Tuesday, October 23, 2012

Anwar tidak layak jadi perdana menteri?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika berucap pada majlis jamuan Janji Ditepati di Stadium Majlis Perbandaran Manjung Perak, berkata Pakatan rakyat tidak mampu memerintah

Sehubungan dengan itu,Tun Dr Mahathir Mohammad ketika menjawab soalan seorang peserta pada sesi dialog selepas menyampaikan ucaptama pada majlis Bicara Negarawan, Pemantapan Profesionalisme, Tranformasi Budaya Kerja dan Pentadbiran Pegawai-pegawai Tadbir Negeri Johor, Kedah, Kelantan dan Terengganu di Taman Tamadun Islam Kuala Terengganu berkata, Anwar tidak layak jadi perdana menteri.

Pendek kata dimana sahaja perdana menteri dan bekas perdana menteri pergi pasti itulah serangan terhadap pakatan dan rakyat dan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membuat rakyat yakin dan mengundi umno/BN pada PRU 13 nanti.

Setakat hari ini barangkali sebanyak 2.5 juta ahli umno percaya dan yakin dengan kata kata Perdana menteri Mohd Najib Razak bahawa Pakatan rakyat (pembangkang) tidak mampu memerintah.Tetapi belum tentu mereka yakin dengan kata kata Tun Mahathir, Anwar tidak layak jadi perdana menteri.

Akan tetapi kita kena ingat sebanyak 500 ribu ahli umno tidak percaya dengan kata kata perdana menteri satu Malaysia dan bekas perdana menteri ke 4 yang pakatan rakyat (pembangkang) tak mampu memerintah. Mereka yakin pakatan rakyat mampu memerintah Negara Malaysia.

Atas sebab itulah 500 ribu ahli umno mengundi pakatan rakyat pada pilihanraya umum ke 12 dahulu.punca dapat menafikan 2/3 parlimen. Demikian juga MCA yang Presidennya Dr. Chua Soi Lek turut berkata pakatan rakyat tak mampu memerintah konon ketika cuba bersandiwara di depan Najib di perhimpunan Agung partinya.

Alasan Najib mengatakan Pakatan Rakyat (PR) yang dianggotai tiga parti berbeza sanggup bersandiwara dan berpura-pura sesama sendiri semata-mata untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) PRU 13 nanti mungkin tak boleh diterima.

Sejarah telah membuktikan Kelantan yang diperintah oleh PAS mendapat pujian audit Negara yang menunjukkan kerajaan yang baik dan boleh dipercayai dan mampu memakmur dan mesejahterakan rakyat.

Tun Mahathir pasti amat tahu Anwar tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana Ketua Umum PKR itu mempunyai “karektor yang tidak boleh sebagai pemimpin.dan bertanya “Apakah kita nak pilih orang macam ini sebagai pemimpin, dijawapanya, orang macam ini tidak dibenarkan gantinya. Dia harus disingkirkan.Memang pun, kerana Anwar dianggap musuh ketatmya.

Untuk menguatkan hujahnya, Tun Mahathir berkata,“dalam mesyuarat MT (Majlis Tertinggi) dengan sebulat suara bersetuju Anwar dikeluarkan dari Umno, bukan keputusan saya seorang.Kita tak boleh terima manusia yang moral terlalu rendah untuk menjadi pemimpin kita, kita malu dengan pemimpin macam ini,”

Tun Mahathir malu dengan Anwar, tapi tidak segan silu mengatakan Dr Ling liong Sik seorang yang jujur dan tidak menipu, Demikian pandangan seorang musuh terhadap musuhnya dan pandangannya terhadap kawan akrabnya. Musuh miskipun baik tetapi jahat padanya. Kawan akrab miskipun jelas jahat tapi dianggap jujur dan baik.

Pada penulis, semua itu prejudis belaka.

50 comments:
Write comments
  1. alalala mahatir ni, sudah tua pun masih lagi mencarut, org bilang kalau dah hampir2 ehemm maka cakap pun banyak melalut. pendek kata, org felda saja yg kau boleh tipu dgn kata2 kau tapi org dah bijak lah..

    kalau anwar tanding PM cabar kau dulu, melopong mulut kau sbb anwar dijangka menang. itulah sebabnya sebelum anwar jadi PM, kau buat2 cerita konon mahu tunjukkan anwar rendah moral.

    sebenarnya kau tu lah paling rendah moral dalam malaysia sbb sanggup aibkan org yg boleh mencabar kedudukan kau. itulah kalau tiada biji, tak berani tanding lalu musnahkan dgn cara paling kotor.

    kalau dan mimang takdir anwar jadi PM, kau buat apapun tidak ada yg boleh menghalang.

    nasihat aku, kau tu dah tua separuh nyawa dah ada dekat dunia seblah sana..jadi taubatlah byk2 kalau ada dosa minta ampun pada yg berkenaan kalau tidak, di neraka lah tempatnya.

    ReplyDelete
  2. kalau ramai org cakap Tun M nyanyuk memang afdal kerana makin banyak dia mencarut makin banyk ayat2 tidak betul drp yang betul....berhentilah menggomen org, muhsabah diri sendiri.

    ReplyDelete
  3. Komen Madey banyak memakan UMNO daripada membantu UMNO antaranya:
    1. Kita minta UMNO menerima orang bijak pandai masuk UMNO
    2. Syaitan yang dikenali
    3. Pembangkang terima dana dari Soros walhal dia sendiri yang rapat dengan Soros, anaknya Marina sendiri dapat dana dari Soros

    Jadi Madey inilah yang banyak membantu memendekkan hayat UMNO syabas Madey!

    ReplyDelete
  4. Atas apa ALASAN MUNASABAH yg mnyebabkan Anwar Ibrahim tak layak jd PM?
    Kes liwat, kan kes liwat pertama dulu Mahkamah Persekutuan buang kes buta2 je selepas DS Anwar dah melingkup dlm penjara. Kes malafide je. Lepas tu Najib pulakk nak pekena kes liwat kedua, mahkamah tinggi juga buang kes. Hakim2 mahkamah tu bukan lulusan LCE atau SRP atau PMR mcm sesetengah JKKK. Itu kes liwat. Dalam isu kenaikan harga barang2, tiada kenaikan harga barangan keperluan rakyat semasa beliau jadi YB Menteri Kewangan dan TPM dulu. Tol nak naik...sori le. Tapi selepas anak2 Mahathir kempunan duit Petronas yg dhalang oleh DS Anwar, bermulalah saat kejatuhan DSAnwar.DSAnwar dihina dan dtuduh dgn bermacam2 fitnah ciptaan Mahafir'aun dan Najibtunya walau kemenangan tetap danugerahkn Tuhan kpd DS Anwar. Negara tidak brhutang semasa beliau ,malah semasa Mahathir pun jumlah hutang mngkin dlm RM200b (lebihkurang). Tetapi kini hutang negara RM502b tak pernah brbayar.
    Di atas baru 0.009% shj jasa2 DS Anwar yg saya jelas dsini dan belum 99% lagi kelebihannya. JADI ATAS ALASAN APA YG NAJIB KATA ANWAR TAK LAYAK JD PM. Ntah2 mcm era Nik Aiz dkelantan, UMNO juga kata tak layak dan sasarkan hanya 3 bulan ja PAS mampu tadbir Kelantan. Tau2 sampai sekarang MB Kelantan masih Nik aziz tu lah.

    ReplyDelete
  5. Ya, memang Anwar tidak layak jadi PM.

    ReplyDelete
  6. Najib dia yang takut bini saja layak jadi PM!

    ReplyDelete
  7. Kalau PR boleh menang kebarangkalian memang ada Anwar naik PM tapi tu pun kalau PR menang la..

    ReplyDelete
  8. Selagi Najib jadi PM, Anwar jangan mimpin jadi PM.

    ReplyDelete
  9. Kalau Anwar layak, selapas Mahathir lagi sudah jadi PM...

    ReplyDelete
  10. Mcm SIRIM pulak najibtuya nih. Boleh buat penilaian sapa yg layak jadi PM. Dia ndak perasan yg dia tu sabenarnya memang paling ndak layak jadi PM. Lepas ni khabarnya Datuk Musa Hassan bekas KPN nak masuk PAS. Hah, baru tau langit tinggi rendah. Palirrr Najib.

    ReplyDelete
  11. yang tak layak jadi pemimpin negara ialah pemimpin umno itu sendiri kerana:

    1. kuat rasuah
    2. kuat buli rakyat kecuali dekat2 pilihanraya
    3. membazir wang negara sesuka hati
    4. ada kes2 jenayah terjadi
    5. dasar kronism
    6. dasar fitnah yg bukan2
    7. sentiasa rugi dlm semua perkara baik MAS, Perwaja dan sbbnya
    8. janji sukar dikotakan
    9. tak berani berdebat
    10. tak pandai tingkatkan ekonomi negara

    ReplyDelete
  12. Anonymous
    October 24, 2012 11:55 AM

    ko pun tak layak ada bapa...?

    ReplyDelete
  13. Tak perlu dengar menteri-menteri yang sudah 'out of dates' mereka mungkin dah lupa seperti mentor mereka katakan Melayu mudah lupa tetapi mamak tidak mudah lupa cuba mudah melatah ........

    ReplyDelete
  14. Anonymous
    October 24, 2012 11:55 AM

    napa bapa ko layak jadi PM ka??

    ReplyDelete
  15. kalau PR kalah, adakah anwar akan mepati janji beliau untuk bersara dari politik? atau hanya sandiwara anwar?

    ReplyDelete
  16. PR tiada peluang untuk menang pru13...sebab itulah PR asyik memutar belit dan mengitar semula isu rasuah yang sudah pun selesai untuk mengalih perhatian rakyat daripada jet mewah anwar..

    ReplyDelete
  17. PAS pun dalam perang dingin dengan DAP dan PKR...PAS cakap hukum hudud, DAP cakap tidak boleh, PKR cakap tidak boleh...bagus PR gugurkan PAS...

    ReplyDelete
  18. Org dluar PR pula tau yg PAS/DAP ada perang dingin. Hi Hi Hii,baghal punya manusia. Hoii..nak tipu pun cari tajuk sesuaiii tauu.!!

    ReplyDelete

  19. Tak payang bergaduh. Bila PRU-13 si Najib nak umum.?
    Ini kalilah..

    ReplyDelete
  20. Anwar tak boleh jadi PM sebab:

    1. Sokong Israel

    2. Bantuan asing (kini terbukti SUARAM)

    3. Anwar pluralisme Islam

    4. Buku Jingga manifesto akan rosakkan ekonomi negara

    5. Tiada kabinet bayangan. Siapa Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan?

    ReplyDelete
  21. 6. Sokong LGBT yang hukum haram

    7. Pembohongan 916 satu politik yang amat besar

    8. Mahu jatuhkan kerajaan guna demonstrasi jalanan ... Tahril Square

    9. Video China doll tulin dan Anwar tak jelaskan

    10.Kes liwat tak selesai daN Mahkamah Tinggi lepaskan atas teknikal

    ReplyDelete
  22. Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana Ketua Pembangkang itu seorang biseksual. Dengan nada tegas, bekas rakan karib Anwar itu berkata beliau sanggup disaman walaupun RM500 juta kerana mendakwa mempunyai bukti yang boleh menyokong kenyataannya dan bersedia mendedahkannya di mahkamah.
    -Datuk S Nallakaruppan

    ReplyDelete
  23. Habislah kalau Anwar jadi PM. mungkin dia akan halalkan LGBT di negara ni.

    ReplyDelete
  24. Anwar memang tak akan jadi PM. bukan senang untuk PR tawan Putrajaya.

    ReplyDelete
  25. Perjuangan Anwar hanya untuk kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  26. Harap PR kalah, jadi Anwar dapat menunaikan janji beliau untuk bersara.

    ReplyDelete
  27. RPK said Anwar is not fit to be PM. Raja Petra charged that Anwar’s performance as Selangor Economic Advisor has been unimpressive, and that he spent too much time going overseas for functions and lectures at universities.

    ReplyDelete
  28. The controversial blogger claimed he received complaints of rampant corruption in Selangor, saying that nothing had changed since PR took over from BN there.

    ReplyDelete
  29. “We tell him [Anwar] stay in the country and do your job in Pakatan. More than 60 trips abroad is too much...it is as if he is running away not knowing what to do,” Minguan Malaysia reported Raja Petra as saying.

    ReplyDelete
  30. Raja Petra stressed that politics in Malaysia needed to move beyond national leaders like Anwar or even PM Datuk Seri Najib Razak and more on structure and ideas.

    ReplyDelete
  31. “I think we do not need to talk about Anwar anymore. It is not about Anwar. When we talk politics, we talk about Najib-Anwar, Najib-Anwar.

    ReplyDelete
  32. Parti Bersatu Sabah (PBS) vice-president Datuk Herbert Timbun Lagadan said the people of Sabah should be wise in evaluating the history and background of the head of the opposition pact.

    ReplyDelete
  33. Datuk Seri Anwar Ibrahim, who had made many promises which were never fulfilled.

    ReplyDelete
  34. Herbert, who is also the Kadamaian PBS division head, said Anwar had not only failed to fulfil the 100 days to develop Sabah made previously, but also a "two-faced" leader who was prepared to do anything merely to achieve his agenda to gain power.

    ReplyDelete
  35. "This is Anwar who is willing to promise anything, and now he has come to Sabah with new promises hoping that the people of Sabah would be attracted," he said.

    ReplyDelete
  36. He pointed this in his speech at the annual meeting of the PBS division, officiated by PBS president Tan Sri Joseph Pairin Kitingan at the Dewan Gopog Taginambur.

    ReplyDelete
  37. Herbert, who is the Kedamaian state assemblyman, said when the PBS president struggled for a bigger allocation for Sabah previously.

    ReplyDelete
  38. Anwar, who was then the deputy prime minister and finance minister, had described Pairin then as "anti-Kuala Lumpur" and anti-Federal Government

    ReplyDelete
  39.  The Deputy Prime Minister urged Datuk Seri Anwar Ibrahim to clarify an allegation on his ownership of 20 master accounts worth RM3 billion by ex-Bank Negara Assistant Governor Datuk Abdul Murad Khalid.

    ReplyDelete
  40. Tan Sri Muhyiddin Yassin said the allegation was not a small matter, in fact, the opposition leader must be responsible in promptly explaining the matter to the people.

    ReplyDelete

  41. "The figure (RM3 billion) mentioned is big. So, it is the duty of the oposition leader to clarify it.

    ReplyDelete
  42. It is true or not. If not true, answer..the people wants to know...the non-government organisations (NGO) which are making the demands for an explanation also represent a large number of people.

    ReplyDelete
  43. "If untrue, Anwar must take action against the parties making the allegation, including the ex-Bank Negara Assistant Governor," he told reporters after launching a State-level 'Love Gardeners' Programme at Dataran Sarang Buaya.

    ReplyDelete

  44. Muhyiddin who is also Education Minister, said Anwar's authority and integrity would be affected if he did not clarify the allegation.

    ReplyDelete
  45. Perkasa president Datuk Ibrahim Ali was reported to have raised an issue on the status of investigation of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) on the revelation of Abdul Murad, almost 13 years ago.

    ReplyDelete
  46. Ibrahim reportedly said that the exposure by the Bank Negara Assistant Governor, among others, alleged that Anwar controlled 20 master accounts involving assets, shares and money worth RM3 billion, which were obtained when he was Finance Minister towards the end of the 1990s.

    ReplyDelete
  47. It was reported that several NGOs also urged MACC to speed up investigations in the claim as the matter was of public interest.

    ReplyDelete
  48. vanesa said...October 25, 2012 12:45 PM Perjuangan Anwar hanya untuk kepentingan sendiri sementera perjuangan Najib untuk Rosmah!

    ReplyDelete
  49. Anwar mmg tak boleh jadi PM.

    ReplyDelete
  50. habis huru hara negara olehnya.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.