Tuesday, November 27, 2012

Skandal RM40 Juta Tersiar Dalam Akhbar Hong Kong



Skandal rasuah RM40 juta melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan jutawan balak, Michael Chia mendapat liputan akhbar berbahasa Inggeris terbesar di Hong Kong – South China Morning Post City.

Akhbar tersebut melaporkan pertemuan delegasi KEADILAN dengan pihak berkuasa dan Ahli Parlimen Hong Kong untuk menggesa siasatan terhadap kes rasuah itu supaya dibuka semula.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teja, Chang Lih Kang ketika dihubungi memberitahu, terdapat sekurang-kurangnya lima media cetak Hong Kong membuat liputan terhadap kes berkenaan.

“Ia menunjukkan media antarabangsa memandang berat isu ini,” katanya.

Akhbar lain yang membuat liputan kes rasuah itu antaranya Hong Kong The Sun, AM730, Hong Kong Oriental Daily dan Hong Kong Singpao.

“Selain media, pihak berkuasa di sana juga sangat mengambil berat isu ini. Jika betul tiada kes, mana mungkin media nak buat liputan,” kata Lih Kang.

“Kita harap agensi kerajaan di Malaysia juga dapat mengambil tindakan sewajarnya,” sambung beliau.

Sebelum ini, Chia yang rapat dengan Musa ditahan di Hong Kong kerana terlibat dalam penggubahan wang haram RM40 juta.

Taikun balak itu menyatakan wang berkenaan milik Musa tetapi pemimpin Umno terutama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mendakwa ia adalah dana untuk Umno Sabah.

Lih Kang bersama Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli; Ahli Parlimen Selayang, William Leong dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian ke Hong Kong selama dua hari, bermula 21 November lalu.

Delegasi terbabit juga ditemuramah khas oleh Reutera-Bloomberg yang mengikuti perkembangan kes tersebut.

745 comments:
Write comments
  1. SEJAK akhir-akhir ini, bukan sahaja pembangkang mempersoalkan kempimpin Musa, malah ada kalangan mantan pemimpin BN mempersoalkan kedudukan Ketua Menteri Sabah itu.

    ReplyDelete
  2. Para mantan pemimpin BN, yang suatu ketika telahpun diberi peranan masing-masing, namun selepas tidak terpilih lagi sebagai Yang Berhormat dan tidak dilanjutkan jawatan pengerusi GLC, kini menabur certia negatif di mana-mana; kononnya, kedudukan Musa sebagai Ketua Menteri perlu disemak semula.

    ReplyDelete
  3. Mereka ini lupa, bahawa kepimpinan BN hanya mengutamakan para pemimpin yang boleh "deliver" kehendak negeri dan rakyat. Mereka yang tidak mempunyai jawatan ini lagi terlupa, bahawa semasa mereka mempunyai jawatan dahulu, prestasi mereka sungguh mengecewakan. Keberadaan mereka dalam kerajaan seolah-olah mememanaskan kerusi empuk, tanpa sumbangan yang bermakna kepada negeri dan rakyat.

    ReplyDelete
  4. PIHAK pembangkang sanggup menabur pelbagai fitnah, dakyah dan tohmahan untuk meracuni fikiran rakyat supaya membencikan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang ada sekarang.

    ReplyDelete
  5. Kini, para mantan pemimpin itu, tidak mampu berlagak lagi, kerana kedudukan mereka yang suatu ketika memberikan mereka keistimewaan kini tidak ada lagi. Jika sekiranya pada masa mereka menjawat jawatan kerajaan, keutamaan diberikan untuk memajukan negeri dan rakyat, sudah pasti, mereka itu masih lagi bergelar Yang Berhormat atau memegang jawatan sekurang-kurangnya pengerusi GLC.

    ReplyDelete
  6. Tujuan pembangkang berbuat demikian adalah untuk meraih simpati rakyat demi mendapatkan sokongan padu terhadap perjuangan sia-sia mereka dan ini jelas membuktikan mereka sudah ketandusan idea dalam usaha mencari pengaruh di peringkat akar umbi.

    ReplyDelete
  7. Jawatan politik tidak akan kekal, jika sokongan daripada rakyat tidak kekal. Sokongan kekal kepada seseorang pemimpin, dinilai kepada sumbangannya kepada rakyat.

    ReplyDelete
  8. pembangkang masuk kampung keluar kampung hanya untuk bercakap bohong dan menabur janji kosong yang sukar dilakukan; sedangkan BN terus bekerja bagi memastikan masalah rakyat terbela, khusus di kawasan luar bandar.

    ReplyDelete
  9. rakyat Sabah sebenarnya sudah bijak menilai kerajaan yang terbaik untuk mereka kerana keadaan politik di salah sebuah negeri ditadbir pembangkang boleh dijadikan contoh betapa ruginya rakyat sekiranya tersalah memberikan mandat nanti.

    ReplyDelete
  10. Ramai pemimpin yang suatu ketika tidak memegang jawatan apa-apa kerana memberi peluang kepada pemimpin lain, namun kerana sumbangan mereka kepada rakyat sukar untuk dipersoal, maka mereka kembali semula sebagai wakil rakyat dan memegang jawatan penting dalam kerajaan.

    ReplyDelete
  11. Datuk Musbah misalnya tidak bertanding pada PRU-2004, selepas sepanggal menjadi ADUN Tempasuk, namun diberikan peluang semula bertanding pada PRU-12. Demikian juga, Tan Sri Pandikar, tidak bertanding pada tahun 1999, namun menjadi Menteri di Peringkat Persekutuan, selepas dilantik sebagai senator.

    ReplyDelete
  12. apa yang berlaku di negeri2 pembangkang sekarang semacam tidak menentu menyebabkan rakyat tidak lagi sanggup dengan cara pentadbiran kerajaan sedia ada berbanding sebelumnya apabila ia dikategorikan sebagai negeri termaju di bawah pemerintahan BN.

    ReplyDelete
  13. Datuk Salleh tidak bertanding pada PRU-12, namun diberi peranan dalam kapasiti lain, kini beliau adalah Speaker DUN Sabah; demikian juga Tan Sri Pandikar, tidak bertanding pada PRU-12, namun selepas sahaja PRU itu, beliau dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat.

    ReplyDelete
  14. Pada PRU-13 akan datang, menurut sumber yang boleh dipercayai, Datuk Salleh akan menyertai semula pilihanraya, dan diperkirakan akan bertanding di kawasan tradisinya N-8 Usukan Kota Belud.

    ReplyDelete
  15. Oleh itu, rakyat dapat menilai dengan apa yang berlaku di negeri berkenaan jika dibandingkan dengan kerajaan kita yang kini terus menumpukan pelbagai pembangunan seperti kemudahan asas, infrastruktur, bekalan air, elektrik dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  16. kalau rakyat tersilap pilih nanti seolah-olah memperjudikan masa hadapan generasi akan datang. Ini kerana, pembangkang tidak boleh berbuat apa-apa apa lagi untuk membawa pembangunan.

    ReplyDelete
  17. Kesetiaan kepada perjuangan dan parti merupakan kunci utama, mengapa mantan-mantan wakil rakyat, diberi kepercayaan semula. Selain itu, sokongan rakyat di kawasan masing-masing juga sangat berperanan, mengapa mantan para wakil rakyat dengan mudahnya diterima.

    ReplyDelete
  18. Bagi mantan wakil rakyat yang pernah menjadi wakil rakyat kerana atas nama parti, namun apabila menyertai semula pilihanraya, atas nama parti lain, biasanya tidak akan menang. Sebagai contoh, Welfred Bumburing, pernah menjadi wakil rakyat DUN Tamparuli atas tikit PBS, namun apabila bertukar parti, beliau tidak mampu menang di tempat kelahirannya itu.

    ReplyDelete
  19. Pada PRU-13 akan datang, kawasan taruhan, adalah DUN Klias atau Parlimen Beaufort, di mana Lajim Ukin, bertapak. Lajim menang semua pilihanraya melalui parti PBS dan Umno. Apa kah pada kali ini, beliau akan menang? Kalaulah sokongan terhadap kemenangannya selama ini kerana pengaruh parti, sudah tentu, Lajim akan mengalami apa yang dialami oleh Welfred Bumburing semasa bertanding di Tamparuli melawan calon PBS, parti asaslnya.

    ReplyDelete
  20. BN Sabah semakin kukuh selepas sahaja PBS menyertai semula BN pada tahun 2002. Pada PRU-2004, BN Sabah hampir menyapu bersih semua DUN dan Parlimen, hanya kalah di DUN Kuala Penyu kepada calon bebas- John OT Ghani-mantan orang kuat Usno dan Umno, kemudian di Parlimen Sandakan, kerana sabotej daripada pemimpin tertentu.

    ReplyDelete
  21. Kerajaan Barisan Nasional (BN) Sabah “serius” dan melakukan yang “terbaik” untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh rakyat.

    ReplyDelete
  22. ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman memberi empat sebab mengapa rakyat Sabah perlu terus menyokong Barisan Nasional (BN) dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk kekal sebagai Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  23. Pada PRU-12, kejayaan BN Sabah juga berulang, apabila keputusan yang sama diperolehi, namun kawasan pula yang bertukar. Kawasan Parlimen Sandakan berjaya dirampas BN melalui Presiden LDP-VK Liew, namun kalah di Parlimen Kota Kinabalu. Bagi peringkat DUN, DUN Kuala Penyu berjaya dirampas, namun kalah di DUN Sri Tanjong, Tawau.

    ReplyDelete
  24. Sejak PRU 2004, komposisi kerusi parlimen berasaskan komponen parti adalah- Umno-13, PBS-4, Upko-4, PBRS-1, LDP-1 dan SAPP 2 (kini SAPP adalah parti pembangkang), manakala bagi peringkat DUN pula; Umno-34, PBS-13, Upko-4, LDP-3, PBRS-1, MCA-1, SAPP 4.

    ReplyDelete
  25. sebab berkenaan amat diperlukan demi kemajuan berterusan negeri dan kemakmuran rakyat Sabah meskipun negeri itu sudah mengecapi banyak kemajuan dan pencapaian di bawah kepimpinan Najib sekarang.

    ReplyDelete
  26. jika rakyat Sabah silap memilih parti dan pemimpin untuk membentuk kerajaan pada pilihan raya umum akan datang, Sabah dan rakyat negeri itu dikhuatir kembali kepada suasana kemunduran dan ketidakstabilan politik akibat perpecahan.

    ReplyDelete
  27. Berasaskan kepada komposisi parlimen mahupun DUN, Umno merupakan tunjang utama BN Sabah, atas sebab itu, sesiapa sahaja menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, maka beliaulah menjadi Ketua Menteri. Keadaan ini berbeza semasa jumlah DUN Sabah masih berjumlah 48, di mana pada masa itu, pihak mana yang mendapat sokongan kaum cina, maka akan akan bakal menduduki kerusi Ketua Menteri.

    ReplyDelete
  28. Kemasukan Umno ke Sabah, adalah untuk menstabilkan kedudukan politik dalam negeri, selain memberi peluang kepada pemimpin yang mempunyai merit kepimpinan. Merit kepimpinan bukan sahaja dilihat daripada kedudukan pemimpin itu dalam parti, akan tetapi kemampuan pemimpin itu mendapat sokongan daripada berbagai peringkat baik daripada parti sendiri, juga parti komponen.

    ReplyDelete
  29. rakyat Sabah sejak dahulu lagi sudah bijak dan matang berpolitik serta tidak mudah dipengaruhi parti pembangkang yang disifatkannya sebagai "pura-pura cacat penglihatan" kerana enggan mengakui pembangunan pesat yang dialami negeri Sabah di bawah BN.

    ReplyDelete
  30. rakyat tidak kira latar belakang kaum dan kepercayaan, sama ada di bandar atau di luar bandar sudah dapat menikmati dan mendapat banyak manfaat daripada pelbagai program dan inisiatif yang dilaksanakan di bawah pentadbiran Najib seperti Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi.

    ReplyDelete
  31. Menurut Musa, selain pembangunan dan kemajuan yang dibawa oleh kerajaan Persekutuan, kerajaan negeri juga melalui inisiatifnya sendiri berusaha membawa kemajuan kepada rakyat dengan memperkenalkan pelbagai program untuk meningkatkan taraf ekonomi dan hidup mereka.

    ReplyDelete
  32. Musa semasa dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada tahun 2003, sistem pengiliran jawatan Ketua Menteri masih berkuatkuasa. Namun atas permintaan semua peringkat pemimpin, termasuk para pemimpin parti komponen, agar supaya sistem pengiliran dimansuhkan. Erti kepada pemintaan pemansuhan itu adalah kerana mengiktiraf kepimpinan Musa sebagai Ketua Menteri.

    ReplyDelete
  33. projek mini estet sejahtera (MESEJ), penubuhan Pusat Kraftangan, program galakan perniagaan dan keusahawanan dan pembinaan pelbagai infrastruktur asas merupakan sebahagian daripada inisiatif kerajaan negeri membangunkan rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  34. Musa tidak mensia-siakan amanah yang diberikan kepadanya. Sejak memegang jawatan Ketua Menteri, perekonomian negeri semakin berkembang, sehingga wang simpanan kerajaan negeri mencapai RM3bilion, dan untuk pertama kalinya, bajet kerajaan melepasi RM4bilion.

    ReplyDelete
  35. Ketua Menteri berkata kerajaan negeri juga telah mengambil langkah berani dengan memberhentikan kegiatan pembalakan secara berleluasa di kawasan seluas beratus-ratus ribu hektar dan menggantikannya dengan projek penanaman semula hutan demi kelangsungan sumber asli itu kepada generasi akan datang.

    ReplyDelete
  36. Satu perkara lagi, sejak pengumunan pembangunan koridor Sabah pada tahun 2008, setakat 30 September, 2012, jumlah pelaburan telah mencecah RM114bilion.

    ReplyDelete
  37. Usaha membangun negeri, melalui pengwujudan berbagai projek mega adalah semata-mata untuk mengwujudkan peluang-peluang pekrejaan, juga usaha untuk membasmi kemiskinan, yang mana suatu ketika merupakan kutukan kepada kerajaan, termasuk daripada suara rakyat sendiri.

    ReplyDelete
  38. Menurut Musa melalui projek peladangan hutan itu, Sabah boleh menghasilkan kira-kira 400 pokok balak berkualiti bagi setiap satu hektar berbanding pembalakan biasa yang jumlah hasilnya jauh lebih rendah.

    ReplyDelete
  39. Umno dan Barisan Nasional (BN) sahaja dapat membangunkan negeri ini dan membela nasib rakyat.

    ReplyDelete
  40. rakyat Sabah dan Malaysia keseluruhannya sudah memahami bahawa agenda terpenting bagi kerajaan adalah Progam Transformasi Nasional .

    ReplyDelete
  41. Mengapa Musa menjadi sasaran? sedangkan pada 11 Ogos, 2012, semasa di Keningau, Perdana Menteri sendiri, meminta rakyat agar berdiri teguh dibelakang beliau, kerana sumbangan Ketua Menteri itu, dalam membangun negeri.

    ReplyDelete
  42. Usaha pembangkang melalui Kajian Merdeka Centre, kononya melalui dapatan mereka, ketidak puashatian terhadap Musa merudum sejak tahun 2009, kononya juga, penerimaan penduduk islam juga merudum, adalah suatu usaha mengwujudkan persepsi negatif kepada Ketua Menteri itu.

    ReplyDelete
  43. Datuk Salleh, mantan Ketua Menteri Sabah dan ahli parlimen dan DUN berpenggal-penggal adalah pemimpin pertama menyangkal dapatan kajian itu. Kenyataan Salleh, bukan sahaja mempunyai merit, akan tetapi fakta yang dinyatakan beliau adalah fakta sebenar, kerana Speaker DUN Sabah itu, rajin turun padang di segenap pelosok Sabah.

    ReplyDelete
  44. Satu fakta lagi adalah kenyataan Tan Sri Pairin Kitingan, semasa merasmikan persidangan PBS, beliau mengakui, sejak beliau berkecimpung dalam politik pada tahun 1975/76, kadar pembangunan Sabah berjalan sesuai dengan kemampuan kewangan kerajaan; namun sejak tahun 2009, kadar pembangunan Sabah berjalan dengan kelajuan yang tinggi; kerana istizam daripada kepimpina Musa dan Najib.

    ReplyDelete
  45. Sebenarnya, serangan terhadap Musa baik daripada kalangan pemimpin dalaman, sebenarnya mempunyai tujuan cemburu, kerana mereka tahu, kepimpinan mereka telah hilang daripada radar Ketua Menteri itu.

    ReplyDelete
  46. Hanya mereka yang mempunyai komitmen membangun negeri dan rakyat akan senantiasa berada dalam radar Datuk Musa Aman. Untuk mengetahui siapa-siapa daripada mereka, lihat dan buat kajian sendiri.

    ReplyDelete
  47. rm40juta derma toki balak pada umno sabah...murahnya harga diri rakyat sabah di mata pimpinan UMNO semenanjung...

    ReplyDelete
  48. pembangkang takkan puas hati selagi matlamat mereka untuk jatuhkan Bn tak berjaya.

    ReplyDelete
  49. mereka akan lakukan perbagai cara bagi memastikan matlamat mereka tercapai.

    ReplyDelete
  50. pembangkang kini dah terdesak dan ketandusan idea, jadi isu2 sama akan mereka putarkan.

    ReplyDelete
  51. Datuk Musa Aman membidas pihak pembangkang dan menggelar mereka bankrap politik kerana percubaan mendesak Hong Kong untuk membuka semula siasatan kes rasuah yang sudah dibersihkan.

    ReplyDelete
  52. pembangkang mmg suka memanipulasikan cerita, semua perkara mereka reka untuk jatuhkan kerajaan.

    ReplyDelete
  53. SPRM dan ICAC dah tutup pn kes ini, mereka dapati tiada sebarang unsur rasuah dan penyelewengan dalam kes ini.

    ReplyDelete
  54. BERMAKNA TIDAK LAMA LAGI KEBODOHAN RAFIZI AKAN TERSEBAR DI HONG KONG..

    ReplyDelete
  55. usaha BN menjadi parti yang inklusif dan terbuka kepada semua yang berkongsi pada konsep, prinsip dan dasar perjuangan parti pemerintah dan selesa serta serasi jika menjadi anggota bersekutu.

    ReplyDelete
  56. Mereka yang ingin menyertai BN boleh mohon secara terus menjadi anggota bersekutu

    ReplyDelete
  57. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

    RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    enurut delegasi PKR, mereka percaya bahawa ketiga-tiga bukti baru ini mengesahkan bahawa dakwaan pihak berkuasa Malaysia yang mengatakan wang RM40 juta itu merupakan derma kepada Umno adalah tidak benar, dan mereka berharap ICAC dapat membuka semula kes RM40 juta membabitkan Dato’ Seri Musa Aman. Selain itu, delegasi PKR juga telah bersetuju untuk menyerahkan lebih banyak bukti termasuklah bukti transaksi di Hong Kong kepada ICAC dalam tempoh tiga minggu akan datang untuk membantu siasatan ICAC.

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  58. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    ingatkan Rafizi benar-benar dedahkan bukti dalam bentuk dokumen, resit, bank statement, gambar, video atau sebagainya, rupanya dia hanya petik kenyataan Lajim dan Bumburing dan menggambarkan kenyataan itu adalah bukti yang mewajarkan pihak ICAC membuka semula kes RM40 juta?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  59. kita ingin memperlihatkan BN sebagai parti yang inklusif dan bersikap pintu terbuka

    ReplyDelete
  60. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Belum reda lagi isu Rafizi terkantoi dalam sidang media beliau sendiri dimana beliau membuat pendedahan video Hummer yang tidak nampakpun kelibat pihak tertuduh berada dalam Hummer berkenaan. Selepas beliau gagal memperbodohkan wartawan, kini beliau ke Hong Kong pula untuk memperbodohkan pegawai-pegawai ICAC.

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  61. keanggotaan bergabung boleh dipohon secara terus yang bererti mana-mana pertubuhan politik, persatuan, pertubuhan bukan kerajaan boleh memohon menjadi anggota.

    ReplyDelete
  62. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Jauh-jauh dia datang, dari Malaysia ke Hong Kong, hanya 3 "bukti" itu saja yang dia bawa? Dia ke Hong Kong semata-mata untuk makan angin ka? Boleh percaya ka bila Rafizi cakap akan menyerahkan lebih banyak bahan bukti dalam tempoh 3 minggu?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  63. Ini satu usaha kerajaan, untuk pergi kepada kumpulan-kumpulan lain yang ingin bekerjasama dengan BN kerana mereka percaya dengan matlamat perjuangan BN

    ReplyDelete
  64. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    jika benar bukti-bukti itu ada dalam simpanan beliau, kenapa tidak serahkan saja hari ini? Sepatutnya Rafizi berterus terang kepada pihak ICAC bahawa buat masa ini beliau tidak mempunyai apa-apa bukti selain dari kenyataan dua ekor katak dan video Hummer yang telah gagal menarik minat wartawan di negara ini.

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  65. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Kenyataan Lajim dan Bumburing tidak boleh dianggap sebagai bahan bukti, lebih-lebih lagi ketika kedua-dua ahli politik ini mempunyai kepentingan dengan parti politik Pakatan Rakyat. Sudah tentulah Lajim dan Bumbring akan membuat kenyataan yang memburuk-burukkan kerajaan BN. Malah, kedua-dua katak ini juga tidak pernah mendedahkan bukti bahawa wang itu dimasukkan ke akaun peribadi menteri. Jesteru, Bagaimana Rafizi boleh anggap kenyataan itu sebagai bukti?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  66. pindaan perlembagaan itu juga melibatkan penubuhan Kelab Sahabat BN yang membuka peluang kepada sesiapa yang mahu menjadi sahabat dan rakan kepada BN.

    ReplyDelete
  67. Kelab Rakan Muda BN juga akan diwujudkan dengan kumpulan sasaran adalah mereka yang berumur antara 18 dan 21 tahun yang ingin menyokong dan menghayati perjuangan parti tetapi belum menjadi pengundi.

    ReplyDelete
  68. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Nampaknya Rafizi begitu obses dengan kerja yang direka oleh parti beliau sendiri sehinggakan saban hari tidak ada perkara lain yang difikirkannya selain dari berusaha untuk mencari kesalahan UMNO dan Barisan Nasional. Namun sesuatu yang amat-amat perlu rakyat ketahui adalah dalam kesibukan Rafizi berusaha mencari dan mendedahkan kepincangan ataupun apa yang beliau faham sebagai penyelewengan pernahkah anda semua terfikir mengapa agaknya Rafizi berbuat demikian?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  69. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Apa motif utama Rafizi berbuat demikian? Dalam bahasa mudahnya Rafizi mahu membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional dan UMNO hari ini adalah kerajaan yang tidak baik dan merupakan kerajaan yang di penuhi dengan gejala rasuah yang harus rakyat tolak dalam pilihan raya yang akan datang. Tetapi Rafizi sebenarnya terlupa rakyat juga sedang melihat kepada perkembangan Pakatan Rakyat yang kononnya merupakan alternatif terbaik bagi menggantikan kerajaan sedia ada.

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  70. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Tahukah Rafizi bahawa rakyat juga ingin mengetahui berapa nilai sewaan jet peribadi yang dinaiki oleh Anwar? Jika harga jet itu sudah mencecah USD39 juta, sudah tentu nilai sewaannya juga berlipat kali ganda lebih tinggi dari harga tiket MAS atau Airasia. Dari mana datangnya dana untuk membiayai kos penerbangan jet itu?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  71. Semua usaha yang dilakukan oleh BN ini merupakan suatu anjakan paradigma dalam perjuangan memperkasa BN di persada politik tanahair.

    ReplyDelete
  72. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Tahukah Rafizi bahawa rakyat juga mahu mengetahui dari mana datangnya dana untuk membeli sebuah bas mewah yang didaftarkan dibawah nama Khalid Ibrahim? Dan turut menjadi persoalan, kenapa tandas dalam bas tersebut perlu mempunyai ruang yang besar hingga boleh memuatkan dua orang dalam satu-satu masa?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  73. saya berpendapat pentingnya BN melakukan suatu perubahan bagi menjadikannya lebih bersifat terbuka dan inklusif.

    ReplyDelete
  74. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Tahukah Rafizi bahawa pembelian lori sampah yang menjadi pertikaian di Selangor kini masih gagal dijawab oleh Pakatan Rakyat? dan apa sebenarnya hubungan pembelian lori sampah tersebut dengan kewujudan bas mewah khalid Ibrahim?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  75. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Tahukah Rafizi bahawa rakyat juga ingin tahu berkenaan isu KCB ladang ternakan lembu di Papua New Guinea yang melibatkan kerajaan negeri Kedah di bawah PAS? Bagaimana pinjaman pesisir pantai berjumlah USD44 juta yang diperolehi melalui Capital Investment Agency (CIA) ini boleh ditandatangani oleh Pengarah Urusan projek tanpa kelulusan Lembaga Pengarah? Malah, bayaran juga telah dibuat kepada syarikat perunding berserta yuran guaman walaupun projek tersebut telah dibatalkan?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  76. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Bagaimana pula agaknya dengan status tanah Taman Manggis yang kini diberitakan sudah dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kepada sebuah syarikat lain, sedangkan proses pembelian tanah tersebut sedang berjalan diantara Pemuda BN dan kerajaan negeri?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  77. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Agaknya apa yang berlaku dengan Ladang Rakyat kerajaan negeri Kelantan yang terbentang di atas tanah seluas 81,095 ekar meliputi Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah? Siapa individu/kroni yang mendapat manfaat dari hasil balak tanah tersebut?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  78. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Itu belum masuk dana asing yang diturunkan kepada pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO-NGO pro pembangkang? dalam pendedahan Bullet sebelum ini, dari tahun 2005 hingga 2011, NGO dan media pro pembangkang di negara ini telah disuapkan dengan dana yang mencecah hampir RM20 juta dari National Endowment for Democracy (NED) bagi membantu misi rampasan kuasa Pakatan Rakyat. Kenapa Rafizi tidak siasat motif serta kaitan antara Pakatan Rakyat dengan NED?

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  79. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Dalam isu Hummer, Rafizi sedang berusaha untuk mencari setiap titik kesalahan yang ada sehingga sanggup mengendap keluarga menteri semata-mata untuk mencari bahan yang boleh dipolitikkan. Namun Rafizi barangkali terlupa sesuatu yang sedang bermain di fikiran rakyat..

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  80. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Bagimana dengan kereta Ferrari milik Azmin Ali? Azmin sendiri pernah mengaku bahawa kemewahan beliau datangnya dari Tauke Wong, tauke balak dari Sarawak. Namun itu dahulu. Kini, Azmin lebih “advance” kerana memiliki sumber dana dari luar negara. Khabarnya dari puak-puak Yahudi dan Zionis yang menyokong Anwar.

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  81. RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Dan satu lagi pendedahan terbaru oleh blogger pro BN berkenaan dengan kekayaan luar biasa seorang ahli parlimen PKR iaitu Zuraida Kamaruddin yang mampu memiliki koleksi kereta seperti VOLVO XC90 2.5 T, Toyota Hilux Double Cab 2.5 AT, Toyota Hilux Double Cab 3.0 AT dan Mercedes Benz E240. jika harga keempat-empat kereta ini disatukan, nilainya lebih tinggi dari Hummer.

    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  82. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

    RAFIZI KE HONG KONG HANYA MEMBAWA KENYATAAN LAJIM DAN BUMBURING SEBAGAI BUKTI

    Apa yang ingin dikongsikan disini ialah mengapa agaknya Rafizi langsung tidak berusaha untuk mencari serta mendedahkan isu-isu yang melanda Pakatan Rakyat? Adakah ketelusan itu hanya perlu dipihak BN, tapi tidak dipihak Pakatan Rakyat?

    Atau ianya hanya untuk kepentingan Rafizi dan Pakatan Rakyat dalam menghadapi pilihan raya semata-mata?


    KALAU BETUL RAFIZI ADA BUKTI, KENAPA TIDAK SERAHKAN SEKALIGUS? MINTA TEMPOH 3 MINGGU PULA TU

    ReplyDelete
  83. I went to see the news but it was not there. So?

    ReplyDelete
  84. Berita sebegini hanya akan memalukan dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  85. I also go and check the website and I couldn't find any news containing such allegation.

    ReplyDelete
  86. I thought this is discreet.

    ReplyDelete
  87. So whatever comes out in the news means it is a big thing? Then why need to trust the internet?

    ReplyDelete
  88. November 27, 2012 9:16 AM

    Bagaimana pula dengan TV suku, TV1 dan 2 serta UTUSEX milik UMNO bukankah sanggup fitnah apa saja bahkan sanggup membayar saman kerana kalah dimahkamah.

    ReplyDelete
  89. Skandal ni dah bertahun2 lamanya. Tak bosan ke?

    ReplyDelete
  90. Sudah banyak yang kerajaan telah lakukan untuk Sabah termasuk menjadikan Sabah NEGERI TERMISKIN DI MALAYSIA. Kita undilah BN supaya Sabah kekal dengan gelaran NEGERI TERMISKIN DI MALAYSIA!

    ReplyDelete
  91. BN sebaliknya merupakan sebuah kerajaan yang padu dan bertindak dengan satu suara dalam memperjuang agenda pembangunan negara.

    ReplyDelete
  92. BN merupakan sebuah kerajaan bertanggungjawab terhadap rakyat dan ia memikul tugas berat itu sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  93. Belanjawan 2013 baru-baru ini yang berpaksikan kepada usaha mensejahterakan rakyat dan memakmurkan negara.

    ReplyDelete
  94. Najib mengingatkan rakyat supaya tidak termakan dengan kata-kata manis atau janji yang ditabur pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  95. pilihan raya ini bukan soal orang petah bercakap. Kalau kita nak pilih orang petah bercakap, kita pilih orang yang jual ubat di tepi jalan yang kata ubat mereka boleh sembuhkan pelbagai penyakit

    ReplyDelete
  96. parti pembangkang yang bertindak keluar parti setelah menyedari agenda perjuangan parti itu sebenarnya membawa keburukan kepada negara.

    ReplyDelete
  97. rakyat perlu memilih mengekalkan kesinambungan pemerintahan negara bagi meneruskan agenda transformasi yang telah dirancang oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  98. rakyat boleh menilai corak pengundian rakyat Amerika Syarikat yang memilih Barrack Obama sebagai presiden negara itu bagi tempoh empat tahun lagi kerana ingin melihat kesinambungan transformasi yang dibawa oleh beliau.

    ReplyDelete
  99. http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/icac-letter-shows-musa-aman-cleared-of-graft-last-december

    See this and you will know.

    ReplyDelete
  100. Rakyat Amerika Syarikat mempunyai dua pilihan sama ada nak merubah atau mengekalkan kesinambungan

    ReplyDelete
  101. Apabila mereka tidak yakin dengan agenda calon parti Republikan Mitt Romney, jadi mereka fikir lebih baik pilih kerajaan sama kerana ingin mengekalkan kesinambungan dan saya percaya itu keputusan yang amat tepat dan bijak

    ReplyDelete
  102. In the December 22, 2011 letter, the Independent Commission Against Corruption (ICAC) explained to the long-serving state chief minister that it had started the probe after receiving a complaint against him, saying that this was required by Hong Kong’s laws on corruption.

    ReplyDelete
  103. Jujai said...
    November 27, 2012 1:58 PM

    ko ni anjing bn...

    ReplyDelete
  104. apa yang ditunjukkan tidak membuktikan yang Musa bersalah.

    ReplyDelete
  105. nampak sangat yang pembangkang mahu cari nama melalui isu ini.

    ReplyDelete
  106. apa yang pembangkang lakukan selama ini hanyalah memperbesarkan isu ini , tapi mereka tidak membuktikan apa-apa.

    ReplyDelete
  107. golongan ibu tunggal di Selangor sedang menuntut elaun yang dijanjikan oleh PKR. apa tindakan rafizi mengenai pekara ini pula.

    ReplyDelete
  108. tuduhan yang tiada bukti hanya bermotifkan politik, dan rakyat pasti tidak akan mudah terpedaya.

    ReplyDelete
  109. jadi kenapa lah kalau disiarkan pun? media memang macam ni kan...mahu cari cerita saja...betul atau tidak, belakang cerita...pasal tu lah mahu update...

    ReplyDelete
  110. patut tajuk akhbar tu ditulis 'Malaysian Opposition Delegation Seeks ICAC Inquiry'...supaya pembaca tidak salah faham siapa sebenarnya delegasi tersebut...

    ReplyDelete
  111. umum mengetahui bahawa tindakan2 terdesak pembangkang ini adalah untuk satu tujuan...iaitu mengelirukan rakyat bagi menghadapi pru13 akan datang...

    ReplyDelete
  112. umum juga mengetahui bahawa kes ini sudah pun selesai dan sudah ditutup oleh ICAC...

    ReplyDelete
  113. cubaan pertama rafizi dan rombongan ke HK untuk merayu kepada ICAC untuk membuka semula kes ini telah gagal...maka rafizi dan rombongan merancang untuk merayu untuk kali ke-2 dalam masa beberapa minggu berikutan bukti2 yang dikemukakan semasa rayuan pertama adalah tidak kukuh...ICAC diperbodohkan oleh rafizi...kenyataan pendakwa raya umum HK dimanipulasikan oleh rafizi yang kononnya kes ini sudah dibuka semula sedangkan yang sebenarnya ICAC hanya akan mempertimbangkan untuk membuka semula kes jika ada bukti kukuh...

    ReplyDelete
  114. jika benar rafizi dan rombongan ada bukti2 kukuh, mengapa baru sekarang ditimbulkan? mengapa bukan pada masa siasatan ICAC dilakukan? kan pegawai2 ICAC juga ada datang dan menjalankan siasatan di sabah lebih sebulan...

    ReplyDelete
  115. apa yang cuba dilakukan oleh rafizi dan rombongan ialah cuba mencalarkan imej ICAC di mata dunia agar hasil siasatan ICAC berhubung dengan isu rm40juta diragui...ini bermakna reputasi, ketelusan dan ketegasan ICAC dalam memerangi rasuah yang mana diakui dan diiktiraf di peringkat antarabangsa cuba dihancurkan oleh rafizi dan pembangkang dalam misi mereka untuk mengelirukan rakyat...

    ReplyDelete
  116. tindakan2 rafizi ini jelas adalah bermotifkan politik untuk kepentingan peribadi dan pemimpin2 pembangkang dalam menghadapi pru13...kita harus bijak menilai sebelum terpedaya dengan fitnah, penipuan dan pembohongan bijak yang sedang dilakukan oleh rafizi ramli...

    ReplyDelete
  117. Sekarang ini, PKR menerusi Rafizi Ramli dan Sivarasa Rasaiah sedang berusaha sedaya mungkin untuk mengenakan Musa Aman, Ketua Menteri Sabah yang dikatakan memperolehi RM40 juta secara haram dari seberang laut.

    ReplyDelete
  118. Sekalipun telah dijelaskan bahawa wang berkenaan adalah derma politik, namun PKR tidak dapat menerima kenyataan tersebut.

    ReplyDelete
  119. Bahkan sewaktu ICAC Hong Kong menegaskan bahawa siasatan mereka tidak menemui sebarang penyelewengan atau money laundering sepertimana yang dituduh oleh PKR, Rafizi Ramli dan konco-konconya ke Hong Kong untuk memujuk agar kes tersebut dibuka semula.

    ReplyDelete
  120. Dan seperti dalam kes Scorpene, Rafizi Ramli segera mewar-warkan bahawa kes tersebut telah dibuka semula oleh ICAC untuk disiasat. Manakala Sivarasa Rasaiah pula menyatakan bahawa UBS Bank di Switzerland sedang membuka kes siasatan berhubung penggubahan wang haram (money laundering) membabitkan USD90 juta yang juga melibatkan Ketua Menteri Sabah, Musa Aman.

    ReplyDelete
  121. Hebat sungguh PKR berusaha untuk mengenakan pemimpin-pemimpin UMNO/BN.

    ReplyDelete
  122. Namun ada satu kes yang sudah sangat lama dan sehingga sekarang, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun perbicaraan dibuat. Kes tersebut melibatkan penyelewengan dan rompakan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim sewaktu bergelar Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

    ReplyDelete
  123. Jumlahnya pula adalah sebanyak RM3 bilion... jumlah yang sangat besar berbanding tuduhan yang dilemparkan kepada Musa Aman mahupun Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud

    ReplyDelete
  124. 5 Jun 2012, Presiden PERKASA, Ibrahim Ali telah membuat laporan polis meminta polis menyiasat kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Murad Khalid bahawa Anwar Ibrahim telah mengawal lebih 20 akaun peribadi (Master Akaun) bernilai lebih RM3 bilion.

    ReplyDelete
  125. 7 Jun, Anuar Shaari, bekas Setiausaha Sulit Anwar pula meminta Anwar Ibrahim menfailkan saman terhadap Abdul Murad, sekiranya pengakuan berkanunnya itu adalah fitnah semata-mata. Anuar Shaari juga meminta Anwar menjelaskan sama ada akaun induk tersebut membabitkan pemilikan aset, saham serta wang Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Azmin Ali dan isterinya, Shamsidar Taharin yang nilainya begitu lumayan.

    ReplyDelete
  126. 10 Jun, Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin turut memberikan respons agar Anwar menjelaskan segera dakwaan berhubung pemilikan 20 akaun induk membabitkan aset, saham dan wang bernilai lebih RM3 bilion seperti yang terkandung dalam akuan bersumpah bekas Penolong Gabenor Bank Negara itu.

    ReplyDelete
  127. Namun Anwar Ibrahim langsung tidak menjawab. Pun begitu, pada masa yang sama, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun ulasan yang diberikan oleh pihak berkuasa berhubung Pengakuan Berkanun Datuk Abdul Murad bin Khalid. Manakala konco-konco Anwar Ibrahim juga, langsung tidak berani bersuara atau mencuit perkara berkenaan, walaupun pada masa yang sama, mereka begitu sibuk dengan para pemimpin UMNO yang lain, seolah-olah mereka cuba mengelakkan orang ramai dan para pengundi daripada mengetahui kisah Anwar melarikan wang negara secara haram.

    ReplyDelete
  128. Surat, yang menggunakan kepala surat ICAC, ditandatangani oleh Ketua penyiasat Tso Wai-Yan dan ditujukan kepada Musa di alamatkan ke pejabat beliau di Kota Kinabalu. Tiada individu lain diberi salinan dokumen itu.

    ReplyDelete
  129. “Saya berjanji untuk mendedahkan surat ini tetapi selepas membincangkan perkara itu dengan peguam bagi Ketua Menteri dan Umno Sabah, mereka menasihatkan saya supaya tidak mendedahkan ia kerana akan digunakan jika ada tindakan undang-undang terhadap Rafizi. Kata Rahman Dahlan.

    ReplyDelete
  130. “Ia memang satu pilihan. Rafizi melanggar beberapa undang-undang,” kata Abdul Rahman.

    ReplyDelete
  131. Sebagai contoh, ahli parlimen Sabah itu berkata bahawa selain daripada fitnah, Rafizi melanggar seksyen 29 (4) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang melindungi identiti seorang tertuduh.

    ReplyDelete
  132. Seksyen tersebut menyatakan laporan yang dibuat terhadap suruhanjaya tersebut, “hendaklah dirahsiakan dan tidak boleh didedahkan oleh mana-mana orang selain pegawai-pegawai Suruhanjaya dan Pendakwa Raya

    ReplyDelete
  133. Kecuali orang yang tertuduh dipertuduh di mahkamah atas suatu kesalahan dibawah akta ini atau mana-mana undang-undang bertulis lain berbangkit daripada aduan itu melainkan dengan persetujuan Pendakwa Raya atau pegawai berpangkat Pesuruhjaya keatas.”

    ReplyDelete
  134. Rafizi melobi ICAC untuk membuka semula siasatan RM40 juta terhadap Musa, mendakwa kemungkinan berlaku konspirasi oleh SPRM dan kerajaan persekutuan Barisan Nasional (BN) di sini untuk menangguhkan perkara itu kerana takut memberi kesan pada pilihan raya akan datang.

    ReplyDelete
  135. Ini menunjukkan bahawa PKR semakin terdesak untuk memenangi hati rakyat Sabah sehingga sanggup menggunakan taktik-taktik kotor.

    ReplyDelete
  136. Pihak pembangkang perlulah berhenti memfitnah.

    ReplyDelete
  137. Kebenaran pasti akan didedahkan nanti, fitnah pembangkang takkan berjaya.

    ReplyDelete
  138. I think this is over fabricated already.

    ReplyDelete
  139. Skandal RM40j ni bukan sudah selesai ka?

    ReplyDelete
  140. Macam balik2 ja kena post ni benda enda boring ka gaman sekalians?

    ReplyDelete
  141. Good luck to you for being so sarcastic.

    ReplyDelete
  142. Macam anjing ja minta perhatian orang lain.

    ReplyDelete
  143. piji said...
    November 27, 2012 7:14 PM

    NAMPAKNYA RAKYAT SABAH DIPERBODOHKAN LAGI OLEH PECACAI UMNO...

    ReplyDelete
  144. Kalau benar pembangkang meracuni fikiran rakyat, kenapa apila mereka difitnah oleh umno melalui media, mereka ini tidak diberikan seinci ruang pun untuk bersuara..mempertahankan pandangan mereka..Jawapannya umno takut, kerana penjelasan pembangkang itu nanti akan menyebabkan orang awam tahu bahawa memang benar segala tuduhan mereka itu adalah fitnah..fikir itu saja sudahlah..

    ReplyDelete
  145. Kalau betul pembangkang meracuni rakyat, kenapa setiap kali umno menfitnah pembangkang, media tidak pernah sekalipun menyiarkan apa jua pun pandangan pembangkang. Apa yang disiarkan kebanyakannya berat sebelah, pembangkang dinafikan haknya untuk mempertahankan diri..fikir itu sudahlah..

    ReplyDelete
  146. Mengambil kira kenyataan terbuka Kevin Zevros, Ketua Pendakwa Hong Kong bahawa beliau bersedia untuk membuka semula siasatan sekiranya mendapat bukti baru.
    Delegasi PKR telah menyerahkan satu laporan (dan dokumen sokongan) mengenai 3 perkembangan baru yang boleh membantu siasatan ini:

    1. Kenyataan Datuk Seri Lajim Ukin bahawa beliau tidak pernah tahu menahu bagaimana Umno telah mendapat sumbangan derma RM40 juta, seperti alasan yang digunakan oleh pihak berkuasa Malaysia untuk menghentikan siasatan ICAC

    2. Kenyataan Datuk Seri Wilfred Bumburing bahawa beliau tahu wang RM40 juta itu dimasukkan ke dalam akaun peribadi seseorang (bukannya akaun Umno) yang menguatkan lagi pandangan ramai bahawa wang itu bukanlah derma kepada Umno

    3. Pendedahan bahawa anak Datuk Seri Nazri Aziz mendapat habuan dalam bentuk sebuah kereta mewah menimbulkan keraguan bahawa Datuk Seri Nazri Aziz mempunyai kepentingan di dalam kes ini yang boleh mempengaruhi kesahihan maklumat yang diberikan oleh pihak berkuasa Malaysia kepada ICAC

    Delegasi PKR percaya bahawa ketiga-tiga bukti baru ini mengesahkan bahawa dakwaan pihak berkuasa Malaysia bahawa wang RM40 juta itu merupakan derma kepada Umno adalah tidak benar.

    Oleh kerana ICAC terpaksa menutup penyiasatan sebelum ini kerana pihak berkuasa Malaysia memberikan gambaran yang tidak tepat, bukti-bukti baru ini diharapkan dapat membuka semula kes RM40 juta membabitkan Dato’ Seri Musa Aman.

    Selain dari perbincangan mengenai ketiga-tiga perkembangan tersebut, delegasi PKR bersetuju untuk menyerahkan lebih banyak bukti termasuklah bukti transaksi di Hong Kong kepada ICAC dalam tempoh tiga minggu akan datang untuk membantu siasatan ICAC.

    “Saya percaya isu ini tidak akan mati seperti sebelum ini dengan sokongan dan minat yang ditunjukkan oleh pimpinan Hong Kong dan media di sini. Misi delegasi ini telah pun mendapat liputan di dalam media tempatan dan satu sesi penerangan khas kepada pihak media akan diadakan pada jam 3 petang ini


    **LAWAN TATAP LAWAN!!!

    ReplyDelete
  147. musa pyn ka or umno pyn? alangka bgusnya klu duit tu utk kpentingan rakyat....

    ReplyDelete
  148. Hal ini akan mencemarkan nama baik KM. Walaupun kes ini sudah di tutup tetapi ada sahaja yang ingin mencemarkan nama baik beliau.

    ReplyDelete
  149. Hong Kong’s anti-graft authority had written privately to Datuk Musa Aman last December to inform the Sabah chief minister that he was no longer under probe for corruption for a RM40 million donation to the state Umno chapter, according to the letter sighted by The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  150. In the December 22, 2011 letter, the Independent Commission Against Corruption (ICAC) explained to the long-serving state chief minister that it had started the probe after receiving a complaint against him, saying that this was required by Hong Kong’s laws on corruption.

    ReplyDelete
  151. But the agency said that upon completing investigations and filing a report with its Operations Review Committee (ORC), both the committee and the ICAC Commissioner had agreed not to take further investigative action “on the basis of the facts now known”.

    ReplyDelete
  152. The letter, which bore the ICAC’s letterhead, was signed off by principal investigator Tso Wai-Yan and was addressed solely to Musa at his office in Kota Kinabalu. No other individual was carbon copied on the document.

    ReplyDelete
  153. Sabah BN secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan, who showed The Malaysian Insider a picture of the letter on his iPad, said the one-page correspondence could vindicate Musa and the ruling Umno against the firestorm of allegations from opposition leaders here of a major scandal cover-up ahead of the coming polls.

    ReplyDelete
  154. The state Umno leader is also expected to face a barrage of questions at the Umno general assembly starting tomorrow, despite issuing a denial over the weekend.

    ReplyDelete
  155. Abdul Rahman pointed out that the letter was strictly private and confidential as it was only addressed to Musa, indicating that the agency had acted independently without any interference from outside parties.

    ReplyDelete
  156. “The ICAC are professionals. No one else was copied on that letter. They respect the right of an accused to confidentiality,” Abdul Rahman told The Malaysian Insider.

    ReplyDelete
  157. The Kota Belud MP had initially promised to reveal the letter at a press conference last Thursday but said that on advice from lawyers, the physical copy of the document would be kept under wraps for now and used as Sabah Umno’s “trump card” to prove Musa’s innocence.

    ReplyDelete
  158. He said the chief minister and Sabah Umno are currently mulling legal action against PKR strategy director Rafizi Ramli, who returned last week from a two-day mission in Hong Kong to dig up information on Musa’s case.

    ReplyDelete
  159. “I promised to reveal this letter but after discussing the matter with lawyers for the chief minister and Sabah Umno, they advised me not to reveal it because it will be used should there be legal action against Rafizi.

    ReplyDelete
  160. “It is definitely an option on the table. Rafizi has violated some laws,” Abdul Rahman said.

    ReplyDelete
  161. Abdul Rahman said Sabah Umno was ready to co-operate with the ICAC should there be a second probe.
    As examples, the Sabah lawmaker said that apart from defamation, Rafizi had likely violated section 29(4) of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) Act 2009 which protects the identity of an accused.

    ReplyDelete
  162. The section stipulates that a report lodged to the commission “shall be kept secret and shall not be disclosed by any person to any person other than officers of the Commission and the Public Prosecutor until an accused person has been charged in court for an offence under this Act or any other written law in consequence of such report, unless the disclosure is made with the consent of the Public Prosecutor or an officer of the Commission of the rank of Commissioner and above.”

    ReplyDelete
  163. Rafizi has been lobbying the ICAC to reopen its RM40 million probe against Musa, alleging a possible conspiracy by the MACC and the Barisan Nasional (BN) federal government here to shelve the matter for fear of an electoral backlash.

    ReplyDelete
  164. Musa was recently cleared of a RM40 million money-laundering allegation linking him to Sabah timber trader Michael Chia.

    ReplyDelete
  165. But according to Rafizi, who is currently facing several court cases for his whistleblowing work, fresh evidence recently found in Musa’s case could warrant a reason for the renowned ICAC to start a new investigation.

    ReplyDelete
  166. Rafizi and three other PKR lawmakers lodged a report with the ICAC last Thursday listing three reasons to encourage the agency to reopen the probe against Musa and Chia — separate claims from two Sabah MPs that the RM40 million from Chia was an inducement for corrupt gains and not a political donation to Umno as previously claimed; and the receipt of a luxury vehicle from Chia by Umno minister Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, possibly for corrupt reasons.

    ReplyDelete
  167. The team plans to return to Hong Kong in two weeks’ time to furnish more evidence to the agency.

    ReplyDelete
  168. Rafizi has also claimed of rumours that the ICAC’s decision to close the case was due to a lack of co-operation from the MACC.

    ReplyDelete
  169. But Abdul Rahman said the letter from the ICAC clearly refuted this as it states that it had conducted its own separate and independent investigation before deciding to close its file on the case.

    ReplyDelete
  170. “I believe the ICAC investigated this thoroughly. Remember, the money in question had allegedly come from Hong Kong and the ICAC is a Hong Kong agency.

    ReplyDelete
  171. “They have full power and access there,” he said.

    He accused Rafizi of insulting the ICAC and MACC’s reputations as credible and independent law enforcement agencies, saying that the latter was likely using the controversy to gain political mileage ahead of the coming polls.

    ReplyDelete
  172. “The elections are coming and Pakatan Rakyat (PR) needs Sabah badly.

    “They know that Musa has done very well in Sabah and they need to kill of this guy politically by putting enough doubt on his reputation,” he said.

    ReplyDelete
  173. But when asked if Sabah Umno was ready to co-operate with the ICAC should it come knocking again for a second probe, Abdul Rahman said Musa and the party would be willing to do so.

    ReplyDelete
  174. He pointed out that during the first probe, the ICAC’s investigators had quizzed Musa in Sabah and had not conducted a “remote-controlled” probe from Hong Kong.

    “They travelled to Sabah and met with him (Musa),” he said.

    ReplyDelete
  175. Musa’s alleged link with Chia first exploded in the media following an April article by whistleblower site Sarawak Report, which had claimed that latter was caught trying to leave the Hong Kong International Airport with the RM40 million in Singapore currency.

    ReplyDelete
  176. At the time, Chia had allegedly told the authorities that the money was meant for Musa, kicking off a probe on the series of fund transfers from Malaysia to Hong Kong that was then believed to be the possible laundering of monies generated from illegal logging activities in Sabah.

    ReplyDelete
  177. The issue hit the headlines again last month when Nazri told Parliament that Musa had been cleared of corruption in the matter after Malaysian and Hong Kong anti-graft authorities found that the money was a “political donation” to Sabah Umno and was not meant for Musa’s personal use.

    ReplyDelete
  178. But in the ensuing debates on the issue, Pakatan Rakyat (PR) lawmakers chided Nazri for declaring Musa innocent without providing proof that the ICAC had cleared the chief minister of its own accord.

    ReplyDelete
  179. According to Nazri, the ICAC had closed the case after the MACC discovered in its probe that the money in Chia’s possession was meant for Sabah Umno and not Musa.

    ReplyDelete
  180. After Nazri’s denial, Rafizi held a press conference in Parliament revealing what he said was photographic proof that Nazri had allegedly received kickbacks from Chia to clear his name, in the form of a RM459,000 Hummer given to his son.

    ReplyDelete
  181. Kami menantikan Rafizi mengemukakan bukti baru dalam masa 2-3 minggu.

    ReplyDelete
  182. Duit sudah disahkan untuk tujuan politik.

    ReplyDelete
  183. Musa membawa perkembangan pesat di Sabah, mungkin ada yang tidak senang hati dengannya.

    ReplyDelete
  184. Kes ini akan tamat seperti yang disahkan jika tiada perkembangan atau bukti baru.

    ReplyDelete
  185. Pembangkang cuba mengelirukan kes ini ka? Sudah tiada bukti untuk mengaitkan Musa dalam kes rasuah, masih teruskan tuduhan sehingga ke HK.

    ReplyDelete
  186. Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teja, Chang Lih Kang ketika dihubungi memberitahu, terdapat sekurang-kurangnya lima media cetak Hong Kong membuat liputan terhadap kes berkenaan.


    Kes ini manjadi tegang di mata dunia.

    ReplyDelete
  187. Taikun balak itu menyatakan wang berkenaan milik Musa tetapi pemimpin Umno terutama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mendakwa ia adalah dana untuk Umno Sabah.

    ICAC sudah membuat siasatan duit itu adalah tiada kaitan dengan Musa, harus juga terima pengesahan ini.

    ReplyDelete
  188. ICAC akan mengambil tindakan selepas Rafizi mendedahkan bukti baru nanti.

    ReplyDelete
  189. Such donation is a common transaction in politic right?

    ReplyDelete
  190. ICAC adalah badan yang tegas dan amanah dalam kes rasuah. Mungkin bukti yang dikemukakan adalah masih kurang untuk dakwaan terhadap Musa.

    ReplyDelete
  191. Memang PKR sekarang ini betul-betul ketandusan isu sudah. Cuma memutar belitkan isu untuk kepentingan politik semata-mata. Memang dasar keterlaluan betul PKR ini.Terutama sekali adalah Rafizi yang mana tidak tahu lagi apa yang harus dibuat sehinggakan sanggup membangkitkan isu yang sudah selesai untuk dijadikan sebagai isu politik.

    ReplyDelete
  192. Kalau kita lihat pun tidak ada bukti yang kukuh oleh Rafizi untuk dibawa kepada ICAC.Punca sebenar isu ini dibangkitkan adalah kerana Sabah ini merupakan Negeri yang menyokong usaha baik kerajaan BN. Bukan fixed deposit tapi adalah Negeri yang menerima baik akan pembangunan oleh Kerajaan BN.

    ReplyDelete


  193. Maka ini membuktikan yang mana Penduduk Sabah ini memang tahu memikirkan yang terbaik untuk masa hadapan mereka. Tambahan lagi Kerajaan BN negeri Sabah yang ditadbir oleh seorang yang berkebolehan menyebabkan PR tergugat untuk menawan Sabah.

    ReplyDelete
  194. Maka sebab itulah kenapa pelbagai isu cuba dikaitkan dengan Datuk Musa. Kerana pengaruh Datuk Musa di Sabah sangat kuat kepada penduduk Sabah. Tengok dari dulu hingga sekarang pun memang banyak isu cuba dikaitkan kepada Datuk Musa. Tujuan adalah untuk mengurangkan sokongan kepada beliau.

    ReplyDelete


  195. Tapi semua itu tidak berkesan pun. Sudah bertahun-tahun kes Rasuah dikaitkan kepada Datuk Musa tapi sehingga sekarang pun Penduduk Sabah tetap menyokong beliau. Ini membuktikan penduduk Sabah menerima baik akan pembangunan yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan BN untuk Sabah.

    ReplyDelete


  196. Jadi Rafizi cuba mencari cara untuk menjatuhkan Datuk Musa supaya Kerajaan BN lemah di Sabah. Kebanyakkan pemimpin yang dikaitkan dengan pelbagai kes adalah mereak yang benar-benar dipercayai oleh pucuk kepimpinan. Datuk Musa adalah antara orang yang dipuji baik oleh PM kita.

    ReplyDelete


  197. Kalau terdesakan ikut cara PAS. Duduk diam dan bukannya membuat fitnah sana sini. Nampak sangat yang mana PR sekarang ini sudah kehabisan isu untuk dipermainkan sebagai isu politik mereka.

    ReplyDelete
  198. Semua ini boleh kita nampak sendiri apabila Rafizi sendiri ke Hong Kong. Apa yang dia buat ke sana? Macam habiskan duit rakyat saja.Bukti yang diserahkan cuba bukti kenyataan dua pengkhianat yang mengatakan mengenai RM40juta itu.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.