Wednesday, August 17, 2011

‘China Dolls’ Roaming KK Streets

RECENTLY the Kota Kinabalu Member of Parliament office have received many complaints from concerned house wives who had expressed their strong protests on the cases of China dolls creating problems in their families.

Dr. Felix Chong Kat Fah, the Sabah DAP Medical Advisory Bureau Chief was asked by the KK MP Hiew King Cheu to look into this social problem which can be a very serious matter that is affecting our society.

Dr. Felix saw the serious situation himself when he silently checked on those China Dolls who are roaming the streets in KK, Kampong Air, Sinsuran and Segama, and felt that there should be some control to stop the situation of the China Dolls from spreading. He asked what is the authorities doing on this issue, are they deaf and damp.

The China Dolls are working day and night in the KK area, in groups ranging from young girls aged 18 to older woman of age 45. They are usually standing at street corners as early as 7 o’clock in the morning, and in the back lanes and some stationed in the hotels.

They are here in Sabah on short visit pass and without any form of the work permit. Their ‘Selling’ prices ranged from RM50 to RM100 depend on the age of the dolls. According to the research conversation made by the DAP members with these China Dolls, DAP found out they are working in loose groups, in person, and some are managed by agents.

Dr. Felix said these China Dolls usually have no proper medical control or holding any doctors certification that they are not VD (Venereal Decease) carriers. Many case that revealed the man usually brings home with them the deadly disease contracted from these outside women, and then later brought it home and passed on to the wife, and may be his children. The worst case is the possibility of contracting the deadly AIDS.

Dr. Felix asked why there is no action taken by the authorities on these hookers, prostitutes and even ‘Ah Qua’ who are roaming our streets in Sabah. He was told that even the police are taking money from the hookers for not arresting them.

He urges the authorities to immediately check on these complaints and take action to ensure these China Dolls are not coming here to cause disturbance to our families here. The Sabahan must be protected and safeguarded at all cost.

By : DAP MEDIA (sabahkini)

46 comments:
Write comments
  1. Pelacur seperti ini kadang-kala menyebabkan keruntuhan rumah tangga.

    ReplyDelete
  2. jauhilah pelacur, nanti sia2 saja dpt jangkitan HIV.

    ReplyDelete
  3. wah!!!!! ini berita baru tau ni, bagus kasi berisilah ni kerja kotor, sebelum TUHAN marah sama orang di KK. Lagipun kita tidak tau ni macan punya orang ada bawa tu penyakitkah , sebab semua kita orang tidak tau tu hal, tau2 bawa tu penyakit dan jangkit sama bini sendiri kan kasian bini kena jangkitan HIV AIDS. Penyakit maut.

    ReplyDelete
  4. ini perlu diberikan perhatian yang sewajarnya..DAP pun janganlah hanya siarkan di media saja. jika ada maklumat laporkanlah kepada pihak berkuasa.

    ReplyDelete
  5. masyarakat haruslah menjauhi diri daripada terlibat dengan kegiatan yang tidak bermoral. ianya hanya memberikan kesan buruk.

    ReplyDelete
  6. sepatutnya pihak polis bertindak menangkap mereka tapi polis ni pun satu hal juga. kerja terima rasuah.

    ReplyDelete
  7. sebenarnya bukan 'China Dolls' saja ada di KK. kalau di Kg Air bila lewat malam hingga ke subuh golongan Mak Nyah pun banyak berkeliaran. adakah pihak polis tidak sedar akan kegiatan mereka?

    ReplyDelete
  8. Pihak bertanggungjawab harus bertindak dan kepada penduduk tempatan, jangan sesekali terjerumus dengan dolls2 ini. Tidak ada penawaran jika tidak ada permintaan, tidak ada permintaan jika tidak ada penawaran.

    ReplyDelete
  9. Melalui pendapat saya, senang jika pihak betanggungjawab untuk menangkap mereka2 ini kerana spot mereka sudah diketahui. Boleh saja pihak bertanggungjwab menyamar dan trus menyerbu mereka.

    ReplyDelete
  10. Kehadiran mereka sememangnya menggangu dan menambah lagi bilangan penduduk di sekitar KK. Gejala ini juga akan mengundang remaja2 kita untuk terlibat sama dalam menawarkan perkhidmatan yang tidak sah ini. Adalah lebih baik kita lakukan sesuatu untuk menghalang daripada gejala ini terus berada di KK.

    ReplyDelete
  11. Adalah lebih baik kita mencegah daripda merawat, belum pun kita terlepas dari isu PTI takan kita mahu terikat dengan isu ini lagi.

    ReplyDelete
  12. Pastikan isu ini diselesaikan dengan segera.

    ReplyDelete
  13. Memang tidak dinafikan ada gejala sosial yang serius di Sabah. Harap2 diselesaikan.

    ReplyDelete
  14. Isu ini bukan baru dan bukan susah nak cari port2 mereka. Tapi kenapa masalah ini dibiarkan begitu saja?

    ReplyDelete
  15. dalam gambar atas tu, macam tu ka pakaian china doll? sopannya. atau remaja2 tu tengah duduk lepak tunggu kawan ka teksi ka. tu gambar di kg air.

    ReplyDelete
  16. Atau mereka yang sepatutnya menangkap pelacur2 ini menjadi pelanggan mereka sehinggakan kegiatan mereka ini macam bukan satu kesalahan? Mungkin juga 'bapa ayam' sudah bagi wang pengeras?

    ReplyDelete
  17. PATI ni tidak sah kaalu tidak buat jenayah dan penyakit.

    ReplyDelete
  18. Memang sangat ramai pelacur ini berada di kawasan tersebut. Pihak berkuasa seperti menutup mata mereka tidak mengambil tindakkan.

    ReplyDelete
  19. kali tidak ada pula DAP brgambar. selalunya mereka suka bergambar, kenapa tak pg bergambar dgn tu pelacur?

    ReplyDelete
  20. Jadi berfikirlah sebelum bertindak. Jauhilah dari perkara yang tidak bermoral ini. Janganlah anda tergolong diri dari segala masalah seperti ini.

    ReplyDelete
  21. aik.. kenapa kali ini tidak ada pemimpin DAP dalam gambar diatas? apa2pun, isu ini sebenarnya sudah lama dan mustahil pihak yang berkenaan tidak tahu wujudnya masalah ini di sekitar KK..

    ReplyDelete
  22. sudahlah masalah PATI belum dapat diatasi kini masalah pelacuran oleh 'china dolls' pula berleluasa...

    ReplyDelete
  23. harap pihak berkuasa kuatkan lagi undang2 terhadap mereka yang terlibat dalam kegiatan tidak bermoral ini..

    ReplyDelete
  24. jika benar ada pihak polis yang makan rasuah, mereka ini harus dikenakan tindakan dispilin yang keras

    ReplyDelete
  25. harap ada tindakan undang2 terhadap China dolls, pelacur2 tempatan/asing maupun 'Ah Qua' di Sabah kerana mereka ini adalah perosak masyarakat sahaja.

    ReplyDelete
  26. jauhilah diri dari terlibat dengan kegiatan tidak bermoral ini, lambat-laun AIDS akan menjadi teman sejati mu!

    ReplyDelete
  27. "He asked what is the authorities doing on this issue, are they deaf and damp."

    pihak berkuasa bukannya tidak buat kerja..
    kalau tidak buat kerja, sudah lama ni KK jadi bandar maksiat..
    namun, isu ini bukan senang ditangani..
    sindiket2 terlalu licik..
    pihak berkuasa sentiasa memantau dan mengambil tindakan mengatasi isu ini..

    ReplyDelete
  28. isu ini harus ditangani dengan kerjasama semua pihak..

    dan bukannya menjadikan isu ini sebagai alat politik untuk menunding jari kepada piahk berkuasa..

    DAP juga harus bertanya kepada diri sendiri, apa yang DAp boleh buat untuk membantu menangani isu ini?

    ReplyDelete
  29. yang pasti pihak berkuasa sentiasa melakukan tugas mereka bagi memastikan gejala ini dapat dikawal dan dibanteras..yang penting semua pihak, termasuklah pembangkang memberikan kerjasama dan sama2 membantu menangani isu ini dan bukannya hanya menunding jari dan menjaga kepentingan politik sendiri.

    ReplyDelete
  30. Does this China Dolls legally here? If not, action must be taken against them before its spreading around the country.

    ReplyDelete
  31. Business pelacuran adalah salah dari sisi undang-undang. Jika mereka disabit tiada permit pekerjaan atau dokumen yang sah, maka pihak polis seharus mengambil tindakan sebelum pelacuran membajiri seluruh KK dan Sabah.

    ReplyDelete
  32. Kejadian ini seharusnya diselesaikan, yang merisaukan antara mereka ini ada yang penyakit AIDS yang tidak diketahui, ini akan menyebabkan masalah dan akibat yang teruk.

    ReplyDelete
  33. Tak lama lagi, KK dah jadi pusat pelacuran. Keadaan ini sememangnya merosakkan imej KK yang merupakan tempat pelancongan yang agak terkenal. Semoga pihak berkuasa dapat mengambil tindakan.

    ReplyDelete
  34. Tindakan DAP merebakkan berita China Doll ini melalui media semata-mata harap masyarakat mengambil perhatian terhadap kejadian pelacuran di KK. Harap kami bersikap positif juga dengan DAP. Yang penting, masalah timbul, selesai dengan secepat mungkin. Terima Kasih!

    ReplyDelete
  35. Perlu diambil perhatian dan tindakan yang berkesan, jika tidak, KK akan menjadi pusat aktiviti pelacuran pula.

    ReplyDelete
  36. I agreed with Jordan, government should look into these serious matter that may affect KK image being a famous tourism place with its local and unique heritage.

    ReplyDelete
  37. China dolls dah lama aktif di kawasan KK tersebut, persoalannya kenapa tiada anggota atau tindakan yang diambil untuk menyelesaikan masalah tersebut?

    ReplyDelete
  38. China Dolls ini ada dokumen yang sah ke? Kenapa tiada tindakan lagi? Seharus diselesaikan masalah tersebut sebelum China Dolls ini berleluasa di seluruh Sabah.

    ReplyDelete
  39. Yang menakutkan jika ada diantaranya adalah penyakit dan perebak AIDS. Perlu diambil tindakan segera.

    ReplyDelete
  40. Better to prevent a problem than to wait it happen. Having sex with these china dolls will only caused all kinds of problems.

    ReplyDelete
  41. The government should ban prostitution.

    ReplyDelete
  42. lebih baik mencegah daripada mengubati.

    ReplyDelete
  43. Sudah tau bah diorang ini mimang ada HIV punya, tepi diorang pigi juga terpulang lah sama siapa yang pigi buat benda kotor ini,kalau orang ramai tidak pigi melanggan tiada juga tu lama-lama, tapi ada orang pigi melanggan , nah hiduplah cina doll

    ReplyDelete
  44. Hey... Last Sunday I saw 3 young chinese girls shopping/walking at the Foh Sang's food stalls area.. Thought they were locals but after I heard them having some conversation among themselves, 100% china dolls..!!! the way they dress were very revealing, Sexy/short pants/loose blouse/shirts... Even all the uncles/old citizens also stares at the 3 chinese gals from head to toe.... LOL..
    AND what even more surprisingly?!?! few feet away from these 3 girls, 1 chinese guy wearing singlet/blonde hair/tattoo was keeping an eye on them, must be their pimp/agent/bodyguard..
    How did they got there? I dunno.... hope they're not staying nearby those rented houses there... =\

    ReplyDelete
  45. Dorang pun manusia juga, mungkin pasal hutang dan cara bayar pula cara jual badan,kesian, tangkap pelacur buat apa!!..tangkap "Taiko" itu lepas tu simbah pakai asid..supaya tiada lagi orang jual orang...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.