Monday, August 29, 2011

Laporkan kes Mat Sabu kepada SPRM!

Dalam berita bertajuk "Didakwa hina pejuang, Mat Sabu mahu teliti rakaman ceramah," The Malaysian Insider hari ini melaporkan:

Bagaimanapun dalam rakaman video ceramah itu, The Malaysian Insider mendapati Mohamad langsung tidak menyebut apa-apa tentang Goh sebaliknya hanya menegaskan Muhhammad Indera adalah pejuang kemerdekaan yang sebenarnya.

“Cerita sejarah kita banyak yang tidak kena, bukan kepung polis itu polis British, askar Bukit Kepong itu pejuang kemerdekaan, ketuanya Mat (Muhammad) Indera, Melayu tetapi semua sejarah ditutup.

“Jins Shamsuddin buat filem, dia tu Umno, cerita Bukit Kepong, askar Bukit Kepong ditahan polis British sebab sebelum kemerdekaan negara diperintah oleh British,” katanya.

Tambah beliau: “Tapi dalam filem askar itu pengganas, padahal Mat Indera ketua balai polis dan akhirnya dia dihukum gantung.”

Jelas Mohamad, peristiwa sama turut berulang kepada Tok Janggut di Kelantan yang dianggap pengganas kerana menentang British.

“Tok Janggut lawan British tapi sebelum British nak bunuh dia, dia (British) hasut Sultan Kelantan untuk isytihar Tok Janggut sebagai penderhaka.

“Bila isytihar Tok Janggut penderhaka barulah Tok Janggut dihukum gantung di Pasir Puteh Kelantan,” katanya.

Dalam ceramahnya itu beliau menyifatkan semua sejarah tentang kemerdekaan negara adalah bohong.

“British dikatakan pejuang kemerdekaan, siapa pegawai British? Datuk Onn dan Tunku Abdul Rahman.

“Yang lawan British jadi pengganas,” katanya.

Kalau setakat itu saja yang Mat Sabu kata, tak dan dengar lagi saya dah sokong dah. Kalau Umno pandai sangat sejarah dan tak buta sejarah, tolong bagi tau ada dak orang Umno yang dipenjarakan oleh penjajah British kerana memperjuangkan kemerdekaan?

Untuk makluman, soalan itu pernah ditanya dalam Dewan Rakyat, sekoq Umno pun tak berani jawab. Konon Umno pejuang kemerdekaan! Nak termuntah aku dengar! Cakap macam bagus sangat, menipu tak habis-habis!

Siapa terima kemerdekaan bersyarat? Parti pengkhianat mana yang terima dasar jus soli?

Dulu kerana nak sangat pintas orang lain supaya bukan orang lain yang mendapatkan kemerdekaan, sanggup khianati bangsa dan terima jus soli. Sekarang, kerana nak terus perintah dan boleh terus merembat harta negara, sanggup kutip pendatang asing sebagai pengundi. Memang dasar pengkhianat bangsa dan negara yang sangat kurang ajar.

Sebelum hampa cakap bab bangsa, negara atau sejarah, baik aku carut hampa siap-siap!

Dalam berita bertajuk "Explain Mat Sabu's claim, CM told" pula, NST 27/8/11 melaporkan:

KEPALA BATAS: The state government has been urged to explain why Pas deputy president Mohamad Sabu, better known as Mat Sabu, made a medical claim from Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) for an injury he sustained during last month's Bersih 2.0 demonstration.

Umno information chief Datuk Seri Reezal Merican said yesterday they had evidence that Mat Sabu had claimed RM8,434.05 for his medical bills.

"The amount needs to be investigated as the actual bill only amounted to RM5,060.54 for his three-day stay at KPJ Selangor Specialist Hospital.


"But PBAPP reimbursed Mat Sabu the amount he had claimed. As PBAPP chairman, Lim Guan Eng should explain what the additional RM3,373.50 was for."

Mat Sabu had met with a motorcycle accident during the demonstration.

He was subsequently admitted to KPJ Specialist Hospital for three days from July 15 to 18 where he had surgery on his right knee.

Biasanya saya tak ambik pot sangat apa Reezal kata. Saya banyak dengar cerita fasal dia dari saudara mara dia sendiri. Sebab itu saya tak ambik pot apa dia buat dan apa dia kata sebab saya langsung tak hormat dan tak percaya kat dia.

Tapi oleh kerana apa yang Reezal bangkitkan itu boleh jadi kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), saya harap beliau atau mana-mana Umno laporkan kepada SPRM. Walaupun Umno biasanya jahat dan khianat, tetapi kalau dia lawan benda tak betul dan laporkan pula kepada SPRM, saya sokong dia lawan benda tak betul.

Macam jugak bila Umno lawan kes murtad. Saya sokong. Tak kisahlah kalau saya anggap Umno sama ja taraf dia dengan puak ajaran bukan Islam yang kononnya dia nak lawan tu. Bab macam mana saya pandang Umno, tak kira la saya pandang Umno sama ja macam Zionis ka, apa menatang ka, itu bab lain. Tapi kalau dia lawan murtad, walaupun berlakon lawan murtad, itu saya sokong. Kurang-kurang pun, nak juga dia berlakon lawan murtad.

Begitulah jugak bila Umno menentang apa yang dia kata amalan korup, takkan kita nak lawan. Tak kisahlah walaupun Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri menganugerahkan Umno dengan gelaran parti perasuah. Si perasuah tidak gugur kelayakannya nak lawan amalan korup.

Tunggu apa lagi Reezal? Pi la lapor kat SPRM! Harap-harap Mat Sabu atau Lim Guan Eng bersedia mati ditolak jatuh dari bangunan.

http://penarikbeca.blogspot.com

9 comments:
Write comments
  1. RM3,373.50 boleh jadi perbelanjaan luarjangka.brp la juga amaun itu berbanding dgn amaun yg BN sifon dr rakyat,>RM500juta utk Perimekar SB misalnya? di mana prioriti hang?

    UMNO hanya pandai 'twist' fakta sejarah, knp baru skrg iktiraf 16/9 sbg hari malaysia n bukannya 31/8?

    1 lagi wayang kulit BN!!!

    ReplyDelete
  2. Harap kebenaran akan didedahkan kepada semua.

    ReplyDelete
  3. Biar perkara ini disiasat oleh SPRM dahulu. Rakyat mesti ingin tahu apa kebenarannya.

    ReplyDelete
  4. sekarang pula fakta2 sejarah yang menjadi bahan untuk dipolitikkan.

    ReplyDelete
  5. Jika benar cerita sejarah kita banyak yang tidak kena, adilkah buat generasi muda sekarang? mereka langsung tak tahu tentang sejarah yang telah mereka baca dan dengar,adakah ia benar atau tidak.

    ReplyDelete
  6. Makanya kenay banyak buat pembacaan. Apa yang diajar tidak boleh diterima bulat2 kerana ia boleh dimanipulasi.

    ReplyDelete
  7. Bukan saja Mat Sabu, ahli2 politik yang lain pun harus disiasat SPRM. Malah orang2 besar SPRM ini pun harus disiasat.

    ReplyDelete
  8. jika Malaysia mempunyai 3 parti politik utama, kesannya Malaysia akan mempunyai 3 sejarah yang berlainan.. tidak tahu mana satu yang betul..

    ReplyDelete
  9. Memang Mat Sabu tidak menghargai perjuangan orang terdahulu.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.