Friday, October 19, 2012

Tiada Pergolakan Dalam Politik Sabah

Tidak berlakunya pergolakkan politik di sabah sama ada di peringkat UMNO mahu pun Barisan Nasional seperti yang digembar-gemburkan kerana semuanya berdasarkan keputusan ramai dan diputuskan oleh pucuk kepimpinan parti.

Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Raden berkata tidak timbul berlakunya perselisihan, semua pihak ada hak untuk mengemukakan apa sahaja dan akan patuh kepada apa sahaja keputusan yang dibuat oleh parti kerana perlu diutamakan bukannya kepada individu atau mana-mana pemimpin.
Menurutnya, keputusan yang dibuat oleh parti, maka setiap pemimpin perlu patuh dan menghormati keputusan parti walau ada di kalangan mereka yang tidak bersetuju, setiap pemimpin perlu bersepakat bagi memastikan parti terus kukuh.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi berkata sebagai sebuah negara demokrasi sesiapa sahaja berhak untuk berkata-kata termasuk andaian pembangkang yang menyatakan mereka akan dapat menawan Sabah pada pilihan raya akan datang.

Katanya, rakyat Sabah bijak memilih dan menilai siapa yang mampu membawa kemajuan untuk mereka dan beliau berkeyakinan bahawa rakyat Sabah akan terus memberi sokongan dan kepercayaan kepada Barisan Nasional pada pilihan raya nanti.

Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Kinabatangan turut mengingatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya tidak membuat sesuatu yang boleh menghuru-harakan negara kerana sejak merdeka dahulu Barisan nasional telah berjaya membuktikan bahawa rakyat negara ini hidup dalam keadaan aman dtanpa sebarang masalah.

Oleh : MOHD NASRI ZAKARIAH (sabahkini)

57 comments:
Write comments
  1. Memang tiada pergolakan dalam BN Sabah.

    ReplyDelete
  2. Pembangkang lebih bergolak daripada BN.

    ReplyDelete
  3. Teruskan menyokong BN untuk pembangunan yang berterusan.

    ReplyDelete
  4. Sepakat membawa berkat.

    ReplyDelete
  5. Semoga BN mampu melakukan pembahagian kerusi dengan adil.

    ReplyDelete
  6. Najib dah jangkakan situasi ini akan berkocak dlm parti amno...satu kemajuan bagi PR...hu hu hu, belum pun PRU 13 tiba lagi, tanda amaran dah diletakan dimeja ahli..
    Bagaimana Najib nak menghalang rakyat utk merubah dlm PRU kali ini..kalau sekarang di Sabah Sarawak, dan beberapa org MT semenanjung sendiri dah tunjukan komitmen pada parti macam endak tak nak jer...
    Kalau amno bagus, tak ada la terlalu lama PRU ditangguhkan walaupun dah berkali2 Najib bersuara menyeringai gusi "tak Sabar nak bubar Parlimen kalau boleh hari ini".

    ReplyDelete
  7. October 20, 2012 6:29 AM

    Teruskan menyokong BN agar PATI di Sabah dapat ditambah lagi.

    ReplyDelete
  8. UNDI UMNO undi PATI undi GST!

    ReplyDelete
  9. Ndak ada kekalutan dlm UMNO Sabah ? Kenapa pulak Najib tu sebulan 3 kali dtg Sabah. Kan KM dah ada kat Sabah, kalu ndak ada apa2 padan dgn KM je jaga Sabah,bah. Kamu dtg ke Sabah, claim lagi dan banyak tuh. Apa kata takyah dtg dan selamat le duit gomen dr kamu buat claim tu. Kan kan !!

    **yassir arafat

    ReplyDelete
  10. Apa pun, UMNo tatap brkuasa lagi di Sabah. kalau mngkin pun, kerusi pambangkang mngkin naik dlm DUN Sabah yg manyaksikan UMNO ndak bole sesuka hati lagi dlm sidang DUN.

    ReplyDelete
  11. jangan susah dapat juga tangki air 5 tahun sekali .

    singapore keluar malaysia - jadi negara kaya .
    brunai menolak jadi malaysia - jadi negara kaya .
    sabah/sarawak masuk malaysia - jadi negeri miskin.
    selagi di bawa perintah KL rakyat sabah bertambah miskin .

    ReplyDelete
  12. ini kali la sabah tagap-tagap pindik

    ReplyDelete
  13. Semua ahli dalam parti komponen BN telah menyerahkan segalanya kepada pucuk kepimpinan parti, ini menunjukkan bahawa mereka bersatu padu dan sanggup menerima keputusan pemimimpin mereka.

    ReplyDelete
  14. Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said Sabah Barisan Nasional remained unshaken and resilient.

    ReplyDelete
  15. He said Sabah BN would remain strong and united in facing the next general election.

    ReplyDelete
  16. "What is more important is for us to face the next general election with enthusiasm to ensure a major victory for the BN in Sabah and the country as well," he said.


    ReplyDelete
  17. Datuk Musa Aman said he hoped that the people of Sabah would not be fooled by the opposition's sweet promises to garner support in the next general election.


    ReplyDelete
  18. Anonymous October 21, 2012 9:34 PM
    Yes we are proud to be the poorest state in Malaysia under BN government.

    ReplyDelete
  19. SAYA KIRA JIKA PAKATAN RAKYAT AMBIL ALIH, MALAYSIA AKAN TERUS MAJU DAN EKONOMI AKAN LEBIH MANTAP DAN RAKYAT AKAN BAHAGIA DAN AKAN TERUS MEMERINTAH LAGI HINGGA 100 TAHUN

    ReplyDelete
  20. Maksud Najib, BN akan terkubur selama-lamanya jika kalah PR13? Tak mungkin. Sebenarnya, rakyat mahukan perubahan bukan sekadar habuan. Sekiranya Pakatan berjaya mengotakan janji-janji mereka, rakyat akan terus menyokongnya, dan jika sebaliknya nasib Pakatan akan ditentukan melalui pilihanraya seterusnya. Soal tidak berpeluang untuk menukar kerajaan semula kepada BN tak timbul. Kuasa pada tangan rakyat. Yang merobah diingati, yang melatah dilupai.

    ReplyDelete
  21. Ketua Menteri Datuk Musa Haji Aman mengarahkan Majlis Tindakan Negeri Sabah supaya kerap turun padang bagi memantau perlaksanaan pembangunan negeri agar sasaran Bajet 2013 yang baru dibentangkan menepati matlamatnya

    ReplyDelete
  22. mmg tiada sebarang pergolakan dalam UMNO Sabah, cuma ada pihak tertentu menyebarkan khabar ini untuk kelirukan rakyat.

    ReplyDelete
  23. UMNO-BN Sabah akan tetap kukuh.

    ReplyDelete
  24. UMNo kuat di Sabah, cuma jgn sampai kejatuhan suda la. UMNo ni kalu suda jatuh,sure memang ndak akan naik,bah. Mcm di Kelantan, kan suda 21 thn BN mamposs ndak bole naikk lagi. Sama itu bah mana2 pun. Sebab itu BN mati2an ndak mau jatuh,bah.

    ReplyDelete
  25. Ndak ada kekalutan dlm UMNO Sabah ? Bohong lah. Cakap ndak ada tapi kenapa Najib hari2 macam mau datang Sabah aje.

    ReplyDelete
  26. keturunan PTI yg jadi ahli umno sangat takut kalau BN kalah di sabah. ini kali la..hu hu hu

    kesian ni PTI2 yg bersetia, bersatu, berkhidmat dlm umno, kalau PR menang, jual biji la kau sbb tidak lagi boleh jual rokok di kaki lima.

    ReplyDelete
  27. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman menegaskan kekuatan dan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) di Sabah tidak terjejas berikutan tindakan beberapa pemimpin BN yang keluar parti.

    ReplyDelete
  28. BN akan menghadapi pilihan raya umum dengan semangat berkobar-kobar bagi memastikan kejayaan besar BN di Sabah dan di seluruh negara.

    ReplyDelete
  29. Disebabkan keadaan politik dan keamanan di Sabah sungguh baik, maka berjaya mendapat pelaburan asing lebih RM10 bilion pada penggal pertama tahun ini.

    ReplyDelete
  30. kekerapan lawatan pemimpin tertinggi negara samada Perdana Menteri atau Timbalannya, juga mencerminkan betapa kondusifnya keadaan serba serbi di Sabah.

    ReplyDelete
  31. Perdana Menteri dan Timbalannya sungguh bebas bergerak di mana-mana di negeri ini, dan terlihat bagaimana hangatnya sambutan rakyat terhadap mereka, terutama pada masa-masa "walkabout" atau menghadiri majlis-majlis rakyat

    ReplyDelete
  32. Parti pembangkang yang dahagakan kuasa tidak akan mampu menembusi Sabah yang ditadbir dengan baik oleh kerajaan Barisan Nasional

    ReplyDelete
  33. BN akan tetap menang di Sabah pada pilihan raya umum akan datang, sekaligus mengekalkan negeri itu sebagai kubu kuat parti gabungan itu.

    ReplyDelete
  34. Berdasarkan senario politik semasa dan tahap keyakinan rakyat terhadap Barisan Nasional,BN tetap menang di Sabah pada pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  35. kerajaan BN banyak membawa pembangunan dan kemajuan di negeri ini, dan rakyat juga merasa selesa berada di bawah pemerintahan BN yang berjaya mewujudkan keamanan dan suasana politik yang stabil.

    ReplyDelete
  36. Begitu juga dengan kedudukan kewangan negeri. Sejak kerajaan BN mengambil alih tampuk pemerintahan di Sabah pada 1994, kedudukan kewangan Sabah bertambah kukuh terutama semasa pentadbiran Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  37. Dulu (1994) Sabah hanya mempunyai rizab kewangan sekitar RM300 juta tetapi kini rizab kewangan meningkat dengan ketara iaitu sekitar RM3.3 bilion...ertinya negeri ini diurus dengan baik terutama daripada segi ekonomi seperti yang terkandung dalam laporan Ketua Audit Negara,

    ReplyDelete
  38. Sabah juga yakin dengan kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang merupakan seorang pemimpin negara yang realistik dan pragmatik.

    ReplyDelete
  39. Members and supporters of Parti Bersatu Sabah (PBS) should exercise reason and good judgement in the run-up to the 13th General Election.

    ReplyDelete

  40. They should be realistic and stop harbouring delusions about what can or cannot be done to ensure the future of the state and the coming generations.

    ReplyDelete

  41. “With the next General Election so close, it is natural that all sorts of issues are being raised by various quarters.

    ReplyDelete
  42. The people at large are scrutinizing every statement or comment by politicians.

    ReplyDelete

  43. “What they say, whether true, false or only half-true, will shape the judgement and mood of the voters.

    ReplyDelete

  44. It is therefore important for the voters to discern the truth. They must not be swayed by emotion but instead be rational to be able to discern the truth and realities of today’s world and its social, political and economic realities.

    ReplyDelete
  45. PBS information chief Datuk Johnny Mositun said this after attending a meeting of West Coast (South) PBS divisions at Dewan Pak Musa which had been addressed by PBS president and Deputy Chief Minister Tan Sri Joseph Pairin Kitingan earlier.

    ReplyDelete
  46. Mositun, who is also Deputy Speaker of the State Legislative Assembly, conceded that Malaysians in Sabah were genuinely concerned over issues like illegal immigrants, oil royalties, Borneonization, NCR and several other matters which were being openly debated and discussed in both the mainstream and alternative media.

    ReplyDelete
  47. “That is all right. We are in a democracy after all. Open discussion is good and welcome, but it is also necessary for such matters to be presented in a truthful and rational manner,” he said.

    ReplyDelete
  48. When it was pointed out to him that the opposition in the Interior Division was telling the people to vote for “change” Mositun said he was aware of this.

    ReplyDelete
  49. . But PBS members must understand that it is not only the opposition that wants “change” but also the BN.

    ReplyDelete
  50. There is, however, a big difference in the kind of “change” the opposition wants and the “change” that BN wants to bring about for not just Sabah but the whole of Malaysia, too.

    ReplyDelete

  51. That’s why the Prime Minister has introduced the Government Transformation Programme and other major policy changes in the last few years,” Mositun said.

    ReplyDelete
  52. Mositun said the “change” that BN had in mind was to improve the quality of life for the people through higher incomes, improved infrastructure, economic progress and genuine unity as espoused in its 1Malaysia slogan.

    ReplyDelete
  53. He said for all this to succeed Sabah needed consistency and continuity in its development programmes, policies and administration, in addition to good federal-state relations.

    ReplyDelete
  54. And more than anything else, the Sabah BN’s proven and tested administration must not be disrupted. We take a lesson from the disruptive “Rotation System” which set back our development.

    ReplyDelete
  55. It has taken nearly a decade under Datuk Seri Musa Aman’s administration to recover from that.

    ReplyDelete
  56. Today Sabah is about to embark on a new era of development and progress, and we need continuity of political leadership.

    ReplyDelete
  57. PBS members must understand this and stay steadfast in their support for the BN,” Mositun said.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.