Sunday, January 29, 2012

Hasan Ali Akan Letih Sendiri

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjvGP43NNtMVIcT24il7PtQSWMqFYNRWJbwEA5TF2snboR7tSbRZMI_XOZzmY6Rsx6wRtHoVA9rGvFrHIpql2pCpfj9hDqmn4nNPK3qLkxerhHywhN84gI7DMzRpzpMzVjDoNvzaekz-sQ/s400/hasan-alia1.jpgSaya setuju dengan beberapa pendapat yang mengatakan bahawa mereka yang keluar atau dipecat daripada perjuangan PAS akan letih dan lenyap dengan sendirinya. Beberapa sejarah lalu boleh diambil pengajaran bahawa mereka semua hanya tinggal kenangan pahit.

Sebagai contoh seperti Ustaz Latif dari Besut, Ustaz Ghazali dari Losong Terengganu akhirnya mengaku kalah selepas penat berceramah atas platform Umno menentang dan memburukkan perjuangan PAS.

Walaupun mereka tidak masuk Umno tetapi selepas digantung daripada PAS, mereka berceramah bersama platform Umno mengambil kesempatan menyerang pemimpin PAS yang menyebabkan mereka digantung. Akhirnya mereka ini kepenatan dan mohon masuk PAS kembali. Perkara seperti ini yang perlu difikirkan dingatkan kepada Hasan Ali.

Hasan Ali bukan orang banyak duit, tidak macam Ibrahim Ali. Ibrahim Ali kalau dia mahu dia boleh beli rakyat Pasir Mas semasa pengundian. Cuma tidak pasti dia boleh menang atau tidak di Pasir Mas tersebut.

Tengku Razaliegh Hamzah pun yang banyak duit hanya mampu bertahan tiga penggal bawa Parti Semangat 46 kemudian tidak tahan… masuk balik Umno. Tak leh tahan kalau tak da duit...Sebab main politik menghabiskan duit. Lainla kalau lawan je menang.

Sirah dan sejarah serta pengalaman lalu sudah terpampang. Apakah mereka yang ingin meninggalkan perjuangan PAS inginkan nasib seperti mereka ini. Nasib yang hanya berkesudahan dengan letih dan lenyap dengan sendirinya tanpa hasil perjuangan yang nyata.

Apa yang pasti Hasan Ali pasti letih dengan perjuangannya sekarang. Nak merayu masuk PAS semula rasanya tidak mungkin kerana malu walaupun hatinya masih dengan perjuangan PAS. Jika pun dia ingin kembali bersama PAS mungkin memerlukan masa yang lama. Itupun jika dia masih mampu berjuang seperti sekarang.

Hanya masa yang akan menentkan kemana perjuangan Hasal Ali selepas ini.

Oleh : Mus (malaysiadaily.net)

3 comments:
Write comments
  1. sekarang ni pun hasan dah letih pun

    ReplyDelete
  2. Hasan Ali tubuh JATI sebagai 'kuasa ketiga'

    J = jalan politik yg
    A =aku tempuh seakan
    T = tidak kemana karena
    I = ingatkan aku blh jd MB selangor..org berangan he he he

    ReplyDelete
  3. yang mana geng geng gagasan PR (PKR,PAS) yang kecewa dan dikecewakan sertai lah...JATI dalam NGO

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.