Friday, October 19, 2012

Pakatan Sabah tunjuk cara guna royalti minyak 20%

Pakatan Rakyat Sabah melancarkan belanjawan alternatif yang membayangkan bagaimana kehidupan rakyat berpendapatan rendah boleh berubah sekiranya negeri itu menggunakan dasar royalti minyak negeri 20 peratus yang dicadangkan mereka.

NONESetiausaha PKR Sabah Dr Roland Chia berkata, Putrajaya sekarang membayar royalti RM800 juta setahun (5 peratus) kepada negeri di bawah bayu itu dan peningkatan 15 peratus lagi akan menjadikan jumlah itu RM3.2 juta.

"Tahun lepas, belanjawan negeri RM4 bilion. Dengan tambahan royalti minyak, kita bercakap tentang RM7.2 bilion.

"Dana tambahan ini boleh disalurkan kembali kepada rakyat," kata Chia ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Chia menjelaskan bahawa belanjawan alternatif itu bertujuan mempamerkan cadangan Pakatan untuk menaikkan pendapatan meningkatkan pendapatan boleh guna dan taraf sosio-ekonomi rakyat Sabah.

Antara lain, belanjawan itu juga menggariskan pemberian air percuma untuk 20 meter padu yang pertama seperti yang dilaksanakan di Selangor sekarang ini. -MK

29 comments:
Write comments
  1. betulkah altenatif pekatan ni? jgn ckp ja.. tapi tak jadi.

    ReplyDelete
  2. pasti boleh....tan seri ambring buang telah mengesahkan nya....lihat lapuran ketua audit negara........PR telah membuktikan nya di 4 negeri yg dikuasainya....dan kita sebagai rakyat rasanya tak salah untuk bagi PR membuktikan nya di PUTRAJAYA......ABU

    ReplyDelete
  3. Sabah negeri yg semakin dekat dgn PR.. Ada 25 kerusi Parlimen semuanya.. dan jika 14 kerusi berjaya dimiliki.. sudah lebih dari cukup utk membentuk kerajaan berkebajikan diSabah..Antara yg disebut akan dimiliki PR adalah Merudu, Tawau, Kota Belud, Tuaran, Putatan, Penampang, Tenom, Libaran, Kota Kinabalu, Sandakan, Pensiang , Beufort..dan Sepanggar..dan akan berakhirnya rejim yg menindas rakyat utk kepentingan sendiri dan kroni.. akan muncul sebuah kerajaan yg berjasa utk rakyat ...

    ReplyDelete
  4. Sekarang RM800 juta, dapat 20% jadi RM3.2 bilion. Bayangkan jika saranan TG Hadi Awang minta PR serah 100% royalti pada Sabah sampai maju tak kira berapa lama pun, pasti Sabah dalam genggaman PR, insha-Allah..

    ReplyDelete
  5. satu permulaan yang baik untuk sabah dengan royalti minyak 20%... sabah dibawah pemerintahan BN memang merupakan negeri yang sangat miskin, mundur, masalah PATI(IC/Kerakyatan Palsu) dan banyak hutang.

    ReplyDelete
  6. syabas kpd pemimpin PR Sabah.Duit royalti sepatutnye Sabah yg uruskan utk kpentingan rakyat Sabah.Tapi Pemimpin2 yg dididik oleh UMNO mnyebabkan Rakyat Sabah Miskin sama seperti Kelantan.

    ReplyDelete
  7. sabah maju dan berjaya, negerinya kaya buminya bertuah, tapi rakyatnya pula ada yang hina dan tak berdaya kerana dipimpin manusia yang gila kuasa.

    ReplyDelete
  8. BN 95% SABAH 5% royalti minyak.
    PR 80% SABAH 20% royalti minyak.

    minyak/gas di tanah sabah milik sabah 100% bukan milik tanah Malay.
    hapuskan perjanjian/MOU dengan kerajaan pusat . kita tubuhkan Sabah Petroleum hantar balik Petronas balik ke tanah malay .

    Singapore keluar Malaysia - jadi Negara Kaya.
    Brunai menolak masuk Malaysia - jadi Negara Kaya.
    Sabah/Sarawak masuk Malaysia - jadi Negeri Miskin.

    Hanya Sabahan yang tahu halatuju Sabah ,49 tahun kita kena tipu .



    ReplyDelete
  9. Apa yang korang sokong PR bagus lagi sokong BN yang MENJADIKAN SABAH NEGERI TERMISKIN DI MALAYSIA!

    ReplyDelete
  10. This is just another populist approach taken by PR. Few months ago they acused the ruling coalition of being populist. Look who's talking now?

    ReplyDelete
  11. Great....more stars and moon....I can't agree more that this is another take to woo the people. Will they follow through? That is what concerns me.

    ReplyDelete
  12. Don't take the risk and gamble away the country's future based on Pakatan Rakyat's empty promises, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  13. He said Pakatan lacked credentials as it could not even have a common symbol or manifesto and yet, was ambitious enough to want to take over the Federal Government.

    ReplyDelete
  14. "Sometimes, it's the moon, sometimes, it's the rocket or the eye symbol, how could they give confidence to the people? "They contest (in general election) under different symbols and manifestos and don't even have the same policies on how to govern the country.

    ReplyDelete
  15. "Can we gamble our future and take this risk?" he said

    ReplyDelete
  16. Najib said there were people who were magnanimous enough to say that Pakatan should be given a chance to govern and that the people can vote it out at next general election if its performance was unsatisfactory.

    ReplyDelete
  17. Anonymous October 21, 2012 9:55 PM

    What did BN Government done for 49 years in Sabah? Make Sabah the poorest state in Malaysia?

    ReplyDelete
  18. Pandai Pakatan Rakyat bersandiwara sama dengan Anwar pandai berputar belit

    ReplyDelete
  19. Terengganu is the poorest state

    ReplyDelete
  20. Putar belit itulah yang kita cari...

    ReplyDelete
  21. kalau PR mahu lebih kepercayaan daripada orang Sabah, cuba perincikan setiap perbelanjaan yang boleh digunakan untuk membangunkan sabah daripada RM800 juta tu,..tunjukkan bagaimana PR boleh isikan 'lompang' (loopholes) yang diabaikan secara sengaja oleh kerajaan negeri Sabah dan Persekutuan selama ini terutama soal pembangunan sektor ekonomi setempat (daerah-daerah di seluruh Sabah), peningkatan taraf jalanraya (jalanraya Sipitang -KK memerlukan penambahbaikan besar-besaran sebab kapasiti kenderaan begitu mendesak terutama pada musim cuti sekolah (Sarawakian dan Bruneian datang) sama juga dengan jalanraya exit dan entry di KK ke Kota Belud, tuaran, ke Ranau/Sandakan perlukan penambahbaikan)...banyak pembangunan diabaikan daripada dilaksanakan,..nilai lah sendiri selama ini ke mana semua duit yang federal berikan kepada Sabah,..belum cakap soal penyediaan peluang pekerjaan kepada Sabahan (ramai ke Singapura dan Semenanjung mencari rezeki sebab kurang peluang bekerja dengan gaji menarik di Sabah)...pertumbuhan industri yang memberikan peluang pekerjaan menyebabkan ramai rakyat negeri ini mengadu nasib di luar Sabah,...fikir-fikirkan juga bagaimana rakyat negeri dapat merasa (setiap individu isi rumah) setiap sen daripada RM800 juta dengan tambahan RM3.2 juta tu,..banyak tu bukan sikit

    ReplyDelete

  22. October 22, 2012 2:48 PM

    The Poorest State in Malaysia
    1. Sabah
    2. Terengganu
    3. Perak
    4. Sarawak
    5. Kedah
    6. Kelantan

    ReplyDelete
  23. PR jangan nak pancing undi dengan janji yang tidak mampu ditunaikan.

    ReplyDelete
  24. Janji 2008 pun belum habis ditunaikan lagi..

    ReplyDelete
  25. janji Pakatan Rakyat untuk meningkatkan bayaran royalti minyak Sabah dari 5 peratus kepada 20 peratus merupakan janji yang tidak logik.

    ReplyDelete
  26. Musa berkata wang dari hasil minyak Sabah disalurkan semula ke negeri itu melalui perbelanjaan oleh kerajaan persekutuan.

    ReplyDelete
  27. sebagai sebahagian sebuah negara kita perlu ada tolak ansur, kita sedar sejak sabah bersama-sama membentuk Malaysia, kerajaan pusat telah membelanjakan berbilion ringgit bagi membangun pelbagia infrastruktur termasuk sekolah hospital, jalan raya dan sebagainya.

    ReplyDelete
  28. Itu belum lagi dicampur dengan kos pertahanan dan kesealamatan negeri yangmemakan belanja besar. Kita perlu mengambil kira banyak pengagihan lain yang diberikan oleh kerajana pusat melalui pelbagai kaedah, kita perlu lihat dari skop yang lebih luas

    ReplyDelete
  29. Isu royalti minyak menjadi tawaran utama Pakatan Rakyat kepada pengundi Sabah semenjak pilihan raya umum 2008 tapi sampai sekarang masih tidak dapat direalisasikan.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.