Friday, August 19, 2011

JK Khas Parlimen sekadar penghias

Jawatankuasa Khas Parlimen untuk reformasi pilihan raya hanya penghias jendela dan tidak berminat untuk mewujudkan pilihan raya adil dan bersih, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Bagaimanapun, kita berterima kasih kepada perkara-perkara meragukan dalam penubuhan jawatankuasa itu kerana ia memberikan alasan yang lebih kukuh kepada rakyat untuk menerus dan mengukuhkan lagi perjuangan menuntut pilihan raya yang adil dan bersih.

"Perkara-perkara meragukan dalam penubuhan jawatankuasa itu semakin membuktikan bahawa hanya perjuangan rakyat seperti yang berlaku 9 Julai lalu yang boleh diharapkan untuk mewujudkan pilihan raya yang adil dan bersih di negara ini," katanya sambil mengulangi supaya lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) dilaksanakan.

Antara lapan tuntutan tersebut ialah supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan daftar pengundi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, masa kempen minima 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Mahfuz juga mempertikaikan kewujudan jawatankuasa itu kerana apa yang sebelum ini dituntut oleh Bersih 2.0 ialah sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuh untuk menambah baik proses pilihanraya secara menyeluruh sebelum Pilihanraya Umum ke-13.

"Yang dituntut ialah siasatan adil dan bebas oleh suruhanjaya tersebut dan langkah-langkah pembaikan yang dicadangkan oleh suruhanjaya itu dilaksanakan sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan, bukannya jawatankuasa yang meragukan yang dicadangkan oleh Perdana Menteri itu," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Menurut Mahfuz, antara perkara yang meragukan dalam jawatankuasa itu ialah apabila ia diketuai oleh seorang menteri.

"Menteri mewakili kerajaan Barisan Nasional (BN), selain SPR, kerajaan BN juga adalah pihak yang dipertikaikan oleh rakyat yang menuntut pilihan raya adil dan bersih.

"Amat karut jika pihak yang dipersoal dan dipertikaikan menjadi pengerusi badan yang kononnya ditubuhka untuk memperbaiki amalan pilihan raya yang dipertikaikan dan dilihat tidak bersih," tegas beliau.

Mahfuz juga mempersoalkan keanggotaan jawatankuasa itu.

"Keanggotaan jawatankuasa itu sepatutnya diputuskan dalam sidang Parlimen.

"Mengapa tiba-tiba menteri pula yang menetapkan keanggotaan jawatankuasa itu?" Ahli Parlimen Pokok Sena itu mempersoalkan.

Bernama melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berkata, jawatankuasa itu akan dianggotai sembilan wakil rakyat terdiri lima daripada parti kerajaan, tiga pembangkang dan satu bebas.

Mahfuz juga menolak tawaran Kementerian Dalam Negeri yang mahu menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan oleh jawatankuasa yang dicadangkan oleh Perdana Menteri itu.

"Kita bukan mahu jawapan, kita mahu perubahan ke arah pilihan raya yang adil dan bersih," tegas beliau. -GB

6 comments:
Write comments
  1. jawatankuasa ini pun pembangkang nak tolak, kan bgs jg jawatankuasa ini. entah apa yang boleh buat mereka puas hati ni?

    ReplyDelete
  2. jawatankuasa khas ini seharusnya diterima baik dan semua pihak harus berkerjasama untuk mendapatkan hasil yang baik.

    ReplyDelete
  3. ada saja yang dipertikaikan oleh pembangkang. seolah2 mereka mahu kerajaan mengikut segala yang mereka fikirkan betul dan menolak apa yang dirasakan mereka tidak betul.

    ReplyDelete
  4. belum pun JK khas Parlimen ini berlangsung sudah ada kenyataan yang memburuk2kan penubuhannya. dulu cakap mereka tidak diberikan peluang membincangkan perkara ini sehingga memaksa mereka berhimpun di jalan raya, sekarang bila sudah disediakan, macam2 pula dia cakap malah kononnya hanya perhimpunan jalanraya sahaja yang boleh diharapkan.

    memang nampak sangat la sikap buruk pembangkang.. patut la mereka tidak pernah membawa isu ini ke Parlimen.. rupa2nya mereka telah merancang menggulingkan kerajaan dengan cara yang paling tidak demokratik sepertimana yang berlaku di negara2 lain.

    ReplyDelete
  5. Semoga PILIHANRAYA adil akan dilakukan pada PRU13 ini nanti. SPR pasti boleh melakukannya.

    ReplyDelete
  6. SPR patut bekerjasama menghasilkan sistem pilihanraya yang adil dan bersih.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.