Thursday, November 29, 2012

Musa Hassan Dakwa Hishamuddin Campurtangan Dalam PDRM

Bekas Ketua Polis Negara (IGP) Tan Sri Musa Hassan hari ini mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campurtangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya, Musa berkata Hishammuddin pernah memberi arahan terus kepada pegawai-pegawai junior dan seorang ketua polis daerah tanpa pengetahuannya.

Oleh itu, katanya, beliau memberitahu Hishammuddin mengenai Seksyen 4 (1) Akta Polis (1967, yang menyatakan bahawa arahan dan kawalan pihak polis adalah oleh IGP dan bukannya menteri.

"Sudah tentu, saya tidak boleh biadap kepadanya kerana (beliau) seorang menteri.

Saya memberitahunya dengan baik. Dia tak suka," kata Musa.

Beliau menjawab soalan media sama ada beliau pernah berdepan dengan halangan daripada Hishammuddin pada zamannya sebagai pegawai tertinggi pasukan polis negara. Musa bersara pada September 2010.

Sidang akhbar diadakan oleh Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch), di mana Musa menjadi penaung dan penasihatnya.

Ditanya lagi sama ada Hishammuddin menunjukkan reaksi negatif, Musa menjawab: "Saya fikir begitulah.

Itulah sebabnya (kontrak saya) tidak dilanjutkan." -mk

16 comments:
Write comments
  1. ini perkara 'baru'??? bukan sesuatu yg menghairankan jika subjek adalah parti diktator UMNgOk!!!

    ReplyDelete
  2. Sah pihak polis dibawah telunjuk Umno...... sebab itulah ada dwistandrad dalam mereka menjalankan tugas..... serious tuduhan bekas IGP Musa Hassan .... sebenarnya dah lama rakyat tahu tentang perkara ini.... dah lama mereka perintah sebab itu tak dapat membezakan antara kuasa polis dan kuasa mereka...apapun rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama, kita sama-sama tunjukkan jalan keluar dari Putrajaya kepada Umno yang mabuk kuasa ini....Asalkan Bukan UMNO.... Anything But UMNO..... ABU.... ABU.... siapa setuju klik LIKE...

    ReplyDelete
  3. Bagi aku sama saja... Menteri dan Ex IGP gagal..!! Bukan bertugas utk kepentingan rakyat tapi menjadi boneka pihak tertentu yang menguasai underworld dan kegiatan jenayah terancang didalam negara...

    ReplyDelete
  4. Rakyat tentu la lebih bermin at dgn isu Deepak, Musa Hasan dan RM40 juta. Buat apa nak dengar perwakilan Umno berucap, bukan ada isi pun. Pi mai, pi mai mcm tu jugak. Umno tak pernah berubah, rasuah tetap rasuah.

    ReplyDelete
  5. ALIH APA BENDA HISHAMUDIN, MUSA HASAN TU BUAKAN AHLI PAS, DAP ATAU PKR, DIA BUKAN ORANG POLITIK, KALAU MUSA HASAN BUAT KENYATAAN BOHONG SAMAN LE ..JANGAN BUAT ALASAN BODOH. RAKYAT TIDAK BODOH UNTUK MENILAI

    ReplyDelete
  6. Apa lagi Tangkaplah Si Depak dan Si Musa kalau mereka bohong atau menfitnah. Jangan kira nak jawab macam budak sekolah rendah, gula naik , kurangkan makan gula, beras naik kurangkan makan nasi, minyak naik kurangkan naik kereta, kalau macam tulah pemikiran orang Bn dan Penyokong Bn, masuk balik Tadika, belajar lagi.

    ReplyDelete
  7. Ngo2 umno Perkasa dan lain2 buat report Polis segera dan buat demo besar2 menentang kenyataan Deepak dan Datuk Musa Hassan.Rakyat nak nak tengok respon kalian.

    ReplyDelete
  8. Betul le cerita mngatakan ada bekas Ketua Polis nak masuk PAS. Cuma trbayang jugak wajah Datuk Ramli Yusof. Mngkin Datuk Ramli atau DS Musa Hassan. Tengok le.

    **yassir arafat

    ReplyDelete
  9. Ini bukanlah kali pertama Musa Hassan mendedahkan tentang campurtangan orang tertentu dalam kerajaan terhadap Polis Diraja Malaysia. Penjelasannya di sidang media yang dibuat ketika seminggu lagi Musa Hassan bakal menamatkan perkhidmatannya selaku Ketua Polis Negara, bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

    ReplyDelete
  10. Campurtangan politik di dalam kepolisian negara, sememangnya tidak boleh dinafikan lagi oleh mana-mana pembesar negara. Beberapa kes yang melibatkan kroni pembesar dan polis sememangnya menarik perhatian awam. Oleh kerana itulah, pendedahan yang dibuat oleh Musa Hassan perlu melampaui kuasa Perdana Menteri bagi membersihkan PDRM daripada unsur-unsur orang politik yang berkepentingan.

    ReplyDelete
  11. Bila Anwar Ibrahim mengaitkan undang-undang negara sebagai perkara yang boleh dimanipulasikan oleh pihak kerajaan untuk menganiayai orang awam, sebenarnya Anwar Ibrahim sedang menceritakan tentang sejarahnya sendiri.

    ReplyDelete
  12. Bagi budak-budak Pakatan yang berusia awal dua puluhan, pastinya mereka tidak tahu bagaimana kisah mula Anwar Ibrahim 'terperangkap' dalam tuduhan liwat dan kemudian didapati bersalah kerana menyalahguna kuasa pada tahun 1998 dahulu.

    ReplyDelete
  13. Mereka tidak pernah didedahkan dengan cerita sebenar kerana Anwar Ibrahim dan konco-konconya akan sentiasa memastikan cerita tersebut tidak akan keluar daripada serkapan perangkap mereka.

    ReplyDelete
  14. dah tiada jwatan, terus buat mcm2 pendedahan burukkan kerajaan.

    ReplyDelete
  15. perkara biasa lah tu.

    ReplyDelete
  16. Apa boleh buat la kan?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.