Saturday, November 23, 2013

Mahasiswa Jadi Sasaran Pihak Kudeta Mesir

Sekurang-kurangnya dua pelajar terbunuh dan puluhan yang lain ditahan dalam satu serbuan oleh pasukan keselamatan di universiti Al-Azhar di sini, kelmarin.

Media tempatan melaporkan, pasukan keselamatan memasuki kawasan kampus itu bagi meredakan protes pelajar yang kian memuncak terhadap kerajaan sementara.

“Salah satu bangunan kampus terbakar. Kelas dan asrama turut mengalami kerosakan teruk.

Dinding bangunan juga dilukis dengan pelbagai grafiti memaparkan kekejaman pemerintahan tentera,” menurut laporan itu kepada Press TV.

Minggu lalu, Mahkamah Mesir menjatuhkan hukuman penjara 17 tahun terhadap 12 pelajar selepas menyerang ibu pejabat universiti terbabit pada Oktober lalu.

Susulan kejadian itu, ribuan pelajar dan penyokong Presiden yang digulingkan Mohamed Mursi mengadakan protes terhadap pemerintahan tentera di sekitar ibu negara termasuk di Iskandariah, Tanta dan Helwan.

Laporan dipetik dari Press TV, penunjuk perasaan juga melaungkan anti Ketua Tentera Jeneral Abdel Fattah al-Sisi yang didesak supaya berundur.

Sementara itu Mahkamah Rendah Nasr City, Kaherah, telah menjatuhkan hukuman penjara satu tahun setengah keatas 36 mahasiswa Al-Azhar. Hal itu setelah mitentera liter menuduh mereka melakukan rusuhan di dalam asrama mahasiswa dan melakukan penyerangan terhadap pihak tentera.

Ahmad Sa’ad, peguam 36 mahasiswa tersebut, menyatakan bahawa pihaknya akan mengfemukakan rayuan. Apalagi dirinya tidak diberi penjelasan tentang sebab0sebab hukuman tersebut dikenakan berserta bukti-bukti kejadiannya.

Syeikhul Azhar Ahmad Thayib, telah menuduh mahasiswa yang menjadi penyebab terjadinya rusuhan di asrama mahasiswa pada hari Rabu (20/11/2013) malam. Syeikhul Azhar menyebutkan terdapatnya beberapa mahasiswa yang hendak membakar asrama dan memprovokasi mahasiswa lain untuk melakukan rusuhan. Hal itulah, menurut Syeikh, yang menyebabkan pihak keselamatan dari tentera dan polis masuk ke dalam asrama untuk menggagalkan niat mahasiswa.

Di kota Iskandariah, Khamis (21/11/2013) para mahasiswa Universiti Alexandria telah melakukan demonstrasi besar-besaran mengecam aksi serangan tentera ke asrama mahasiswa Al-Azhar yang menyebabkan terkorbannya 3 orang mahasiswa. Mereka menuntut Syeikhul Azhar, rektor Al-Azhar dan juga ketua asrama mahasiswa meletak jawatan.

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.