Saturday, May 21, 2011

AMK Tangguh Perhimpunan Di Utusan Elak Sabotaj UMNO & Perkasa

Enggan sekali lagi difitnah media arus perdana, Angkatan Muda Keadilan (AMK) mengambil keputusan untuk menangguhkan perhimpunan aman membantah syarikat akhbar Utusan Malaysia yang menyiarkan laporan berunsur fitnah dan lucah.

AMK maklum akan kehadiran pemuda UMNO dan PERKASA yang turut berhimpun dihadapan premis Utusan, dipercayai mahu mensabotaj perhimpunan aman tersebut.

Justeru bimbang pertembungan demonstrasi antara AMK dengan kumpulan pro- Utusan itu dimanipulasikan media kawalan UMNO BN, perhimpunan aman itu ditunda ke satu tarikh baru.

Timbalan Ketua Penerangan AMK, Rozan Azen Mat Rasip menjelaskan jika perhimpunan itu diteruskan, ia dijangka disusuli dengan kekecohan dan ia akan mengubah matlamat sebenar perhimpunan itu.

"Kami bimbang sekirannya diteruskan juga kemungkinan besar akan berlakunya kekecohan dan huru hara ekoran pertembungan demonstrasi antara pemuda Umno ini dan sekirannya dilaporkan oleh media arus perdana terutamanya Utusan mungkin akan diputar belitkan.

"Mereka akan menuduh, pemuda Umno hadir atas alasan mahu menghalang AMK dari membuat kekecohan, sekali lagi kami akan terperangkap dengan manipulasi berita dan oleh itu demi memastikan perhimpunan berjaya kami buat keputusan, tunda,"
tegasnya.

Rozan turut mengulas tindakan pemuda UMNO dan PERKASA yang secara tiba- tiba turut berdemontrasi dihadapan premis Utusan.

"Mereka mengkritik AMK suka membuat huru hara di Utusan Malaysia tetapi ironinya mereka (pemuda Umno) berkumpul hari ini, ini yang mereka harus perjelaskan mengapa perlu mereka turut kumpul pada hari dan waktu yang sama, jadi kami tidak mahu terperangkap dengan agenda mereka." soal Rozan pada sidang media khas tengahari tadi di Restoran Kg Pandan Kari Kepala Ikan, Kuala Lumpur.

Rozan menegaskan walaupun dihimpit pelbagai halangan dalam menjayakan perhimpunan aman tersebut, AMK tetap komited untuk menjayakannya.

"Utusan adalah akhbar tertua di Malaysia malangnya Utusan hilang etika kewartawanannya dalam melaporkan berita rakyat yang mana menjadi medium ahli politik dalam meneruskan agenda tersembunyi, jadi kami selari dengan perjuangan pakatan Rakyat ingin membeaskan Utusan dari terus titunggangi parti - parti politik ini (UMNO-BN)"kata Rozan.

Beliau berkata, penangguhan itu turut dibuat berikutan mahu memberi tumpuan kepada penyerahan memorandum di Kedutaan Australia berhubung isu luji pemprosesan nadir bumi Lynas.

"Kami terpaksa menangguhkan perhimpunan ini adalah kerana faktor keutamaan dimana AMK diminta untuk turut serta memobilisasi anak muda dalam membantah loji Lynas," kata Rozan.

Sehubungan itu, AMK akan menyertai perhimpunan aman membantah pelaksanaan kilang pemprosesan tanah jarang yang menghasilkan radiasi, Thorium.

Meskipun pelbagai pihak berkepentingan menjamin keselamatan projek ini, namun ia masih diragui banyak pihak termasuk penduduk setempat.

Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh sebelum ini berkata peratus kecil pembebasan Thorium tetap akan memberi kesan seiring dengan masa dan tahap pengeluaran tanah jarang yang diproses. -tvsnews


No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.