Sunday, August 14, 2011

Sikap Ezam ugut bakar portal berita perbuatan janayah

Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini menyelar tindakan Senator Ezam Mohd Nor yang mengugut mahu membakar pejabat portal berita The Malaysian Insider dan Malaysiakini yang beliau dakwa sebagai ejen pengkhianat Islam.

Tegas Koh, tindakan Ezam, bekas pengikut setia Datuk Seri Anwar Ibrahim, sangat tidak bertanggungjawab dan tidak boleh diterima.

Beliau juga berkata tindakan Ezam itu terlalu mengikut perasaan apabila mengulas tentang kontroversi “serbuan” ke atas Gereja Methodist Damansara Utama oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) pada 3 Ogos lalu.

“Dalam amalan demoktrasi, Ezam mempunyai hak untuk menyatakan pendirian dalam mempertahankan Islam dan juga melahirkan kebimbangan dengan kegiatan memurtadkan orang Islam yang kini sedang disiasat (Jais).

“Jika beliau mengatakan laporan portal berita ini salah, beliau perlu membahaskan secara jelas, sediakan fakta-fakta dan bukti yang kukuh atau ambil tindakan perundangan,” katanya dalam satu kenyataan.

Koh menambah tindakan membuat ugutan sebegitu tidak menggambarkan sikap seorang senator yang sepatutnya memberikan contoh kepada rakyat.

Koh yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, tindakan itu juga akan menjatuhkan imej Ezam dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diwakili beliau.

“Malangnya beliau telah menggunakan pengaruhnya untuk membantah dan membalasnya, beliau juga membenarkan dirinya dipengaruhi oleh emosi dan sentimen yang akan memberikan kesan negatif.

“Dengan menggunakan kenyataan bersifat ugutan, beliau bukan sahaja merosakkan imejnya selaku senator tapi juga pertubuhan yang diwakilinya,” katanya.

Semalam Ezam semasa perhimpunan aman berhubung isu murtad pertahankan Jais di pekarangan Masjid Negeri, Shah Alam melancarkan perang ke atas The Malaysian Insider dan Malaysiakini yang didakwa beliau sebagai “ejen kepada pengkhianat Islam.”

“Kita sedia berperang dengan mereka... kita akan lancarkan perang habis-habisan jika mereka tidak hentikan dengan ejen mereka Malaysiakini, (The) Malaysian Insider yang biadap kepada Jais, kononnya mereka menceroboh masuk gereja.

“Kita beri anda amaran terakhir. Jika anda tidak hentikan sampah ini, kita akan bakar pejabat anda,” katanya.

Dalam ucapannya itu Ezam juga memberi amaran kepada kumpulan Kristian agar menghentikan kegiatan memurtadkan Umat Islam sekiranya tidak mahu berdepan dengan “perang.”

Kata Ezam, “masalah besar” akan berlaku sekiranya kumpulan Kristian meneruskan kerja-kerja memurtadkan umat Islam walaupun perkara itu tidak dibenarkan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Tambah Koh, dengan semangat 1 Malaysia semua pemimpin termasuk Ezam perlu menunjukkan sikap yang tidak bertentangan dengan prinsip itu.

“Rakyat Malaysia tahu komitmen dan amalan kita, 1 Malaysia yang ditonjolkan sepatutnya menunjukkan komitmen dan perpaduan.

“Dengan semangat 1 Malaysia, setiap pemimpin perlu bercakap dan bertindak dengan berdasarkan tanggungjawab dan menyelesaikan segala salah faham, kontroversi atau konflik bukan menyemarakkan lagi kemarahan,” katanya. -TMI

12 comments:
Write comments
  1. Ezam Mohd Nor cermin diri dulu sebelum membuat tindakan, orang macam nak dijadi senetor?

    ReplyDelete
  2. sesiapa pun tidak harus bersikap emosi. semua perlu bersikap rasional..

    ReplyDelete
  3. tindakan menggugut seperti itu menunjukkan bahawa Ezam ni seorang yang tidak profesional dan rasional.

    ReplyDelete
  4. sepatutnya isu2 berhubung dengan agama ini tidak diperbesarkan oleh mana2 pihak. kesannya cukup besar ke atas rakyat dan persepi masyarakat luar terhadap negara ini.

    ReplyDelete
  5. hairan juga kebelakangan ini isu berhubung dengan agama sering saja menjadi kontroversi. bagaimana keadaan negara dua atau tiga tahun akan datang jika isu ini terus menjadi tatapan harian di muka2 media?

    ReplyDelete
  6. Mengenai masalah Murtad itu sendiri para pemberita tertipu. Mungkin ada pihak yang menyebarkan maklumat palsu. Harap siapa yang memberikan maklumat itu perlulah disiasat atas maklumat yang diberikannya itu.

    ReplyDelete
  7. Tak payah nak berlagak memperjuangkan agama jika diri sendiri tak betul. Bila sentuh pasal agama saja terus nak melenting, mengamuk. Usah jadi munafik. Sabar itu sepatuh dari iman.

    ReplyDelete
  8. Inilah kejadiannya bila emosi mengawal diri.

    ReplyDelete
  9. kesian tgk sesumpah tua ni ... fulus punya pasal nak tunjukan pd boss ..klu tak buat camtu mis suru nanti ... spesis mcm ni pun ujud lagi ..

    ReplyDelete
  10. ezam nak tunjuk taring kunu,pigi sabah la.kalau berani...

    ReplyDelete
  11. jangan buat tuduhan melulu jika tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. kalau betulpun ada yang murtad, itu adalah keputusan yang diambil oleh individu itu sendiri. begitu juga dengan penganut agama lain yang keluar dari agamanya..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.