Sunday, August 14, 2011

SPR Lebih Berminat Pertahan Kedudukan Pemerintah

Jawatankuasa Pemandu Bersih melahirkan kekecewaannya atas respon balas yang diberikan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersabit tuntutan sebuah pilihan raya yang bersih dan adil oleh pertubuhan bukan kerajaan itu.

Dalam satu kenyataan media semalam, Bersih mendakwa SPR dilihat secara terus-menerus memberikan ulasan yang memudaratkan muafakat kerjasama ke arah pilihan raya yang lebih adil sebaliknya lebih "beria-ia mempertahankan parti pemerintah".

Malah menurut kenyataan media itu lagi, jawatankuasa itu sangat kecewa dengan cara Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang didakwanya terus mengambil pendekatan konfrontasi melampau dan tidak produktif.

"Kami telah menyatakan berulangkali bahawa matlamat Bersih 2.0 adalah sistem pilihan raya yang bersih dan adil untuk semua rakyat Malaysia, bukannya untuk memburukkan mana-mana institusi atau mempromosikan sebarang agenda politik," katanya.

Menurutnya, Bersih 2.0 hanya berminat untuk melihat pilihan raya yang bersih.

"Sekiranya BN atau mana-mana parti menang melalui pilihan raya yang bersih dan adil, maka matlamat kami telahpun tercapai," tegas kenyataan itu lagi.

Sehubungan itu, Bersih berpendapat SPR dan Wan Ahmad mesti menumpukan perhatian mereka dengan melibatkan diri bersama-sama masyarakat madani bagi memperbaiki institusi awam dan "bukannya terlibat dalam perang mulut dengan parti-parti politik".

"Ulasan terkini yang dibuatnya, mengancam kewibawaan awam berkenaan sifat 'non-partisan' SPR yang diperlukan untuk mengekalkan keyakinan orang ramai.

"Membuat kritikan politik merupakan tugas seorang timbalan pengerusi sebuah parti politik, dan bukannya tugas timbalan pengerusi SPR," tambah kenyataan itu.

Berikutan itu, katanya, Bersih 2.0 berharap SPR menumpukan tenaganya untuk menyelesaikan masalah besar, yang dikesan pada daftar pemilih seperti “skandal Mismah”.

Perkara itu, menurut gabungan NGO itu, mendedahkan perkembangan membimbangkan mengenai pemberian hak mengundi kepada seseorang yang diragukan kewarganegaraannya.

"Masalah daftar pemilih lain termasuk kejadian pengundi bernama 'Kg Baru', penyelewengan yang serius berkenaan pengundi berganda serta alamat penuh sesak dan sebagainya.

"SPR sepatutnya memberi perhatian untuk membetulkan masalah ini dengan segera dan bukannya mempertahankan serta menjadikan perkara ini sebagai isu politik yang menjejaskan kewibawaan semua pihak," tegas kenyataan itu lagi.

Mengenai isu pengesahan biometrik, katanya, Bersih 2.0 memandang serius laporan terbaru bahawa pihak polis sedang menyiasat penyelewengan sistem biometrik yang digunakan untuk mendokumentasi pekerja asing.

"Lebih tepat lagi, ianya merupakan kelemahan yang akan membolehkan penipuan pilihan raya secara besar-besaran sekiraya hanya sistem biometrik sahaja digunakan untuk mencegah pengundi hantu.

"Kami masih belum mendengar hujah-hujah meyakinkan tentang kenapa kaedah dakwat kekal yang lebih murah, mudah dan lebih berkesan tidak patut dipakai," tambahnya. -GB

11 comments:
Write comments
  1. isu-isu yang timbul sekarang ini perlu diselesaikan dengan sebaiknya demi kebaikan semua..

    ReplyDelete
  2. daripada saling menyalahkan, lebih baik jika mengadakan perbincangan mencari penyelesaian terbaik.

    ReplyDelete
  3. SPR tak lebih kepada sebelah pihak, SPR hnya bersikap neutral akan akan berusaha memastikan pilihanraya berjalan dgn bersih.

    ReplyDelete
  4. mana2 pihak jika dilihat melakukan penyelewengan dan tidak adil, pihak SPR sepatutnya menetapkan pendiriannya untuk mempertahankan apa yang benar dan tidak berpihak pada sesiapa.

    ReplyDelete
  5. Rasanya SPR telah melakukan yang terbaik untuk PRU.Jika tidak macamana boleh Kedah, Selangor dan Pulau Pinang jatuh ketangan PAKATAN jika SPR tidak adil. Kalau SPR tidak adil sudah pasti 3 negeri ini bukan milik PAKATAN. PAKATAN saja menjadikan ini isu untuk menarik lebih ramai penyokong mereka. Tapi rasanya rakyat sendiri tahu apa yang terbaik untuk mereka buat masa sekarang.

    ReplyDelete
  6. SPR perlulah menjalankan tugas mereka dengan adil dan tidak memihak kepada kerajaan ataupun pembangkang.

    ReplyDelete
  7. Kita perlukan SPR yang berdikari serta adil dalam operasi mereka.

    ReplyDelete
  8. Kita perlukan SPR yang berdikari serta adil dalam operasi mereka.

    ReplyDelete
  9. SPR harus bebas dari mana2 pengaruh luar.

    ReplyDelete
  10. Perbaiki sebarang kelemahan yang ada dan jalankan tugas dengan telus.

    ReplyDelete
  11. Mismah sendiri telah tampil buat kenyataan media dan beliau sangat2 kecewa dengan tindakan pembangkang yang menggunakan kes beliau tanpa mengetahui perkara sebenar. berkenaan dengan kg Baru, setelah saya menyemak melalui lam web spr, nama yang tertera adalah Noraini Binti Abdullah bukannya kg Baru.. ternyata pembangkang gemar melakukan pembohongan semata2 untuk mendapatkan jawatan kabinet..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.