Tuesday, November 27, 2012

Kejutan : Bekas Pemimpin Pas Umum Keluar Parti?

Khabar Angin - iya atau tidak bergantung kepada keadaan. Satu maklumat yang baru saya terima perhimpunan agung Umno yang akan bermula esok bakal mencatat sejarah dan berlaku sedikit kejutan. Kejutan bakal berlaku ini disambut dengan penuh kegembiraan oleh Umno. Umno tentu akan gembira dengan perkembangan ini

Diberitakan beberapa orang politik yang sebelum ini bersama Pas akan mengumumkan penyertaan mereka ke dalam Umno pada perhimpunan tersebut. Antara orang yang bakal menyertai Umno ialah bekas dua pemimpin tertinggi Pas. Sebelum ini mereka berdua menafikan bahawa tidak sesekali akan menyertai Umno tetapi akan kekal berjuang atas Ngo kononnya untuk membela Islam, Melayu dan Raja-raja Melayu.

Mereka yang sebelum ini cuba mempengaruhi para perwakilan muktamar Pas supaya mengkritik kepimpinan Pas kerana kononya Pas sudah menyeleweng kecewa bila mana tidak ada perwakilan sedia mengikut telunjuk mereka.

Akibat itu mereka dikatakan mengambil keputusan nekad bukan menyokong Umno dari jauh lagi tetapi akan berkhidmat kepada Umno dengan menjadi ahlinya.

Dipercayai kalau berita ini benar tindakan itu untuk memberi pukulan kepada Pas. Kononnya mereka mahu mengajar Pas. Kemasukan bekas pimpinan Pas itu diharap memberi suntikan kepada parti Melayu yang kini nyawanya sudah berada di hujung pedang. Antara yang diberita akan ikut serta pemimpin peringkata pemuda kawasan. Kebanyakan mereka sudah serong dengan Pas dan sering mengkritik Pas atas alasan Pas sudah lari dari perjuangan asal.

Menurut maklumat bekas ahli dan pemimpin itu juga akan akan memberi taklimat khas ala-ala ceramah kepada para perwakilan Umno.

Sam-sama kita tunggu sejauh mana kebenaran maklumat ini ataupun Umno akan membatalkan upcara penyerahan orang oleh ahli atau bekas pemimpin Pas selepas maklumat ini terdedah? Dalam pada itu sekurang-kurangnya lima orang dari kalangan mereka akan dipilih untuk menjadi calon Umno atas kategori sebagai winnabale cadidate. Mereka akan diletak bertanding di Selangor dan juga sebuah negeri di Utara. Belum pasti apakah mereka menggunakan simbol dacing ataupun atas simboil bebas tetapi akan disokong termasuk kewangan oleh Umno.

Mengenai cadangan ini bagaiaman pun ada di kalangan ahli Umno memprotes dan sudah ada yang menasihat Najib Razak agar tidak mudah menerima mereka apa lagi diangkat sebagai calon. Alasan digunakan pengaruh orang politik bekas pemimpin Pas itu tidak sehebat mana dan ia merupakan guruh dilangit saja? Kita tunggu perkembangan selanjutnya?

http://msomelayu.blogspot.com/

38 comments:
Write comments
  1. itu tak penting! yang penting aku + kawan2 tetap bersama BN

    hidup BN!!!!!

    ReplyDelete
  2. 3.3 juta keahlian UMNgOk...ada jaminan jumlah ini akan mengundi UMNgOk dlm GE13???

    ReplyDelete
  3. satu daerah kami tidak mau undi BN/UMNO.

    ReplyDelete
  4. KEPADA SELURUH RAKYAT MALAYSIA, KITA PAKAT RAMAI2 TUMBANGKAN UMNO BN DALAM PRU 13 INI, HIDUP PR, TUKARRRRRRRRR

    ReplyDelete
  5. Beginilah bila sudah dekat PRU. dari BN mahupun pembangkang ada saja kes keluar parti.

    ReplyDelete
  6. Senario sekarang dilihat daripada trend pembangkang keluar parti dan menjadi wakil rakyat Bebas kerana tidak percaya dengan kepemimpinan parti mereka.

    ReplyDelete
  7. Penganalaisis politik berkata pembentukan sebuah lagi parti gabungan pelbagai etnik di Sabah, khususnya dalam kalangan parti pembangkang, akan hanya menguntungkan Barisan Nasional (BN) di negeri itu berikutan kecenderungan penggerak utama masing-masing untuk mengubah sokongan atau menubuhkan parti baru setiap kali menjelang pilihan raya.

    ReplyDelete
  8. Mereka akan bercakaran sesama sendiri, kata Prof Madya Dr Bilcher Bala dari Universiti Malaysia Sabah (UMS).

    ReplyDelete
  9. "Mereka tak akan ada peluang untuk menang. Ini samalah dengan perpecahan yang berlaku dalam gabungan parti pembangkang sebelum ini. Pembangkang akan mengalami masalah besar apabila mereka berpecah," katanya.

    ReplyDelete
  10. Beliau berkata malah, banyak pihak percaya pembentukan pakatan pembangkang Borneo itu lebih merupakan persiapan untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang bagi membolehkan STAR-UBF memberi tumpuan untuk menarik undi masyarakat pribumi Sabah (Kadazan, Dusun dan Murut), manakala SAPP (Cina) dan Usno pula, melalui kerjasama mereka dengan SPF, berharap akan dapat meraih undi Bumiputera Islam.

    ReplyDelete
  11. lebih 9 juta keahlian & 14 parti gabungan dalam BN. silent & mencatat. tutup mulut adalah jalan terbaik dalam menangani masalah peribadi bekas pemimpin kami..Brader Anwar Bin Ibrahim!

    but - ahli2 PR asik mencarut2 jew.. apahal?? itu yg bekas pemimpin sedar & lari tuh. hampir setiap hari..kami terima ramai bekas PR yg bosan dgn tindakan pemimpin mereka dari PR yg sts cari ide baru utk menjahanamkan kekuatan 3.3 juta ahli UMNO yg hanya berdiam & sts berdoa pd Allah agar kau org yg bangsat ni dibuka hidayah

    dah diberi kebenaran macam2, paradigma masih macam...! mencarut & mencerca! tidak salah membangkang tapi matanglah sebagai orang yg mahu memimpin


    *akar umbi yg bersyukur

    ReplyDelete
  12. mambujur lau, melintang patah!!

    kita saksikan. kami da bersedia!!!

    **umno, umno...BN..BN...BN...BN!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  13. puak-puak Pakatan Pembangkang Haramjadah ni memang suka berangan-angan.

    ReplyDelete
  14. Kalau tengok cita-cita bukan main. Tak cukup takat setinggi gunung. Kalau boleh biar sampai ke awan. Itu sebab diorang tabur janji pun sampai ke bulan dan bintang. Pembangkang style.

    ReplyDelete
  15. Pembangkang bukannya Kerajaan untuk melaksanakan janji-janji yang ditabur dalam Bajet Bayangan diorang tu. Sedangkan yang dah jadi Kerajaan Negeri pun tak terbuat.

    ReplyDelete
  16. Bajet Bayangan tu hanya satu lagi angan-angan yang ditaburkan oleh puak-puak Pakatan ni untuk memancing undi

    ReplyDelete
  17. Kalau ikut perkiraan PKR, diorang nak letak 20 pemimpin jadi ahli Kabinet. Kalau macam tu, berapa ramai pulak wakil dari Parti Angguk Saja dan DAPigs yang bakal mengisi ruang kosong yang tinggal? Apa pulak jawatan yang diorang akan pegang?

    ReplyDelete
  18. ku tetap bersama umno BN!!! ku pastikan bapa, mama`..beradik..keluarga..kawan-kawan..supervisors..bos..orang-orang kampung..orang-orang sekeliling ku - BN!!!

    BN. BN. BN!!!

    ReplyDelete
  19. Dah boleh agak mereka ini agaknya Hasan Ali dan Nasarudin yang kecewa kerana tak dipilih dalam pemilihan parti.

    ReplyDelete
  20. kita tatap sokong bn..dapat duit saku...he...he

    ReplyDelete
  21. Jika rakyat sudah muak dan hendak berubah, UMNO/BN buat lah macamana pun, bagi lah apa benda pun, janji lah kesenangan apa pun, taburlah duit juta2 pun, bagi lah apa yg nak dibagi...etc..buat lah...TETAPI rakyat tetap TOLAK UMNO/BN....Ayuh...PRU 13 tukar BN kpd PR diseluruh negara samada DUN dan Parlimen......

    ReplyDelete
  22. Janji UMNO dengan janji Israel sama..!!.. bila bila masa akan memungkiri janji..!! toksah rakyat percaya pada pembohongan berkali kali.. kita ada maruah dan jatidiri.. sekali ditipu boleh dimaafkan tapi berbelas kali.. kita ..rakyat...tipu UMNO pulak kali ni..!!

    ReplyDelete
  23. ini menunjukkan UMNO makin kukuh.

    ReplyDelete
  24. Hidup OMNO !!! Oppss OMNO, UMngok !!

    ReplyDelete
  25. Ada yg kata senario sekarang ramai dr pembangkang keluar parti dan jd bebas sebab ndak parcaya lagi. Mana yng keluar tu,bah. Kami nak tengok jugak..Jgn kira AJK kat kg yg kena beli oleh UMNO utk masuk UMNO balik. Di Sabah ni, mana YB atau org kuat PR keluarmasuk UMNO ? Yg nampak pulak Datuk Lajim, Wilfred, yahya, Ibrahim dan lain2 lgi. tapi semua masuk PR.
    Ruj Anoy Nov 27.:12.39 pm

    ReplyDelete
  26. Ramai yang keluar dari pembangkang percaya dengan BN dapat buat terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  27. Perubahan yang di buat oleh BN telah bnayak, buat apa mau tukar lagi.

    ReplyDelete
  28. Rakyat kini sedar warna politik yang dipakai oleh Pas, sebuah parti yang mendabik dada memperjuangkan Islam dan penubuhan Negara Islam sebagai objektif utamanya.

    ReplyDelete
  29. Tetapi adakah ini sebenar parti itu atau adakah Pas mempunyai agenda terselindung yang lain?

    ReplyDelete
  30. Persoalan ini rasanya perlu ditanya setiap rakyat sebelum mereka yang layak mengundi pada Pilihan Raya Umum ke 13 nanti, tergerak untuk memangkah parti itu pada kertasnya.

    ReplyDelete
  31. Implikasinya besar kepada rakyat malah kepada negara jika tersilap undi parti yang ingin diamanahkan mengangkat martabat serta menjaga urusan pentadbiran negara.

    Takut-takut nanti apabila dipilih parti tertentu umpamanya Pas, lebih khabar daripada rupa pula.

    ReplyDelete
  32. Jadi amat perlu dinilai perjuangan Pas kebelakangan ini samada ia berlandaskan apa yang tertera di dalam perlembagaan parti itu sejak penubuhan pada tahun 1951 atau ia telah berubah menjadi satu organisasi siyasah yang amat berbeza sekali dengan yang asli.

    ReplyDelete
  33. Berbeza dengan UMNO yang sebagai sebuah parti Melayu terbesar sejak terasas pada tahun 1946.

    Perjuangannya amat jelas – Melayu dan Islam – agenda memartabatkan Melayu ingin diperjuangkan manakala syiar Islam diperkukuh dan dilindungi sejajar dengan peruntukan Perlembagaan Negara yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan.

    ReplyDelete
  34. Jika dibuat perbandingan ringkas ini di mana letaknya kedudukan UMNO sebagai sebuah parti Melayu-Islam dan Pas yang mendakwa seolah-olah mempunyai matlamat yang sama?

    ReplyDelete
  35. Bukti dan hasil UMNO sudah terbukti dan tidak perlu dipertikaikan lagi, bagaimana pula dengan Pas yang melaung siang dan malam bahawa ia parti Islam tersohor?

    UMNO tidak secara spesifik menyatakan untuk menubuhkan Negara Islam berlandaskan syariah namun segala apa yang telah dan sedang dilakukan untuk Islam menjurus kepada pentadbiran yang sarat dengan nilai-nilai dan prinsip Islam.

    ReplyDelete
  36. Rakyat telah memberi peluang mebih 20 tahun kepada Pas untuk memerintah negeri Kelantan tetapi sehingga sekarang tanyalah penduduk luar bandar mahupun bandar negeri itu samada mereka mendapat bekalan air bersih yang berterusan.

    ReplyDelete
  37. Jika dibuka paip air di Kelantan, hanya air berwarna tanah liat akan keluar dan mungkin inilah sebenarnya menjadi kebanggaan Pas yang berjaya menyediakan air keladak dan selut kepada rakyatnya.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.