Wednesday, May 18, 2011

Ibrahim Ali terselamat

Tidak ada tindakan yang boleh diambil terhadap presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali berhubung amarannya terhadap masyarakat Kristian kerana kenyataan seumpama itu kini sudah menjadi satu norma di Malaysia, kata menteri undang-undang, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz.

NONETegasnya, walaupun jika kenyataan sedemikian tidak disenangi, tetapi rakyat "perlu hidup" dan "jadi matang" dalam menangani watak-watak seperti Ibrahim dan yang seumpamanya, memandangkan platform sosial dan media seperti Twitter dan blog, turut menyiarkan kenyataan seperti itu yang melangkaui keupayaan kerajaan untuk mencegahnya - atau menghukum - mereka.

"Adalah sukar untuk bertindak terhadap Ibrahim sekarang
dengan adanya Twitter dan blog... kerana kita tidak boleh memilih dalam membuat membuat pendakwaan," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

Ibrahim telah mencetuskan kemarahan awam apabila mengeluarkan kata dua kepada "orang Kristian yang tidak mengenang budi" sekiranya mereka meneruskan dakwaan rancangan yang menjejaskan kedudukan Islam sebagai agama rasmi persekutuan.

Ibrahim membuat kenyataan itu berdasarkan kepada laporan Utusan Malaysia awal bulan ini yang mendakwa pemimpin Kristian dikatakan berpakat untuk mengubah perlembagaan persekutuan supaya seorang Kristian menjadi perdana menteri dan menjadi Malaysia sebuah negara Kristian.

utusan malaysia kritsian agama rasmiNazri berkata pengguna Twitter dan penulis blog juga telah melakukan kesalahan membuat kenyataan yang dianggap sensitif terhadap kumpulan lain.

"Jika saya mengambil tindakan sekrang (terhadap Ibrahim), saya mesti berbuat demikian terhadap semua blog dan mereka (yang membuat komen yang sama) dalam Twitter," kata Nazri.

Itu, tambahnya, akan merupakan satu tugas yang sukar kerana kerajaan akan dituduh mengekang kebebasan bersuara. -MK

8 comments:
Write comments
  1. Tidak apa, Allah akan mengurus Ibrahim Ali ini nanti.

    ReplyDelete
  2. sebaikna Ibrahim lagi hentikan dari membuat pernyataan racis.

    ReplyDelete
  3. sesiapa pun harus mengelak daripada mengeluarkan kenyataan sensetif.

    ReplyDelete
  4. kebebasan bersuara oleh rakyat memang baik tapi ada batasnya juga. begitu juga dengan pengguna twitter dan penulis blog. mereka tak boleh sewenang-wenangnya membuat kenyataan yang boleh menggugat perpaduan di negara ini.

    ReplyDelete
  5. diharap mereka tak memperbesarkan isu ini tetapi sebaliknya mencari penyelesaian yang mampu menenangkan pihak-pihak yang terlibat.

    ReplyDelete
  6. OOOOOooooooo!!!!! Ibrahim Ali / perkasa buat takpa laaa.

    ReplyDelete
  7. Ini bukan kerana Ibrahin itu Perkasa, tapi mungkin kata-kata Ibrahim itu mungkin rakyat sendiri boleh faham dengan sikap Ibrahim itu sendiri.

    ReplyDelete
  8. Ibrahim Ali ini perlulah berhati-hati.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.