Wednesday, October 17, 2012

Jingga 13 Lapor Polis Wang Seludup RM40 juta Untuk Umno Sabah

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terus didesak supaya mendedahkan secara terperinci pihak yang menyumbang wang seludup RM40 juta kepada Umno Sabah.

Ketua Koordinator Jingga 13, Fariz Musa berkata, keengganan Najib mendedahkan perkara itu membuktikan beliau terlibat dalam skandal penggubahan wang haram.

“Wujud kesalahan jenayah yang dilakukan Najib apabila bersekongkol dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan hartawan Michel Chia serta Umno dalam aktiviti tersebut.

“Selaku Menteri Kewangan, Najib harus sedar tindakan menyeludup wang haram serta sumbangan kepada parti politik adalah satu jenayah.

“Justeru kita minta polis siasat isu ini tanpa prejudis agar tindakan undang-undang dapat dikenakan kepada penjenayah tersebut,” katanya selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi berhubung kes itu petang tadi.

Pada 12 Oktober lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mengakui RM40 juta wang seludup melalui Hong Kong adalah untuk Umno Sabah, bukan milik Musa.

Nazri dalam jawapan bertulisnya di Dewan Rakyat mengatakan, Jabatan Peguam Negara telah meneliti dan mempertimbang keterangan yang dikemuka Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan memutuskan tiada elemen rasuah.

Chia ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong pada 14 Ogos 2008 dengan matawang Singapura berjumlah RM40 juta di dalam bagasinya sebelum menaiki pesawat menghala ke Kuala Lumpur.

Wang itu dikatakan mempunyai hubungkait dengan lesen pembalakan di Sabah yang membawa pulangan lumayan kepada ahli politik Barisan Nasional di negeri itu.

Mengulas lanjut, Fariz yakin SPRM cuba menyelamatkan Musa daripada dikaitkan dengan rasuah konsesi balak di negeri itu.

“Hasil siasatan SPRM menimbulkan pelbagai persoalan. SPRM cuba menyelamatkan Musa Aman apabila dikaitkan dengan RM40 juta yang dikatakan mempunyai hubungkait dengan lesen pembalakan di Sabah,” katanya.

Beliau turut menyelar sikap Umno BN yang cuba menghalalkan penerimaan dana asing selepas mereka dikaitkan dengan penyeludupan wang haram.

“Apabila kena pada Umno BN, ia akan menjadi halal. Tetapi bila ia dikaitkan dengan Pakatan Rakyat atau NGO yang tak sehaluan dengan kerajaan, ia menjadi haram.

Inilah dwi standard yang berlaku dalam kerajaan,” kata Fariz.

533 comments:
Write comments
  1. Cari publisiti saja ni

    ReplyDelete
  2. Another copy and paste article. They are just wasting the police time and resources on a case that has already settle. The police ought to keep their focus in keeping the crime rate in our county down and protect the fellow citizen. Jimgga13 is a menace to society!

    ReplyDelete
  3. apa lagi mau lapor polis kalau kes itu sudah selesai? cukuplah sprm Dan icac saja yang siasat..

    ReplyDelete
  4. jingGay 13 ni sibuk2 pula.. msti NGO tajaan Anwar ni.

    ReplyDelete
  5. bgs lagi kmu buat report pasal skandal Anwar..

    ReplyDelete
  6. Buat laporan pun rasanya tidak ada guna pun. SPRM juga yang akan buat siasatan. Sedangkan SPRM sudah ada rekod untuk perkara ini.

    ReplyDelete
  7. Mendapat dana rasanya tidak salah. Tapi yang salahnya niat dengan dana yang diberikan itu. Seperti PR mengunakan dana itu untuk merosakkan keamanan dan menjatuhkan kerajaan. Itu memang tidak patut bukan. Tapi kalau dana pembangkang itu diguna untuk membantu rakyat dan sebagainya rasanya tidak ada salahnya.

    ReplyDelete
  8. Thanks to MACC. MACC already cleared Datuk Musa Aman. So mean Datuk Musa not fault in this case.

    ReplyDelete
  9. Pemberian dana berjumlah RM40 juta kepada Umno Sabah disifatkan sebagai derma politik. Terima kasih kepada penderma tersebut. Semoga dana itu akan digunakan sebaiknya.

    ReplyDelete
  10. Tidak hairan apa yang pembangkang lakukan ini. Tapi rasanya Sarawak Report sendiri pun tidak ada bukti yang kuat untuk mendakwa dan sebagainya.

    ReplyDelete
  11. Dana tidak ada salahnya. Derma politik selagi ia dilakukan dengan saluran yang betul dan niat yang baik rasanya itu dapat diterima.

    ReplyDelete
  12. Sama juga seperti Anwar mendapat fund dari luar. Tapi menjadi masalah fund itu digunakan untuk menjatuhkan Kerajaan. Itulah yang salah.

    ReplyDelete
  13. Kata orang biarkanlah isu ini menjadi rahsia. Siapa yang memberikan derma itu biarkanlah rahsia.

    ReplyDelete
  14. Niat baik dan membantu rakyat ini sememangnya patut disokong. Tapi tidak sewenang-wenang untuk mendedahkannya siapa penderma itu kerana pembangkang juga menerima derma politik tapi tidak mendedahkan siapa pemberinya.

    ReplyDelete
  15. Kita dapat lihat memang tidak adil jika pembangkang saja yang dapat derma daripada orang luar.

    ReplyDelete
  16. Cuba tanya pembangkang, berapa banyak yang mereka dapat untuk derma politik. Mungkin kalau dilihat lebih daripada apa yang BN terima. Mungkin sampai Billion dan mungkin juga Trillion. Siapa tahu kan.

    ReplyDelete
  17. Memang patut bersyukur kana diberikan derma. Bukan senang mendapat derma ini. Sama juga seperti kita untuk mencari derma untuk melakukan aktiviti.

    ReplyDelete
  18. Datuk Seri Musa Aman sebelum ini menafikan tuduhan mengaitkan beliau dengan Micheal Chia. Tapi semua itu tidak benar jadi buat apa mahu mengaku kalau tidak benar.

    ReplyDelete
  19. Sebelum ini kita dipermainkan dengan isu rasuah. Tapi kebenaran akhirnya terjawab. Ada pihak yang cuba untuk mengaitkan dirinya dengan hartawan balak, Michael Chia.

    ReplyDelete
  20. Jadi itu salah Micheal Chia dan bukannya pihak lain. Cubalah belajar untuk terima kenyataan siasatan SPRM.

    ReplyDelete
  21. SAPP pun buat laporan polis. berapa kali juga mau buat laporan bagi isu yang sama ni?memang mau minta perhatian saja ni.

    ReplyDelete
  22. Keputusan yang menyebelahi Datuk Musa Aman. SPRM membersihkan dakwaan rasuah terhadap Musa dan Chia. Semua itu cuma khabar angin.

    ReplyDelete
  23. Memang kita percaya Datuk Musa mampu memberikan yang terbaik kepada penduduk Sabah. Dibuktikan membabitkan Ketua Umno Sabah itu dengan rasuah memang tidak benar sekali.

    ReplyDelete
  24. Jabatan Peguam Negara telah meneliti dan mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan oleh SPRM. Memang tidak ada kaitan kes rasuah dengan Datuk Musa Aman ini.

    ReplyDelete
  25. SPRM memang suruhanjaya yang bertanggungjawab. Terima kasih kepada SPRM atas keputusan siasatan yang adil dan amanah.

    ReplyDelete
  26. kalau pembangkang atau badan2 NGO lain, berapa paling banyak dana yang mereka dapat?pasti yang bagi pun ada kepentingan mereka yang tersendiri cuma tidak ingin dedahkan.

    ReplyDelete
  27. Sebagai rakyat yang bijak kita janganlah mudah terpedaya dengan permainan pembangkang ini.

    ReplyDelete
  28. Dana tersebut untuk UMNO Sabah. Itulah kenyataan. Datuk Najib sendiri pun telah memberikan penjelasan mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  29. Jingga 13 ialah sebuah pertubuhan di bawah PKR yang bertujuan mendukung pergerakan Reformasi di Malaysia dan dilabelkan sebagai pro-Pakatan Rakyat.

    Sudah agak. memang ni untuk kepentingan politik ja.

    ReplyDelete
  30. patutlah dana yg kita tunggu RM 40 Juta inda sampai2 kira2 mau buat jembatan ,jalan raya jln kampung , talian air utk batasan, bagang, mau bantu orang kampunglah katakan rupa2 musa king yg kebas.... celaka!

    ReplyDelete
  31. Jingga ka..merah ka..biru ka..sampai warna pelangi sekalipun nak buat laporan, ADA AKU KESAH??

    ReplyDelete
  32. Jingga sudah buat laporan. Lepas ni warna apa lagi? Hahahaa!

    ReplyDelete
  33. Sebab Najib tak bagi jawapan seperti yang pihak pembangkang nak, maka pembangkang sibuk canang fitnah sana sini.

    ReplyDelete
  34. Sebab Najib tak bagi jawapan seperti yang pihak pembangkang nak, maka pembangkang sibuk canang fitnah sana sini.

    ReplyDelete
  35. Pembangkang bukannya nakkan kebenaran tapi nak Najib puaskan hati mereka saja. Mengarut betul...

    ReplyDelete
  36. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak perlu menunggu sehingga 10 tahun untuk membuktikan keberkesanan menangani rasuah di negara ini, kata Ahli Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah, Datuk Abdul Rahman Dahalan.

    ReplyDelete
  37. Badan pencegah rasuah yang paling terkenal di dunia seperti Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) di Hong Kong juga memerlukan sekitar 10 tahun sebelum membuktikan kejayaan dan keberkesanan operasi mereka.

    ReplyDelete
  38. Amarah mereka semua ni hanya berdasarkan spekulasi yang dibuat oleh mereka sendiri. Bukannya ada bukti kukuh pun. Harapkan Sarawak Report? Poodah

    ReplyDelete
  39. Tidak perlu ambil masa sampai begitu lama untuk menjadikan SPRM sebagai sebuah agensi anti rasuah yang berkesan. Rakyat hanya perlu memberi sokongan moral kepada SPRM sekarang

    ReplyDelete
  40. Anwar tidak menyokong perbincangan damai Bangsamoro malah mengkritik usaha Msia sebagai medium untuk perdamaian tersebut.

    ReplyDelete
  41. Anwar mula bersuara memberi pandangan negatif dan seolah-olah hasil perjanjian itu bukan perkara besar dan no big deal.

    ReplyDelete
  42. Mungkin Anwar iri hati kerana beliau tidak ada peranan langsung di dalam perjanjian ini. Di tambah pula dengan Anwar menghidapi penyakit Najibphobia, yang tidak boleh mendengar atau melihat Najib berbuat kebaikan.

    ReplyDelete
  43. Kerajaan Indonesia pernah meminta Kerajaan Malaysia pantau kegiatan SUARAM ini kerana menganggu keharmonian Indonesia lewat 90 an.

    ReplyDelete
  44. Audit Dedahkan Kerajaan PKR Gagal Urus Duit Rakyat Selangor!

    ReplyDelete
  45. Bukan Kerajaan Persekutuan yang menzalimi rakyat Selangor, sebaliknya Kerajaan PKR yang tidak mahu rakyat Selangor hidup selesa dengan keadaan jalan yang lebih baik.

    ReplyDelete
  46. Daripada RM375.90juta yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan melalui Kumpulan Wang Amanah Penyelenggaraan Jalan Negeri, hanya 58.1% atau RM319.85 juta digunakan oleh Kerajaan Negeri untuk menyelenggara jalan di Selangor.

    ReplyDelete
  47. Kerajaan Selangor sengaja menzalimi rakyat negeri ini dengan tidak membaiki jalan pada tahun 2010 dan 2011 dengan hanya 69.3% dan 58.1% daripada peruntukan Kerajaan Persekutuan dibelanjakan oleh Kerajaan Negeri.

    ReplyDelete
  48. Berbeza dengan tahun 2008 dan 2009, Kerajaan Negeri menggunakan peruntukan tersebut sehingga 115% dan 104%.


    ReplyDelete
  49. Oleh kerana peruntukan Kerajaan Persekutuan diberikan melalui Kumpulan Wang Amanah Penyelenggaraan Jalan Negeri, maka baki yang tidak dihabiskan pada tahun tersebut akan dibawa ke tahun hadapan. Oleh yang demikian, Kerajaan PKR sengaja mengumpul baki peruntukan untuk digunakan pada tahun pilihan raya iaitu 2013.

    ReplyDelete
  50. Pada tahun tersebut, Kerajaan PKR akan menghabiskan wang amanah tersebut dengan membaiki seluruh jalan di Negeri Selangor dengan harapan mereka akan meraih sokongan dan undi rakyat kononnya mereka adalah Kerajaan yang prihatin

    ReplyDelete
  51. Dengan cara ini, PKR berharap agar rakyat terlupa bahawa mereka tidak menyelenggara jalan dengan baik selama 3 tahun (2010, 2011 dan 2012) berturut-turut!

    ReplyDelete
  52. Dalam masa Kerajaan Negeri yang diterajui oleh PKR tidak menyelenggara jalan (walaupun diberi peruntukan), PKR menjelajah ke seluruh negeri melalui JELAS (Jelajah Selangor Tawan Malaysia) dengan menfitnah bahawa Kerajaan Pusat (BN) menindas rakyat negeri ini dengan menyekat peruntukan

    ReplyDelete
  53. Selesaikan masalah air dan skandal pasir di Selagor la dahulu...!

    ReplyDelete
  54. Nampaknya pembangkang ni cakap tak serupa bikin.

    ReplyDelete
  55. ramai yg tak puashati dengan isu ini. bagaimanapun, diharap pihak yg bertanggungjwab akan dpt menyelesaikan hal ini.

    ReplyDelete
  56. macm2 sudah pihak yg pergi membuat laporan dengan polis. enta2 kena bayar dorg ni..

    ReplyDelete
  57. buat laporan hnya buang masa saja.

    ReplyDelete
  58. macc dan icac sudah mengesahkan bhawa dlm kes ini tdk ada unsur rasuah oleh Musa Aman

    ReplyDelete
  59. how if u are the CM or PM? Can u be good like them? can u manage the state even the country?

    ReplyDelete
  60. we shud thank to musa aman becoz he wiling to be the cm. it not easy to carry all the task. whatevr the sabah problem, will on his shouldr

    ReplyDelete
  61. they are trying hard to ruin all the gov effort this far

    ReplyDelete
  62. Sabahans, u dont have point to condemn Musa. he had been developed sabah very well and we live with all the modernization.

    ReplyDelete
  63. with high ambition of BN, they will win the 'kerusi' in the election later. and from my observation, big number of people prefered gov

    ReplyDelete
  64. chayooo Gov!! we keep on support u! u deserved it!!

    ReplyDelete
  65. Itu gunanya PM melantik ketua polis, peguam negara, ketua sprm ,ketua spr atau ketua2 negeri yg boleh brsekongkol dgn mereka. Sebab itu juga PM dgn bongkak menyebut tidk salahseludup duit tu sebab tiada kaitan dgn kerajaan negeri. Hanya 'sumbangan' utk UMNO bg membeli gula2 utk dtabur kpd Sabah people's. Jgn pelik kalau Taib Mamud berani curi harta negeri. Ada green light dr PM tapi awas, jgn pandai2 tikam UMNo dr belakang. Jawapnya,masing2 kebas le duit rakyat. Apa hasilnya nanti siasatn SPRM,ndak ada,bah. Ntah2 isu utk tutop cerita RCI PATI aje.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  66. Musa Aman had been developed Sabah very well. That why the cost of 0.9km to have a road somewhere in KK is about RM14.5m.

    **yassir arafat

    ReplyDelete
  67. Tak pandai Nik Aziz urus negeri kelantan rupanya. Ada lebihan RM43j dlm simpanan kewangan negeri. kenapa melaka rugi? Kan bijak si ali ketam tu. Neg Sembilan lagi teruk. Bukan aku kata,laporan ketua odit negara kata.

    ReplyDelete
  68. Laporan sudah dibuat, siasatan tetap harus dijalankan.

    ReplyDelete
  69. Kes rasuah yang tiada penyelesaian.

    ReplyDelete
  70. Sistem infra masih perlu diperkembangkan lagi agar ciri-ciri ini dapat menggalak lebih banyak pelabur asing.

    ReplyDelete
  71. Pasti ada agenda yang tidak diketahui dengan duit Rm40m itu. Semoga kebenaran dapat dikesan.

    ReplyDelete
  72. Kan baru2 selesaikan kes, apa lagi siasatan jenayah lagi ni..

    ReplyDelete
  73. tiada jenayah nak juga report police, mengada ada je...

    ReplyDelete
  74. tidak nampak pun mereka report tentang selangor 1 billion tu.

    ReplyDelete
  75. pigilah siasat kes selangor tu juga, tidak baik main bias.

    ReplyDelete
  76. bertanya-tanya mengapa party lain sering kali menyerang CM Sabah, kan sudah bukti bahawa Musa tidak terlibat dlm mana jenayah.

    ReplyDelete
  77. Keusahaan CM Musa Aman sering diabaikan, kejayaan dia dalam membantu Sabah tidak dapat diceritakan , kemajuan ekonomi dan sektor2 industri sering membawa manfaat.

    ReplyDelete
  78. Masa Royal Couple tu kunjungi Sabah tapi tidak Semenanjung, ini menjadikan Sabah dikenal ramai di luar negara, adakah media internet puji?

    ReplyDelete
  79. delegasi China datang kunjung Sabah, tunjuk minat sangat nak buat pelaburan di Sabah, ada orang kitar semula berita baik tentang Musa Aman?

    ReplyDelete
  80. Berita dan dakwaan yang tidak wujud sering ditokok tambah, media internet ni bias ba.

    ReplyDelete
  81. Musa Aman digelar hard working memang patut sekali, harap2 para pembaca boleh lihat kebaikan party BN.

    ReplyDelete
  82. Hard working utk selamatkan PATI. Syabas Musa Aman.

    ReplyDelete
  83. Jingga 13 tu, apa ya? mengapa perlu pigi lapor polis, kan kes ni sudah diselesaikan.

    ReplyDelete
  84. Oh, inilah objectif mereka, ada berita keluar, barulah orang kenal mereka.

    ReplyDelete
  85. Ikut SAPP pergi lapor polis juga, tidak perlu bazir masa , tiada kesan pun.







    ReplyDelete
  86. Mereka ni masih tidak faham2 lagi, Musa tidak akan peduli pun, luar negara pun sudah confirm tiada dakwaan sudah. Apa lagi.....

    ReplyDelete
  87. Kalau melibatkan UMNO:
    1. Tayang video lucah halal.
    2. Beri IC pada PATI halal.
    3. Menipu rakyat dengan membatalkan lebuhraya Tenom Beaufort halal.
    4. Seludup wang dari luar negara halal dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  88. untuk pecacai najis..

    Orang lain terima dana, dok kata orang lain pengkhianat la, musnahkan negara la. UMNO terima 40juta dan terang2 kantoi di Hongkong disebabkan duit itu diseludup, masih nak kata tiada msalah?

    ReplyDelete
  89. Apa cerita dengan SUARAM? Kenapa tak henti2 tanya sumber dana tu? takkan dengan UMNO segala haram jadah pun halal. Otak lembu betul..

    ReplyDelete
  90. Di Sabah banyak keturunan musang, kelebihan musang ini, tidak mengira siang atau malam merompak ayam bertanah adat dan ayam bertaji balak. Musang ini tidak mungkin dapat ditangkap dengan mengunakan getah sprm Malaysia. Bagaimanapun ayam tempatan yang bertaji, lajimnya dapat mengusir musang pemangsa tayam-tayam di sabah.

    ReplyDelete
  91. nak suruh sapa siasat???????agak2lah, dgn puak diorg ni report semua tak jln, yg penting dimana rakyat yg cintakan keadilan, kesesamaan, ketelusan dan yg benci pda salah guna kuasa, rasuah, perkamuan, kita bangkit beramai-ramai bersatu, berganding bahu, bersama sama memperingatan satu sama ataupun satu org dptkan 10 0rg menyokong sama menentang penipuaan, fitnah, tuduhan, salah guna kuasa dgn vmenguasai semua media melagakan sesama rakyat, kaum, fitnah, tuduhan, sepatutnya semua media membawa rakyat menuju kemajuaan bukan melaga-laga, fitnah, tuduhan dgn itu rakyat semua kena bersatu menghapuskan kezaliman ini dan pastikan ahli keluarga kita dan kawan2 kita menyokong org yg cintakan bangsa, ugama, negara A.B.U krn mrk perusak bangsa, pemimpin2nya byk melakukan mcm2 kesalahan seperti Ex-MB S'gor dll...lawan tetap lawan

    ReplyDelete
  92. Wang Seludup Haram RM40 juta ni boleh jadi halal sebab.....Majlis Fatwa Umno dah kel;uorkan arahan kepada majlis majlis fatwa Emegresen dan juga Polis agar Menghalalkan wang seludup haram ini untuk Umno. Sebab dia wang untuk Umno bukan untuk Peribadi. Sebab itu....ia sesuai di beri nama kepada umno HARAMJADAH.....warkhkahkahkah.....heheeehehe

    ReplyDelete
  93. kerajaan UMNO BN terima dana asing semuanya halal tetapi NGO menerima bagi tugas kebaikkan di anggap haram, memang haram jadah sebab syaitan yg di kenali !!!!

    ReplyDelete
  94. SEOLAH OLAH RAKYAT DI PERBUDAKKAN ..NAPA RM40 JUTA TAK SALAH DITERIMA..SEDANGKAN SUARAM..DI SIASAT HABIS HABISAN KERANA DI KATA TERIMA DANA ASING..DAN SATU LAGI TAKKAN TERIMA SAJA BUTA BUTA..KALAU BUDAK SEKOLAH TERIMA RM1 KERANA IBU BAPA NAK SURUH DIA KE SEKOLAH..KALAU UMNO SABAH TAKKAN TERIMA ..SAJA SAJA..NAPA TIDAK SIASAT..

    ReplyDelete
  95. Suaram dapat dana dari luar
    depa kecoh nak mampus..yahudilah..Soroslah..

    Tapi bila UMNO dapat dana dari luar...
    dengan tak malunya kata : ia bukan satu kesalahan....

    Aku bukan taknak undi UMNO...
    tapi perangai tak malu macam ni menyebabkan MELUAT sungguh....

    Allah nak tunjuk ni...

    ReplyDelete
  96. "Ketua Koordinator Jingga 13, Fariz Musa berkata, keengganan Najib mendedahkan perkara itu membuktikan beliau terlibat dalam skandal penggubahan wang haram."

    tidak masuk akal betul lah cakap si fariz ni..undang2 apa pula yang dia pakai ni?

    ReplyDelete
  97. sudah siasat...tiada elemen rasuah dibuktikan...

    ReplyDelete
  98. seperti yang kita tahu pihak pembangkang sudah terdesak sangat...hasut, kutuk dan janji ditaburkan kepada rakyat untuk mengelirukan rakyat dan memesongkan perhatian rakyat daripada isu2 yang melibatkan pembangkang seperti skandal jet, skandal unisel, rm1billion dan banyak lagi kelemahan2 pembangkang, sedaya upaya cuba ditutup oleh pembangkang..kerana pembangkang risau sebab anwar sudah memberikan janjinya bahawa jika PR kalah pada pru13, anwar akan bersara...

    ReplyDelete
  99. berbanding dengan BN sabah, pembangkang di sabah tidak kukuh dan mantap dan sentiasa meletakkan kepentingan peribadi di atas...rakyat dihasut untuk menolak kerajaan...pelbagai isu dikitar semula seperti isu rasuah yang kononnya melibatkan musa aman menurut sarawak report yang kini sudah dibuktikan hanya pembohongan semata-mata...pembangkang khuatir mereka tidak akan berjaya merampas kerusi2 parlimen di sabah untuk membentuk kerajaan baru pada pru13...kerisauan dan keadaan yang terdesak menyebabkan pembangkang memutar belitkan fakta, mengitar semula isu...

    ReplyDelete
  100. kedudukan pembangkang di negeri2 pembangkang di semenanjung juga semakin goyah..bukan saja disebabkan oleh isu2 dan kelemahan2 pembangkang bahkan disebabkan oleh kegagalan pembangkang untuk memenuhi janji2 yang telah dibuat pada pru lalu..selain itu, konflik dalaman juga adalah salah satu sebab...PKR, DAP dan PAS tidak sebulu...PAS juga kerap lari dari pendirian dan perjuangan asal parti..keadaan yang tidak stabil ini akan membahayakan negara jika PR berjaya menjadi kerajaan baru...segala asas yang sudah ditanamkan selama ini akan runtuh...dan ini akan membawa kepada kekecohan dan ketidakstabilan yang akan membawa padah...

    ReplyDelete
  101. Lapor polis pun teda guna jugak tu, SPRM sudah bilang teda unsur rasuah, apa boleh buat skang?

    ReplyDelete
  102. Lebih dari separuh orang dari Selangor dan Kedah menganggap kerajaan Pakatan tidak mempunyai kebolehan menyelesaikan masalah rakyat. Apa terjadi ni?

    ReplyDelete
  103. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah membersihkan dakwaan rasuah terhadap Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan hartawan balak, Michael Chia.

    ReplyDelete
  104. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, Jabatan Peguam Negara turut memutuskan tiada elemen rasuah dibuktikan membabitkan Ketua Umno Sabah itu.

    ReplyDelete
  105. "Jabatan Peguam Negara telah meneliti dan mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan oleh SPRM dan memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan.

    ReplyDelete
  106. "Dana tersebut ialah sumbangan yang dibuat kepada Badan Perhubungan Umno Sabah dan bukannya untuk tujuan persendirian Ketua Menteri," katanya menerusi jawapan bertulis di Dewan Rakyat

    ReplyDelete
  107. Selain itu Mohamed Nazri turut memberitahu bahawa kes tersebut turut disiasat Independent Commission Against Corruption Hong Kong (ICAC).

    ReplyDelete
  108. "Berdasarkan siasatan ICAC berkaitan kes ini dan keputusan siasatan SPRM yang tersebut di atas, ICAC juga tidak mengambil apa-apa tindakan lanjut.

    ReplyDelete
  109. "Mengenai kes yang turut difailkan di Mahkamah Switzerland, ia merupakan permohonan Bantuan Bersama dalam Perkara Jenayah (MACMA) oleh ICAC bagi tujuan menyiasat perkara yang sama, permohonan MACMA ini juga telah ditarik balik atas alasan yang sama," katanya.

    ReplyDelete
  110. Kalau ICAC ada mendapat apapa maklumat, takkan mereka senyap-senyap saja?

    ReplyDelete
  111. Sudahlah, jangan buang masa lagi, SPRM sudah kata tutup kes, dorang takkan siasat kes ini lagi.

    ReplyDelete
  112. Nama Musa Aman sudahpun dibersihkan oleh pihak SPRM, jangan cuba nak mempersoalkan keputusan mereka.

    ReplyDelete
  113. Pihak pembangkang memang sentiasa sibuk dengan hal macam ni.

    ReplyDelete
  114. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terus didesak supaya mendedahkan secara terperinci pihak yang menyumbang wang seludup RM40 juta kepada Umno Sabah.

    Kan PM kita dah cakap, duit itu adalah sumbangan politik dan tiada kaitan dengan peribadi Datuk Musa Aman. Masih lagi tanya soalan yang sudah ada jawapan.

    ReplyDelete
  115. kKengganan Najib mendedahkan perkara itu membuktikan beliau terlibat dalam skandal penggubahan wang haram.

    Najib tidak dedah, bukan sebab beliau juga terlibat dalam isu penggubahan wang haram. Tidak salah menerima sumbangan politik, Pakatan Rakyat juga terima tapi tidak perlu mendedahkan nama penderma mereka.

    ReplyDelete
  116. “Wujud kesalahan jenayah yang dilakukan Najib apabila bersekongkol dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan hartawan Michel Chia serta Umno dalam aktiviti tersebut.

    Jangan tabur fitnah sebelum terbukti apapa.

    ReplyDelete
  117. “Selaku Menteri Kewangan, Najib harus sedar tindakan menyeludup wang haram serta sumbangan kepada parti politik adalah satu jenayah.

    Najib jelaskan bahawa ini bukan penyeludupan, tapi sumbangan politik. Tidak salah menerimanya jika didapati menerusi sumber yang betul.

    ReplyDelete
  118. “Justeru kita minta polis siasat isu ini tanpa prejudis agar tindakan undang-undang dapat dikenakan kepada penjenayah tersebut,”

    SPRM sudah siasat, ICAC sudah siasat, Switzerland pun sudah siasat, kalau polis turut siasat, keputusan juga sama.

    ReplyDelete
  119. Wang itu dikatakan mempunyai hubungkait dengan lesen pembalakan di Sabah yang membawa pulangan lumayan kepada ahli politik Barisan Nasional di negeri itu.

    Itu hanya anggapan sahaja, tapi pihak berkuasa gagal membuktikannya.

    ReplyDelete
  120. “Apabila kena pada Umno BN, ia akan menjadi halal. Tetapi bila ia dikaitkan dengan Pakatan Rakyat atau NGO yang tak sehaluan dengan kerajaan, ia menjadi haram.

    Pakatan juga menerima sumbangan politik daripada penderma sendiri, tapi BN tidak pernah mempersoalkan mereka.

    ReplyDelete
  121. Go ahead, you all gonna wasting time only.

    ReplyDelete
  122. Launch a report police to a solve crime charge = wasted effort

    ReplyDelete
  123. wastes time but get publicity, worth back maybe.

    ReplyDelete
  124. Cant see the objective here, wanna get attention, attention seeker.

    ReplyDelete
  125. bila sudah dibuktikan Musa tidak bersalah pun, isu ini masih lagi dimainkan.

    ReplyDelete
  126. kenapa NGO ini tidak mendesak siapa yang tja jet peribadi Anwar?

    ReplyDelete
  127. hasil siasatan menunjukkan Musa tidak bersalah, jadi isu ini patutnya sudah selesai.

    ReplyDelete
  128. zaman sekarang ni semua benda pun mahu dipolitikkan.

    ReplyDelete
  129. ada pihak yang sengaja mainkan isu ini walaupun siasatan sudah selesai..adakah mereka ini lebih pandai menyiasat atau hanya pandai hangatkan sesuatu pekara?

    ReplyDelete
  130. Dear Dai.

    Apa yg dijelaskan diparlimen cik najib oii! Yg dijelaskan diparlimen adalah duit itu dibawa masuk utk umno sabah, bukan utk musa aman. Itu jer, x ada pun disebut duit itu diseludup ataupun x. Hai, nak spin fakta pun agak2la cik najib.

    ReplyDelete
  131. Dear Dai yang dihormati rakyat faham apa berlaku duit 40 juta akaun UMNO sabah bukanlah banyak sangat.Rakyat akan jelaskan pada PRU 13 nanti. Mungkin duit 40 juta untuk Penghuni di rumah jagaan warga tua di Sabah terpaksa tidur bertemankan nyamuk, mandi dengan air sejuk, tidak diberi makan selepas jam 5 petang, dan diberi makan bahan yang tidak sesuai atau tidak dapat dikunyah.Malah rekod bahawa ubat-ubatan diberikan kepada penghuni di salah satu rumah jagaan yang diaudit, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2011.

    ReplyDelete
  132. 40 untuk diagih agih kpd ketua bahgian kemudian ketua bahgian akan mengagihkan kpd ketua cawangan,ketua cangan akan belanja anak buah mkn dan dirikan bilik gerakan.

    ReplyDelete
  133. kalau bukan seledup masuk, kenapa micheal sia ditangkap. Siapa yang paling kaya yang sangup memberi 40 juta kepada UMNO tanpa balas budi. Orang itu memang bodohlah.

    ReplyDelete
  134. Wang RM 40 juta, itu bukan untuk Musa tapi untuk UMNO Sabah. Kalau untuk UMNO boleh, tapi kenapa Soros tak menyeludup tapi beri secara legal melalui bank, tapi SUARAM di siasat seperti jenayah yang belaku.

    ReplyDelete
  135. apa guna buat report kes sudah tutup

    ReplyDelete
  136. Jingga 13 hanya buang masa saja..lebih baik buat laporan kepada ICAC lagi.

    ReplyDelete
  137. Ini mau cari publisiti murahan sahaja, sengaja cari isu sahaja.

    ReplyDelete
  138. Isu ini sudah selesai, jangan cuba politikkan lagi.

    ReplyDelete
  139. Pembangkang akan sentiasa mencari isu untuk menjatuhkan Datuk Musa. Namun rakyat tidak akan percaya dengan taktik pembangkang.

    ReplyDelete
  140. Buang masa sahaja melayan cerita seperti ini, isu recycle.

    ReplyDelete
  141. Dana itu untuk Parti BN, bukan untuk Datuk Musa.

    ReplyDelete
  142. Pembangkang mana mau kalah.. isu longkang sumbat pun mereka mau canang macam isu yang besar.

    ReplyDelete
  143. The Barisan Nasional State government is led by leaders who are descendants of natives, said Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman.

    “Myself, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, Tan Sri Joseph Kurup, Datuk Salleh Tun Said, Datuk Yahya Hussin, Datuk Hajiji Mohd Noor, Datuk Masidi Manjun and others are all natives.

    ReplyDelete
  144. “As such whatever issues concerning the affairs of the native people, we will consider them an important matter and a major agenda in our struggle.

    “That is why we always take into account the interest of the people and their children when making decisions. We are not like other western countries as well certain European nations where the leaders are not natives,” he said.

    ReplyDelete
  145. Musa was speaking at the opening of the Inobong Bridge and groundbreaking ceremony for the Native Court Training Institute building here yesterday. Both events were officiated by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  146. And, he also said he realised that certain groups of people were fond of sensationalising issues related to natives and native customary right (NCR) land.

    ReplyDelete
  147. As such, he said the State government would explain in detail several issues relating to native people and NCR land at the State Assembly sitting starting next week.

    ReplyDelete
  148. “This is so that the opposition would not simply make use of these issues to confuse and deceive the people,” he said.

    ReplyDelete
  149. Musa added that the State government had stopped redrawing the boundary for forest reserves due to land claim by the natives.

    ReplyDelete
  150. Apart from that, he said the government had also given these lands by way of issuing communal titles to those who have lived in the areas concerned for a long time.

    ReplyDelete
  151. “Therefore the issue of land grab does not exist. And this is what we meant by “kata dikota, janji ditepati,” he pointed out.

    Musa also said under the leadership of the Prime Minister, many transformation programmes and development initiatives had been introduced for the benefit of the people.

    ReplyDelete
  152. Among the programmes, he added, were the Government Transformation Programme (GTP), Economic Transformation Programme (ETP), NKRA and the NKEA.

    Musa added that the presence of the Prime Minister at the functions clearly showed that he cared for the people.

    ReplyDelete
  153. “He ‘turn padang’ to meet the people regardless of the time and place including in Sabah, especially Penampang.”

    Meanwhile, the Chief Minister said the district of Penampang had never been neglected by the State or Federal government.

    ReplyDelete
  154. Millions of ringgit, he said, had been allocated to improve public facilities and build houses for the hardcore poor.

    “This is the government’s priority, to ensure every development programme benefits the people whether in the urban or rural areas,” he said, adding that the Federal-funded Inobong Bridge project was completed at a cost of RM9.05 million in February this year.

    ReplyDelete
  155. The bridge, he said, could improve the socio-economy of the people here.

    “I also wish to draw the attention of those present here that the Native Court Training Institute is an initiative from the NKRA on Sabah and Sarawak Bumiputeras proposed by Tan Sri Bernard Dompok and agreed by me and the Prime Minister who is very concerned about the interest and welfare of the native community in Sabah,” Musa said.

    ReplyDelete
  156. He also said the institute was potentially a new landmark for Penampang.

    Apart from the Inobong and the institute and several other projects, Musa said Penampang would soon also have a RM300 million International Technology & Commercial Centre (ITCC).

    ReplyDelete
  157. The Chief Minister said the ITCC was a project under the Sabah Development Corridor (SDC) and was allocated RM19.95 million under the Public-Private Partnership (PPP) Fund.

    He also said the RM500 million Sabah International Convention Centre (SICC) in Kota Kinabalu when completed would make Sabah a well-known centre for meetings, incentives, conference and exhibitions (MICE) in the region apart from providing job opportunities and boosting the economy.

    ReplyDelete
  158. Musa also disclosed that the Prime Minister approved a sum of RM250 million through the PPP Fund to undertake the SICC project as he wanted Sabah to be a MICE centre.

    “All these come about because of our country’s progress and the dynamic leadership of our Prime Minister,” he said.

    ReplyDelete
  159. Musa also said under the Prime Minister’s leadership, the needs of the people were fulfilled.

    “As such, what is important is that the people must support and give the government a big mandate to ensure continued progress and prosperity,” he said.

    Also present yesterday were the Prime Minister’s wife Datin Seri Rosmah Mansor, Musa’s wife Datin Seri Hajah Faridah Haji Tussin, Dompok and State leaders.

    ReplyDelete
  160. Twenty retail stores under the Small Retailer Transformation Programme (TUKAR) and seven Automotive Workshop Modernisation projects (ATOM) will be created in Sabah.

    Minister of Domestic Trade, Cooperative & Consumerism Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob said RM25 million has been allocated to implement TUKAR in the State.

    ReplyDelete
  161. It will enable a participating retailer to obtain financial aid of between RM30,000 to RM80,000 with a repayment period of up to 15 years at a three per cent interest.

    Ismail said this in his speech to 1,500 people during the opening ceremony of Kedai Banyak Untung Segar managed by Koperasi Pembangunan Usahasama Masyarakat Maju Sabah Berhad in Kepayan Perdana near here yesterday.

    ReplyDelete
  162. The retail store is the first one to operate under TUKAR in Sabah.

    “I hope the success of this shop will inspire other TUKAR store operators. This programme is to modernise small retail stores to help them compete with their bigger rivals,” added Ismail.

    TUKAR is part of the National Key Results Area (NKEA) and is one of 13 Entry Point Projects (EPP) under the Ministry of Domestic Trade, Cooperative & Consumerism to modernise 5,000 selected retail stores throughout Malaysia.

    ReplyDelete
  163. These incentives are available for investment in designated Strategic Development areas, clusters and flagship projects including the Kinabalu Gold Coast Enclave, Sabah Agro-Industrial Precinct (SAIP), Sandakan Education Hub, Sabah Oil and Gas Industrial Park (SOGIP), Interior Livestock Valley, Marine Integrated Cluster and the Lahad Datu Palm Oil Industrial Cluster (POIC).

    ReplyDelete
  164. “The incentives will vary based on the focus areas, offering incentives such as full tax exemption on statutory income for up to 10 years, investment tax allowance of 100 per cent on qualifying capital expenditure for five years, and full exemption on import duty and sales tax exemption, subject to current policy.

    ReplyDelete
  165. “The period for tax incentives is for applications received by the Sabah Economic Development & Investment Authority (SEDIA) up until Dec 31, 2020,” he said in his speech at the 12th meeting of members of SEDIA at Wisma SEDIA here yesterday.

    ReplyDelete
  166. Musa, who is also SEDIA chairman, added that the state and national budgets for 2013 would further intensify the development momentum in Sabah .

    ReplyDelete
  167. He said the state government had provided a higher allocation for the year 2013 as compared to the 2012 budget.

    ReplyDelete
  168. “The 2013 Budget Strategy has been planned and formulated with emphasis on efforts that will ensure continuous prosperity and the people’s well-being in line with the 2013 Budget theme, ‘Consolidated Efforts Towards Continuous Prosperity Of The People’.

    ReplyDelete
  169. “The Supply Expenditure for the year 2013 is the biggest in the state’s budget financial history totalling RM4.088 billion,” he said.

    ReplyDelete
  170. Musa also said Sabah is a blessed state located along the maritime silk route linking the vibrant East Asian economies to the rest of the world.

    ReplyDelete
  171. Sabah has the potential to leverage on its strategic position to link the rapidly growing BIMP-EAGA sub-region to the dynamic North East Asian economies, he added.

    ReplyDelete
  172. “Its economy recorded an average growth of 5.3 per cent between 2007 and 2010, which is 1.1 per cent higher than the national growth rate over the same period.

    ReplyDelete
  173. “We are expecting the State’s economic growth to be resilient in the face of global economic uncertainties, expanding at about five to six per cent.

    ReplyDelete

  174. “I believe the measures introduced in aligning the SDC with the Economic Transformation Programme (ETP), Government Transformation Programme (GTP) and the 10th Malaysia Plan coupled with the progress made in the implementation of SDCprojects, especially the SDC Flagship Projects such as the POICs in Sandakan and Lahad Datu, Sandakan Education Hub, Oil and Gas Clusters, Keningau Integrated Livestock Centre, Kinabalu Gold Coast Enclave, Sabah Agro-Industrial Precinct and Agropolitan Projects, have succeeded in boosting business confidence in Sabah,” he said.

    ReplyDelete
  175. He said these developments had encouraged more private investors to consider participating in new investment projects, Entry Point Projects (EPPs) and Public-Private Partnerships (PPPs) in Sabah.

    ReplyDelete
  176. The Chief Minister also noted with satisfaction that Sabah had also emerged as one of the top investment destinations in Malaysia, which itself had emerged as one of the world’s top 10 Foreign Direct Investment destinations

    ReplyDelete
  177. Sampai sekarang belum ada bukti kebenaran tuduhan ni.maksudnya itu hanya idea2 pihak tertentu untuk minta perhatian.

    ReplyDelete
  178. Yang ni sudah berlalu, lain lagi pula isu pihak pro pembangkang ni nak korek.

    ReplyDelete
  179. Jiwa kacau betul pihak pembangkang ni.kalau rakyat betul2 percaya, tidak perlula terlalu terdesak sampai buat kerja macam ni.

    ReplyDelete
  180. How about Anwar's billions from Syiah?

    ReplyDelete
  181. Alahai, sampai sekarang nda ku tau Jingga 13 ni

    ReplyDelete
  182. Biar mereka mogok dengan diri drg sendiri

    ReplyDelete
  183. A group of desperate men. How sad

    ReplyDelete
  184. What a group. This is one of the nastiest ever in Sabah

    ReplyDelete
  185. Another group is trying to attack the Government. We shouldn't have this at all

    ReplyDelete
  186. Banyak alasan juga diorang ni

    ReplyDelete
  187. Tak pernah dengar langsung kumpulan ini, mesti kena upah punya pasal

    ReplyDelete
  188. Lapor polis? Lucu la weii. Tuduhan tak berasas macam mana?

    ReplyDelete
  189. Hantu betul la diorang ni ada je yang tak kena

    ReplyDelete
  190. Hasutan demi hasutan diterima

    ReplyDelete
  191. lapor pun tak guna jika mmg ia tak bersalah

    ReplyDelete
  192. Such a waste of time reporting a copy paste article of this case again.

    ReplyDelete
  193. At this time Anwar was fooling around with lots of trannys. Dont mind him eh?

    ReplyDelete
  194. Already reported that Michael Chia case was his to be blamed and no connection whatsoever with Musa Aman. Obviously trying to sensationalize this.

    ReplyDelete
  195. Oh...oppo people very sad, no wonder remain oppo forever.

    ReplyDelete
  196. ICAC has already proven Musa is clean and not connected to this case. It is some quarter trying to make fast cash out of the case.

    ReplyDelete
  197. Palui la kamurang ingat tuduh sembarang nampak benda yang ada kaitan biar seciput sudah bilang bukti mau lawan ketua menteri.

    ReplyDelete
  198. Belum lagi cek duit Anwar yang USD 322 Juta tu ke? Wikileaks sudah nyatakan lah!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.