1. Terima kasih Musa kerana membangunkan Pantai Tanjung Aru. Nanti bila pantai itu dibangunkan kami rakyat bawahan yang tak mampu membayar hotel mewah untuk menikmati pembangunan pantai itu akan ramai-ramai mandi di sg Sembulan pada setiap 31 Disember!

    ReplyDelete
  2. Pertandingan dalam UMNOputra tidak ada kena mengena dgn org melayu, UMNO dilihat sudah sesat dan hilang arah pedoman, jadi diharap jgn sesekali mengunakan nama, imej dan apa saja yg berkaitan dgn melayu diZOO nanti..

    ReplyDelete
  3. He has made the decision

    ReplyDelete
  4. Bah ngam laitu kan nda juga ada yang bising

    ReplyDelete
  5. He is still the chief of Sabah

    ReplyDelete
  6. He has done a great job

    ReplyDelete
  7. Apa pun sokongan tatap ada mah

    ReplyDelete
  8. "After considering the profuse, discuss with colleagues in the party including Sabah Umno exco, I decided to not run for both positions," he said in a statement in Kota Kinabalu today.

    ReplyDelete
  9. Thanks to Musa Aman for developing Tanjung Aru Beach.

    ReplyDelete
  10. After considering what he has done for Sabah for the past couple of years, he is definitely a role model to the people.

    ReplyDelete
  11. Musa Aman remains the chief minister of Sabah with the support of the people.

    ReplyDelete
  12. Musa also like to thank all those who gave support to him to play in the center rank.

    ReplyDelete
  13. nah, musa tidak bertanding...jadi selama ini konon musa bertanding adalah khabar angin...

    ReplyDelete
  14. tersenyum lebar lah si shafie ni kan...haha...apa2 pun sukses selalu kepada KM sabah, musa aman..

    ReplyDelete
  15. musa tidak tamak jawatan...

    ReplyDelete
  16. I nevertheless give credit to Musa Aman for working behind the scenes convincing all parties within UMNO Sabah to accept the RCI for the good of Sabah.

    ReplyDelete
  17. I must congratulate the chief minister for his

    foresight to set up the Sabah BN committee on

    citizenship under the chairmanship of Pairin Kitingan

    which actually served as a catalyst in the formation

    of the RCI.

    ReplyDelete
  18. It was really difficult for Musa as there were UMNO warlords within UMNO Sabah like Shafie Apdal with vested interest refusing the RCI and manipulating Putrajaya on the process.

    ReplyDelete
  19. Fortunately, the Musa government has been really capitalizing on the opportunities thrown by the various problems that inflict Sabah and trying to improve its performances and serve the people better each day that passes by.

    ReplyDelete
  20. It knows well that there are in-built solutions in every problems and tries to ferret out the solutions tirelessly rather than wasting time and energy on playing blame or ‘passing the buck’ games. Datuk Lajim Okim and Datuk Bumburing are examples of leaders who are playing blame games.

    ReplyDelete
  21. Humans are emotional so are the many participating members of Musa Aman’s government. But despite of many practical difficulties the leadership of this government, in many occasions, had tackled many sensitive socio-political issues and problems satisfactorily.

    ReplyDelete
  22. It is important for us to remember that many of the socio-political problems we witness today due to the illegals in Sabah do not come into existence in a day.This means that we can not afford to have quick fix solutions.

    ReplyDelete
  23. Rather we need to find out the lasting solutions. This fact, it seems, is very much known to the leadership of the Sabah government. Musa knows he is answerable to the people.

    ReplyDelete
  24. Here, I can not help eulogizing Musa Aman for his political acumen and statesmanship. Under his leadership and guidance the present government has succeeded in getting the RCI on Illegals and has also succeeded attracting unprecedented developmental activities

    ReplyDelete
  25. Musa also relentlessly, endeavouring to lift the State to the status of one of the most developed States in the country. Take my hats off to the Chief Minister of the State.

    ReplyDelete
  26. The present Sabah government is an epitome of statesmanship and democratic values. At the end I have to confess that this comment is not an insider’s comment on the workings of the government. It is just a common man’s observation.

    ReplyDelete
  27. Saya harus memberi kredit kepada Musa Aman kerana bekerja di belakang tabir untuk meyakinkan semua pihak dalam UMNO Sabah supaya menerima RCI untuk kebaikan Sabah.

    ReplyDelete
  28. Saya juga mengucapkan tahniah kepada ketua menteri kerana pandangan jauh beliau telah membawa kepada penubuhan jawatankuasa BN Sabah mengenai kewarganegaraan yang dipengerusikan oleh Pairin Kitingan yang sebenarnya telah menjadi pemangkin dalam pembentukan RCI.

    ReplyDelete
  29. Ia adalah sukar untuk Musa kerana terdapat pemimpin UMNO Sabah seperti Shafie Apdal yang mempunyai kepentingan enggan mengiktiraf RCI dan memanipulasi Putrajaya pada proses.

    ReplyDelete
  30. Mujurlah , kerajaan Musa telah benar-benar mengambil kesempatan ke atas peluang-peluang yang dilemparkan oleh pelbagai masalah yang mengenakan Sabah dan cuba untuk meningkatkan prestasi dan berkhidmat kepada rakyat dengan lebih baik.

    ReplyDelete
  31. Ia tahu juga bahawa terdapat penyelesaian yang terbina dalam setiap masalah dan cuba untuk mencungkil penyelesaian yang keras dan bukannya membuang masa dan tenaga untuk melemparkan tuduhan.

    ReplyDelete
  32. Datuk Lajim Okim dan Datuk Bumburing adalah contoh pemimpin yang suka melemparkan tuduhan.

    ReplyDelete
  33. Manusia mempunyai perasaan emosional, termasuklah juga ahli2 di dalam kerajaan Musa. Walaupun terdapat banyak komplikasi berkaitan dengan kepimpinan di dalam kerajaan pimpinannya, Musa berjaya menguruskan banyak isu2 sosio-politik yang sensitif dengan baik, termasuklah masalah pendatang asing.

    ReplyDelete
  34. Sememangnya masih banyak lagi masalah yang belum lagi dapat diselesaikan secara total oleh kerajaan negeri sekarang. Akan tetapi, masalah2 ini diuruskan dengan baik oleh kerajaan sekarang, berbanding dengan kerajaan terdahulu yang ditadbir oleh USNO, Berjaya dan PBS.

    ReplyDelete
  35. Kita tahu bahawa masalah2 yang berkaitan dengan pendatang asing tidak muncul dalam masa satu hari sahaja. Ini bermakna masalah2 ini tidak akan dapat diselesaikan dengan segera.

    ReplyDelete
  36. Kita perlu ada satu penyelesaian jangka panjang. Perkara ini amat diketahui oleh Musa Aman, tidak hairanlah mengapa beliau bekerja keras dalam melobi untuk mewujudkan suruhanjaya diraja di Sabah.

    ReplyDelete
  37. Saya sangat menyanjungi Musa Aman atas kepintaran politikal beliau serta semangat negarawannya. Dibawah kepimpinan serta bimbingannya, Kerajaan negeri masa kini berjaya mendapat RCI ke atas pendatang asing.

    ReplyDelete
  38. Musa memang cukup layak.

    ReplyDelete
  39. Isu PATI bukan perkara baru, ia bermual sejak bertahun yang lalu, mustahil dapat ditanggani dalam sekelip mata.

    ReplyDelete
  40. Serahkan kepada Musa sendiri untuk menentukannya.

    ReplyDelete
  41. Sokongan Musa masih kuat di Sabah. Ini juga mendorong Musa terus menjadi CM.

    ReplyDelete
  42. Musa is targeting for something bigger.

    ReplyDelete
  43. Keputusan sudah dibuat, hotmatlah keputusan beliau.

    ReplyDelete
  44. Musa masih CM yang terbaik selama ini. Ini juga mendorong rakyat terus memberi sokongan.

    ReplyDelete
  45. Katanya Umno Sabah juga berpegang kepada pendirian bahawa jawatan presiden dan timbalan presiden tidak harus dicabar.

    Baik juga jika jawatan tertinggi ini dipilih melalui cara yang lebioh demokrasi.

    ReplyDelete
  46. Isu ini tidak perlu diberi perhatian, ini hal dalaman UMNO.

    ReplyDelete
  47. Musa masih CM yang terbaik walau berkeputusan tidak bertanding.

    ReplyDelete
  48. musa mahu fokus dalam tugasnya sebagai KM...sikap dan sifat kepimpinan musa ini harus dicontohi oleh lain2 pemimpin UMNO..

    ReplyDelete
  49. DSP musa aman is the ideal CM for sabah...

    ReplyDelete
  50. setuju dengan pendirian dan keputusan datuk seri musa aman...ianya adalah keputusan yang tepat..

    ReplyDelete
  51. Its doesn't matter if he did not contest to that position. He is still the best leader anyway.

    ReplyDelete
  52. Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman has announced that he will not be contesting the Vice President or Supreme Council seat in the upcoming Umno elections.

    ReplyDelete
  53. Musa, who is Sabah Umno Liaison Chief, said Sabah was a huge state and there was still much to be done to further develop the state and improve the overall welfare of the people.

    ReplyDelete
  54. Musa said he had informed Umno president, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak on his decision not to contest.

    He also said that Sabah Umno maintained that the posts of Umno president and Deputy president should not be challenged.

    ReplyDelete

  55. "I am committed to Umno and its cause and will give my undivided support to the leadership of the party under its President, Datuk Seri Najib," he said.

    He said it took time for him to decide on whether to contest for any of the posts due to the many requests asking him to do so.

    "I wish to thank all those who have the confidence in me and who voiced their support for me to contest. However, today I wish to end the speculation and state my final decision," he said.

    ReplyDelete
  56. Chief Minister Datuk Musa Aman has unveiled a RM4.09bil budget aimed at continuing Sabah's development programmes and boosting the economic wellbeing of the people.

    ReplyDelete
  57. The amount represented a RM40mil increase over last year's budget of some RM4.05bil.

    ReplyDelete
  58. Musa said the expenditure was aimed at eradicating poverty and improving the quality of life of the people.

    ReplyDelete

  59. He said the other thrusts of the budget were to strengthen Sabah's financial position, improving basic infrastructure and public amenities while developing high quality youth and human capital.

    ReplyDelete
  60. In this regard, Musa said more than 85% of the development expenditure or RM2.07bil would go towards the economic sector.

    ReplyDelete


  61. Of this, nearly half or RM988.23mil had been earmarked for public utilities, including water supply, rural electrification and sewerage projects.

    ReplyDelete
  62. Musa said nearly RM764mil would be spent on infrastructure including the construction of roads and bridges as well as ports and harbours and the upgrading of Borneo's only rail service, Sabah Railways.

    ReplyDelete
  63. Musa also announced a special RM1mil allocation and the RM500,000 sentuhan kasih (touch of compassion) funding for each state constituency be continued next year.

    ReplyDelete


  64. The state expenditure for next would be funded in part from the sales tax of crude palm oil that was expected to generate some RM1.05bil.

    ReplyDelete


  65. Another RM1bil each would come from petroleum royalties and interests and proceeds from investments.

    ReplyDelete
  66. Pendeknya Mahathir mahukan yang tua itu hanya untuk beliau dan yang muda pula adalah anak dan generasi keluarga beliau sahaja. Bagi saya UMNO biarlah dibina oleh ahli-ahlinya sendiri dan bukannya oleh mereka yang mempunyai agenda untuk keluarga dan peribadi mereka sendiri. Tidak ada pihak yang ingin menyekat kenaikan Mukhriz kerana ini demokrasi. Tetapi Mukhriz tidak akan terlepas dari bersalah-salahan dengan ahli-ahli UMNO yang ramai dan beliau wajar menerimanya dengan terbuka.

    ReplyDelete
  67. Sesiapa sahaja yang mempunyai kesihatan yang baik dan tidak bercakap seorang diri serta tidak bankrap atau terlibat dengan sodomi sex dan terlibat dengan rasuah sememangnya boleh menawarkan diri untuk menjadi pemimpin.




    Biarkan ahli-ahli yang ramai untuk menentukan siapa yang hendak mereka mandatkan. Siapa pun boleh di pilih, lagi pun yang terpilih dan tidak terpilih itu pun dari kumpulan yang sama kemampuannya, pemikirannya serta sikap dan moralnya.




    Ramai yang berkata jika Najib boleh terpilih sebagai PM, yang lain pun tidak ada sebab tidak boleh dipilih. Kata orang tua-tua, yang menang panjat bendul dan yang kalah panjat tiang. Sama sahaja.

    ReplyDelete
  68. Setalah hampir 50 tahun, Musa Aman la yang yang mencadangkan penaik tarafan Tanjung Aru Sabah, pemimpin berdaya saing macam ni la kita mahu.

    ReplyDelete
  69. Musa Aman Says:


    "Selepas mempertimbangkan sedalam-dalamnya selain berbincang dengan rakan-rakan dalam parti termasuk exco Umno Sabah, saya memutuskan untuk tidak bertanding bagi kedua-dua jawatan itu," katanya dalam kenyataan di Kota Kinabalu hari ini."

    * disini kita dapat melihat... Musa Aman bukanlah seorang pemimpin yang gila kuasa, tapi sebelum dia membuat keputusan, dia akan berbincang dengan menteri kabinetnya, & mempertimbangkannya... pemimpin prihatin begini la contoh kepada pemimpin muda yang akan datang.

    ReplyDelete
  70. Keputusan Musa adalah sangat tepat!

    ReplyDelete
  71. Macam ni baru ngam CM, kami tatap sokong BN kalau CM teruskan begini.

    ReplyDelete
  72. Keputusan yang jarang dibuat oleh seorang pemimpin, apatah lagi seorang ketua menteri... taniah!

    ReplyDelete
  73. Musa Aman Says:

    Musa yang juga Pengerusi Umno Sabah berkata masih ada terlalu banyak perkara yang harus dilakukannya untuk membangunkan Sabah dan meningkatkan kualiti hidup rakyat di negeri itu.

    * Lihat la kata2 seorang pemimpin berjiwa rakyat, harap ia akan direalisasikan dalam masa 5 tahun ini.

    ReplyDelete
  74. Kumpulan Pemuda BN KeningauSeptember 24, 2013 at 2:56 PM

    TATAP BN, kami tidak mahu pemimpin yang gila pangkat! Kami mahukan pemimpin yang berjiwa rakyat!

    -Kumpulan Pemuda BN Keningau-

    ReplyDelete
  75. Rakyat Sabah tidak sia2 mengundi BN pada PRU13, dengan mempunyai ketua kerajaan Sabah seperti MUSA Sabah akan bertambah maju.

    ReplyDelete
  76. Semua yang menyokong Musa selama ini patut berasa bangga dengan MUSA, jelas keputusan Musa sangat bijak.

    ReplyDelete
  77. As a Sabahan i am proud to have a wise Chief Minister as Musa Aman.

    ReplyDelete
  78. Make no mistake. Musa is never one to back down from a fight

    ReplyDelete
  79. Let there be no speculation as to the real reason why he’s not contesting.

    ReplyDelete
  80. Musa is just a responsible and committed leader

    ReplyDelete
  81. All analysts are mere mouthpieces

    ReplyDelete
  82. Musa was the right choice and if he decided to go for it, Sabah Umno would stand solidly behind him.

    ReplyDelete
  83. a visionary and experienced leader with good leadership qualities.

    ReplyDelete
  84. Musa spearheaded BN challenge in the last general election and successfully retained Sabah with a two thirds majority by winning 48 of the 60 state seats and 22 of 25 parliamentary seats

    ReplyDelete
  85. Musa Aman is simply not the kind of leader who is greedy for position

    ReplyDelete
  86. he is more of a leader who likes to work as a team.

    ReplyDelete
  87. Sabah Umno was ready to mobilise its machinery nationwide if Musa decided to run.

    ReplyDelete
  88. setiap calon yang berminat untuk bertanding jawatan ketiga tertinggi parti perlu meminta pandangan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak


    ReplyDelete
  89. kita bakal menyaksikan calon-calon jawatan Naib Presiden.


    ReplyDelete
  90. masyarakat akar umbi dilihat masih berpihak kepadanya.

    ReplyDelete
  91. cadangan pindaan Perlembagaan UMNO bagi memberi kuasa kepada presiden parti melantik tiga naib presiden UMNO wajar diberi pertimbangan.

    ReplyDelete
  92. UMNO memerlukan pemimpin muda di peringkat tertinggi parti yang berupaya menjadi idola golongan belia, sekali gus membuka ruang untuk menarik sokongan kelompok itu kepada UMNO.

    ReplyDelete
  93. yakin mampu menggugat kedudukan Ketua Umum PKR

    ReplyDelete
  94. perdana menteri mempunyai pandangan beliau yang tersendiri berhubung calon bagi jawatan itu

    ReplyDelete
  95. hubungan kerjasama dengan mereka dalam menentukan hala tuju parti.

    ReplyDelete
  96. terbaik akan dipilih untuk jawatan berkenaan.

    ReplyDelete
  97. sokongan baik daripada masyarakat akar umbi

    ReplyDelete
  98. Bajet 2013 negeri Sabah yang dibentangkan oleh Datuk Seri Musa Aman baru-baru ini jelas memberikan penekanan kepada program-program bertujuan memakmurkan negeri dan mengukuhkan kesejahteraan rakyat selain mengambil kira cabaran masa kini dan ketidaktentuan ekonomi global. Sesuai dengan temanya "penyatuan usaha ke arah kesejahteraan rakyat yang berterusan", bajet negeri kali ini menyaksikan peningkatan sebanyak RM40 juta berbanding RM4.048 bilion sebelum ini.

    ReplyDelete
  99. Sepanjang tempoh lima dekad sejak 1963, hanya ada tiga orang pemimpin di Sabah yang berjaya memegang jawatan Ketua Menteri Sabah bagi tempoh yang lama.

    ReplyDelete
  100. Ada banyak kemusykilan berhubung dengan skandal pembalakan yang kononnya melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman dan juga adiknya Datuk Anifah Aman selaku Menteri Luar Malaysia.

    ReplyDelete
  101. Kemampuan kerajaan negeri Sabah mengumumkan bajet terbesar dalam sejarah negeri ini membuktikan kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman sentiasa mengamalkan pengurusan berhemah dalam setiap perbelanjaan dan juga hasil negeri. Tidak seperti negeri-negeri Pakatan Rakyat yang mana jumlah bajet yang diluluskan oleh kerajaan pembangkang di Pulau Pinang tidak sampai RM1 bilion, begitu juga dengan di Selangor, jumlah bajet mereka tahun ini hanya sekitar RM1.6 bilion.

    ReplyDelete
  102. Ramai pihak yang menjangkakan bahawa Datuk Musa Aman akan memecahkan rekod pemerintahan paling lama atau melepasi tempoh 10 tahun bagi kerajaan negeri Sabah.

    ReplyDelete
  103. Meroyan tak henti-henti la pembangkang selepas ini apabila isu yang ditatang bagai minyak yang penuh sejak 2008 tidak sempat dimanfaatkan pada PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  104. Dibawah pentadbiran kerajaan negeri Barisan Nasional, hasil negeri Sabah berjaya ditingkatkan dari RM1.2 bilion pada tahun 2001 kepada RM4.36 bilion tahun lepas. Rizab tunai negeri juga meningkat daripada RM100 juta pada 2001 kepada RM3.3 bilion pada tahun lepas.

    ReplyDelete
  105. tidak mustahil Datuk Musa mampu terus memimpin negeri ini untuk beberapa penggal lagi berdasarkan reputasi cemerlang pemerintahan beliau sejak mengambil-alih tapuk pemerintahan negeri Sabah.

    ReplyDelete
  106. Laporan Ketua Audit Negara juga mengakui bahawa Sabah sebagai salah satu negeri yang memiliki rekod terbaik dalam pengurusan kewangan serta berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  107. Walaupun ada segelintir rakyat di negeri ini yang kurang berpuas hati dengan hasil pimpinan beliau, namun situasi itu bukan ditahap yang kritikal melainkan sekadar "disensasikan" oleh pihak tertentu yang berkepentingan.

    ReplyDelete
  108. semua pemimpin layak bertanding dan ahli parti bebas membuat pilihan berdasarkan pertimbangan mereka demi kelangsungan perjuangan.

    ReplyDelete
  109. pertandingan yang berlaku pada pemilihan kali ini adalah seiring dengan semangat pindaan perlembagaan parti yang memberi kebebasan dan peluang ahli membuat pilihan secara demokratik dan terbuka.

    ReplyDelete
  110. tidak timbul soal kuota atau hak bagi mana-mana pemimpin atau negeri kerana yang perlu difikirkan dan diutamakan adalah soal kepentingan nasional

    ReplyDelete
  111. pertandingan dalam pemilihan kali ini harus dianggap atas semangat kekeluargaan.

    ReplyDelete
  112. ahli Umno cukup matang dan bijak membuat pilihan tanpa dipengaruhi oleh sentimen kenegerian mahupun keperibadian.

    ReplyDelete
  113. persaingan dalam pemilihan parti kali ini dapat menguji kematangan ahlinya yang sudahpun lebih 20 tahun bersama-sama dalam arus perdana politik negara.

    ReplyDelete
  114. bilangan calon yang bertanding jawatan Naib Presiden dan MT memancarkan iltizam dan kesediaan ramai pemimpin untuk mencurah bakti untuk agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  115. ni memberi peluang kepada ahli peringkat akar-umbi memilih kalangan yang terhebat kerana semua mereka terdiri daripada kalangan terbai

    ReplyDelete
  116. diperkenalkan semula sistem kuota pencalonan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden Umno, yang pernah dipraktikkan sebelum ini.

    ReplyDelete
  117. dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak kebelakangan ini yang mahukan supaya kedua-dua jawatan tertinggi parti itu tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti akhir tahun ini.

    ReplyDelete
  118. pengenalan semula sistem kuota pencalonan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden adalah untuk menentukan mereka yang bertanding jawatan tersebut mempunyai kredibiliti sebagai pemimpin

    ReplyDelete
  119. sistem kuota pencalonan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden adalah mekanisme terbaik memastikan keutuhan parti sebagai tunjang pemerintahan negara ini.

    ReplyDelete
  120. sembarangan orang termasuk mereka yang tidak mempunyai kredibiliti boleh menawarkan diri bertanding jawatan tersebut, dan ia tidak baik untuk parti.

    ReplyDelete
  121. Sementara bagi jawatan-jawatan lain, termasuk naib presiden, Ahli Majlis Tertinggi (AMT), ketua bahagian dan semua sayap parti boleh dikekalkan sistem pencalonan dan pertandingan yang sedia ada

    ReplyDelete
  122. selaras dengan semangat pindaan perlembagaan Umno yang dibuat sebelum ini, yang memberi peluang kepada lebih ramai ahli menentukan hala tuju kepemimpinan parti.

    ReplyDelete
  123. semangat pindaan perlembagaan tersebut perlu dipertahankan demi kelangsungan perjuangan Umno.

    ReplyDelete
  124. The quota system introduced nomination for president and deputy president of Umno , who had practiced before.

    ReplyDelete
  125. Umno members mature and wise enough to make a choice without being influenced by sentiment enacted or personality.

    ReplyDelete
  126. This provides an opportunity for members of grassroots level among the greatest choose because all of them were among terbai.

    ReplyDelete
  127. Re-introduction of the quota system candidacy for the presidency and vice presidency is a contest to determine their position has credibility as a leader.

    ReplyDelete
  128. By taking into account the views of various parties who wanted the past two party's top post was not contested in the election later this year.

    ReplyDelete
  129. Musa Aman meminta masyarakat Sabah termasuk penjawat awam agar memastikan perubahan yang dipilih pada pilihan raya umum akan datang adalah ke arah lebih baik

    ReplyDelete
  130. tidak ada kerajaan yang sempurna dan semua yang dilakukan kerajaan sedia ada adalah demi kebaikan rakyat agar mereka dapat menikmati masa depan lebih gemilang.

    ReplyDelete
  131. sebagai negara yang demokrasi terpulang kepada rakyat menilai dalam menentukan kerajaan masa depan kerana apa juga pertukaran yang dilakukan diharapkan 'change for the better'

    ReplyDelete
  132. Keputusan Musa Aman tidak bertanding sebarang jawatan termasuk Naib Presiden dan Ahli Majlis Tertinggi (MT) pada pemilihan parti merupakan satu keputusan ikhlas dalam usaha membangunkan negeri.

    ReplyDelete
  133. Naib Ketua Pemuda UMNO Sabah, Mohd. Joh Wid berkata, kenyataan penganalisis politik, Dr Jeniri Amir bahawa Musa membuat keputusan kerana merasakan tidak mempunyai pengaruh yang kuat serta tidak popular di peringkat nasional adalah tidak berasas sama sekali.

    ReplyDelete
  134. Musa adalah calon pilihan dan popular di kalangan ahli parti di seluruh negara yang terbukti selepas menjadi antara pemimpin memperoleh undi tertinggi pada pemilihan parti 2004 dan 2008 bagi jawatan AMT.

    ReplyDelete
  135. Apakah selepas membuktikan kemampuannya dengan menerajui kemenangan besar Barisan Nasional (BN) Sabah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu menyebabkan popularitinya menurun? Saya rasa keadaan sebaliknya (populariti Musa semakin meningkat di kalangan ahli UMNO di seluruh negara).

    ReplyDelete
  136. Malah mungkin sistem pemilihan baru sekarang memberi sedikit kelebihan buat beliau kerana rata-rata ahli UMNO mampu menilai prestasi serta pencapaian kepimpinan beliau.

    ReplyDelete
  137. Tambah Mohd. Joh, sebagai seorang pemerhati politik dan ilmuan beliau berharap Jeniri perlu mengkaji lebih mendalam faktor keputusan dibuat Musa iaitu untuk memberi tumpuan dalam menghadapi PRU-14 yang lebih penting daripada pemilihan parti.

    ReplyDelete
  138. Pada 15 September lalu, Musa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah membuat keputusan muktamad untuk tidak bertanding jawatan Naib Presiden dan mempertahankan kerusi ahli MT bagi memberi fokus kepada tugasnya untuk membangunkan negeri ini.

    ReplyDelete
  139. Keputusannya itu dianggap mengejut kerana Musa mendapat sokongan padu di lebih 20 UMNO bahagian di negeri ini untuk bertanding kerusi Naib Presiden pada pemilihan parti.

    ReplyDelete
  140. Mohd Joh berkata, sebagai Setiausaha Politik kepada Musa, beliau sering dihubungi oleh pemimpin UMNO di Semenanjung yang menyatakan sokongan dan sanggup menjadi jentera berkempen untuk Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah itu.

    ReplyDelete
  141. Ada juga yang sanggup terbang ke Sabah bertemu beliau bagi menyatakan sokongan dan saya kira sokongan mereka nyatakan jelas membayangkan bahawa Musa adalah antara pemimpin UMNO yang popular. Beliau juga diharapkan untuk menjadi jeneral (pemimpin) bagi memberi kesegaran dan wajah baru kepada UMNO.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.