Saturday, August 13, 2011

MAS-Air Asia semakin cetus reaksi negatif

Pertukaran saham syarikat penerbangan negara dengan Air Asia mula mencetuskan pelbagai reaksi negatif yang meletakkan pentadbiran Najib dalam posisi defensif.

Isu pemilikan kerajaan dan Bumiputera menjadi satu isu yang mendapat perhatian sesetengah pihak, selain kemampuan sebenar Air Asia dari segi modal.

Urus niaga itu juga kelihatan dilakukan secara rahsia dan hanya diberi publisiti setelah persetujuan dicapai, tindakan yang dilihat sebagai bertujuan mengelak daripada debat dan maklum balas terhadap kewajaran urusniaga itu.

Penglibatan individu tertentu, termasuk yang didakwa berpengaruh semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri juga menjadi persoalan besar.

Dewan Perniagaan Melayu Malaysia,DPMM, melahirkan kebimbangan amalan itu menjadi trend sehingga pemilikan kerajaan bagi pihak orang ramai akan terhakis dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan, atau GLC.

DPMM turut menyarakan langkah yang lebih wajar ialah perubahan dalam pengurusan Penerbangan Malaysia dan bukan pertukana saham untuk menyelamatkan syarikat yang semakin rugi itu.

Walaupun isu pemilikan Bumiputera menjadi perhatian utama beberapa pihak, soal asas lain seperti monopoli dalam industri penerbangan awam juga ditimbulkan.

Pemuda PAS turut mempersoalkan langkah pertukaran saham, sambil menimbulkan kebimbangan monopoli dan terhakisnya pemilikan kerajaan dalam syarikat berkaitan kerajaan.

"MAS sepatutnya mengkaji dan memperbaiki prestasi akibat kerugian yang dihadapinya sebanyak RM 243.3 juta pada suku pertama tahun ini berbanding keuntungan sebanyak RM 310.60 juta untuk tahun 2010," menurut Pemuda PAS.

"Dengan penjualan saham MAS kepada Air Asia akan mewujudkan monopoli dalam sistem penerbangan negara di samping merugikan rakyat.

"Sifat persaingan antara syarikat penerbangan ini mungkin tidak akan wujud lagi kerana masing-masing perlu menjaga kepentingan sesama mereka.

"Selain itu, apa yang sangat dibimbangkan daripada wujudnya monopoli dalam penerbangan ini adalah akan menyebabkan harga tiket melambung tinggi mengikut selera pemilik syarikat berkenaan."

Beberapa blog mula mempertikaikan urus niaga itu yang didakwa sangat berat sebelah menyebelahi Air Asia dan merugikan bagi syarikat berkaitan kerajaan itu.

Wartawan A Kadir Jasin dalam tulisan di blognya dengan sinis menimbulkan soal kedudukan Bumiputera dalam GLC.

"Yang menarik ialah majoriti eksekutif kanan Tune Air/Air Asia adalah Melayu. Jelas syarikat-syarikat milik usahawan India Malaysia yang disenaraikan di Bursa Malaysia cenderung memberi jawatan bermakna kepada eksekutif Melayu yang berkemampuan, tidak seperti syarikat milik kaum-kaum bukan Bumiputera lain yang ambil Melayu jadi pengarah hiasan, kerani, pemandu, penghantar surat, pengawal keselamatan dan pengawal peribadi. GRO Melayu pun ramai mereka ambil," tuls Kadir.

"Salah seorang ahli lembaga pengarah baru MAS adalah ketua pegawai eksekutif Astro Malaysia Holdings, Rohana Rozhan. Astro adalah sebahagian daripada empayar korporat Ananda Krishnan.

"Kalau ikut Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Khazanah akan jual banyak lagi saham GLC. Khazanah akan kurangkan pegangan saham dalam lebih 30 GLC atau menjualnya terus. Harap-harap janganlah hanyut pengurus dan eksekutif Bumiputera dalam GLC."

-http://siasahdaily.blogspot.com

8 comments:
Write comments
  1. nampaknya tambang murah akan datang jadi tambang mahal

    ReplyDelete
  2. pertukaran Saham ini kedua syarikat akan semakin kukuh dan diharap perkhidmatan syarikat jg akan makin kukuh.

    ReplyDelete
  3. mungkin langkah yang diambil ini bagi mengukuhkan kedua-dua syarikat agar perkhidmatan yang lebih baik dapat disediakan.

    ReplyDelete
  4. Apa pula rakyat yang rugi dengan pertukaran Saham ini. Rasanya ini satu langkah yang baik untuk memastikan dua penerbangan ini dapat berkerjasama untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik.

    ReplyDelete
  5. Dalam perniagaan akan timbul pelbagai reaksi antara satu dengan yang lain. Kena matang untuk berhadapan dengan tekanan dan pelbagai lagi situasi yang negatif.

    ReplyDelete
  6. Kedua2 pihak harus pandai mengatur langkah dalam sama2 berjaya.

    ReplyDelete
  7. Tun M setuju dengan pertukaran saham ini kerana AirAsia boleh belajar daripada pengalaman MAS dan MAS boleh belajar daripada AirAsia mengenai cara2 untuk mengurangkan kos...

    atau mungkin terlalu awal untuk berbicarakan soal kesan positif atau negatif kerana belum ada petunjuk rasmi yang menjurus ke arah itu.

    ReplyDelete
  8. isu ni pun ada berbaur perkauman. ada saja yang tidak memuaskan hati. apapun, biarlah kita lihat dahulu sejauh mana perjalanan perlaksanaan pertukaran saham syarikat penerbangan negara dengan Air Asia.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.