Kanak-kanak dan golongan muda terdedah kepada iklan alkohol memandangkan syarikat minuman alkohol berjaya menutup atau menyembunyikan mesej ini sebagai promosi pendidikan atau pembangunan sukan.
Fakta sebenar yang menyedihkan ialah syarikat alkohol diberikan laluan utama dalam mempengaruhi sikap kanak-kanak sekolah terhadap tabiat meminum minuman keras.
Dengan mewujudkan keadaan yang biasa melalui keadaan yang dilihat dan didengar, pihak syarikat akan mempengaruhi kanak-kanak dan remaja untuk menerima nama jenama secara positif, dan dengan itu melanjutkan lagi pengambilan produk mereka.
Contoh bagaimana syarikat alkohol diterima tanpa dikawal dengan kelulusan tanpa bertulis daripada pihak berkuasa untuk mengganggu ke sekolah dan menjejaskan minda anak-anak kita adalah bukti jelas dalam strategi yang digunakan oleh pihak Carlsberg Malaysia dan Guinness Anchor Bhd (GAB).
Melayari laman sesawang Carlsberg Malaysia mendedahkan gambar kanak-kanak yang tersenyum memegang beg hijau Carlsberg berisi barangan dengan nama jenama yang terpampang, sewaktu kegiatan luar bagi pelajar sekolah yang ditaja oleh syarikat itu pada Disember lalu.
Mesej pengambilan minuman keras sebagai diterima ditanam ke dalam pemikiran anak-anak muda dengan promosi sebegini.
Carlsberg Malaysia juga menyerbu masuk ke dalam pendidikan melalui cara mengatur kerjasama dengan media berbahasa Inggeris arus perdana.
Dinyatakan bahawa Carlsberg Malaysia “menaja akhbar harian tempatan untuk 40 sekolah rendah Tamil di wilayah utara” untuk memperbaiki mutu bahasa Inggeris di sekolah ini.
Dakwaan oleh syarikat alkohol bahawa mereka membantu untuk meningkatkan mutu kehidupan masyarakat India boleh dipersoalkan apabila realitinya mereka memusnahkan keluarga mereka dengan memupuk peminum alkohol di masa depan.
Kenyataan mereka bahawa mereka “tidak menggalakkan pengambilan minuman alkohol oleh mereka yang di bawah umur” adalah tidak benar sama sekali.
Satu lagi syarikat alkohol utama, Guinness Anchor Berhad (GAB), terus tanpa halangan untuk bekerjasama dengan sekolah Tamil di Malaysia dengan alasan mempromosikan pembelajaran walaupun pada hakikat sebenarnya mempromosikan nama jenama kepada mereka yang di bawah umur.
Melalui Program GAB Foundation SMILES (Supporting Malaysian Indian Learning, Education and Sports), syarikat minuman keras itu 'menjual' jenama dengan menawarkan kelas pemulihan bahasa Inggeris secara percuma dan mewujudkan sudut membaca di sekolah Tamil.
Program Pengayaan Bahasa Inggeris ini mensasarkan beratus kanak-kanak sekolah setiap tahun, dengan rancangan untuk meliputi semua kumpulan usia yang berbeza di sekolah rendah dalam fasa masa depan.
Anak-anak muda terutama sekali daripada awal hingga lewat remaja adalah sasaran yang sesuai memandangkan mereka merupakan pasaran masa depan untuk peminum alkohol.
Tidak kira bagaimana mendesaknya syarikat itu untuk menafikan hubungan antara pengiklanan dan pengambilan alkohol yang tinggi, pengiklanan mereka memang menggalakkan pengambilan alkohol.
Kita perlu menghentikan mitos yang disebarkan oleh syarikat itu bahawa iklan hanya menyebabkan orang ramai bertukar jenama.
Tambahan pula pengiklanan jenama tertentu oleh pengeluar alkohol adalah khusus disasarkan kepada golongan muda daripada etnik tertentu. Pergantungan alkohol berkembang dalam kalangan orang ramai apabila mereka memasuki usia 20-an.
Sehubungan itu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Pelajaran bertindak sebagai penjaga yang bertanggungjawab terhadap pelajar sekolah, dan menjauhkan mereka daripada pengaruh syarikat alkohol di sekolah.
Apabila kanak-kanak melihat syarikat alkohol diiktiraf, dipuji dan diterima dari segi sosial dalam kalangan pendidik dan kerajaan, mereka akan memikirkan bahawa alkohol tidaklah buruk sepenuhnya.
Ini membolehkan syarikat alkohol mempengaruhi dan meningkatkan pengambilan dan penjualan minuman alkohol dengan mengambil peminum baru.
CAP juga menggesa kerajaan dan badan sukan di negara ini menilai sama ada kecenderungan semasa penajaan sukan oleh syarikat alkohol mencabuli Piagam Alkohol WHO yang menyatakan bahawa “semua kanak-kanak dan remaja mempunyai hak untuk membesar dalam persekitaran yang dilindungi daripada kesan negatif pengambilan alkohol dan daripada promosi minuman alkohol”.
Kini sudah pun terdapat kebimbangan di seluruh dunia terhadap bahaya yang disebabkan oleh alkohol. Lebih daripada dua juta orang di seluruh dunia mati setiap tahun akibat yang berkaitan dengan alkohol.
Bahaya penggunaan alkohol merupakan faktor risiko utama bagi kematian pramatang dan kecacatan di seluruh dunia.
Majlis Keselamatan Jalan Raya menganggarkan bahawa 30 peratus kemalangan jalan raya di seluruh negara disebabkan oleh memandu dalam pengaruh alkohol.
Pengambilan alkohol menjejaskan penilaian dan mencetuskan tingkah laku agresif dan ganas, membawa kepada keganasan rumahtangga, penderaan kanak-kanak, pergaduhan dan jenayah lain.
Penyelidikan saintifik dan agensi kesihatan boleh menunjukkan pengiklanan alkohol boleh meningkatkan pengambilan alkohol.
Pengambilan alkohol juga turut menyumbangkan kos kepada negara dari segi ketidakhadiran ke tempat kerja, kehilangan kemahiran kerja, dan kehilangan produktiviti yang menjejaskan pekerja.
CAP menggesa kerajaan melarang dengan tegas syarikat alkohol daripada menaja sebarang projek atau program di sekolah atau terlibat di sekolah dalam sebarang cara.
Kerajaan juga perlu menaikkan cukai duti eksais produk alkohol dan memantau industri terhadap pencabulan undang-undang dan menggunakan cukai dan denda yang dikumpul daripada industri untuk membiayai pendidikan dan aktiviti berkaitan komuniti yang lain.
* Penulis adalah presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP)
Saturday, May 21, 2011
Iklan Arak Masuk Sekolah, Menteri Pelajaran Pejam Mata?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Pengetua sekolah juga membenarkan iklan arak masuk sekolah ke?
ReplyDeleteLebih berhati-hati apabila menerima tajaan dari syarikat peribadi.
ReplyDeleteSyarikat alkohol dan rokok harus dikecualikan dari kegiatan derma kepada sekolah.
Pihak berkenaan kenalah sensitif dengan pekara ini, adakah patut logo minuman keras itu terang-terang digantung sana?
ReplyDeleteSyarikat alkohol dan rokok harus dihalangkan menaja atau meederma kepada sekolah atau aktiviti sekolah.
ReplyDeleteIni macam mau kasi fikiran budak-budak sekolah alkohol tidak apa.
ReplyDeleteAlkohol langsung tidak membawa apa-apa kebaikan terhadap murid sekolah.
ReplyDeletepekara seperti ini harus dielakkan. pihak berkaitan harus lebih peka.
ReplyDeleteSungguh aneh ikaln beer wujud dalam sekolah, apa sudah jadi?
ReplyDeletemungkin sekolah tersebut tidak mengambilkira kesan yang dibawa syarikat alkohol tersebut ke atas pemikiran para pelajar. lagipun, syarikat alkohol tersebut menyumbangkan sesuatu yang sangat bermanfaat kepada sekolah iaitu menaja akhbar harian tempatan untuk 40 buah sekolah Tamil, menawarkan kelas pemulihan bahasa Inggeris secara percuma dan mewujudkan sudut membaca di sekolah Tamil. pasti sekolah ini tidak akan menolak.
ReplyDeleteAdii kenapalah hal mcm ni boleh berlaku. hhmmm, susah juga kalau terlebih open minded ni.
ReplyDeleteHarap hal ini dapat dipantau segera dan buatlah apa yang patut.
ReplyDeletesyarikat seperti ini tak wajar diiklan, lebih2 lagi di sekolah.
ReplyDeletetapi tidak ada salah jika hanya sponser oleh merekakan. Bukannya mereka membawaarak pun masuk kedalam. Cuma menganjurkan program. Cuma pihak lain saja yang cuba untuk menghebohkan keadaan.
ReplyDeleteSiapa yang membenarkan iklan arak untuk dipasang dalam kawasan sekolah?
ReplyDeleteCarlsberg Malaysia telah menyumbang lebih daripada 4,000 beg sekolah dan keperluan sekolah lain kepada pelajar kaum India dan Orang Asli yang susah di Semenanjung Malaysia dan juga pelajar kaum Kadazandusun, Iban dan Bidayuh di Malaysia Timur sebagai sebahagian daripada usaha Syarikat dalam projek komuniti tahunannya iaitu ‘Back to School’. tidak ada pula syarikat ini memberikan minuman alkohol kepada pelajar atau menghasut mereka untuk mengambil minuman ini. jika CAP memandang serius terhadap pengambilan alkohol dikalangan rakyat di negara ini, haramkan dahulu penjualannya di pulau pinang..
ReplyDelete