Sunday, August 21, 2011

Warganegara segera: Bolehkah Pakatan memenangi PRU-13?

100,000 kewarganegaraan segera: Bolehkah Pakatan memenangi PRU-13?Hampir seminggu telah berlalu sejak Naib Presiden PAS Husam Musa mengecam kerajaan megenai pend100,000 kewarganegaraan segera: Bolehkah Pakatan memenangi PRU-13?edahan lebih 100,000 warga asing yang diberi kewarganegaraan oleh Jabatan Pendaftaran Negara untuk melayakkan diri mereka sebagai pengundi. Seperti biasa, tiada satu bunyi pun yang kembali dari Suruhanjaya Pilihan Raya atau Perdana Menteri Najib Razak walaupun beliau mendakwa ikhlas untuk menyiasat akar masalah penipuan undi.

Pelik bahawa Najib bersedia untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilih Parlimen bi-partisan tetapi tidak bersedia untuk memerintahkan siasatan serta-merta, yang lebih mudah, untuk menyiasat dakwaan seismik penipuan ini

Husam telah berkata warga Bangladesh dan Cina juga adalah di kalangan orang-orang yang telah menyerahkan borang mereka dan tidak tertakluk kepada mana-mana pemeriksaan latar belakang, sambil menambah bahawa "konspirasi yang telah meletakkan negara dalam bahaya".

Bagi beliau, ia mengelirukan bahawa rakyat yang baru diberi status warganegara hampir serta-merta mendaftarkan diri mereka sebagai pengundi, sambil menambah bahawa mesti ada seseorang yang mendalangi usaha itu. "Sesungguhnya orang-orang orang itu yang hanya berminat untuk menjadi warganegara dan bukan pengundi."

Beliau kemudian menggesa parti-parti politik terutamanya Pakatan Rakyat maju ke hadapan dengan penyelesaian. "Rakyat Malaysia perlu membantah. Ini adalah perbuatan yang berbahaya, "katanya memberi amaran.

Kucing telah keluar dari beg. Pertama, terdapat bukti bahawa 1,600 warga asing yang diberi kerakyatan dan menjadi pengundi segera di Selangor. Kemudian 30.000 pengundi tambahan ditemui di Pulau Pinang. Tetapi dakwaan oleh Husam Musa terkumpul pada 100,000 pengundi.

Berkemas dan tinggalkan

Wah, bagaimana Pakatan Rakyat akan memenangi pilihan raya? Ia adalah satu keadaan sia-sia dan kita mungkin juga akan pek beg kami dan pergi meniggalkan. Angka-angka ini cumalah sebahagian kecil. Statistik sentiasa menunjukkan bahawa 90% daripada semua jenayah tidak pernah dilaporkan.

Husam berkata rakyat perlu membantah akta yang berbahaya ini. Tetapi bagaimana kita akan membantah? Siapakah yang akan mendengar bantahan kita? Wan Ahmad dari SPR? Mungkin MCA atau MIC? Adakah UMNO tahu apa yang sedang berlaku? Adakah JPN dan Suruhanjaya Pilihan Raya bertindak sendiri tanpa pengetahuan UMNO? Bukankah cubaan ini satu tindakan penghianatan yang tinggi kepada negara? Bagaimana pula dengan satu lagi Bersih?

Perarakan Bersih u pada 9 Julai lalu telah dihadiri oleh 6,000 orang mengikut dakwaan polis. 1,700 ditahan dan diberi makan mewah, dakwa polis. Selebihnya dihujani dengan gas pemedih mata dan meriam air kerana enggan ditangkap. Kuning telah diisytiharkan warna yang menyalahi undang-undang dan sesiapa sahaja memakai Kuning ditahan tanpa sebab. Bersih juga telah diisytiharkan 'Kotor' atau haram. Terdapat Polis Rusuhan yang mungkin lebih daripada perbarisan pada hari perarakan tersebut.

Tetapi Bersih telah datang dan pergi, dan kerajaan BN terus mengabaikan tuntutan-tuntutan untuk pilihanraya yang bebas dan adil. Kepada BN, mengapa ia perlu mematuhi semua 8 permintaan apabila ia percaya bahawa pilihan raya yang lalu telah dijalankan secara bebas dan adil? Gagal mengemukakan bukti bahawa pilihan raya yang dijalankan adalah bersih dan adil, ia menegaskan, dan pendedahan terbaru 'hanya angka’. Bolehkah Husam menunjukkan apa-apa bukti? Pendek daripada meminta semua 100,000 warga baru untuk tampil ke hadapan untuk memberi keterangan, kerajaan akan hanya mengangkat bahu mereka dan mengatakan tiada bukti.

Kerajaan BN sentiasa percaya dalam apa yang mereka percaya. Dan apa-apa 'lagi guru pendusta' boleh membuktikan bahawa jika anda benar-benar percaya, anda akan capai. Tidak kira sama ada apa yang anda percaya adalah benar atau palsu. Jika anda percaya secara membuta tuli ,ia akan sentiasa benar.

Psikologi perang

Jadi, kita tidak boleh menyalahkan BN untuk menafikan yang jelas. Jika apa yang mereka lakukan adalah salah, bagaimana pula mereka berjaya memerintah negara ini selama 50 tahun? Juga kita tidak boleh menyalahkan mereka untuk melihat kita dan menyangka kita sebagai bodoh. Bagi mereka, mereka benar-benar berfikir bahawa kita adalah orang yang bodoh. Bolehkah anda bayangkan? Dan mereka tidak jelas kenapa orang bodoh seperti kita mahu meninggalkan mereka?

Kontroversi seperti serbuan JAIS di DUMC dibuat untuk memesongkan perhatian rakyat daripada ketidakseragaman sistem pilihan raya, manakala pada masa yang sama, mengapi tegar parti politik kiri untuk marah dan membuat heboh. Kemudian Pemuda PAS boleh melompat dan memperbodohkan diri mereka.

Pakatan Rakyat tidak boleh mengalahkan BN dalam seni perang ini. BN adalah profesional, tetapi cuba untuk tidak kelihatan seperti satu. Pakatan Rakyat hanya lah amatur pada permainan ini

Tiada siapa yang tahu apabila pilihan raya itu akan dijalankan sehingga BN telah melengkapkan semua strategi. Kelewatan sejak Mac 2011 kerana BN tidak percaya pada peluang, kali ini mereka mahu memastikan bahawa tiada batu yang ditinggalkan apabila hari besar itu tiba, yang bermaksud tidak kurang daripada majoriti dua pertiga.

Ketua Bersih Ambiga telah mengumumkan bahawa tidak terdapat sebarang rancangan segera untuk 3,0 Bersih melainkan jika Kerajaan terus mengabaikan 8 tuntutan untuk pilihan raya yang bebas dan adil. Setakat ini kerajaan telah cuba memberhentikan proses itu dengan menawarkan sedikit sebanyak jenis kompromi.

Beberapa orang telah memanggil Perkasa - juara orang Melayu untuk bertindak ke atas tuduhan bahawa ramai warga asing yang telah diberikan kewarganegaraan. Orang Melayu seperti Ibrahim Ali tidak akan membenarkan perkara yang sedemikian berlaku, yang akan mengganggu orang Melayu yang sebenar di negara ini, yang dia sokong dengan bangganya.

Rakyat Malaysia telah menyeru kepada semua ahli-ahli politik yang cintakan keamanan dan baik hati dari BN untuk berdiri dan menentang kejahatan yang berlaku. Tetapi kita ragu-ragu bahawa terdapat mana-mana ahli politik yang baik yang tinggal dalam lipatan BN.

Terdapat beberapa orang yang merasakan bahawa kerakyatan Malaysia kini begitu murah, yang 'membuat kita lihat murah dan seperti tong sampah besar’. Rakyat, sebelum kamu tahu kami ditenggelami oleh rakyat asing dan pada masa itu semua akan terlambat. Lain-lain merasakan bahawa UMNO sudah sampai ke tahap tidak dapat pulang dan satu lagi perhimpunan Bersih adalah perlu dan tidak dapat dielakkan. Ada juga yang merayu kepada Raja untuk campur tangan,tetapi ragu kerana Duli Yang Maha Mulia adalah di luar politik.

- Malaysia Chronicle

14 comments:
Write comments
  1. entah benar atau tidak semua isu yang diperkatakan..jika benar PR mempunyai bukti tunjukkanlah saja...

    ReplyDelete
  2. PR byk memainkan isu untuk mendapatkan sokongan rakyat, tapi adakah cara mereka ini akan berjaya. kita tunggu dan lihat sahaja.

    ReplyDelete
  3. PR sendiri belum tentu tak main kotor. Silap haribulan jilat ludah sendiri.

    ReplyDelete
  4. Tunggu dan lihat keputusan PRU 13 nanti. Nak teka2 pun tiada gunanya juga.

    ReplyDelete
  5. Bila Pakatan menjadi kerajaan, rasanya mereka juga akan menggunakan pengundi segera seperti ini untuk kekalkan kuasa mereka.

    ReplyDelete
  6. Harap masalah-masalah mengenai sistem pendaftaran pengundi dan sistem pilihan raya dapat diselesaikan sebelum Pilihan raya diadakan nanti.

    ReplyDelete
  7. benarkah 100 000 warga asing diberi status kewarganegaraan segera di Malaysia ini?

    ReplyDelete
  8. warga asing memang senang hati dan gembira bila mereka diberi status kewarganegaraan di negara yang keadaannya lebih baik dari negara asal mereka. siapa yang akan menolak?

    ReplyDelete
  9. Itu terpulang dengan rakyat jika ingin bersama Pakatan. Warganegara segera bukan penghalang jika Pakatan adalah pilihan rakyat. Maka rakyat yang memainkan peranan disini.

    ReplyDelete
  10. bagaimana pakatan tahu tentang jumlah itu dan bagaimana Pakatan tahu semua itu adalah pendatang asing?? sudah berapa kali pembohongan mereka didedahkan sendiri oleh empunyai MyKad, jangankan memohon maaf, malah dia buat lagi tuduhan dengan menambah jumlahnya.. sekarang ini dia pertikaikan penubuhan JK Khas parlimen, sedangkan sebelum ini merekalah yang sibuk kehulu-kehilir mengatakan kononnya mereka tidak diberikan peluang membincangkan isu ini.. bila diberikan peluang, macam2 pula dia cakap..

    ReplyDelete
  11. bagus neji ko naik calon la banyak cakap aje

    ReplyDelete
  12. Its all up to the people decide who would they to be the government.

    ReplyDelete
  13. Im sure PR has played dirty before.

    ReplyDelete
  14. Isu ini memang berat dan perlu disiasat sebab ia melibat negara,isunya bukan bias pada mana-mana party tapi kepentingan negara yang melibatkan anak cucu kita.Neji u pembela PATI ada kepentingan ke?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.