Tuesday, November 20, 2012

Hadi bidas Dr M isu 'hudud untuk semua'


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membidas mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu pelaksanaan hukum hudud meliputi orang bukan Islam.

Abdul Hadi mengulas pandangan Dr Mahathir yang mendakwa perbezaan hukuman terhadap orang Islam dan bukan Islam boleh dilihat ketidakadilan dan bertentangan dengan ajaran Islam.

"Ada beza antara adil untuk semua dan hak untuk semua.

"Ada hak orang bukan Islam, hak dia untuk mengizinkan apa yang ada dalam agama dia," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan ucapan penangguhan di Muktamar PAS ke 58 di Kota Bharu.

Beliau yang juga ahli parlimen Marang memberi contoh hukum hudud yang berkait dengan arak.

"Orang minum arak kena hukum, itu hukum hudud. Tapi tak hukum orang bukan Islam, sebab ia dibenarkan dalam agama dia," katanya.

Beliau turut menempelak mantan presiden Umno itu supaya bercakap pasal perubatan. "Dia cakap pasal perubatan sajalah," katanya.

Dr Mahathir dilaporkan meminta PAS perjelas tafsirannya mengenai pelaksanaan hukum hudud.

Beliau dilaporkan berkata pelaksanaannya harus berlandaskan keadilan sepertimana yang terkandung dalam ajaran Islam.

Dr Mahathir juga dilaporkan berkata parti itu seharusnya melaksanakan hukum yang dapat diterima pakai oleh semua golongan termasuk bukan Islam sesuai dengan kedudukan negara ini yang mempunyai penduduk berbilang agama.

13 comments:
Write comments
  1. PAS dah risau bimbang..

    BERITA TERBARU DARI PULAU PINANG: Insaf dengan nasib dan masa depan orang Melayu di Pulau Pinang, seramai 300 ahli Pas dari Kampung Bakau Tua dekat Penaga di sini mengambil keputusan keluar daripada parti itu dan menyertai UMNO hari ini.

    Tindakan itu diketuai Mohd. Subhie Yaakob, 50, yang turut digelar Mat Sabu Bakau Tua yang mengakui Pas kini terperangkap dengan permainan politik DAP yang ingin menguasai negara ini.

    Menurut Subhie, dia telah lama memikirkan mengenai nasib orang Melayu yang sering ditindas oleh pentadbiran DAP namun hanya kini dia memiliki kekuatan untuk keluar daripada Pas dan berjuang bersama-sama UMNO.

    ReplyDelete
  2. 22 orang bekas ahli PAS Cawangan Seri Aman, Sabak Bernam hari ini telah mengisytiharkan keluar parti dan menyertai UMNO Sabak Bernam. Mengikut kata ketua yang menghantar borang keahlian kepada UMNO Bahagian Sabak Bernam, PAS hari ini dilihat sudah jauh terpesong dari matlamat asal penubuhan semenjak bergabung dengan PKR dan DAP.

    Ahli PAS sudah mulai sedar dan akan berjuang bersama UMNO untuk menjaga Islam, Melayu, dan Raja.

    ReplyDelete
  3. Bekas Pengerusi DAP Taman Sri Sungai Pelek, Tan Tuan Tat hari ini mengumumkan pembubaran 6 cawangan DAP di sekitar kawasan Sepang.

    Pembubaran yang turut disahkan Bekas Pengerusi DAP Cawangan Pantai Sepang Putra, R. Bellasamy adalah disebabkan atas masalah dalaman DAP yang tidak bersatu sesama anggotanya sendiri.

    "Enam cawangan DAP di sekitar Sepang yang dibubarkan adalah Taman Fermanagh, Teluk Manggis, Sepang Kecil, Taman Kedidi, Taman Sri Bayu, Taman Sri Sungai Pelek (B). Tan Kok Wai sering kali memecat dan memfitnah anggotanya DAP tanpa ada sebab yang munasabah "katanya kepada pemberita di sini hari ini.

    Turut hadir memberi sokongan termasuklah Bekas Pemimpin PKR kawasan Sepang, Mahful Wahid.

    Tan juga menegaskan, penjelasan bahawa parti DAP hanya mementingkan kroni,kontrak dan rasuah yang tidak ada batasnya dari dahulu.

    ReplyDelete
  4. Seramai 20 anggota DAP di Taman Bintang, Pantai Remis keluar daripada parti itu semalam.

    Semalam, seramai 20 anggota DAP di Taman Bintang, Pantai Remis, Perak mengumumkan keluar daripada DAP dan menyatakan sokongan kepada Barisan Nasional (BN). Antaranya M. Muniandy dan T. Balasundram kecewa dengan chauvinisme parti.

    Mereka bertindak sedemikian ekoran DAP tidak mengotakan segala janji yang ditabur selama ini.

    ReplyDelete
  5. Apabila Dok Maddey memperlihatkan kedangkalannya berhubung hudud niatnya cuma satu untuk menunjukkan Islam seolah2 bukan agama yang adil.. Tapi apabila Tuan Guru Haji Hadi memperjelaskan dan mematah hujah Doc Maddey... maka terpamerlah kedunguan seekor Raja Syaitan Yang dikenali Doc Maddey...

    Ada gigi takda lidah... Doc Maddey...ciiittt pigidaahhhh!!

    ReplyDelete
  6. sya nak tanya mahadir mohamad...selain Islam ada hukun zina ke? atau che det sorang je tau yang hukuman zina, khazaf, huhud, takzir tercatat dalam kitab lain selain Al-Quaran (nauzubillah). Takkan sampai tahap ini pemikiran seoarang pemimpin umno yg katanya Islam. Hukum dalam Al-Quran pun tak tahu beza..cukup lah sokong umno.

    ReplyDelete
  7. HADI CAKAP UNDANG2 NI HANYA UTK ORANG ISLAM! NIK AZIZ PULA BUAT DI NEGERI KELANTAN! SEKARANG KEMPEN BUAT SELURUH MALAYSIA!! KALKULUS MUDAH - IA PADA SEMUA RAKYAT.. CINA, MELAYU, KADAZAN, MURUT, KEDAYAN, IBAN..RUNGUS, BAJAU, INDIA, SERANI..IA PADA SEMUA AGAMA SEBAB PAS BERJAYA USAHAKAN ALLAH BAGI SEMUA TUHAN! JADI HUDUD PADA SEMUA AGAMALAH..KAN??

    FIKIRKAN MENGAPA DAP LANTANG MENOLAK PAS?? TENTU ADA CITER YG PEMIMPIN PAS TAK PANDAI BERHUJJAH DGN PARA PEGUAM INI (DAP). DENGAN RAKYAT, MAIN2 API. DENGAN PEMIMPIN PR, MENGIKUT AJE. INILAH PAS!! KAKI KARUT & MAHU BODOHKAN SEMUA ORANG!

    CAKAP NTAH APA2.. SIAPA YG PUTAR ALAM NIE? AKU BELAJAR DI SEKOLAH AGAMA, TAPI USAHA PAS INI TAK HABIS UNTUK MENARIK PERHATIAN ORANG2 ISLAM AJE.

    AHLI2 PAS, CEPAT2 MEMBANGANGKAN PEMBACA!!..MACAM DLM PORTAL NIE

    ReplyDelete
  8. Sana sini dilapurkan beratus2 orang masuk UMNgok , kah kah kahh. Lucuu weii.

    ReplyDelete
  9. PAS semakin terdesak untuk menang! Inilah yg dikatakan `Hudud Ala PAS` bila mana hanya pesalah2 Islam spt adik/ anak kamu akan hilang tangan & kaki sedangkan pesalah2 bukan Islam terlepas dari dipotong tangan! Itu belum kes zina- jika `Ah Chong` berzina dgn wanita Islam, `Ah Chong` terlepas / bayar duit manakala wanita Islam yg dizina itu direjam sampai mati! Begitulah jika `Ah Chong` terus menerus berzina / melakukan pelbagai kesalahan lagi. `Ah Chong` hanya perlu membayar denda / dikenakan hukuman yg berbentuk parol. Yg kena hanya utk orang2 Islam / sesiapa yg memeluk Islam!! Betul bagi Islam ada neraka & syurga, ada hari pembalasan..mmg ada azab kubur tetapi bagaimana dgn pemahaman orang2 bukan Islam? Moralnya, jangan sesekali masuk Islam!!


    Undang2 ni mmg bagus bagi mereka yg suka ke masjid tapi bagaimana dgn masyarakat keseluruhannya? Bak masyarakat manusia tinggal di sebuah pulau, terdapat sekumpulan yg cenderung ke masjid. Sekumpulan yg cenderung belajar.. sekumpulan yg suka menipu..sekumpulan yg suka berzina.. sekumpulan penyembah berhala.. sekumpulan yg suka berjudi..sekumpulan yg menyokong zionis.. sekumpulan peminum arak..sekumpulan lagi ialah Orientalis..sekumpulan pemakan babi.. 2/3 penduduk adalah bukan Islam yg kuat! sekumpulan yg suka berfikir.. sekumpulan yg suka bekerja hingga lupa anak bini..sekumpulan yang berjaya mendidik anak2nya! Seseorang individu, berusaha untuk menjadi pemimpin agar penduduk yg berbeda latar di pulau itu bergerak senada dan boleh bersatu membawa mesej yg sama bagi keamanan, menghormati Islam, kemajuan, integrasi sesama penduduk. Dalam masa yg sama orang2 kurang bermoral memang dihukum secara adil!


    Justeru, satu undang2 dibuat & digubal bagi pemahaman bersama dan Ini bukan kekal pun, seperti kata Tunku Abdul Rahman (Utusan Melayu, Januari 1957) undang2 yg dibuat di Malaysia nanti adalah berbentuk persefahaman, biarpun amat memahami undang2 yang tertinggi adalah undang2 agama bagi setiap penganut. Tetapi ini adalah kemampuan Malaysia yg memiliki masyarakat majmuk & berbilang latar. Memandangkan undang2 nanti hanya berbentuk takzir, ia akan diubah..digubal..diperhalusi dari masa ke masa. Ia bukan nak melawan kekuasaan tuhan tetapi setakat yang termampu untuk rakyat agar boleh maju, boleh tenteram biarpun sentiasa mengutamakan Islam sebagai agama rasmi negara manakala agama2 lain dihormati.


    Pelaksanaan undang2 yg difikirkan berbentuk TAKZIR adalah sesuai buat setakat ini seperti di Malaysia.


    Ahli DAP yg rata-ratanya peguam, menentang pelaksanaan `Hudud Ala PAS` juga berjustifikasi dgn kaedah pelaksanaan! BN juga kurang bersetuju apabila hanya pesalah Islam dikena hukuman manakala pesalah bukan Islam terbebas.


    saya cadang mau Islam..tapi seramlah. Islam yang dibawa PAS nampak merapu2. pengikut2 PAS pula suka menghina, mencerca dan mencarut. Nik Aziz berjaya menyakinkan penyokong PAS bahawa dia ulama & mulia seumpama Nabi Muhammad. kenapa macam ni, ya?

    ReplyDelete
  10. Lebih baik diam dr berkata2 jika kamu bodoh.Maka tepatlah kata2 itu dtuju pd Mahathir. Keluar sepatah,trbayang keBODOHan. Dah Islam kata bukan Islam tidak boleh dilibatkan dlm hukum Islam, jgn tunjuk pandai.

    ReplyDelete
  11. sesiapa yang bertanya atau komen mengenai HUDUD.. merika ini adalah SYAITAN BESAR!!

    ReplyDelete
  12. CELAKA BETUL ANONY 8.49PAGI. JIKA BODOH AGAMA ISLAM LAGI JANGAN TUNJUK PANDAI! SESIAPA ENGKAR HUDUD, MEMANG MURTAD! WAJIB DIBUNUH!!! PERANGI BN MAHAZALIM.

    ReplyDelete
  13. dari November 22, 2012 7:49 AM...

    Salam 1 Malaysia YAB Najib & YAB Muhyiddin..


    Kami mewakili lebih 14 parti gabungan yang berpengaruh dalam BN, bertunjang lebih 9 juta ahli parti, dalam BN, berjanji akan kembali menyokong penuh calon-calon parti BN! Sokongan ini bukan semata nama Najib sebagai `Godfather`, tetapi atas nama keinsafan, perpaduan, maruah serta kecemerlangan yang lebih baik apabila negara diterajui UMNO! Kami janji akan memastikan juga anak-anak, keluarga, beradik, ipar duai serta jiran tetangga, masyarakat, majikan kami - padu menyokong BN! Kami di sini dah bersedia dengan PRU 13 ini, YAB!!


    *akar umbi, silent bila diminta & berfikir

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.