Monday, October 22, 2012

Amangate: Umno tenggelam di laut dalam

Parlimen seharusnya menimbang untuk menapis kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Ini kerana Nazri memberi jawapan yang bercanggah dalam tempoh yang amat singkat iaitu hanya seminggu berhubung penyeludupan wang sebanyak RM40 juta (S$16 juta) yang dirampas di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong.

Nazri dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kedua-duanya menafikan bahawa wang itu adalah untuk kegunaan peribadi Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman. Sebaliknya mereka mendakwa bahawa wang itu adalah sumbangan untuk Umno Sabah.

Parlimen juga harus menimbang untuk menyanggah kenyataan Najib kerana menafikan percubaan Michael Chia Tien Foh untuk menaiki pesawat dengan wang tunai tersebut sebagai bukan satu perbuatan penyeludupan wang dan melanggar undang-undang.

Pada 11 Oktober, ketika menjawab soalan daripada Ahli Parlimen Batu Chua Tian Chan, Nazri berkata Peguam Negara telah memutuskan bahawa rasuah tidak dapat dibuktikan berdasarkan laporan yang dikemukakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Nazri menambah, bahawa berdasarkan hasil siasatan SPRM, Suruhanjaya Anti Rasuah Bebas Hong Kong (ICAC) tidak mengambil sebarang tindakan lanjut.

Bagaimanapun, ketika menjawab soalan daripada Ahli Parlimen Cheras Tan Kok Wai pada hari yang sama, Nazri berkata siasatan kes dijalankan oleh SPRM tetapi ICAC menyatakan bahawa tidak ada unsur rasuah dalam kes ini.

Suatu ketika, Nazri menyatakan kes ini disiasat oleh SPRM di mana Peguam Negara memutuskan tidak ada rasuah. Pada ketika yang lain, beliau berkata ia bukan disiasat oleh SPRM tetapi ICAC yang menjalankan siasatan dan memutuskan bahawa tidak ada rasuah.

Pelbagai percanggahan

Percanggahan-percanggahan yang dapat dikesan adalah membingungkan. Mungkinkah Nazri memikirkan bahawa Peguam Negara dan kredibiliti SPRM tidak cukup bagus untuk rakyat Malaysia.

Oleh sebab itu, beliau menyandarkan penemuan-penemuan kes ini kepada ICAC yang terkenal dengan kecekapan dalam memerangi rasuah dengan harapan untuk mendapatkan sambutan yang baik daripada rakyat Malaysia. Kalau tidak, masakan beliau dapat menyelaraskan kenyataan-kenyataan yang bercanggah itu.

Malahan, Nazri bukan sahaja menghadapi masalah untuk menyelaraskan kedua-dua kenyataan yang berbeza itu tetapi beliau juga menghadapi masalah untuk menyelaraskan kedua-dua kenyataan ini dengan kenyataan SPRM beberapa hari sebelum ini.

Pada 5 Oktober lalu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (operasi) SPRM Shukri Abdul berkata, bahawa siasatan terhadap wang tunai di Hong Kong masih berjalan kerana panel yang meneliti kes ini meminta lebih banyak bukti.

Selain dari pelbagai percanggahan ini yang ditujukan kepada Nazri di parlimen, kenyataan beliau bahawa ICAC sudah membuat keputusan bahawa tidak ada rasuah dalam kes ini masih boleh diragukan.

Terdapat bukti bahawa wang tunai S$16 juta yang dirampas pada 14 Ogos 2008 itu hanya dilepaskan pada penghujung tempoh rampasan atau simpanan selama tiga tahun apabila ICAC gagal untuk membuat keputusan tentang kes ini disebabkan keengganan kerajaan Malaysia menghulurkan kerjasama dalam menjalankan siasatan.

Jika tidak ada kes sepertimana yang didakwa oleh Nazri dan Najib, perlukah pihak berkuasa Hong Kong menyimpan wang itu sehingga tamat tempoh tiga tahun, satu tempoh yang dibenarkan oleh undang-undang?

Malahan, Michael Chia ditangkap dan disiasat atas kesalahan penyeludupan dan pemindahan wang.

Penafian Najib tidak bertanggungjawab

Kegiatan menyeludup dan memindah wang dari sesebuah negara dengan jumlah yang banyak secara haram disebut sebagai penyeludupan dan perpindahan wang haram.

Saya tidak nampak kenapa Najib menyifatkan perbuatan itu bukan sebagai penyeludupan hanya kerana Nazri telah menjawab soalan- soalan di parlimen – dengan jawapan yang buruk.

Menjawab satu soalan dalam sidang media pada 19 Oktober lalu, sama ada terdapat asas untuk mendakwa wang itu diseludup atau dipindah melalui Hong Kong, Najib berkata, “tidak, iannya telah pun diterangkan dalam parlimen.”

Dengan jawapan itu, sudah tentu Najib merujuk kepada jawapan Nazri yang mencurigakan itu. Adalah sangat dikesalkan sebagai seorang perdana menteri, beliau hanya berdasarkan jawapannya berhubung dengan skandal yang serius di atas asas yang tidak kukuh.

Ahli-ahli parlimen harus mendesak perkara-perkara berikut daripada Nazri di parlimen, di samping meminta beliau menerangkan berbagai percanggahan pada kenyataan-kenyataan di atas.

1. Pendedahan penuh mengenai komunikasi di antara kerajaan Hong Kong dan Malaysia tentang isu ini, terutama sama ada ICAC telah mengemukakan penemuannya kepada SPRM termasuk carta aliran wang keluar mengekori rasuah kayu balak Sabah sehingga wang itu masuk ke dalam akaun Musa Aman di bank UBS AG di Zurich, Switzerland.

Maklumat mengenai sama ada ICAC meminta kerjasama antara negara dan sama ada ICAC telah menyatakan dengan jelas bahawa tidak ada rasuah dalam kes ini dan pihaknya telah memutuskan untuk berhenti dari terus menyiasat kes ini.

2. Bilakah SPRM memulakan siasatannya dan sama ada ianya masih berjalan. Jika ia masih berjalan, kenapa SPRM tidak mampu menyelesaikan tugasnya setelah sekian lama melakukan penyiasatan.

3. Apakah peranan yang dimainkan oleh Peguam Negara dalam hubungan dengan pihak berkuasa Hong Kong dan mengenai kerajaan Malaysia, terutamanya SPRM.

Melainkan jika Nazri dapat memberi jawapan yang memuaskan, beliau harus digantung dan dirujuk kepada Jawatankuasa Terpilih Parlimen (keistimewaan-keistimewaan dan kuasa) untuk siasatan lanjut. -GB

150 comments:
Write comments
  1. dalam kes ini kan dah jelas musa aman tak bersalah.

    ReplyDelete
  2. enough lah recycle this issue

    ReplyDelete
  3. umno akan tetap kukuh, walaupn dilanda plbagai kontroversi

    ReplyDelete
  4. Tunjukkan semua kebenaran dan sekaligus menjawab persoalan ramai. Biar pembangkang tiada modal mahu kritik lagi.

    ReplyDelete
  5. Walaupun penjelasan sudah diberi, pembangkang masih mahu celarukan keadaan.

    ReplyDelete
  6. Sudah2 la dengan isu ni. Kes ditutup.

    ReplyDelete
  7. Musa tidak bersalah. Susah sangat ka mahu faham?

    ReplyDelete
  8. Pembangkang frust menonggeng lagi la ni bila kalah dalam PRU13.

    ReplyDelete
  9. Tirai RM40 juta dilabuhkan. Tunggu saja pengumuman pilihanraya.

    ReplyDelete
  10. ICAC & MACC sudah mengesahkan Musa tidak terlibat, harus juga terima keputusan ini.

    ReplyDelete
  11. Kes rasuah ini menjejaskan imej UMNO dan Musa. Libat atau tidak, cuma mereka sendiri yang tahu.

    ReplyDelete
  12. Teruskan usaha untuk membangunkan ekonomi negeri Sabah. Ke sini sudah berakhir.

    ReplyDelete
  13. Kes sebegini satu kebiasaan terutama PRU semakin mendekati.

    ReplyDelete
  14. Kami menantikan jika ada bukti yang selanjutnya.

    ReplyDelete
  15. Kes ini pasti menjejas prestasi UMNO Sabah.

    ReplyDelete
  16. Pembangkang dan media yg mengatakan Micheal Chia dtangkap oleh ICAC harus meminta maaf dengan beliau kerana, ICAC mengatakan bhwa mereka tidak pernah arrsted Micheal Chia

    ReplyDelete
  17. Isu ini sepatutnya tidak ada, dan tidak menyusahkan mana2 pihak. tetapi pleh kerana sikap segelintir pihak maka semua orang pun jadi sudah... smua org pun jadi sibuk.. smapai lpor dengan polis la, minta reinvestigate la smua.....

    ReplyDelete
  18. Bukan sahaja minta maaf dengan Micheal Chia malah juga kepada Musa Aman

    ReplyDelete
  19. sekejap ndak ada unsur2 rasuah dan sekejapkata SPRM telah jalankan siasatan trhadap wang RM40 juta yg dseludup tu. Ayuh UMNO...kita tipu lagi rakyat Sabah. Mereka bodoh dan senag ditipuuu. ayohh UMNO.

    ReplyDelete
  20. Tu cuma pendapat daripada mereka yang tidak senang dengan kenyataan Nazri.

    ReplyDelete
  21. Penjelasan sudah dibuat, pembangkang jangan berputar belit dengan penjelasan tersebut

    ReplyDelete
  22. klu benar RM40juta itu sumbangan utk UMNgOk sabah, x ada kaedah yg lebih mudah utk buat transaksi? knp perlu macai utk seludup???

    ReplyDelete
  23. Musa dah nafikan mempunyai sebarang urusan perniagaan dengan individu bernama Michael Chia.

    ReplyDelete
  24. Musa menambah bersedia memberikan kerjasama penuh dengan pihak berkuasa dalam kes ini.

    ReplyDelete
  25. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mula menyiasat Musa selepas Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah (ICAC) Hong Kong ingin mendapatkan maklumat mengenai isu itu.

    ReplyDelete
  26. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mula menyiasat Musa selepas Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah (ICAC) Hong Kong ingin mendapatkan maklumat mengenai isu itu.

    ReplyDelete
  27. Agensi itu kemudian melaporkan kembali kepada ICAC dengan maklumat dan pihak berkuasa Hong Kong itu memutuskan untuk menggugurkan perkara tersebut dan menarik kembali aduan kepada Mahkamah Switzerland.

    ReplyDelete
  28. walaupun kes ini dah ditutup, pasti byk pihak di luar sana yang akan terus mengitar semula tuduhan-tuduhan ini.

    ReplyDelete
  29. kepada rakyat sabah tunjukkan saja protes kita pada pru 13 meka kasih duit kita ambik kasih zink dan beras 10 kilo kita ambik undi kita sapa tahu sapa mahu akun berak tengah jalan

    ReplyDelete
  30. Akhirnya kes ini telah pun menemui kebenaran yang sebenar-benarnya dalam tuduhan yang tidak berasas sebelum ini.

    ReplyDelete
  31. Terima kasih kepada Pihak SPRM dan ICAC atas siastan yang telah dibuat oleh mereka dan membongkarkan semua kebenaran.

    ReplyDelete
  32. Nasihat kepada pembangkang untuk belajar menerima kebenaran yang telah diumumkan. Janganlah cuba untuk mempertikaikannya. Jika tidak puas hati dedahkan bukti yang ada dalam hal ini.

    ReplyDelete
  33. Tidak perlulah kita terpengaruh dengan permainan yang dibuat oleh Pembangkang. Kenyataan Datuk Nazri Aziz ini telah pun disahkan dengan keputusan SPRM dan ICAC. Datuk Musa bersih daripada kes Rasuah yang dikaitkan.

    ReplyDelete
  34. RM40 juta untuk Umno Sabah yang dirampas itu tidak berada dalam milikan Chia seperti didakwa pembangkang dan laporan media, sebaliknya dipindahkan secara elektronik.

    ReplyDelete
  35. Kononya Chia ditangkap bersama duit RM40 juta adalah khabar angin saja! Taktik pembangkang untuk menipu rakyat

    ReplyDelete
  36. Sudah-sudah la pembangkang buat cerita yang tidak berasas. Silap-silap masuk jerat sendiri.

    ReplyDelete
  37. Dengan membuat-buat cerita, maka pembangkang akan nampak seperti pejuang sebenar? Oh pleaseeee la

    ReplyDelete
  38. Sekejap ndak rasuan dan lepas tu cakkap siasatan sedang diadakan oleh SPRM. Betul le orang kata UMNO kaki auta. Lepas Musa pula menafikan. Memang kena nafi mcm penagih dadah, kalau saudara tanya dia "kamu ada isap itu dadah"? Sah penagih tu jawap "ndak ada,bah". Sifir mudah pun tak bole kira, mcm mana rakyat Sabah tak kena tipu dgn UMNo sejak 50 thn lampau

    ReplyDelete
  39. Kamu percaya dengan menteri ini, inilah menteri yang menghina dan memandang rendah pada rakyat Sabah. Kenyataan beliau yang paling bodoh PATI TIDAK MENDATANG MASALAH DI SABAH! Phui Nazri syaitan yang dikenali!

    ReplyDelete
  40. RM40 juta untuk Umno Sabah yang dirampas itu tidak berada dalam milikan Chia seperti didakwa pembangkang dan laporan media, sebaliknya dipindahkan secara elektronik. ( Kalau dadah dipindah dengan penghantaran kurier atau pos laju tak salahkah?)

    ReplyDelete
  41. itu kalau dadah...tiada kaitan pun dengan isu ini...

    ReplyDelete
  42. yang pasti siasatan menunjukkan tiada elemen rasuah dibuktikan yang melibatkan KM sabah...

    ReplyDelete
  43. pembangkang pula seperti biasa sudah terdesak...maka isu ini diputar belit dan dikitar semula untuk kepentingan politik pembangkang..

    ReplyDelete
  44. karenah pembangkang ni kalau dilayan makin menjadi-jadi...naik kepala...ngam juga jawapan si nazri kalau pembangkang tidak puas hati, boleh minta rujukan dari ICAC...

    ReplyDelete
  45. pembangkang ni mahu cari modal politik saja bah...dekat2 sudah pru13 kan...sudah terdesak dan tertekan bah ni pembangkang...diorang takut si anwar tunai janji dia mahu bersara kalau PR kalah..

    ReplyDelete
  46. sudah habis modal mahu berpolitik jadi kitar semula isu...lagipun kan ini kepakaran pembangkang...

    ReplyDelete
  47. beginilah kalau pembangkang...seronok sendiri...

    ReplyDelete
  48. Yang komen sokong kenyataan nazri Dan musa aman memang banyak minum madu manis bercampur nanah dan najis .beginilah sabahan bila dapat kepentingan apa pun rela saja...tidak hairanlah satu hari nanti pati dan Malaya akan suruh sabahan melutut dengan mereka.tanda-tandanya sudah kelihatan sekarang

    ReplyDelete
  49. Maccam mana Sabah nak maju BN bagi tangki 1Malaysia sudah sanjung tinggi UMNO , Nazri kata PATI tidak mendatangkan masalah di Sabah pun masih sokong, hasil minyak 95% KL ambil bagi 5% saja pada Sabah pun kata terima kasih, Semananjung lebuhraya utara selatannya 6 lorong dan lebuhraya sabah bagaikan jalan kampung pun kata terima kasih BN banyak bantu. Aduhai Sabah kena cucuk hidung!

    ReplyDelete
  50. UMNO ketulahan bah itu tuduh pembangkang dapat dana dari Soros last-last kedapatan pula 40 juta hendak dihadiahkan kepada UMNO Sabah!
    Itulah fitnah makan tuan. Kan hari-hari UMNO fitnah pembangkang melalui Utusan UMNO tak tahukah fitnah itu lebih besar dosa dari membunuh. Ini baru dunia Tuhan dan tunjukkan apa lagi dunia akhirat!

    ReplyDelete
  51. October 23, 2012 7:31 PM Kepakaran BN/UMNO pula menjadikan Sabah yang kaya dengan sumber aslinya negeri termiskin di Malaysia. Ini yang kita banggakan dengan BN/UMNO!

    ReplyDelete
  52. bajet sabah 2013 mencatatkan satu sejarah di mana bajet ini adalah yang tertinggi untuk sabah...ia mengatasi bajet sabah 2012 sebanyak rm40 juta...bukti kemampuan kerajaan sabah untuk membangunkan negeri dan meningkatkan kesejahteraan hidup rakyat terutama di luar bandar..

    ReplyDelete
  53. Bagus UMNo/MUSA. Kamurang barjaya saludup itu wang RM40 juta. Kita suma parlu itu wang utk election ,bah. Kalau parlu lagi kita ramaikan PATI agar UMNo tatap manang untuk sapu hasil negari kitah inih. Ayuh BN.

    ReplyDelete
  54. isu yng sudah selesai pun masih mahu diputarbelit. inilah sikap pembangkang.

    ReplyDelete
  55. pembangkang hanya pandai mainkan isu saja, tapi mereka tidak berfikir pun soal pemabangunan Sabah.

    ReplyDelete
  56. saya yakin, rakyat pasti dapat nilai sendiri dan buat keputusan dengan baik.

    ReplyDelete
  57. pembangkang yang sebenarnya akan tenggelam kerana mereka tidak bersatu.

    ReplyDelete
  58. negeri2 yang ditadbir oleh pembangkang kini dilanda pelbagai isu, tapi pemimpin pembangkang buat-buat tidak nampak saja.

    ReplyDelete
  59. Pembangkang sudah kehabisan isu untuk di mainkan.

    ReplyDelete
  60. Sudah terbukti yang Datuk Musa tidak bersalah dalam hal ini, kenapa pula bangkitkan lagi isu ini.

    ReplyDelete
  61. angkah Umno Sabah menerima RM40 juta daripada seorang ahli perniagaan, yang didakwa menyeludup masuk ke negara ini dari Hong Kong, adalah amalan biasa sesebuah parti politik kerana diterima mengikut prosedur betul, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  62. "Ia adalah sumbangan politik. Setiap parti politik mempunyai hak untuk menerima sumbangan politik selagi ia datang mengikut saluran yang betul," kata Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  63. Sehubungan itu, beliau yang juga Presiden Umno berkata, "pembangkang juga menerima sumbangan."

    ReplyDelete
  64. "You (anda) boleh tanya soalan yang sama kepada pembangkang,"

    ReplyDelete
  65. Baru-baru ini, Jabatan Peguam Negara memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan dalam sumbangan yang diterima oleh Umno Sabah.

    ReplyDelete
  66. Dana tersebut ialah sumbangan yang dibuat kepada Badan Umno Sabah dan bukannya untuk tujuan persendirian Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  67. "Beliau kemudian berkata SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) memutuskan elemen rasuah tidak dapat dibuktikan dalam kes ini.

    ReplyDelete
  68. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini berkata ahli perniagaan balak, Michael Chia, tidak pernah ditahan di Hong Kong ekoran dakwaan penyeludupan wang berjumlah RM40 juta.

    ReplyDelete
  69. Beliau berkata, Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) tidak pernah menahan ahli perniagaan itu yang dikaitkan dengan dakwaan rasuah melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  70. Nazri berkata pihak Jabatan Peguam Negara dan SPRM telah memberikan kerjasama sepenuhnya kepada ICAC Hong Kong sehingga siasatan selesai.

    ReplyDelete
  71. "Setelah siasatan disempurnakan oleh kedua-dua pihak, pihak ICAC Hong Kong mendapati bahawa elemen rasuah tidak dapat dibuktikan. Sehubungan itu, ICAC Hong Kong menarik balik dakwaan dan mengembalikan wang yang disita itu," katanya.

    ReplyDelete
  72. Kes ini tidak menjejaskan Datuk Musa, Datuk Musa akan terus menjalankan tugas beliau dengan baik.

    ReplyDelete
  73. Sudah terbukti semua dakwaan itu tidak benar.

    ReplyDelete
  74. Dana tersebut untuk BN, bukan untuk CM kita.

    ReplyDelete
  75. Pembangkang juga menerima dana, kenapa perlu mempertikaijan dana untuk BN.

    ReplyDelete
  76. Tutup kes sahaja, banyak lagi isu lain yang jauh lebih penting.

    ReplyDelete
  77. Biasalah bukan senang mau kasih puas hati semua pihak..mesti ada juga yang tidak berpuas hati.

    ReplyDelete
  78. October 25, 2012 10:54 AM
    Soalnya UMNO yang mula-mula pertikaikan Pakatan dapat dana dari luar sebab itu Pakatan tanya balik pada UMNO yang UMNO juga dapat dana dari luar. Terus UMNO mengalabah! Inilah UMNO kalau orang lain tak boleh kalau mereka boleh termasuk mefitnah melalui akhbar mereka Utusan! Faham cerita dulu baru bagi komen!

    ReplyDelete
  79. Bagi UMNO Seludup rokok haram seludup wang halal, baca puisi macam A Samad Said buat salah tabur fitnah melalui Utusan halal!

    ReplyDelete
  80. The Sandakan Education Hub (SEH) located at Mile 10, Jalan Sungai Batang, is expected to be ranked as among the leading education centres, thus producing quality human capital for the country, said State Chief Minister, Datuk Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
  81. He said SEH, equipped with diverse sets of courses including modern agriculture, would benefit students as it provides an education centre to cater for potential tertiary students from around the region.

    This, said Musa, would ease the cost of tertiary education by bringing it closer to home.

    ReplyDelete
  82. He added that the opportunity for further education should not be missed, as it is the state government’s goal to develop the educational level of Sabah and to create qualitative breed of human capital for the future.

    ReplyDelete
  83. Musa said the government was committed and concerned about Sabah’s educational aspect because the country’s development depends on its educational standard.

    ReplyDelete
  84. “I’m grateful that the Education Hub has become a reality and the roads leading to it are almost ready. I hope the people will use this advantage as best as they can to produce successful human capital towards realising Vision 2020,” he said in his speech during the Stage Three Eid Al-Adha Ceremonial Dinner at Rancangan Sungai Manila, Mile 12, Jalan Labuk, on Friday.

    ReplyDelete
  85. Also in attendance were Musa’s wife, Datin Seri Panglima Hajah Faridah Tussin, Gum-Gum Assemblyman Datuk Zakaria Mohd Edris, Department of Special Affairs (JASA) Director Haji Abdul Manaf Lakariba and local dignitaries.

    ReplyDelete
  86. The Institute for Development Studies (Sabah) or IDS describes the 2013 Sabah State Budget as comprehensive and visionary while noting that it is the largest in the state’s history.

    IDS chairman, Datuk Seri Panglima Clarence Bongkos Malakun said the slightly expansionary nature of the budget is most appropriate at a time when there is much uncertainties associated with the external environment.

    ReplyDelete
  87. “With a projected expenditure of RM4.1 billion against projected revenue of RM3.8 billion the state is projected to run a budget deficit of 6.8 per cent in 2013.

    ReplyDelete
  88. “This should give the domestic economy a boost without upping inflationary pressures,” he said in a press statement issued here yesterday.

    He noted the Chief Minister’s statement when revealing the budget that the state’s financial position is strong with a Consolidated Account of more than RM3 billion.

    ReplyDelete
  89. “The strong financial position of the state is not achieved overnight, but over many long years of painstaking efforts and prudent management,” said Clarence.

    ReplyDelete
  90. He said the 2013 Sabah State Budget should bode well for the state and rakyat because it various measures to, inter alia, eradicate poverty, strengthen human capital, expand utilities supply and amenities and enhance infrastructure, as well as investments in the various economic sectors, such as tourism, agriculture and manufacturing

    ReplyDelete
  91. “More notably, good financial management by the State Government under Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman has put the state on a strong financial footing, thus allowing the government more leeway to undertake fiscal measures for the good of the state,” he added.

    ReplyDelete
  92. Clarence commended the state’s good financial management which led to a number of government departments and agencies in Sabah achieving a four-star rating under the Accountable Index which has increased twofold for the year 2011 while the RAMRating Service Berhad again gave the “AAA” rating to the state

    ReplyDelete
  93. “The good financial management of the state has borne fruit that should benefit the rakyat. For one, it means that a larger budget can be achieved without undue stress on the state’s financial position.

    “And secondly, it also means that the state can borrow at a lower cost from the financial market if need be,” he added.

    ReplyDelete
  94. Clarence said a larger budget allowed the government more fiscal leeway in achieving its stated objectives, particularly for a budget aimed at sustainable growth and development for the benefit of the rakyat.

    ReplyDelete
  95. He commended the government for committing a high level of investments in infrastructure saying that it showed the government was very cognisant of the constraints limiting growth in the state.

    For 2013, the government allocated the economic sector 57.2 per cent of planned expenditures and within the economic sector, a high 85.7 per cent of the budget has been allocated for infrastructure and land development.

    ReplyDelete
  96. Likewise, in 2013, 54.0 per cent of the government’s revenue is expected to come from the sales tax on crude palm oil and petroleum royalty.

    ReplyDelete
  97. “While some people have suggested that Sabah may be too reliant on these two sources of revenue, we cannot but feel blessed that we have such an abundance of these two resources,” he said while adding that making investments in critical growth ‘enablers’ will unlock the state’s growth potential.

    ReplyDelete
  98. “This will strengthen Sabah’s position as an investment destination of choice in the region, and spurring domestic growth in the process,” he said.

    ReplyDelete
  99. Being internationally traded commodities, the price of both crude palm oil and petroleum will be affected by external developments but he does not believe the heavy reliance on CPO and crude petroleum to be a major issue at the moment.

    ReplyDelete
  100. “In fact, the performance of our domestic economy is very much affected by international developments because it is such an open economy. In any case, the ability of the government to raise revenue through taxation will be affected by external factors impacting on the domestic economy,” he said.

    ReplyDelete
  101. He however, proposed that the government diversify its revenue base to be consumption-derived rather than export-derived.

    ReplyDelete
  102. “Before we reach this stage, it is important that the state continues to maintain its ‘AAA’ rating, which it has done so successfully for four consecutive years. This will ensure that we can have unfettered access to other funding sources if the need arises,” he suggested.

    ReplyDelete
  103. The Finance Ministry attributes the success behind Sabah’s Unqualified Certificate for 12 years running to the dynamic leadership of Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman

    ReplyDelete
  104. Assistant Minister of Finance Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan said the achievement would not have been possible if not for his vision and the ability to think wisely and act promptly.

    “Congratulations and kudos to Datuk Seri Musa Haji Aman who is also the Minister of Finance for having successfully guided and steered this State towards success and excellence,” said Tawfiq at the State Assembly sitting here yesterday.

    ReplyDelete
  105. Anwar kata Jet itu dipinjamkan kepadanya oleh seorang kawan, Tian Chua pula cakap Jet itu disewa.. macam mana ni?? kenapa tidak persoalkan??

    ReplyDelete
  106. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    many Pakatan Rakyat supporters who keep closing their own eyes on all Pakatan Rakyat weakness , flaws , mistake , fraud , scandals and problems. For them whatever wrong in Barisan Nasional will forever be wrong and whatever wrong in Pakatan Rakyat will forever be right. I am not sure in this case who are the one being bias and unfair in the judgements?

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  107. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    If you want to talk about Nepotism then lets us compare Barisan Nasional and Pakatan Rakyat Nepotism then you will realized that Pakatan Rakyat Nepotism is way worst than Barisan Nasional. What about DAP Lim Dynasty ? Lim Kit Siang ( Father ) , Lim Hui Yin ( Daughter – Penang DAP State Committee ) , Lim Guan Eng ( Son ) , Betty Chew ( Daughter in Law ). Anwar Ibrahim ( Father ) , Nurul Izzah ( Daughter ) , Wan Azizah ( Wife ). Nga Kor Ming & Ngeh Koo Ham ( Cousin ). Karpal Singh ( Father ) , Gobind Singh ( Son ) , Jagdeep Singh ( Son ). Nik Abdul Aziz ( Father ) , Nik Abduh Nik Aziz ( Son ). So what Change are you talking about?

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  108. RM40 million VS USD39 million

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    In the issue of Nepotism what makes Pakatan Rakyat is way better than Barisan Nasional? Are they ( PR ) not the same in Nepotism issue ? Is all this facts that I had just pointed out is a facts or illusion?

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  109. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    Corruption ? Nga Kor Ming came into power less than 49 days in Perak already gave out the state tailoring contract to his wife . Is this not the world fastest corruption after coming into power ? What about all the Selangor Local Council law contract all given to a list of PKR Lawyers ( exposed by Raja Petra ) , what about Selangor Sand Mining scandal after PR take over after Mac 2008 ? What about in Teoh Beng Hock Royale Commission of Selangor DAP Au Yong and Lee Kee Hiong corruptions ?

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  110. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    What about On 26 April 2012, Tony Tan, accompanied by Member of Parliament Tan Tee Beng reported Teresa Kok to the Malaysian Anti-Corruption Commission and provided documentations that suggested mishandling of the donation funds. For example, half of the RM10,000 donation for the Single Parents NGO by a Sabah businessman, was allegedly channeled into party funds.

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  111. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    What about Malaysia Today blog dated Jan 6, RPK has alleged that Johan Taharin – the brother in law of PKR Deputy President Azmin Ali – has approached a developer who was encountering difficulties in getting state approvals with an offer to secure a project in exchange for a fee. ?

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  112. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    The list will just goes on and on right after Mac 2008 a list of PR leaders it hit with corruption issues and scandal compare to zero from MCA , MIC , GERAKAN , PPP and other component party in Barisan Nasional after Mac 2008. So is all this that I had just posted is not the facts or is just another illusion? On the other hand , it is PR supporters to chose to defend all the Pakatan Rakyat leaders who is hit with list of corruption. It was PR supporters that close their eyes and shut down their ears in all Pakatan Rakyat wrong doings.

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  113. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    State Mismanagement. Tua Pek Kong temple is being demolished under Lim Guan Eng administration in Penang. What about Selangor Talam scandal? What about Indian temple being demolished under Pakatan Rakyat administration in Selangor? What about all the fake illusion promises and manifesto that Pakatan Rakyat had failed to fulfill in all their states ? What about Kedah the only chinese Pork Abotoir is being removed ? What about in Kelantan there a rule to impose on Buddhist Temple to follow Islamic structure after Mac 2008? The list just goes on and on. Is all those facts that I just stated is not facts or is just another illusion?

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  114. Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    Yes. Barisan Nasional do have their flaws , weakness and mistake but then what changes are we talking about is Pakatan Rakyat is as worst as Barisan Nasional in most aspect ? Almost every single problems and weakness that you can find in Barisan Nasional it also do happen inside Pakatan Rakyat. When we shouted for UBAH/CHANGE it should be a slogan of changing from bad to good and not from bad to worst or just another same changes ( bad to bad ). Pakatan Rakyat should stop deceiving and manipulating the public with all the lies.

    Where Are You on the Pakatan Rakyat Corruption, Nepotism and State Mismanagement?

    ReplyDelete
  115. Rakyat tetap akan menyokong Datuk Musa.

    ReplyDelete
  116. Sudah jelas yang Datuk Musa tidak bersalah.

    ReplyDelete
  117. Sudah banyak pembangunan yang dibawa oleh Musa untuk Sabah. pastinya masih ramai yang beri sokongan pada beliau.

    ReplyDelete
  118. Di bawah kepimpinan Musa, Sabah dapat pengiktirafan cemerlang-Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.

    ReplyDelete
  119. Sabah juga antara yang mendapat pengiktirafan pengurusan hutan terbaik sejak Musa mengambil alih kerusi KM.

    ReplyDelete
  120. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    Ketika Pilihanraya Umum Ke-13 semakin menghampiri kita, Pakatan Rakyat telah menguatkan lagi usaha mereka untuk menawan undi-undi di Sabah dan Sarawak. Memang tidak dapat dinafikan bahawa 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak akan menjadi pertaruhan mutlak untuk kedua-dua Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat. Maka tidak hairanlah bila Pakatan telah melancarkan misi untuk menyerang dan mengacau-bilaukan pentadbiran di kedua-dua negeri ini.

    ReplyDelete
  121. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    Malangnya, serangan ke atas prestasi Sabah dan Sarawak terbukti sia-sia apabila setiap tahun laporan Ketua Audit Negara menunjukkan kedua-dua negeri sering membawa prestasi yang baik dalam pengurusan kewangan dan polisi-polisi fiskalnya.

    ReplyDelete
  122. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    Dalam laporan terkini untuk tahun 2011, Ketua Audit Negara telah menganugerahkan ulasan "sangat baik" hanya kepada sebuah negeri iaitu Sarawak. Sementara itu, Sabah pula terus mengekalkan status kedua terbaik iaitu "baik" dari tahun-tahun sebelum ini.

    ReplyDelete
  123. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    Akaun-akaun dana disatukan untuk 2011 bagi kerajaan-kerajaan negeri Sabah dan Sarawak adalah yang paling tinggi dalam kalangan negeri-negeri, iaitu RM18.5 bilion untuk Sarawak dan RM2.66 bilion untuk Sabah. Selangor jatuh di tempat ketiga dengan RM1.94 bilion sementara Pulau Pinang pula pada tempat keempat dengan RM1.13 bilion.

    ReplyDelete
  124. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    Sekiranya kita melihat kepada statistik pendapatan negeri untuk tahun 2011, Sarawak menduduki tempat pertama dengan RM6.6 bilion, diikuti oleh Sabah pada tempat kedua dengan RM4.4 bilion, Selangor di tempat keempat dengan RM1.6 bilion dan Pulaiu Pinang di tempat ketujuh dengan RM602 juta.

    ReplyDelete
  125. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    bukanlah bertujuan untuk menyembunyikan kebocoran dan pembaziran dalam negeri-negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Memang tidak dapat dinafikan, wujud juga kebocoran dan pembaziran yang jelas dalam negeri-negeri Barisan.

    ReplyDelete
  126. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    tenggelam di laut dalam?? sebab umnolah Sabah maju kehadapan

    Apa yang saya mahu jelaskan dengan menulis artikel ini adalah untuk menunjukkan kepada masyarakat umum bahawa kebocoran dan pembaziran ini bukan hanya berlaku di negeri-negeri Barisan semata; kerajaan-kerajaan negeri di bawah pentadibran Pakatan Rakyat juga bertanggungjawab terhadap pembaziran yang turut berlaku di negeri mereka!

    ReplyDelete
  127. Nazri dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah menjelaskan bahawa duit tersebut adalah sebuah sumbangan politik.

    ReplyDelete
  128. There is no reason to continue contemplating this issue as explanations have already been given.

    ReplyDelete
  129. Kita berharap tiada pihak yang akan batu api pasal hal ini lagi.

    ReplyDelete
  130. Let bygones be bygones.

    ReplyDelete
  131. Hong Kong’s anti-graft authority had written privately to Datuk Musa Aman last December to inform the Sabah chief minister that he was no longer under probe for corruption for a RM40 million donation to the state Umno chapter, according to the letter sighted by The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  132. In the December 22, 2011 letter, the Independent Commission Against Corruption (ICAC) explained to the long-serving state chief minister that it had started the probe after receiving a complaint against him, saying that this was required by Hong Kong’s laws on corruption.

    ReplyDelete
  133. But the agency said that upon completing investigations and filing a report with its Operations Review Committee (ORC), both the committee and the ICAC Commissioner had agreed not to take further investigative action “on the basis of the facts now known”.

    ReplyDelete
  134. The letter, which bore the ICAC’s letterhead, was signed off by principal investigator Tso Wai-Yan and was addressed solely to Musa at his office in Kota Kinabalu. No other individual was carbon copied on the document.

    ReplyDelete
  135. Sabah BN secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan, who showed The Malaysian Insider a picture of the letter on his iPad, said the one-page correspondence could vindicate Musa and the ruling Umno against the firestorm of allegations from opposition leaders here of a major scandal cover-up ahead of the coming polls.

    ReplyDelete
  136. Abdul Rahman pointed out that the letter was strictly private and confidential as it was only addressed to Musa, indicating that the agency had acted independently without any interference from outside parties. “The ICAC are professionals. No one else was copied on that letter. They respect the right of an accused to confidentiality,” Abdul Rahman told The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  137. Abdul Rahman said Sabah Umno was ready to co-operate with the ICAC should there be a second probe. As examples, the Sabah lawmaker said that apart from defamation, Rafizi had likely violated section 29(4) of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) Act 2009 which protects the identity of an accused.

    ReplyDelete
  138. The section stipulates that a report lodged to the commission “shall be kept secret and shall not be disclosed by any person to any person other than officers of the Commission and the Public Prosecutor until an accused person has been charged in court for an offence under this Act or any other written law in consequence of such report, unless the disclosure is made with the consent of the Public Prosecutor or an officer of the Commission of the rank of Commissioner and above.”

    ReplyDelete
  139. Rafizi has also claimed of rumours that the ICAC’s decision to close the case was due to a lack of co-operation from the MACC. But Abdul Rahman said the letter from the ICAC clearly refuted this as it states that it had conducted its own separate and independent investigation before deciding to close its file on the case.

    ReplyDelete
  140. “I believe the ICAC investigated this thoroughly. Remember, the money in question had allegedly come from Hong Kong and the ICAC is a Hong Kong agency. “They have full power and access there,” he said.

    ReplyDelete
  141. He accused Rafizi of insulting the ICAC and MACC’s reputations as credible and independent law enforcement agencies, saying that the latter was likely using the controversy to gain political mileage ahead of the coming polls.

    ReplyDelete
  142. Pakatan Rakyat, which is headed by a man convicted of corruption while Deputy Prime Minister, is keen to let us know that they dislike corruption. "The war on corruption is at the centre of Pakatan Rakyat's struggle," their manifesto begins in its corruption section, which has the virtue of being one of the largest parts of the tract. Yet when confronted with real efforts to prosecute corruption, their response is to treat it unseriously.

    ReplyDelete
  143. The pattern is straightforward. When a Barisan Nasional politician or non-political business leader is investigated or even convicted, Pakatan claim it is a mere show. When a Pakatan politician is investigated, it is a sign that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) is a political tool that exists only to harass those noble heroes at Pakatan.

    ReplyDelete
  144. In the time since its re-organisation, the MACC's work has led to charges against and convictions of dozens of politicians and businessmen, including a former Menteri Besar and the husband of Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. When faced with these enforcements of the law, Pakatan has responded by claiming that even convictions are merely for show.

    ReplyDelete
  145. Yet when Pakatan Rakyat leaders are even investigated, Pakatan claims that the MACC is transformed from a toothless tiger to a vicious persecutor of the inherently innocent. One year ago, Opposition blogger Raja Petra Kamarudin produced documents that suggested that the MACC's predecessor, the Anti-Corruption Agency, had overlooked corruption by PKR deputy president Azmin Ali while he was in Government.

    ReplyDelete
  146. When the MACC opened an investigation into this serious charge, PKR point man Rafizi Ramli attacked the MACC as a political tool, suggesting that Azmin is forever beyond reproach even though the allegations came from a man who lives in self-exile because of his pro-Opposition activities.

    ReplyDelete
  147. This remains true no matter the claim against Pakatan leaders. Allegations of corruption in the PAS government in Kedah, brought by Pakatan members there; allegations of shady deals with developers in Selangor and Penang, again brought by Opposition members; and a second look at the claim that Datuk Seri Anwar Ibrahim controlled bank accounts with up to RM3 billion in corruptly-taken funds – all of these are, of course, Umno plots.

    ReplyDelete
  148. It is apparently Pakatan's position that joining an Opposition party makes a man incapable of committing a crime. This reduces the battle against corruption to mere politics. If Pakatan truly believes that there is no more important political issue than corruption, then they should welcome MACC investigations of the powerful, regardless of their party.

    ReplyDelete
  149. Instead, they apply a double standard, a worrying sign for their alleged anti-corruption agenda should they win GE13. Dr Chandra Muzaffar, founding member and former deputy president of PKR, attacked this mind-set earlier this year. The fight against corruption, he said, cannot be won by those who sweep aside their own failings.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.